پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اصفهانی ها میزبانی شایسته برای لهستانی های آواره از جنگ/ تقویت روابط اصفهان ولهستان با فراهم شدن زمینه خواهرخواندگی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود پناهجویان لهستانی به ایران از حدود دو ماه قبل مجموعه رویدادهای فرهنگی هنری  ایران و لهستان در تهران و اصفهان آغاز به کار کرده است.

برنامه های این رویداد فرهنگی در اصفهان با اجرای پرفورمنس، کارگاههای تصویرسازی، برنامه های داستان خوانی، اجرای تئاتر، اصفهان شهر بچه های لهستان و انتشار کتاب ها و مقالاتی با موضوع پناهجویان لهستانی ادامه یافت.

به همین منظور و در ادامه این برنامه ها اختتامیه نمایشگاه عکس و افتتاحیه نمایشگاه تصویرسازی معاصر لهستان با حضور یک هیات عالیرتبه از کشور لهستان و شهردار اصفهان برگزار شد.

قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در این مراسم ضمن خیر مقدم به هیات عالی رتبه لهستانی، اصفهان را مظهر هنر، اندیشه، فکر و مظهر تمام زیبایی ها دانست و اظهار کرد: اصفهان به قول رمان نویس فرانسوی شهری است که اگر کسی آنرا ندیده باشد نمی تواند ادعا کند که بهترین شهر دنیا را نظاره کرده است.

وی با بیان اینکه اصفهان همانگونه که مظهر زیبایی و هنر بوده، ملجاء و پناه پناهنگان نیز بوده است، تصریح کرد: در جنگ جهانی دوم زمانی که تمام جهان گرفتار آتش سخت و ویرانی های غیرقابل تصور شد و لهستانی ها از کشور روسیه به ایران آمدند اصفهان را به عنوان اقامتگاه خود برگزیدند. لهستانی ها شاید تصاویر آنروز تا چندین سال پیش ندیده بودند اما آثار یک هنرمند و عکاس اصفهانی سبب شد ما امروز شاهد این عکس ها در موزه هنرهای زیبای اصفهان باشیم.

اصفهانی ها پذیرای خوبی برای مردم لهستان بودند

شهردار اصفهان ادامه داد: در زمانی که انسان های بیگناه کشته و خون های زیادی به زمین ریخته می شد لهستانی های آواره به اصفهان آمدند و امروز با دیدن این تصاویر مشاهده می کنیم که آنها زندگی خوبی را در این شهر داشته اند به نحوی که حزن و اندوه در چهره های این مردمان دیده نمی شود و این موضوع نشان دهنده این است که اصفهانی ها پذیرایی بسیار خوبی از لهستانی ها داشته اند.

وی با بیان اینکه البته لهستانی ها نیز منشاء آثار زیادی بوده اند، تاکید کرد: اجداد لهستانی ها در آن روزگار در چهارباغ اصفهان محلی داشته اند که آن مکان به محلی برای گفت و گو میان روشنفکران تبدیل شده بود. هم اکنون نیز نوعی از شیرینی، معماری، صندلی و بخشی از فرهنگ لهستانی ها با نگاهی عمیق و هوشیارانه قابل رویت است.

نوروزی گفت: امیدوارم این رفت و آمدها زمینه را برای ارتباط و تعامل بیشتر میان دو ملت که با یکدیگر سابقه تاریخی داشته و در غم های یکدیگر شریک بوده اند، فراهم کند. من به عنوان شهردار اصفهان بسیار خوشحالم که شما تصاویر اجداد خود را در اصفهان مشاهده می کنید.

زمینه خواهرخواندگی اصفهان و لهستان فراهم شود

وی با ابراز امیدواری برای مهیا شدن زمینه های خواهرخواندگی میان اصفهان و یکی از شهرهای لهستان، افزود: امیدوارم بتوانیم با قرادادهای فرهنگی و اجتماعی روابط میان دو کشور را تقویت کنیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا