شهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری سلسله نشست های “اسطوره شناسی ایرانی” در عصارخانه شاهی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، اسطوره‌شناسی یا افسانه‌شناسی دانشی‌است که به بررسی روابط میان افسانه‌ها و جایگاهشان در دنیای امروز می‌پردازد.

اسطوره در واقع نشانگر یک دگرگونی بنیادی در پویش بالارونده  ذهن بشری‌است. اساطیر، روایاتی‌است که از طبیعت و ذهن انسان بدوی ریشه می‌گیرد، و برآمده از رابطه  دوسویه  این دو است.

سلسله نشست های “اسطوره شناسی ایرانی” در همین راستا از سوی موزه عصارخانه شاهی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، آبان ماه جاری برگزار خواهد شد.

علاقه مندان برای ثبت نام و شرکت در این نشست ها و کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره ۳۶۶۱۵۳۳۲ تماس حاصل کرده و یا به محل موزه واقع در میدان نقش جهان، جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها(عطارها)، پاساژ امین مراجعه کنند.

** مشاهده امید به زندگی در عکس های نمایشگاه “متولدین لهستان مستقل”

نمایشگاه عکس « متولدین لهستان مستقل» شامل ۶۷ عکس‌دسته‌جمعی و تک پرتره‌های آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه لهستانی‌ها است که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌اند.

 بخشی از عکس‏های این نمایشگاه که با حمایت موسسه آدام میشکویچ برگزار می‏شود شامل عکس‏هایی است که تاکنون به نمایش در نیامده است. عکس‌ها بخشی از مجموعه‌ بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط «پریسا دمندان» در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان هستند.

موزه هنرهای معاصر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همکاری سفارت لهستان به مدت دوماه تا دوم آذرماه میزبان نمایشگاه عکس «متولدین لهستان مستقل» شده، نمایشگاهی که به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد ورود لهستانی‏ها به ایران برگزار شده است.

پریسا دمندان، فردی که توانسته طی ده سال تحقیقات این عکس‏ها را در اصفهان جمع‏آوری و امروز به معرض دید شهروندان در دو کلان شهر بگذارد نیز با تأیید این موضوع می‏گوید: «زمانی که به این عکس‏ها می‏نگرم خاطره های تلخی را می‏بینم که در فرصتی اندک تبدیل  به امید شده‌اند و این را می‌توان در نگاه‏ها و حالت‏های شخصیت‏های حاضر در عکسها دید.»

زمانی که دمندان می‏خواهد هدفش از جمع آوری این مجموعه را بگوید، لبخندی از رضایت بر چهره اش نقش می‏بندد و از علاقه‏اش به زادگاهش اصفهان و عکاسان قدیمی آن می‏گوید. «متأسفانه عکاسان قدیمی شهر اصفهان ناشناخته هستند ومعمولاً مجموعه‌های آن‏ها فراموش شده است. این حرکت توانست آثاری که در انبارهای مرطوب و خاک گرفته در حال نابودی بودند را نجات دهد. چرا که با آن شرایط بیش از دو سال دیگر عمر نمی‏کردند.

وی از جمله این عکاسان، به میرزا مهدی خان چهره نما و غلامحسین درخشان، دو عکاس ارمنی به نام‏های میناس پات پرهانیان و روحان پات پرهانیان و ابوالقاسم جلاء  اشاره می‏کند و می‏گوید: خوشبختانه زمانی که تصمیم به جمع آوری این عکس‏ها گرفتم، فرزندان استاد جلاء ( رضا و علی  ) زنده بودند و در عکاسخانه پدری خود کار می‏کردند. آن‏ها اجازه دادند که از عکس‏های پدرشان استفاده کنم.

دمندان اگرچه از  نتیجه تحقیقات خود رضایت دارد اما از مسئولین نیز گلایه می‏کند و عنوان می کند: «در این راه هیچ ارگانی از من حمایت نکرد. اگر در این راه پشتوانه ای داشتم قطعات تلاش‏هایم به مدت ۱۰ سال به طول نمی‏انجامید زودتر از این به نتیجه می‏رسید.»

** روایتی از مدافعین حرم در نمایش خیابانی “قیمت بگذار”

نمایش خیابانی “قیمت بگذار” با طرح و نویسندگی محمد محمدی و کارگردانی صالح نظریان توسط تالار هنر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در مناطق پر تردد شهر اصفهان به اجرا در آمد.

صالح نظریان کارگردان نمایش قیمت بگذار، که طرح اولیه این نمایش خیابانی را از محمد محمدی می‌داند در زمینه اهداف اجرای این نمایش گفت: این نمایش برا اساس یک وظیفه شخصی و انسانی در جامعه به اجرا رسید و هیچ سفارشی برای اجرای این نمایش وجود نداشته است.

کارگردان این تئاتر افزود: این طرح بر اساس یک موضوع ملی و میهنی در کارگاه‌های آموزشی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به استاد مرند برهانی معرفی شد و پس از پسندیدن مضمون توسط ایشان طرح برای گسترش و اجرا آماده کار شد.

وی تصریح کرد: مضمون کار ما بر اساس موضوعی از مدافعین حرم بود. داستان در ابتدا برای تماشاچیان به صورت یک دعوای خیابانی و مشکلات شخصی بین ۲ نفر عنوان می‌شود و پس از این که مخاطب نیز با نمایش درگیر و دخیل می‌شود داستان اصلی نمایش برای تماشاچیان مشخص می‌شود.

نظریان ادامه داد: نمایش خیابانی “قیمت بگذار” مخاطب را مجبور به انتخاب و تفکر می‌کند. در پایان این نمایش چرخشی به وجود می‌آید و جای شخصیت مثبت و شخصیت منفی نمایش عوض می‌شود. مخاطب باید در ذهن خود قضاوت کند که مدافعین حرم به چه قیمتی و با چه ارزش مالی خانواده و زن و فرزند خود را رها می‌کنند و جهاد را ترجیح می‌دهند.

این کارگردان ۲۸ ساله که در کارنامه کاری خود انواع مختلف نمایشی را تجربه کرده و در حال حاضر در پروژه‌های تلویزیونی مشغول به کار است اعتقاد دارد: “تئاتر خیابانی متعلق به مردم و از خود مردم است و باید از دل مردم بیاید و آنها را درگیر ماجرا کند. تئاتر خیابانی باید یک پازل ذهنی را در تفکر مخاطب تغییر دهد تا رسالت خود را انجام دهد. “

در کارگاه‌های آموزشی دفتر تخصصی تئاتر سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در فصل تابستان نمایش‌های “قیمت بگذار” صالح نظریان، “رقص شیر” احمد نخودیان، “ساعت زمین” پویا امامی، “وضعیت آخر” نسا سلیمانی، “آن‌ها” بهمن گرامی و”جنگ آبکی” علیرضا آقایی به صورت انفرادی و دو نمایش « بازیگر شو» و «هوای پاک» هم به صورت گروهی کارگردانی شدند.

یک روزنامه‌نگار علمی:

** رسانه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین بسترهای برقراری ارتباط است

کارگاه نویسندگی علمی و تولید محتوا به همت مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به مدت دو روز در این مرکز و با حضور محمدرضا رضایی، خبرنگار و روزنامه‌نگار علمی برگزار شد.

 محمدرضا رضایی، مدرس کارگاه نویسندگی علمی به اهمیت نگارش لید اشاره کرد و بیان داشت: باید در پاراگراف اول متن به‌گونه‌ای عمل کنیم که مخاطب برای خواندن مقاله ما تمایل پیدا کند و این وظیفه بر عهده لید است، تیتر نیز وظیفه جذب مخاطب را دارد.

وی در مورد آماده‌سازی فایل برای انتشار افزود: اصلاح فونت‌ها و چینش متون باید مورد توجه باشد، باید از فرمت فایل‌های متنی استفاده کرد، جانشینی عکس‌ها در متون سبب می‌شود تا درک متن بهتر حاصل شود. نوشتن توضیحات نیز کمک می‌کند تا متن انتقال مفهوم بیشتری داشته باشد و نام‌گذاری فایل‌ها ارجاع و پیدا کردن فایل را راحت‌تر می‌کند، به خوانایی فایل نیز باید اهتمام داشت زیرا استفاده از پاراگراف‌های طولانی موجب خستگی مخاطب می‌شود.

وی ارتباط با رسانه‌ها را موضوعی مهم معرفی کرد و اظهار داشت: آداب‌ورسومی خاص در این ارتباط وجود دارد، ابتدا با روزنامه‌ها و نشریات محلی کار خود را آغاز کنید، زیرا اکثر آن‌ها فقر نویسنده و سوژه و محتوا دارند و این امر سبب می‌شود تا راحت‌تر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. کار کردن تخصصی سبب می‌شود تا جذب بهتری برای نویسنده به وجود آید، تخصصی کار کردن سبب می‌شود تا برند سازی صورت گیرد.

این روزنامه‌نگار به برتری نگارش مطالب در مجلات نسبت به شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: وقتی در مجله‌ای مطلب می‌نویسید چند هزار نفر مخاطب نوشته شما را می‌خواند. ابزارهای جستجو کمک می‌کند تا نشان دهد چه کلید واژه‌هایی درصد بیشتری جستجو شده‌اند و این اطلاعات به شما در سوژه یابی یاری می‌رساند.

وی رسانه‌های اجتماعی را یکی از مهم‌ترین بسترهای برقراری ارتباط معرفی کرد و ادامه داد: برای برقراری ارتباط باید به این نکته توجه کنیم که به مکان‌های پر رفت‌وآمد برویم و بدانیم حضور در شبکه‌های اجتماعی آداب‌ورسوم خاص خود را طلب می‌کند و برای آنکه بتوانیم افراد را سوق دهیم باید به روشی عمل کنیم تا جذاب‌تر دیده شویم.

این روزنامه‌نگار علمی در پایان خاطرنشان کرد: از نوشتن نترسید، گاهی بیهوده تصور می‌شود که متون نوشته شده ما دارای کیفیت نیستند، تبلیغات بدون روابط عمومی بی اثر است، وقتی مخاطب ما را می‌شناسد تبلیغ ما را بهتر می‌بیند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا