شهر و جامعهعناوین اخبار

طر ح “حیاط پویا” موجب ایجاد شادی ونشاط در دانش آموزان است

  عبدالرضا رئیسی افزود: در همین ارتباط ، ۸ طرح کشوری و ۴ طرح استانی که معروف به طرح های رشد مدار هستند و بیشتر به بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی می پردازد ،اجرا می گردد که در این طرح ها سعی شده  دانش آموزان دختر و پسر، سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم شامل دانش آموزانی که در محیط و خانواده سالم رشد می کنند و همچنین دانش آموزانی که درمعرض خطر و پرخطر قرار دارند مانند دانش آموزانی که پدر و مادر معتاد دارند، در این طرح ها دیده شوند.

    وی  ادامه داد :در سال گذشته ۴۰ درصد دانش آموزان تحت پوشش این طرح بودند و قرار است در سال جاری ۴۵ درصد    دانش آموزان تحت پوشش این طرح  قرار بگیرند.همچنین در کنار این طرح ها و برنامه ها، کارگاه هایی هم برای والدین و کارکنان آموزش و پرورش برنامه ریزی و اجرا می کنیم که هدف از اجرای این برنامه ها، آموزش هر سه گروه مرتبط با همدیگر شامل دانش آموز، والدین و معلمان در راستای  پیشگیری از آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان است .

   رئیسی تصریح کرد: در این چند ساله همکاری هاو تعامل های بسیار خوبی بین اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان  با ارگان های دیگر مانند استانداری ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، نیروی انتظامی، پلیس فتا در بحث فضای مجازی، بهزیستی، دادگستری و دانشگاه علوم پزشکی ایجادشده است ،به عنوان مثال در سال گذشته  آموزش و پرورش استان با همکاری بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح شناسایی دانش آموزان پرخطر را اجرا نموده است  که در نتیجه اجرای این طرح، دانش آموزان پر خطر شناسایی و برای درمان به دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی معرفی شدند.

**طرح نماد اجرا می شود

همچنین در سال های اخیر، آموزش و پرورش اقدام به برگزاری جشنواره کشوری “نوجوان سالم “کرده که در آن دانش آموزان از طریق فعالیت های فرهنگی و هنری مانند، نقاشی، مقاله نویسی، عکس و فیلم با مضرات و معضلات آسیب اجتماعی از جمله اعتیاد آشنا می شوند .ضمن اینکه در کنار این طرح ها ،برای سال جدید تحصیلی ،طرحی با نام طرح نماد (نظام مراقبت از دانش آموزان ) با همکاری ۱۴ ارگان از جمله استانداری، بهزیستی و … در سراسر کشورو از جمله اصفهان  اجرا می شود که در آن به موضوع آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد می پردازد.

**پیشگیری از آسیب های اجتماعی 

  رئیسی ادامه داد : در کنار این طرح ها یکی از کارهای خیلی خوبی که  برای  سال تحصیلی جاری تدارک دیده شده است، تهیه کتاب های پیشگیری از اعتیاد ویژه معلمان است که به معلمان در زمینه پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان کمک می کند .

به همین منظور  کارگاهی ۳ روزه ازتاریخ  ۲۹ تا ۳۱ مرداد ماه ، برای یک گروه از مدرسین برگزار شد که پس از برگزاری این دوره آنها بتوانند از اول مهرماه در بحث پیشگیری از اعتیاد برای دانش آموزان فعالیت کنند. همچنین  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان از تاریخ ۲۴ تا ۲۷ مرداد ماه، میزبان روسا ادارات و کارشناسان مراقبت در مقابل آسیب های اجتماعی ۱۷ استان کشور بوده است که شیوه برخورد با دانش آموزان پر خطر را فرا گرفتند

 وی تصریح کرد :وظیفه آموزش و پرورش این است که به دانش آموزان که در سنین ۷ تا ۱۸ سال می باشند، آموزش های لازم در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش دهد تا بدین طریق از به دام افتادن کودکان و نوجوانان در دام اعتیاد جلوگیری نماید.

**ورزش عامل پیشگیری از اعتیاد

   معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه  بهترین و موثرترین روشی  که می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به دام آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد گرفتار نشوند، ورزش است ،گفت :در همین ارتباط در ۳سال گذشته ، ۳دوره المپیاد ورزش دانش آموزی در مدارس اجرا شده است که با استقبال خوبدانش آموزان مواجه گردیده است، ضمن اینکه منتخبین هر مدرسه در مسابقات منطقه، استان و کشور شرکت می کنند .

 به گفته رئیسی ، در سال گذشته بیش از ۳۲۰ هزار نفر از دانش آموزان در سطح استان اصفهان در این مسابقات شرکت کردند که از بین آنان ،۴۰ تیم منتخب به مسابقات کشوری که در حال برگزاری است اعزام شده اند و تا کنون استان اصفهان توانسته در بیش از ۲۰ رشته رتبه های اول تا سوم کشوری را کسب نماید.

 وی تصریح کرد: وقتی دانش آموزان درگیر فعالیت های ورزشی می شوند از بسیاری از آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد دور می شوند. همچنین برای شادی و نشاط دانش آموزان ورزش صبحگاهی در اکثر مدارس، اجرا می شود تا شادی و نشاط دربین   دانش آموزان ایجاد شود، چراکه یکی از دلایلی گرایش دانش آموزان به مواد مخدر، شور و نشاط کاذب آن است ، درصورتی که دانش آموزان باید از طریق تفریح های سالم و ورزش از جمله ورزش صبحگاهی به نشاط واقعی برسند. همچنین  یکی دیگر از طرح هایی که به خوبی به خصوص در مدارس ابتدایی مورد استقبال دانش آموزان قرارگرفته، طرح “حیاط پویا” است که این طرح موجب ایجاد شادی ونشاط در دانش آموزان شده و آنها را تشویق به انجام فعالیت های بدنی می کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا