دسته‌بندی نشدهشهر و جامعهعناوین اخبار

اشتغال‌زایی در موقوفات جدی گرفته شود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، محسن مهرعلیزاده در دیدار مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، معاونین و رؤسای ادارات شهرستان‌های استان اصفهان ضمن گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: بسیج پاسدار واقعی حریم ولایت، شهادت و دفاع از دین است.

وی به فعالیت‌های اداره اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و افزود: اداره اوقاف برخلاف تصور که یک اداره ایستا است، ولی پویایی خاص خود را دارد.

استاندار اصفهان ادامه داد: مسئله وقف از ابعاد مختلف به ویژه در جوامع دینی و مذهبی دارای ارزش است و یکی از بسترهای تحقق اهداف دین و شریعت عامل وقف است.

وی بیان داشت: یکی از عوامل ایجاد رضایت برای افراد جامعه در بحث کمک به هم نوع و ایجاد انس و الفت وقف است و این موضوع حتی در جوامع غیراسلامی هم وجود دارد.

محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه وقف علاوه بر پویایی و دوام در کارگشایی و رفع مشکل ماندگاری و پایداری بالا دارد، عنوان کرد: کارکردهای وقت در الفت جامعه و ایجاد نهادهای اجتماعی بسیار بالا و موثر است و در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی هم موثر عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های پویا بودن وقف بررسی نیازهای جامعه، نیازهای روز، جهت دهی نیات واقفین و پیش‌بینی نیازهای آینده در جهت نیات واقفین است و می‌توانیم نیات جدید را القا کنیم و آینده نگری نیز داشته باشیم.

استاندار اصفهان تصریح کرد: اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بقاع متبرکه تبدیل به مراکز فرهنگی شود در دستور کار قرار گیرد و می‌تواند نیازهای بخش عمده‌ای از جامعه به ویژه جوانان را تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه باید ترغیب واقفین برای ساخت بیمارستان‌ها مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی به ویژه انس با قرآن با توجه به دریافت‌های جدید از رموز قرآن و آشنا کردن جوانان با مفاهیم قرآنی مورد توجه قرار گیرد.

مهرعلیزاده گردشگری مذهبی را بسیار ارزشمند خواند و افزود: تشویق و ترغیب بخش خصوصی و واقفین برای این موضوع بسیار مهم است و جذب گردشگر خارجی برای بازدید از این اماکن باید در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: باید اشتغال‌زایی در موقوفات جدی گرفته شده و نیات واقفین برای ایجاد مراکز بزرگ اشتغال و کارآفرینی جهت دهی شود.

**ثبت ۵ وقف جدید در فریدن

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن گفت: همزمان با دهه وقف ۵ وقف جدید در شهرستان فریدن به ارزش ۲۵ میلیارد ریال به ثبت رسید.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: براساس اقدامات انجام شده و اجرای برنامه های مختلف در جهت ترویج فرهنگ وقف در دهه وقف امسال ۵ وقف جدید توسط واقفان نیک اندیش در شهرستان فریدن به ثبت رسید.

وی افزود: عبدالعلی مرادی ۷جریب زمین زراعی خویش رابا نیت صرف عواید این موقوفه در جهت برپایی جشن عید غدیروقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن ادامه داد: همچنین مرتضی فرهادی۴۷۰متر مربع مغازه تجاری در سه طبقه را در جهت کمک به کودکان بی سرپرست وقف کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی گفت: واقف نیک اندیش ربابه حسینی یک باب منزل مسکونی خویش را به همراه چند واحد تجاری را در مجموع بهمساحت۷۰۰مترمربع به نیت عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) وقف نمود و حسین ریاحی ۲۵۰متر مربع زمین را در صرف عواید این زمین برای امور عمرانی و ترویج قرآن کریم وقف کرده اند.

وی در پایان اضافه کرد: پنجمین وقف نیز توسط عزت الله سلیمانی به ثبت رسیده است که این وقف نیز شامل؛۱۴۶۰متر مربع زمین جهت توسعه امامزاده سید محمد(ع) فریدن وقف شده است و در مجموع نیز ارزش کل وقف های ثبت شده در شهرستان فریدن بالغ بر ۲۵ میلیارد ریال برآورد می شود.

**ثبت وقفی در خوانسار با نیت کمک به درمان بیماران صعب العلاج

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار گفت: همزمان با دهه وقف در شهرستان خوانسار وقف جدیدی برای کمک به تامین هزینه های دارو و درمان بیماران صعب العلاج به ثبت رسید.

حسن عمادی اظهار داشت: با تلاش و پیگیری های انجام شده در راستای ایجاد وقف هایی براساس نیاز روز جامعه همزمان با دهه وقف در شهرستان خوانسار وقف جدیدی برای کمک به تامین هزینه های دارو و درمان بیماران صعب العلاج به ثبت رسید.

وی افزود: حیدر علی مقصودی در اقدامی نیک اندیشانه یک باب منزل مسکونی خود را به مساحت ۷۷ متر مربع و به ارزش یک میلیارد ریال را با نیت کمک جهت تامین هزینه های دارو و درمان بیماران صعب العلاج وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خوانسار گفت: امیدواریم که در آینده نیز شاهد وقف های جدید بیشتری توسط واقفان نیک اندیش در راستای برطرف کردن نیازهای روز جامعه باشیم.

**خرید زمین های اطراف امامزاده میرزین العابدین(ع)ورزنه برای توسعه امامزاده

سرپرست نمایندگی اوقاف و امور خیریه بن رود گفت: همزمان با دهه وقف و با کمک خیرین نیکوکار زمینی با اعتبار یک میلیارد ریال برای توسعه حرم مطهر امامزاده میرزین العابدین(ع) ورزنه خریداری شد.

 امراله اصغری ورزنه اظهار داشت: در راستای تبدیل امامزاده میرزین العابدین(ع) ورزنه به قطب فرهنگی و با هدف توسعه زیرساخت های این امامزاده با رویکرد ارتقاء هرچه بیشتر خدمات مناسب به زائران و مجاوران این امامزاده عظیم الشان و همزمان با دهه وقف زمینی به مساحت ۷۸۷۵ متر مربع زمین با ۳۰ دقیقه سهم حقابه زاینده رود در جوار حرم مطهر این امامزاده خریداری شد.

وی افزود: این زمین با هزینه ای بالغ بر ۱ میلیارد ریال خریداری شده است و این ملک به عنوان رقبه امامزاده جلیل القدر در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه ثبت شده است.

سرپرست نمایندگی اوقاف وامورخیریه بنرود یادآور شد: با خرید این زمین زمینه برای اجرای طرح توسعه حرم مطهر امامزاده میرزین العابدین(ع) ورزنه محیا شده که امیدواریم با کمک های خیرین نیکوکار بتوانیم این طرح جامع را هرچه زودتر آغاز کنیم.

امراله اصغری ورزنه گفت: طرح جامع این امامزاده در سال ۹۰ نقشه برداری و طراحی شده است که این طرح در دو فاز و با زیر بنای در حدود ۴۰۰۰۰  متر مربع اجرا می شود و شامل؛ ساخت یک صحن به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع، احداث سرویس های بهداشتی ساخت سر درب ورودی امامزاده در ۳ طرف امامزاده، ساخت رواق های اطراف حرم، ساخت سوئیت و مهمانسرا و اتاق اطراف صحن و ….. است.

وی اضافه کرد: آستان مقدس امامزاده میرزین العابدین(ع) در شهر ورزنه واقع شده است و شهر ورزنه یکی از شهرهای شهرستان اصفهان و مرکز بخش بن رود می باشد و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شرق اصفهان، در کنار رودخانه زاینده رود و ۳۰  کیلومتری تالاب بین المللی گاو خونی و ۷ کیلومتری تپه های ماسه ای ( ریک سرا که در اصطلاح محلی به شهر سبا معروف می باشد) قرار دارد.

**وقف از ملزومات توسعه، گسترش و پیشرفت تمدن اسلامی است

فرماندار آران و بیدگل گفت: می توان با استفاده از ظرفیت های نهاد وقف این سرمایه اجتماعی و همچنین همدلی تمامی فرزندان این مرز و بوم با شتاب بیشتری در مسیر توسعه همه جانبه میهن اسلامی‌مان گام برداریم.

ابوالفضل معینی نژاد با گرامیداشت دهه وقف اظهار داشت:سنت حسنه وقف و توجه به امور خیریه یکی از ملزومات توسعه، گسترش و پیشرفت تمدن اسلامی است.

وی افزود:مهمترین وظیفه ما این است که در جهت معرفی فلسفه وقف و برکاتی که بر آن مترتب است کوشا باشیم تا با استفاده از ظرفیت‌های این سرمایه اجتماعی و همدلی تمامی فرزندان این مرز و بوم با شتاب بیشتری در مسیر توسعه همه جانبه میهن اسلامی‌مان گام برداریم.

فرماندار آران و بیدگل وقف را سنت حسنه در بین امت اسلامی دانست و افزود: این سنت مهم ترین راه گسترش معارف دینی در جامعه است که باید با برنامه ریزی حکیمانه و خردمندانه این سنت را در جامعه رایج کرد.

ابوالفضل معینی نژاد اذعان داشت: حمایت واقفان نیک اندیش با دست بخشنده و نگاه مهربان در گره گشایی از مشکلات و کمک به اقشار ضعیف تر است و باید از این ظرفیت به عنوان سرمایه عظیم اجتماعی با شتاب بیشتری بهره بگیریم.

**صرف هزینه ۱۰ میلیارد ریالی برای فعالیت های عمرانی امامزادگان نطنز

رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز گفت: نطنز ۴۰ امامزاده دارد که بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای انجام فعالیت های عمرانی آن ها تاکنون هزینه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اکبری ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سنت حسنه وقف در شهرستان نطنز همچنان تداوم دارد و در سال جاری تاکنون سه وقف جدید ثبت شده است.
وی با اشاره به واگذاری موقوفات به بخش خصوصی افزود: در حال حاضر چهار موقوفه نطنز آماده واگذاری به بخش خصوصی و تنظیم قرارداد مشارکتی است که این امر موجب احیا و آبادانی موقوفات می‌شود.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز تصریح کرد: شهرستان نطنز ۵۲۴ موقوفه و یک هزار و ۳۰۰ رقبه دارد که خوشبختانه اسناد مالکیت ۹۰ درصد از این موقوفات اخذ و اجاره بهای موقوفات نطنز نیز به روز شده است.
وی با اشاره به تعدد بقاع متبرکه در نطنز بیان کرد: شهرستان نطنز ۴۰ امامزاده دارد که فعالیت های عمرانی و فرهنگی بسیاری در آن ها انجام شده به طوریکه بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای انجام فعالیت های عمرانی در امامزادگان هزینه شده است.
حجت الاسلام و المسلمین اکبری در ادامه اضافه کرد: فعالیت های فرهنگی مناسبی در امامزادگان نطنز انجام می شود که از شاخص ترین آن ها که اخیرا برگزار شد همایش پیاده روی اربعین به سمت امامزاده احمد (ع) و پیاده روی ۱۲ کیلومتری روز ۲۸ صفر و مراسم عزاداری روز «چهل و هشتم» در امامزاده سلطان حسین (ع) بود.
وی در پایان درباره برنامه های هفته وقف در شهرستان نطنز یادآور شد: برنامه هایی از ۲۵ آبان ماه تا ۴ آذر ماه در نطنز برگزار می‌شود که از جمله آن ها می‌توان به برگزاری مراسم زنگ وقف در مدارس، همایش یاوران وقف در حسینیه حاجی ها، ایستگاه همه واقف باشیم در سطح شهر و خیمه معرفت در بقاع متبرکه اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا