تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

برگزاری همایش رضویون شرق اصفهان برای سیزدهمین سال پیاپی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حامد جعفر زاده اظهار داشت: پیش از ظهر روز یکشنبه ۲۸ آبان ماه مصادف با ۳۰ صفر و همچنین در سالروز شهادت امام رضا(ع) همایش رضویون شرق اصفهان با حضور آیت الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، احمد رضوانی فرماندار اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و دیگر مسؤولان استان و بخش‌های شرق اصفهان در جوار حرم مطهر امامزاده اسحاق(ع) شهر هرند برگزار شد.

وی افزود: این همایش برای سیزدهمین سال پیاپی با حضور پرشور هیأت‌های مذهبی از بخش‌های جلگه، بندرود، مرکزی، کوهپایه و شهرستان نایین در محل امامزاده اسحاق هرند با حضور ستودنی و با شکوه مردم رقم خورد.

مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: مهد جوانه‌های قرآنی برای استفاده کودکان، نمایشگاه و عرضه محصولات فرهنگی با هماهنگی چند انتشارات از اصفهان و قم، بر پایی غرفه‌های فرهنگی، ایستگاه سلامت برای ویزیت بیماران به صورت رایگان و غرفه هلال احمر به منظور دریافت کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور از نکات قابل توجه این همایش به شمار می‌رفت.

وی در ادامه گفت: همچنین در این همایش حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و آیت الله طباطبایی نژاد نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری نیز برای کلیه عزاداران حاضر در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداختند.

**تشکیل کمیته یاوران وقف قرآن کریم شهرستان فلاورجان

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان گفت: همزمان با روز وقف، ترویج فرهنگ قرآنی کمیته یاوران وقف قرآن کریم شهرستان فلاورجان تشکیل شد.

 احمد آزادگی اظهار داشت: به مناسبت دهه وقف و همزمان با روز وقف، ترویج فرهنگ قرآنی کمیته یاوران وقف قرآن کریم شهرستان فلاورجان با هدف ترویج فرهنگ وقف با رویکرد ایحاد موقوفات جدیدی در راستای ترویج قرآن کریم در این شهرستان تشکیل شد.

وی خاطر نشان شد: یکی دیگر از اهداف تشکیل این کمیته استفاده از ظرفیت و پتانسیل کلیه فعالان قرآنی در راستای ایجاد موقوفات جدید با رویکرد تامین مالی برنامه های قرآنی شهرستان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان افزود: این کمیته با حضور یحیی قاسمی رئیس اداره امور قرآن کریم اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مدیران ۴۶ موسسه قرآنی شهرستان فلاورجان، نماینده اداره تبلیغات اسلامی شهرستان، نماینده سپاه پاسداران و نماینده اداره آموزش و پرورش شهرستان در محل اداره اوقاف و امور خیریه فلاورجان تشکیل شد.

**ثبت نام ۲۰۰۰ نفر در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم خمینی شهر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهر گفت: با اجرای طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم برای ششمین سال متوالی در شهرستان خمینی شهر تاکنون ۲۰۰۰ نفر قرآن پژوه در این طرح ثبت نام کرده اند.

در روز جمعه۲۶ آبانماه وهمزمان با دومین روز از دهه وقفحجت الاسلام و المسلمین مهدی قربانی در خطبه های پیش از نماز جمعه خمینی شهرضمن گرامیداشت دهه وقف به طرح های اجرایی اداره اوقاف در طول سال اشاره کرد وگفت: از جمله برنامه هاییکه به صورت مستمر توسط اداره اوقاف در سطح شهرستان اجرا می شود اجرای طرح تربیت حافظان قرآن کریم است که امسال درشهرستان خمینی شهر  بیش از ۲۰۰۰ نفر قرآن پژوه در این طرح ثبت نام کرده اند.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تصریح کرد: در امامزادگان وبقاع متبرکه شهرستان همزمان با اجرای برنامه های فرهنگی عملیات عمرانی نیز در حال اجراست.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهرادامه داد: از جمله عملیات عمرانی که در جوار بقاع متبرکه انجام شده میتوان به طرح توسعه رواق حضرت رسول وساخت زائرسرا در امامزاده سیدمحمد(ع)،ساخت ونصب ضریح جدید وعملیات همسطح سازی محوطه سیدابراهیم(ع)، اخذ طرح جامع و آزادسازی زمینهای اطراف امامزاده شاه ابوالحسن(ع)، عملیات ساخت رواق ومسجد در امامزاده سیدنجم الدین(ع) و…است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی قربانی درادامه گفت: در شهرستان خمینی شهر موقوفات خوبی وجود دارد که اداره اوقاف برحسب وظیفه ذاتی خود در حال احیاء وشناسایی و حفظ و حراست ازموقوفات است.

وی بااشاره به نیازهای شهرستان خمینی شهر واقفان و خیرین را به ایجاد وقف جدید دعوت کرد و بیان کرد:متولیان موقوفات وبازماندگان واقفان خیر اندیش جهت جلوگیری از سوءاستفاده وتصرف غیر در مال وقف  بامراجعه به اداره اوقاف نسبت به ثبت قانونی موقوفات اقدام کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهر درپایان ضمن تقدیر از حمایت های مسئولین شهرستان گفت: از کلیه فرهیختگان،روحانیون و اهل علم در راستای تبلیغ وترویج فرهنگ وقف دعوت می کنم تا با بهرمند شدن از اجر و ثواب این کار بزرگ در جهت برطرف کردن نیازهای روز جامعه در این راستا گام بردارند.

**مجموع موقوفات شهرستان خوانسار ۵۲۶ موقوفه است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار گفت: مجموع کل موقوفات شهرستان خوانسار ۵۲۶ موقوفه است که شامل هزار و ۵۷۴ رقبه است.

حسن عمادی عصر روز پنجشنبه ۲۵ آبان ماه در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته وقف، اظهار داشت: امسال از ۲۵ آبان ماه تا ۴ آذرماه دهه وقف نامگذاری شده است.

وی با اشاره به روزشمار دهه وقف، افزود: وقف و رسانه و بسیج مردمی، وقف سنت نبی و سیره اهل بیت، وقف ترویج فرهنگ قرآن کریم، وقف بقاع متبرکه و زیارت، وقف خانواده و سبک زندگی، وقف علم و فناوری، وقف اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، وقف علما و حوزه‌های علمیه، وقف محیط زیست و سلامت و وقف اجرای ابنیه نیت واقفین است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار با بیان اینکه تعداد کل موقوفات متصرفی در شهرستان خوانسار ۲۹۰ موقوفه است که شامل هزار و ۱۷۶ رقبه است، ادامه داد: تعداد موقوفات غیر متصرفی ۵۸ موقوفه که شامل ۳۹۷ رقبه است.

وی در ادامه گفت: مسجدها دارای ۱۱۵ رقبه، حسینیه‌ها ۴۶ رقبه، آرامستان‌های وقفی ۱۳ رقبه و حوزه‌های علمیه دارای ۴ رقبه هستند.

حسن عمادی اضافه کرد: کل بقاع متبرکه شهرستان ۱۲ بقعه است که در مجموع کل موقوفات شهرستان خوانسار ۵۲۶ موقوفه است که شامل هزار و ۵۷۴ رقبه است.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های مصوب اداره اوقاف در راستای نیات واقفان نیک اندیش اجرا می‌شود، مطرح کرد: طرح آرامش بهاری، طرح ضیافت الهی، طرح ولایت علوی، دهه کرامت، نشاط معنوی، بصیرت عاشورایی، دهه وقف، سوگواری یاس نبوی، ایجاد خیمه‌های معرفت، غرفه‌های کودک و نوجوان، سوگواری معنوی، طرح تربیت حافظان و قاریان قرآنی و برنامه‌های ملی، مذهبی و مسابقات قرآنی در مرحله شهرستانی که هر سال در تمام رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شود، از برنامه‌های دهه وقف است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار با اشاره به اجرای نیات واقفین و بقاع متبرکه، گفت: در سال جاری در بخش موقوفات در زمینه حفظ عین و سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در بخش مسابقات و جلسات قرآنی ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش تغزیه‌ و روضه‌خوانی ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، اطعام و اکرام در ماه مبارک رمضان ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، کمک به تعمیر حمام‌ها ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و کمک به تعمیر حسینیه‌ها ۳۳ میلیون تومان هزینه شده است.

عمادی همچنین گفت: کمک به تعمیر، مرمت و هزینه‎های جاری مساجد ۴۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، کمک به طلاب و مدارس علوم دینی و حوزه‌های علمیه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و کمک هزینه اعانات و کمک هزینه ازدواج به افراد بی‌بضاعت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه شده است و جمع کل هزینه‌ها در بخش موقوفات از محل نیات واقفین ۱۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است.

وی ابراز داشت: در بخش بقاع متبرکه از محل نذورات و حق دفن‌ها و سایر بقاع متبرکه در زمینه بازسازی و تعمیر و مرمت بقاع متبرکه ۱۹۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه شده است که عمده‌ترین آن مربوط به امامزاده احمد و امامزاده سید صالح است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار ادامه داد: هزینه‌های جاری بقاع متبرکه ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هزینه‌های فرهنگی ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است که جمعاً ۲۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: همچنین با اجرای طرح مودت از سوی خیرین ۲۰۰ میلیون تومان در امامزاده احمد(ع) و ۴۰۰ میلیون تومان در امامزاده دختران بکر در روستای قودجان برای نصب ضریح هزینه شده است.

حسن عمادی با اشاره به اینکه در سال جاری قرارداد ۳۰۰ رقبه تجدید و تمدید شده است، افزود: با همکاری اداره ثبت سند مالکیت ۶۵ پلاک ثبتی اخذ شده است و در مجموع تا کنون ۵۸۱ پلاک ثبتی دارای سند است که حدود ۴۰ درصد موقوفات را در بر می‌گیرد.

وی پیگیری در جهت پرونده‌های موقوفات و همکاری با ادارات و ارگان‎های دولتی در جهت حفظ و حراست موقوفات را از دیگر اقدامات اداره اوقاف و امور خیریه خوانسار عنوان کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار با بیان اینکه حق بیمه ۱۰۰ نفر از خادمین مساجد به تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، بیان کرد: سال جاری یک قطعه باغ به ارزش ۱۰ میلیون تومان جهت کمک به بیماران صعب‌العلاج وقف شده است.

وی با بیان اینکه یک قطعه زمین به متراژ ۱٫۵ دانگ به ارزش ۵ میلیون تومان جهت هزینه‌های مسجد جامع شهرستان وقف شده است، اظهار کرد: یک قطعه زمین جهت توسعه امامزاده ابراهیم(ع) به ارزش ۱۰ میلیون تومان نیز وقف شده است.

حسن عمادی گفت: یک باب منزل مسکونی به متراژ ۷۲ متر مربع به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان جهت کمک به بیماران صعب‌العلاج وقف شده است.

وی ادامه داد: یک دانگ یک باب مغازه به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان جهت کمک به تهیه جهیزیه افراد بی‌بضاعت، کمک به جشن عید غدیر و کمک به بیماران صعب‌العلاج و همچنین یک قطعه زمین مزروعی به ارزش ۱۰ میلیون تومان در روستای قودجان جهت روضه‌خوانی اباعبدالله الحسین(ع) وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار بیان داشت: ضروری است در جهت ترویج و آموزش قرآن کریم، کمک به ترویج فرهنگ وقف در جهت کمک به حوزه‌های علمیه و مدارس علوم دینی، کمک به دانشجویان و دانش‌آموزان بی‌بضاعت، تهیه جهیزیه نوعروسان بی بضاعت، کمک به بیماران صعب‌العلاج، کمک به سالمندان بی‌سرپرست، جشن عید غدیر و اعیاد شعبانبه و همچنین کمک به ایجاد موکب برای زائرین پیاده‌روی اربعین حسینی در شهرستان وقف‌هایی از سوی مردم انجام شود.

وی در پایان با بیان اینکه برای تأمین هزینه‌های جانبی امامزاده احمد(ع) خوانسار نیاز مبرم به موقوفه دارد، گفت: برای کمک به گسترش علم و فناوری و کمک به مستمندان، خانواده‌های زندانیان، آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و کمک به حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و سیل ضروری است وقف هایی به ثبت برسد.

**۱۷۰نفر از خدام مساجد کاشان تحت پوشش بیمه قرار دارند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان ضمن اشاره به این که ۱۷۰ نفر از خدام مساجد تحت پوشش بیمه قرار دارند گفت: ۱۲ موقوفه به موقوفات کاشان افزوده شده است.

مهدی حافظیان اظهارداشت: در ۸ماهه سال جاری ۸ وقف جدید و ۴ مورد موقوفه شناسایی شده که در نتیجه ۱۲ موقوفه به موقوفات کاشان افزوده شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: همچنین هشت انجمن یاوران وقف نیز در کاشان تشکیل شده که این انجمن ها مردم نهاد بوده  به صورت رایگان وافتخاری برای ترویج فرهنگ وقف و همچنین ایجاد وقف های جدید تلاش می کنند که هر انجمن متشکل از ۳ نفر می باشد.

مهدی حافظیان در ادامه اذعان کرد: در راستای دفاع از موقوفات و بقاع متبرکه و همچنین رسیدگی به امور آنها ۲۰ پرونده در سال جاری در مراجع قضایی مطرح شده که آنان توسط امور حقوقی اداره اوقاف در حال پیگیری هستند،همچنین مهمترین سند مالکیت اخذ شده برای موقوفات شهرستان سند کاروانسرای تاریخی شهر قمصر و اراضی مربوطه می‌باشد که ۲۲۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و قطعه زمینی نیز برای توسعه آستان مقدس علی بن باقر(ع) مشهد اردهال کاشان خریداری شده که مساحت آن ۱۶۰۰۰ متر مربع است.

مهدی حافظیان بابیان این که جهت تعمیر و مرمت ضروری مساجد شهرستان کاشان مبلغ ۲۷۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتی اختصاص یافته است گفت: از آنجائیکه خادمین مساجد جزو یکی از اقشار زحمت کش می باشند برابر مصوبه سالهای قبل مبنی بر اجرای طرح بیمه خادمین مساجد تا کنون ۱۷۰ نفر از خادمان مساجد شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی درآمده اند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان در ادامه بیان کرد: هزینه ریالی انجام شده در بقاع متبرکه کاشان از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از یک میلیار و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که این اعتبار از محل جمع آوری نذورات مردمی در ۱۲۰ بقعه متبرکه کاشان انجام شده و کلیهاین اعتبار در راستای هزینه های عمرانی بقاع متبرکه، هزینه های جاری و خادمان بقاع متبرکه و همچنین برنامه های فرهنگی بقاع متبرکه کاشان صرف شده است.

وی افزود: جهت حفظ عین و بقای موقوفات شهرستان کاشان نیز از ابتدای سال جاری تا کنون مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است که این امر در جهت رونق هر چه بهتر موقوفات و صیانت از آنان انجام شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا