عناوین اخبار

تاکید نعمت زاده برتسهیل ارتباط تجار بمنظور توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ،«محمدرضا نعمت زاده»گفت که پیشنهاد کرده است تا برای برقرای پرواز چابهار – کابل، مطالعه صورت بگیرد وعملی شدن این اقدام نیازمند اعلام نظر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت های هوایی ایران و افغانستان است.
وی افزود: افغانستان علاقه مند است تا ازچابهار به عنوان نقطه ارتباطی این کشور با آبراه های بین المللی استفاده کند ولازمه این بهره مندی، این است که آنها راحت بتوانند به چابهار رفت و آمد کنند. به همین خاطر ما این پیشنهاد را مطرح کردیم و آن را دنبال خواهیم کرد و مسئولان افغانستان نیز گفتند که این موضوع را دنبال می کنند.
وی درباره فعالیت های بانکی میان ایران وافغانستان گفت که یک بانک افغانی به نام «آرین بانک» با سرمایه بانک های ایرانی درافغانستان دارای سه شعبه است. این بانک وسایر بانک های افغانستان می توانند درچابهار شعبه ایجاد کنند وبا توجه به اینکه راه اندازی بانک ها در چابهار به عنوان منطقه آزاد بسیار آسان خواهد بود، این اقدام سبب می شود تا در برقراری ارتباط میان تاجران دو کشور تسهیل و تسریع شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزود: مشکلات ناشی از جنگ و درگیری در سال های گذشته در افغانستان باعث شده تا بسیاری از امکانات این کشور از بین برود و خوشبختانه در سال های اخیر که دولت های قانونی بر افغانستان حاکم شده، یک وحدت و امنیت نسبی به وجود آمده و شرایط این کشور رو به بهبود است و ایران نیز به عنوان یک همسایه بسیار نزدیک که دارای مشترکات تاریخی و فرهنگی دیرینه ای هستند، وظیفه خود می داند که آنچه را برادران افغان نیاز دارند، با توجه به ظرفیت کشورمان، در اختیار آنان قرار دهیم.
وی، سرمایه گذاری های مشترک برای راه اندازی واحدهای تولیدی در این کشور را از جمله اقداماتی دانست که ایران می تواند در افغانستان صورت دهد و افزود: ما امروز در مذاکرات با مقام های افغانستان به این جمع بندی رسیدیم که سرمایه گذاری ایرانیان و تجار افغان را برای راه اندازی این واحدها در افغانستان تشویق کنیم.
نعمت زاده گفت: افغانستان دارای محصولات کشاورزی متنوع و محصولات معدنی است. این محصولات می تواند به کالاهای مورد نیاز این کشور تبدیل شود. به نظر من کار گسترده ای که ما می توانیم انجام دهیم، سرمایه گذاری در بخش معدن است، صحبت های اولیه انجام شده و همکاری های سازمان زمین شناسی برای مطالعات مشترک شروع شده و در حال حاضر نیز کارشناسان زمین شناسی ایران در افغانستان حضور دارند و دوره های آموزشی کارشناسی تنظیم شده است.
وی افزود: ایران در زمینه معادن سنگ آهن و مس، دارای تجارب و امکانات خوبی است. سرمایه گذاران دو کشور می توانند در این زمینه سرمایه گذاری های مشترک انجام دهند و تفاهم نامه ای امروز با وزیر صنایع و نفت افغانستان امضا شد و در مجموع، توافق های خوبی به دست آمد، اما باید طرفین پی گپری کنند تا به نقطه نهایی برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: قرار شد که سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به اتفاق یک گروه بخش خصوصی برای ساخت یک کارخانه سیمان در افغانستان همکاری کنند. البته سرمایه گذاری را طرف افغانی می خواهد انجام بدهد و ما هم اعلام کردیم که می توانیم به صورت مشترک این کار را انجام بدهیم
وی گفت که یک موانع مختصری برای توسعه همکاری تجاری میان دو کشور وجود دارد و قرار شد یک کمیسیون مشترک تجاری و بازرگانی تشکیل شود و معاونان وزیران صنعت دو کشور مسئولیت این کمیته را برعهده خواهند داشت تا مسایل مرزی، ترانزیت، و حمل و نقل میان دو کشور را بررسی کنند و امیدواریم همکاری های بانکی بعد از برجام هر چه زودتر میان دو کشور برقرار شود تا تجار بتوانند به راحتی کارهای خود را از طریق بانکی انجام بدهند.
نعمت زاده افزود که جمهوری اسلامی ایران نزدیک ترین کشور به افغانستان برای فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و سایر عرصه های دیگر است و به دلیل زبان مشترک عملا ایرانیان احساس می کنند که افغانستان وطن دوم آنان است و افغان ها نیز ایران را وطن دوم خود به حساب می آورند و به همین دلیل است که بیش از ۲ میلیون و در مقاطعی بیش از ۳ میلیون تن از شهروندان افغان در ایران بوده و فرزندان آنان در مدارس و دانشگاه های ایران به تحصیل مشغول هستند و این نشان می دهد که دو کشور بسیار نزدیک هستند و ما باید کمک کنیم تا بخش های اقتصادی هم مانند توسعه روابط در سایر زمینه ها، گسترش و تعمیق یابد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا