حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

انجام به موقع دستگاه ها به وظایف خود، کاهش جرایم و ناهنجاری را به همراه دارد //توقیف محموله میلیاردی لوازم الکترونیکی در شهرضا//کشف یک هزار و ۲۰۰ ترقه غیر مجاز در فلاورجان/نقش رسانه ها در پیشگیری از اعتیاد*

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان، دکتر محسن مهر علیزاده، در دیدار فرمانده انتظامی و هیئت همراه با وی ضمن تسلیت به حادثه دیدگان زلزله غرب کشور و آرزوی صبر و بردباری برای بازماندگان این حادثه گفت:  امیدوارم مردم ایران به مصداق بشر دوستی، نوع دوستی و مسلمان بودن توفیق یاری رساندن به این عزیزان را داشته باشند و از این امتحان الهی سربلند بیرون بیایند.

وی با بیان اینکه اگر همه دستگاه ها به وظایف خود به موقع عمل کنند شاهد کمترین جرایم و ناهنجاری ها در جامعه بوده و بار مسئولیت پلیس هم کم می شود تصریح کرد: اعتقاد دارم اگر دستگاه های دیگر به وظایف خود به موقع عمل کنند واقعاً نیازی به برخورد های انتظامی و پلیسی در جامعه نیست.

این مقام مسئول عنوان داشت: مطمئناً مسایل اجتماعی ، اقتصادی ، سرمایه گذاری و به ویژه فرهنگی می توانند در سمت و سویی پیش روند که شاهد حتی یک مورد نا امنی و جرم در جامعه نباشیم.

به گفته استاندار اصفهان، عدم رسیدگی به این مقوله ها می تواند یک جامعه بسیار سالم از نظرفرهنگی و اعتقادی و منضبط را از انضباط و هنجارهای اجتماعی منحرف کرده و کاری کند که  به ناهنجاری ها رو بیاورد.

مهر علیزاده خاطر نشان ساخت: اعتقاد دارم که برخورد های انتظامی و پلیسی آخرین راهبرد برای مقابله ناهنجاری ها  است  و  اول از همه باید به مسایل آموزشی در دبستان ها، دبیرستان ها، دانشگاه ها اجتماع، صدا و سیما و آموزش در خانواده، ایجاد اشتغال و مراکز تفریحی مناسب برای جوانان و اجرای صحیح قوانین درجامعه توجه جدی کرد.

استاندار با یان اینکه تدین استان اصفهان شهره  خاص و عام است گفت: مردم این استان چه در زمان قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در سنگرهای مختلف همیشه پیشتاز بوده و اصفهان جزو استان های نمونه کشور است  و بنابر این انتظار این است که در یک جامعه سالم و ایده آل نباید شاهد حتی یک مورد سرقت، کلاهبرداری و نا امنی و جرایم دیگر باشیم.

وی در ادامه نیروی انتظامی را نیرویی لایق، بی ادعا، سالم و محبوب در میان مردم توصیف کرد و افزود: امروز مردم نیروی انتظامی را از بدنه خود می دانند و از  کودک گرفته تا یک انسان بزرگسال همه به پلیس اعتماد و اتکا دارند و پاسخ این اعتماد و اتکا هم بایستی همراهی، حمایت و پشتیبانی از مردم باشد.

مهر علیزاده خاطر نشان ساخت: با این اعتقاد که پلیس در جامعه از جایگاه بزرگی برخوردار است شخصاً به نیروی انتظامی احترام می گذارم و به عنوان استاندار  خود را مکلف به حمایت معنوی، اداری و اجرایی از نیروی انتظامی می دانم .

 **رضایتمندی بالای مردم اصفهان از خدمات انتظامی

پیش از سخنان استاندار، سردار معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان نیز ضمن تبریک انتصاب وی به استانداری استان اصفهان به ارائه گزارشی از حوزه های انتظامی، ترافیکی و آسیب های اجتماعی طی هفت ماهه اخیر پرداخت.

این مقام انتظامی گفت:در  هفت ماهه امسال بیش از ۱۹ تن انواع مواد مخدر کشف شده و  توفیقاتی خوبی در رابطه با دستگیری و انهدام شبکه های قاچاق مواد مخدر و قاچاق کالا، سرقت و کاهش تصادفات فوتی به دست آمده است.

وی از تماس یک میلیون نفر با پلیس استان از طریق مراجعه به مراکز انتظامی و یا ارتباط با سامانه ۱۱۰ خبر داد و گفت: در ارزیابی های صورت گرفته به حمد الله  رضایتمندی مردم از خدمات ارائه شده توسط نیروی انتظامی استان بسیار بالا است .

وی بر حمایت از نیروی انتظامی تاکید کرد و افزود: اقتدار نیروی انتظامی توسط یک مجموعه تاثیرگذار بایستی حفظ شود چرا که اگر اقتدار این نیرو حفظ نشود نمی تواند ماموریت های خود را به نحو مطلوب انجام دهد.

فرمانده انتظامی استان  همراه سازی و مسئول سازی دیگر دستگاه ها در طرح ها و مامویت های پلیس را خواستار شد و گفت: بخشی از ماموریت ما ماموریت میانبخشی و بین بخشی است و برای اینکه امنیت را در جامعه برقرار کنیم  نیاز مند همراهی و پشتیبانی دیگر دستگاه ها داریم.

سردار معصوم بیگی از اجرای  طرح جمع آوری معتادان متجاهر در سطح استان طی چند روز اخیر خبر داد و گفت: جمع آوری این افراد با پلیس است، اما برای نگهداری آنها با چالش مواجه هستیم و لازم است که کمپ های ماده ۱۶، و کمپ های دیگر ، بهزیستی و شهرداری فعال شوند و بایستی گرمخانه ها آماده باشد تا این طرح به نحو مطلوب به سرانجام برسد.

سردار معصوم بیگی خاطر نشان ساخت : اگر چشم انداز استان این است که گردشگر خارجی را به یک میلیون نفرو گردشگر داخلی را به ۱۰ میلیون نفر برساند، اگر سرمایه می خواهیم به استان بیاوریم و اگر قرار استان رونق پیدا کند و هیچ دغدغه نداشته باشیم پیش نیاز همه این موارد امنیت است.

 **توقیف محموله میلیاردی لوازم الکترونیکی در شهرضا

گروه استان ها_ اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله لوازم الکترونیکی خارجی به ارزش پنج میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین باباکلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کشنده اسکانیا که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو یک هزار و ۶۷۸ کارتن لوازم الکترونیکی خارجی فاقد هر گونه مدارک معتبر گمرکی کشف شد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه پنج میلیارد ریال اعلام شده بیان داشت: در این رابطه راننده خودرو دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

کشف یک هزار و ۲۰۰ ترقه غیر مجاز در فلاورجان*

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان فلاورجان از کشف تعداد یک هزار و ۲۰۰ ترقه غیر مجاز در بازرسی از ۱۶ واحد صنفی خبر داد.

سرهنگ “حسن نیکبخت” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران پلیس امنیت عمومی شهرستان فلاورجان پس از هماهنگی با مقام قضائی طرح بازرسی از صنوف را اجرا کردند.

وی افزود: در این طرح از ۱۶ واحد صنفی بازرسی بعمل آمد که در مجموع تعداد یک هزار و ۲۰۰ ترقه غیر مجاز کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه دو نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

سرهنگ حسن نیکبخت در پایان خاطر نشان کرد ، قاچاق کالا زمینه رکود اقتصادی و افزایش بیکاری را فراهم می کند که از عموم مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار مربوطه را به پلیس اطلاع دهند.

انبار ژنراتور خارجی لو رفت*

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس آگاهی استان از کشف یک محموله میلیاردی ژنراتور خارجی به ارزش دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “ستار خسروی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه فردی اقدام به دپوی یک محموله ژنراتور خارجی در انباری کرده است بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی قرار گرفت .

وی افزود: یک تیم از ماموران مجرب پلیس آگاهی پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل اعزام شدند که در بازرسی از آنجا تعداد ۱۶ دستگاه ژنراتور خارجی کشف شد.

سرهنگ خسروی با اشاره به اینکه ژنراتورهای کشف شده فاقد مدارک مثبته گمرکی بودند، بیان داشت: ارزش محموله های کشف شده توسط کارشناسان مربوطه دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعلام شده است .

رئیس پلیس آگاهی اصفهان در پایان با اشاره به شناسایی و دستگیری یک نفر در این رابطه و تحویل وی به مراجع قضائی از شهروندان خواست: هر گونه اخبار مربوط به قاچاق کالا را در اسرع وقت از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

توقیف پژوپارس با ۲۰ کیلوگرم مواد افیونی*

گروه استان ها_اصفهان_ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از کشف مقدار ۲۰ کیلو گرم تریاک در بازرسی از یک دستگاه سواری پژو پارس خبر داد.

سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران یگان تکاوری پلیس اصفهان حین کنترل خودروهای عبوری از محور “ابرکوه-اسفندران” به یک دستگاه سواری پژو پارس مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو مقدار ۲۰ کیلو گرم تریاک که زیر صندلی های خودرو جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه دو سوداگر مرگ دستگیر و پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

نقش رسانه ها در پیشگیری از اعتیاد*

گروه استان ها _ اصفهان _ رسانه ها، برای موفقیت در پیشگیری اولیه از اعتیاد باید تمرکز خود را بر کودکان و نوجوانان قرار دهند و راه های افزایش مهارت های والدینی و ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان را در مقیاس وسیعی آموزش دهند.

 

بر خلاف آن چه اغلب انتظار می رود ، خود رسانه مهم ترین نقش را در پیشگیری ندارد بلکه قوی ترین تأثیرات در اغلب مواقع چون به نحوه ارتباطات بین نوجوانان، خانواده و گروه‌ها می‌باشد آن برنامه‌هایی که بتوانند بر این موضوعات تأثیر مثبت بگذارند می توانند پایه‌های پیشگیری اولیه را بنا نهند.

برای موفقیت در این راه، رسانه‌ها غیر از اجرای مستقیم برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید به کمک سایر نهادهای اجتماعی بیشترین کوشش خود را در زمینه تقویت مهارت‌ها و ارتباط مؤثر والدین و فرزندان بگذارد. تمرکز رسانه باید بر عوامل عمده تأثیرگذار که تعیین گردیده اند باشد. نقش و تأثیر رسانه در برخی از این موارد مستقیم و حیاتی است و در برخی موارد غیرمستقیم و جنبی. برخی از این موارد به شرح ذیل می باشند:

۱-ارائه اطلاعات حقیقی از عوامل مهم پیشگیری اولیه است که بخش مهمی از آن به عهده رسانه است. جوانان به وسیله منابع مختلف مثل رسانه های جمعی، اینترنت، هم سن و سال ها،‌ معلمین و غیره و در مورد مواد، آگاهی های لازم را به دست می آورند. در صورتی که این اطلاعات صحیح نباشند ممکن است جوانب مختلف و یا خطرات مربوطه را بیش از حد بزرگ نشان بدهند. اگر چه توزیع و پخش اطلاعات به تنهایی تأثیر آنی آنچنانی در مورد مصرف مواد در جمعیت مورد نظر نخواهد داشت ولی یکی از بخش های حیاتی سایر فعالیت های پیشگیری به حساب می آید.

۲-مطالعات بی شماری در زمینه تأثیر ساختار خانواده، روش تربیتی والدین، کیفیت ارتباط بین والدین با یکدیگر و با فرزندان انجام شده و به اثبات رسیده است و همگی بر نظارت و ارتباط موثر والدین و تقویت شبکه خانواده در کاهش مصرف مواد مخدر تأکید دارند. نقش رسانه در این زمینه باید افزایش مهارت های والدینی باشد.

مطالعات انجام شده توسط کارشناسان اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان نشان می دهد که رسانه ها، برای موفقیت در پیشگیری اولیه از اعتیاد باید تمرکز خود را بر کودکان و نوجوانان قرار دهند و راه های افزایش مهارت های والدینی و ارتباط مناسب بین والدین و فرزندان را در مقیاس وسیعی آموزش دهند. زیرا در وضعیتی که نوجوان تعلق و پیوند خود را با خانواده و مدرسه شکننده ببیند این شکنندگی و احساس تعلق ضعیف، زمینه های لازم را برای ارتباط با همسالان منحرف و مصرف کننده مواد که خود نیز دارای احساسات، علایق، مشکلات و رفتارهای مشابه با این نوجوانان هستند فراهم می کند.

باید اذعان کرد که رابطه میان همسالان مصرف کننده مواد با مصرف مواد در دوره نواجوانی قوی ترین رابطه مثبت است. به این معنا که هرچه رابطه نوجوان با همسالان مصرف کننده بیشتر باشد میزان مصرف مواد در او بیشتر می شود.

۳-مطالعات صورت گرفته در اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی پلیس استان، اهمیت شبکه های همسالان را در زمینه های شروع و تشکیل سوء‌مصرف مواد مخدر نشان می‌دهد.

این موضوع که مرحله انتقال از کودکی به نوجوانی به عنوان مرحله تغییر ارزش ها محسوب می شود، نشانگر اهمیت دوستان و همسالان در به وجود آوردن فرصت ها برای مصرف مواد مخدر و حمایت از این گونه رفتارها است.

برابر برخی مطالعات، در بیش از ۶۰ درصد، همسالان نوجوان در شروع و استمرار اعتیاد مواد نقش داشته اند. نقش رسانه در این موارد آموزش و انتقال مفاهیم پایه ای مهارت های زندگی و ارتقاء‌ مهارت‌های مقابله ای به نوجوانان و کودکان است که در مدارس، محلات و خانواده و دیگر کانون های اجتماعی توسط مربیان و والدین باید تکمیل و پیگیری شود زیرا رسانه نمی تواند همه جنبه های مهارتی را انتقال دهد.

۴-تعدادی عوامل وابسته به شخصیت فردی مصرف کنندگان مواد مخدر نیز از طریق مطالعات، مشخص شده اند. این عوامل عبارتند از: خودباوری کم، خجالتی بودن، خویشتن داری ضعیف، پرخاشگری، ویژگی های شخصیتی از جمله تنوع طلبی هیجان جویی، هوسرانی، تجربه ناکافی در زمینه برقراری ارتباطات اجتماعی، احساساتی بودن، افسردگی، رویدادهای پرهیجان و پرفشار زندگی، به همین دلیل تأکید اصلی در فعالیت های پیشگیری مدرن بر افزایش قابلیت های روانی (مهارت های زندگی) است.

این امر شامل تکنیک های آموزشی و مهارت های شخصیتی و اجتماعی جهت مقابله مؤثر با تقاضاها و چالش های روزمره زندگی می شود. نمونه های خاص این گونه مهارت ها شامل قدرت تصمیم گیری،‌ حل مشکلات، ارتباط مؤثر اجتماعی، کنار آمدن با فشارها، تفکر انتقادی، خویشتن داری، مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی است .

مطالعات انجام شده توسط کارشناسان به وضوح نشان می دهد که تعامل متقابل، عامل اصلی آموزش مهارت های زندگی بوده و روش های سنتی به تنهایی آموزش های مناسب را در زمینه مهارت های زندگی ارائه نمی دهد. برخی روش ها به صورت منظم جهت به دست آوردن این گونه مهارت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مثال نقش توسعه مهارت ها در مقابله با فشارهای اجتماعی برای کنار آمدن با فشارهای دوستان و همکلاسی ها مؤثر بوده است. در تعدادی از کشورها این گونه برنامه های پیشگیری در فعالیت های فوق برنامه مدارس متوسطه شروع شده است که حقایق مربوط به خطرات سوء مصرف مواد و راه های مقابله با فشارهای دوستان و همکلاسی ها را به دانش آموزان می آموزد. عرض یابی مهمی که در این زمینه به عمل آمده نشان می دهد که میزان شیوع سوء مصرف در بین دانش آموزان شرکت کننده در این برنامه ها به میزان یک سوم کمتر از گروهی است که دراین برنامه شرکت نکرده بودند.

۵-رابطه قوی بین مصرف مواد مخدر و سایر عوامل اجتماعی از قبیل نابسامانی و فقر، میزان حضور در مدرسه، نحوه و عملکرد مدرسه و معلمین و غیره می باشد و مشخص شده است رسانه با طرح چالش های اجتماعی موجود می تواند به مسئولین، مربیان، والدین و جامعه در این زمینه کمک کند.

۶-بهسازی و غنی ساختن اوقات فراغت و محیط زندگی از جمله قابلیت کاهش دسترسی به مواد اعتیاد آور، تقویت مقررات و هنجارها و معیارها در رابطه با مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر، ایجاد پیام ها و هنجارهای اجتماعی گسترده علیه مواد مخدر و نیز اجرای موفق برنامه های تفریحی برای کودکان و خردسالان پس از مدرسه و در طول ساعات روز و روزهای تعطیل توسط رسانه های جمعی می تواند نقش اساسی در کاهش گرایش به اعتیاد داشته باشند.

۷-توصیه براین است که رسانه های جمعی از نمایش فیلم ها و سریال هایی که بازیگران در طول فیلم یا سریال به مصرف سیگار یا مشروبات الکلی مبادرت می کنند امتناع کنند زیرا برابر مطالعات، ۳۰ درصد کسانی که معتاد شده اند شروع اعتیاد خود را تحت تأثیر فیلم ها و سریال ها معرفی کرده اند و نتایج حاصل از بسیاری از مطالعات به عمل آمده در خصوص نوجوانان نشان داده است که کشیدن سیگار و نوشیدن الکل در سنین نوجوانی با تجربه نمودن حشیش و سایر مواد مخدر توسط این افراد، ارتباط مستقیم دارد.

این بدان معنی نیست که شخصی که از دوران نوجوانی سیگار مصرف می کند به صورت خودکار، حشیش و سایر مواد مخدر نیز مصرف ممی کند. بلکه نشان می دهد در بین سیگاری ها و یا مصرف کنندگان الکل خطر شیوع مصرف حشیش و سایر مواد مخدر بسیار بالاتر از افراد دیگر است. به همین دلیل در بعضی از فعالیت های پیشگیری سعی می شود استعمال سیگار و مصرف الکل را به عنوان یکی از اهداف مهم خود به تأخیر اندازند. این فرضیه بر این اصل استوار است که شروع زودهنگام سیگار یا الکل، یک عامل مستقل برای مصرف مواد می باشد که به نقش دروازه ای سیگار و الکل توجه می شود و به نقش دروازه ای سیگار و الکل تأکید دارند. از این رو رسانه های جمعی باید از نمایش فیلم ها و سریال هایی که مصرف سیگار یا مشروب در آن وجود دارد امتناع کنند.

تهیه و تنظیم : سرهنگ سید احمد تقوی- رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی –پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا