تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

با انجام طرح ذوالفقار۴ :یک تن و ۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر در اصفهان کشف شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان،سردار” مهدی معصوم بیگی” ، اظهار داشت: در ادامه سلسله طرح های قرارگاه عملیاتی اقدام و عمل فرماندهی انتظامی استان اصفهان، طرحی با عنوان ذوالفقار ۴ به منظور پاک سازی نقاط آلوده، برخورد با توزیع کنندگان خرد ، معتادان متجاهر و قاچاقچیان عمده مواد مخدر طراحی و به مدت ۲۴ ساعت در استان اجرا شد.

وی افزود: در این طرح پس از یک هفته کار تخصصی  و ۲۴ ساعت کار عملیاتی تعداد ۲۷۰ نفر توزیع کننده خرد مواد مخدر و معتاد متجاهر دستگیر و هفت باند قاچاق نیز شناسایی و منهدم شدند.

سردار معصوم بیگی گفت: در مجموع اقدامات انجام شده مقدار یک تن و ۲۵ کیلوگرم انواع مواد مخدر شامل ، ۸۰۰کیلو گرم تریاک ، ۱۹۴ کیلو گرم حشیش، ۳۰ کیلو گرم هروئین و یک کیلو گرم شیشه و مواد روانگردان  کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی استان خاطر نشان کرد: خرده فروشان مواد مخدر دستگیر شده در این طرح روانه زندان و معتادان متجاهر نیز به اردوگاه ماده ۱۶ و کمپ های دیگر استان منتقل شدند.

فرمانده انتظامی استان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از سرقت های خرد توسط معتادان صورت می گیرد ، اجرای این طرح می تواند نقش موثری در کاهش این سرقت ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه حوزه مواد مخدر یکی از دغدغه های مردم و مسئولان است عنوان داشت: طرح های پلیس استان در زمینه برخورد با خرده فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان متجاهر به صورت مداوم در دستور کار قرار دارد و این گونه اقدامات با قوت و شدت بیشتری ادامه خواهد داشت.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه در این طرح تمرکز بر مناطق آلوده شهر اصفهان و برخی از شهرستان های دیگر استان بود عنوان داشت: تمامی مناطقی که در آنها مواد مخدر تهیه و توزیع می شد مورد شناسایی قرار گرفته و اقدام موثری به منظور پاک سازی این مناطق انجام و ۴۳ منزل مورد بازرسی و مقادیر قابل توجهی انواع مواد مخدر به همراه آلات و ادوات استعمال مواد کشف شد.

به گفته فرمانده انتظامی استان، در ۸ ماهه امسال مقدار ۱۹ تن انواع مواد مخدر توسط این فرماندهی کشف و میزان دستگیری  قاچاقچیان و خرده فروشان  مواد افیونی نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

سردار معصوم بیگی با هشدار به خانواده ها گفت: به پدران و مادران توصیه می کنم که بیشتر مراقب فرزندان خود باشند تا گرفتار  باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر نشوند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در پایان تاکید کرد:  به تمام کسانی که در زمینه قاچاق و توزیع مواد افیونی فعالیت می کنند هشدار می دهم ،  بدانند و مطمئن باشند نیروی انتظامی تمام تحرکات آنها را زیر نظر دارد و با قدرت تمام با آنان برخورد خواهد کرد.#

**واژگونی سمند ۲ کشته و ۴ مجروح برجای گذاشت

 رئیس پلیس راه استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری سمند در محور “بادرود-اردستان” و فوت دو نفر و مجروحیت چهار سرنشین آن خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” گفت : ماموران پلیس راه “اردستان” از واژگون شدن یک دستگاه سواری سمند در محور “بادرود-اردستان” مطلع و جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه دو سرنشین خودرو در دم فوت و راننده و سه سرنشین دیگر آن مجروح شدند.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مجروحان این حادثه به بیمارستان منتقل شدند اضافه کرد: علت وقوع این حادثه در دست بررسی است و اعلام خواهد شد.

سرهنگ پورقیصری در پایان از رانندگان خواست ، با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند تا شاهد وقوع این گونه حوادث جاده ای نباشیم.#

**دستگیری دو سارق داخل خودرو با ۸۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه

 رئیس پلیس آگاهی استان از دستگیری دو سارق حرفه ای و کشف ۸۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه خودرو خبر داد.

سرهنگ “ستار خسروی”  گفت : در پی شکایت چندین شهروند مبنی بر سرقت داخل خودرو در شرق شهر اصفهان ،شناسایی سارق یا سارقان در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود:با بررسی کارآگاهان مشخص شد دو سارق با پرسه زنی در سطح شهر خودرو هایی که ایمنی لازم را نداشتند شناسایی و اقدام به سرقت از داخل خودرو و صندوق عقب خودرو های پارک شده در کنار خیابان می کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت : ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند هر دو سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کنند .

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه این سارقان در بازجوئی های پلیس به سرقت ۸۰۰ میلیون ریال اموال از خودروی شهروندان اعتراف کردند تصریح کرد : سارقان خودرو های مورد سرقت خود را که اکثرا فاقد تجهیزات ایمنی و دزدگیر بودند را شناسایی و از آنها سرقت می کردند.

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان با بیان اینکه دو سارق جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند،به همشهریان توصیه کرد: هنگام ترک خودرو خود دقت کنند که درب ها و شیشه ها کاملا بسته باشد و اتومبیل خود را به لوازم ایمنی نظیر دزدگیر ،سوئیچ مخفی ،قفل فرمان و قفل سوئیچی و یا قفل پدال و سایر وسائل بازدارنده مجهز کنید و وسایل شخصی (کیف، اسناد و مدارک) و اموال با ارزش خود را داخل خودرو، به ویژه روی صندلی و در معرض دید قرار ندهید.

**توقیف محموله قطعات الکتریکی در شهرضا

 فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله قطعات الکتریکی خارجی به ارزش پنج میلیارد ریال خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین بابا کلانی” ، گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کشنده هوو که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو تعداد ۵۵۰ کارتن قطعات الکتریکی خارجی کشف شد که راننده آن مدارک مربوطه گمرکی را ارائه نداد .

سرهنگ بابا کلانی با اشاره به اینکه ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان مربوطه پنج میلیارد ریال اعلام شده است بیان داشت : در این رابطه راننده خودرو دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان از تشکیل پرونده و تحویل متهم به مراجع قضائی خبر داد و خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.#

**تاثیر تلویزیون بر رفتار کودکان و نوجوانان

 بدون تردید، کودکان و نوجوانان به دلایل شرائط سنی و مقتضیات روحی و روانی خود از جمله مخاطبان برنامه های تلویزیونی به شمار می روند که همین استقبال، واکنش مختلف صاحب نظران و کارشناسان علوم تربیتی را در زمینه مزایا و معایب این رسانه برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته است.

گسترش روز افزون استفاده از رسانه های تصویری در بین مردم جهان به ویژه کودکان و نوجوانان، موضوعی است که نظر کارشناسان و صاحبنظران را به خود جذب نموده است به گونه ای که در پاره ای از موارد نیز، چنین رسانه هایی را موجب بروز رفتارهای نابهنجار در جامعه قلمداد کرده و بر اثرگذاری این رسانه ها بر رفتار کودکان و نوجوانان بیش از سایر اقشار تاکید می شود.

صرف نظر از تاثیر مثبت یا منفی رسانه های تصویری تاثیری بر رفتار کودکان و نوجوانان، باید به این مهم توجه داشت که کودکان و نوجوانان به واسطه شرائط روحی و روانی خاص خود، نیازمند برنامه هایی می باشند که راه جامعه پذیر شدن آنها را به بهترین شکل ممکن فراهم سازد.

برای آگاهی از نقش رسانه های تصویری بر فرایند جامعه پذیری لازم است، ابتدا با تعریف این اصطلاح و سپس عوامل موثر جامعه پذیری آشنا شویم.

“کونن” در تعریف جامعه پذیری چنین آورده است:«جامعه پذیری فرایندی است که به انسان، شیوه های زندگی کردن در جامعه را می آموزد، به او شخصیت می دهد و توانایی هایش را در جهت ایفای وظائف فردی به عنوان عضو جامعه توسعه می بخشد».

براساس تحقیقی که در اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان انجام گرفته ،عوامل موثر بر جامعه پذیری  به چهار دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

۱- خانواده: کودکان در خانواده و در ارتباط با والدین خود به کسب هویت می پردازند، همانند آنها می شوند و آنچه را از آنها می کنند و می گویند انجام می دهند و در نتیجه رفته رفته، رفتار درست را طبق والدین فرا گرفته، به کار می برند.

۲- گروه همگنان: معمولا دوستان و همه کودکانی که تقریباً هم سن و همبازی کودک هستند و در او تاثیر می گذارند، شامل گروه همگنان می شود.

۳-مدرسه: کودکان، معمولاً در سن پنج سالگی وارد نظام آموزشی (کودکستان) می شوند و در مدرسه، مجموعه ای از ارزش ها، هنجارها و دانستنی های مهم به آنها آموخته می شود. در کنار این دانش که به صورت رسمی به دانش آموزان انتقال می یابد مجموعه ای از ارزشها و هنجارها به شکل غیر رسمی یعنی از طریق برقراری ارتباط با سایر دانش آموزان، معلمین و مربیان به آنها انتقال می یابد.

۴- رسانه های گروهی: امروزه به واسطه فن آوری های نوین اطلاع رسانی و وسائل ارتباط جمعی، کودکان از سال های اول زندگی در مسیر امواج گوناگون و پیام های متعدد قرار می گیرند و این اطلاعات از دورترین نقاط جهان، وارد خانه های آنان می شود.

این ارتباط به مرور، فرزندان تازه ای در خود پرورش می دهد و نسلهای جدیدی را پدید می آورد که دنیای متفاوتی با بزرگترها دارند و باید برای پرورش بهتر این نسل، برنامه های مناسب و در خور، تدارک دیده شود.
“مک لوهان” از جمله صاحب نظرانی است که نقش بسیار برجسته ای برای رسانه ها به ویژه تلویزیون، قائل است. وی، تلویزیون را قوی ترین وسیله ارتباطی زمان می داند. با آمدن رسانه هایی چون رادیو و تلویزیون از نقش آموزشی کتاب ها کاسته شد، در واقع نوعی تغییر در پارادایم آموزشی ایجاد شده است. به نظر وی، بچه های عصر الکترونیک در دنیایی بزرگ می شوند که الکتریسته با تار و پود نامرئی خود همه چیز را در آن به هم پیوند زده است.
تلویزیون به عنوان قوی ترین رسانه تصویری که در دور دست ترین نقاط هر کشور نیز رخنه کرده است به روش های مختلف، رفتار و کردار شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که بهترین نوع گذران اوقات فراغت آنان به تماشای این رسانه می گذرد.

تحقیقات گوناگون، حاکی از آن است که کودکان و نوجوانان از طرفداران پر و پا قرص برنامه های تلویزیونی می باشند که همین علاقه سبب اثرگذاری بیشتر بر رفتار آنان می شود.

به عقیده خانم “همیل و بنت”، علت علاقه بچه ها این است که تلویزیون به آنها امکان می دهد، حقیقت را کشف کنند، به ماجراهای پشت پرده زندگی کودکانه خود نفوذ کنند، دنیا و مردم را بهتر بشناسند، تصاویری همیشه تازه که آنها را به هیجان می آورد و در التهاب نگاه می دارد و به آنها شادی می دهد و به کمک حالت شاد، سرزنده و داستانی خود به آنها فرصت می بخشد که از مقتضیات زندگی روزمره خویش بگریزند و خود را به جای قهرمانان مختلف آن بگذارند.

صرف نظر از دیدگاههای مثبت و منفی کارشناسان و صاحبنظران در رابطه با تأثیر مثبت یا منفی برنامه های تلویزیونی بر رفتار کودکان و نوجوانان، این واقعیت غیر قابل انکار است که در حال حاضر هیچ رسانه ای نمی تواند به آسانی جایگزین تلویزیون در زندگی کودکان و نوجوانان شود که همین مسئله، رسالت واقعی این رسانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته ای که لازم است در اینجا بدان اشاره شود؛ آن است که گفته شود ساخت و تولید برنامه های تلویزیونی معمولا به گونه ای است که نیاز مخاطبان مختلف را تامین نمایند. پرداختن به مسائل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی، مذهبی … در جهت آگاهی رسانی و آموزش شهروندان، اصلی است که همواره در ساخت و تولید برنامه های تلویزیونی مد نظر می باشد. در این میان، توجه به نیازهای روحی و روانی کودکان و نوجوانان که به مراتب سهمی بیشتر از سایر اقشار جامعه به دلیل سهم بیشتری در استفاده از تلویزیون دارند، نیازمند حساسیت بیشتری است.

یقیناً نباید تمام صحنه‌هایی را که در برنامه‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شوند، یکسان انگاشت و تمام کودکان را نیز یکی گرفت. نتیجه آن‌ که فراگیری اتخاذ رفتارها و گرایش‌های پرخاش‌جویان از تلویزیون بستگی به ماهیت نمایش‌ها و شرایط فردی تماشاگر دارد.

در تماشای برنامه‌ها، بزرگان به این فکرند که کودکان شاید برنامه‌های تفریحی، سریال‌های خانوادگی و داستان‌های کوتاه را تماشا کنند، در حالی ‌که بسیاری از کودکان به اخبار، مصاحبه و گفتگوهای تلویزیونی علاقه دارند، که روی همین دلیل ما نتوانسته‌ایم برنامه دلخواه آنان را در نظر گیریم، پس در تماشای تلویزیون و خواندن سایر رسانه‌ها باید علاقه کودکان را در نظر گیریم.

تهیه و تنظیم: سرهنگ سید احمد تقوی رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکار سنجی معاونت اجتماعی پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا