پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف بیش از ۱۰۴ کیلوگرم تریاک در اصفهان/۲ کشته و ۵ مجروح در حوادث رانندگی جاده های اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان،سرهنگ “سید تقی حسینی”  اظهار داشت:ماموران یگان تکاوری فرماندهی انتظامی استان روز گذشته هنگام گشت زنی در منطقه کویری شرق اصفهان به یک دستگاه وانت نیسان که در حال تردد از راه فرعی بود مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در این عملیات مقدار ۸۲ کیلو و ۸۰۰گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف و راننده خودرو نیز دستگیر شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت: همچنین ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید “امامی” شهرستان “شهرضا” هم در عملیاتی همزمان حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه سواری پژو۴۰۵ مشکوک و در بازرسی از آن مقدار ۲۲کیلو و۱۰۰گرم تریاک را کشف کردند.

وی افزود: در این عملیات نیز دو سوداگر مرگ دستگیر و همراه با پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

**۲ کشته و ۵ مجروح در حوادث رانندگی جاده های اصفهان

 در پی وقوع دو حادثه رانندگی در سطح جاده های استان دو نفر کشته و پنج نفر نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.

سرهنگ” جهانگیر کریمی”، گفت: ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه روز گذشته یک دستگاه خودروی وانت نیسان با سواری پژو ۴۰۵ در محور پادنا به صورت رخ به رخ با هم برخورد کردند که در این حادثه متاسفانه یک نفر از سرنشینان خودروی پژو۴۰۵  بر اثر شدت جراحات وارده در دم فوت  و سه سرنشین دیگر آن نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند.

سرهنگ کریمی در خصوص علت وقوع این حادثه گفت: براساس نظر کارشناس تصادفات راننده وانت نیسان به علت تجاوز به چپ باعثبه وجود آمدن سانحه شده است.

وی افزود: ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه روز گذشته نیز ماموران پلیس راه خور به جندق از واژگونی یک دستگاه وانت زامیاد در محور چوپانان به انارک مطلع و بلافاصله در محل حاضر شدند.

این مقام مسول عنوان داشت: در این حادثه متاسفانه یکی از سرنشینان خودروی وانت زامیاد در دم فوت و راننده به همراه یکی دیگر از سرنشینان آن نیز  مجروح و روانه بیمارستان شدند.

کریمی علت وقوع این حادثه را خستگی و خواب آلودگی راننده وانت زامیاد اعلام کرد و به رانندگان توصیه کرد از هرگونه عجله و شتاب در رانندگی بپرهیزند و در سفر آرامش خود را حفظ کنند.

**تاثیرات منفی قاچاق کالا و نقش آن در امنیت اجتماعی و احساس امنیت

 قاچاق کالا در زمره جرائم فراملی به شمار می آید و وقوع آن باعث کاهش احساس امنیت در جامعه می شود و تاثیرات منفی بر جنبه های مختلف از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور به همراه دارد.

قاچاق کالا در زمره جرائم فراملی محسوب می شود و وقوع آن باعث کاهش احساس امنیت در جامعه می شود که این مسئله باعث تاثیرات منفی بر جنبه های مختلف از جمله اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشور می گردد.

امروز تجارت پنهان و بعضاً آشکار قاچاق کالا زیان های فراوانی از نظر اقتصادی ، فرهنگی و … به کشور ما وارد کرده است .

براساس تحلیل ها و برآورد های صورت گرفته در اداره برآورد و مطلاعات اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان، تجمل گرایی ، جذابیت کالای خارجی ، تبلیغات ماهواره ای و ترویج فرهنگ بیگانه ، تبلیغات وسیع ، تغییر الگوی مصرف ، جوابگو نبودن تولیدات داخلی و … از جمله عواملی هستند که باعث شده میل و اشتیاق مردم به کالای وارداتی زیاد شود و همین امر نیز سوداگران اقتصادی که حرفه قاچاق را آسان و کم هزینه می بینند بر آن داشته تا تمام سرمایه های خود را در این راه به کار ببندند و همانند سارقان زودتر به امیال خود برسند.

اگر چه قاچاقچیان کالا به سودهای کلانی در این زمینه دست پیدا می کنند اما چرخ اقتصاد کشور را از حرکت باز می دارند و باعث بیکاری جوانان و ورشکستگی تولیدکنندگان داخلی می شوند.

از طریفی دیگر یکی از دلایل مهم وقوع پدیده قاچاق کالا،اما سیاست های بازرگانی نامطلوب، عرضه محدود محصولات مورد نیاز، بیکاری، توسعه نیافتگی در بخش اقتصاد کشور، وضعیت نامطلوب ارزی، وجود انحصارات، پرداخت یارانه برای برخی کالاها و خدمات و سودآوری قاچاق است.

طی سال های اخیر پدیده قاچاق کالا به صورت یک معضل جدی وتهدید کننده اقتصاد کشور درآمده و در حال حاضر نیز از جمله موانع اصلی رسیدن اهداف برنامه های توسعه ی اقتصادی و اجتماعی کشور می باشد.

جلوگیری از ورود و خروج کالای قاچاق به کشور به منظور حمایت از صنایع داخلی، افزایش سرمایه گذاری مولد و اشتغال، کاهش فقر، افزایش درآمدهای مالیاتی و گمرکی، مقابله با اخلال در سیاست های تجاری و مالی دولت، جلوگیری از به هدر رفتن هزینه های کنترلی مرزها، جلوگیری از به هدر رفتن یارانه ها و . . . ضرورتی انکار ناپذیر بوده و قاطعیت در برخورد قانونی با ایادی سازمان یافته قاچاق امری است لازم چرا که مضرات قاچاق فقط به موضوعات فوق محدود نمی شود بلکه موضوعات مهمی همچون مذهب، فرهنگ، امنیت و . . . را نیز در بر می گیرد.

تهیه و تنظیم: سرهنگ سید احمد تقوی – رئیس اداره برآورد و مطالعات اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا