تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

مربیان قرآن کریم باترویج وقف برای قرآن دین خود ادا کنند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در مراسم تجلیل از مربیان قرآن کریم اصفهان که در جوار علامه مقبره مجلسی(ره) برگزار شد اظهار داشت: شما مربیان قرآن کریم مبلغین قرآن کریم و مبلغین برای ترویج فرهنگ وقف برای قرآن کریم هستید.

وی افزود: امروز قرآن کریم همچنان مهجور است و وقف برای قرآن کریم بسیار کم و ناچیز است و باید برای توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم مردم و واقفان نیک اندیش را برای ایجاد موقوفاتی در جهت قرآن کریم ترغیب و تشویق کنید.

مدیرکل اوقاف وامورخیریه استان اصفهان در ادامه خاطر نشان شد: در زمان قبل از انقلاب اسلامی پهلوی برای از بین بردن اسلام موقوفات زیادی را برای حوزه های علمیه و ترویج فرهنگ اسلام تشیع بود را به مردم واگذار کرد و سعی کرد تا با از بین بردن درآمد حوزه های علمیه از ترویج اسلام جلوگیری کند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی بیان کرد: امام خمینی(ره) در سال ۱۳۵۹ فرمودند: موقوفات باید به حالت وقفیت خود باقی بمانند و به وقف عمل و نیات آنان عمل شود و این فرمایش امام راحل گامی بلند برای احیای موقوفات و فرهنگ وقف بود، امروز علیرغم برداشتن گام های بزرگی در این راستا بود اما ما همچنان شاهد آن هستیم که متصرفانی هستند که با تصرف موقوفات مانع عمل به نیات واقفان نیک می شوند.

وی اضافه کرد: ما باید موقوفات را احیا کنیم و هم باید در جهت ترویج فرهنگ وقف گام برداریم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: نیمی از واقفان نیک اندیش از بانوان هستند و بسیاری از مدارس حوزه های علمیه که امروز برجا مانده اند توسط واقفان نیک اندیش بانوان وثق شده اند مانند مدرسه جد بزرگ و جد کوچک که توسط بانوان خیر اندیشدرگذشته وقف شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی ادامه داد: امروزه وقف درمورد قرآن کریم بسیار کم است و درگذشته وقف برای روضه خوانی زیاد انجام شده است و متاسفانه برای قرآن کریم بسیار کم وقف شده است قرآن کریم این امانت خداوند بسیار کم است و یکی از وظایف مربیان قرآن کریم ایجاد وقف برای نشر معارف قرآن کریم و ترویج قرآن است.

وی در ادامه اظهار کرد: وقف عمل صالح است و شما مربیان قرآن کریم با ترویج وقف برای قرآن کریم دین خود را به قرآن کریم ادا کنید و هر وقفی که توسط فعالیت شما مربیان قرآن کریم ایجاد شود ثواب آن نیز  برای شما نوشته می شود.

**کلنگ ساخت صحن امامزاده یونس بن موسی(ع) کاشان زده شد

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: آیین کلنگ زنی ساخت صحن مطهر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امامزاده یونس بن موسی علیه السلام جعفرآباد بارونق کاشان با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزارشد.

مهدی حافظیان اظهار داشت: این صحن مطهر به مساحت ۶۰۰۰متر مربع ساخته می شود که از این مقدار ۵۴۰۰متر مربع آن توسط خیرین نیکوکار وقف شده و ۶۰۰متر مربع نیز از مالکان خریداری شده است که پس از آزاد سازی اطراف حرم مطهر این امامزاده عظیم الشان ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها امامزاده یونس بن موسی علیه السلام جعفرآباد کاشان طی آیینی با حضور حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان آغاز شد.

وی افزود: جهت آزاد سازی و رفع معارض املاک محدوده این امامزاده جلیل القدر یک میلیارد و ششصدو پنجاه میلیون ریال از محل کمک های مردمی هزینه شده است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: لازم به ذکر است مبلغ چهارصد میلیون ریالجهت تسطیح و محوطه سازی املاک در محدوده این امامزاده نیز تا کنون هزینه شده است.

مهدی حافظیان ادامه داد: ساخت کامل این صحن حدود هجده میلیارد ریال هزینه نیاز دارد که امیدواریم با کمک خیرین این اعتبار نیز تامین شود.

وی خاطر نشان شد: همچنین در سالهای اخیر نیز جهت تکمیل شبستان آستان مقدس این امامزاده لازم التکریم مبلغ ده میلیارد ریال هزینه شده که شامل عملیات سفت کاری و نازک کاری و کاشی کاری و سایر هزینه ها است.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: امامزاده یونس(ع) یکی از ۱۲۰امامزادهواقع در منطقه کاشان میباشد و حرم مطهر ایشان نیز در جعفرآباد بارونق واقع شده است.

**وجود ۱۶ امامزاده واجب التعظیم و ۸۶ موقوفه در شهرستان سمیرم

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سمیرم با اشاره به وجود ۸۶ موقوفه در شهرستان، گفت: با توجه به اینکه اکثر موقوفات شهرستان دارای کاربی کشاورزی هستند امروز تنها ۱۰ موقوفه شهرستان دارای درآمد هستند.

ارسلان جباری با اشاره به اهمیت وقف و فرصت مناسب دهه وقف برای ترویج این سنت حسنه، اظهار کرد: متولی اصلی موقوفات و مساجد و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه است.

وی از وجود ۱۶ بقاع متبرکه امامزادگان در شهرستان سمیرم خبر داد و خاطرنشان کرد: ۹ بقعه متبرکه شهرستان شاخص بوده و ۷ بقعه متبرکه دیگر با توجه به نبود بودجه دولتی نیازمند حمایت های خیران و واقفان نیک اندیش شهرستان جهت توسعه و عمران حرم مطهر آنان هستند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمیرم امامزاده ابراهیم(ع) را امامزاده شاخص شهرستان سمیرم عنوان کرد و با اشاره به ساخت زائر سرا، آشپزخانه نذورات و غرفه های فرهنگی در جوار حرم مطهر این امامزاده افزود: این امامزاده عظیم الشان به عنوان نگین شهر سمیرم محسوب می شود و توسعه حرم مطهر این امامزاده نیازمند مساعدت مسئولان و شهروندان برای آزاد سازی و عملیات عمرانی این امامزاده است.

ارسلان جباری گفت: برای توسعه فرهنگ و سنت حسنه وقف به فعالیت و کار بیشتر مسئولان فرهنگی و مذهبی نیاز است تا بتوانیم مردم را بیش از پیش با اثرات و برکات وقف در زمینه های مختلف از جمله تاثیرات وقف در راستای تامین نیازهای اجتماعی، فرهنگی، سلامت و دیگر زمینه آشنا کنیم.

وی از آمادگی برگزاری مراسمات فرهنگی و مذهبی در امامزاده شاخص سمیرم، امامزاده ابراهیم(ع) خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم با حضور اقشار مختلف مردم متدین شهرستان سمیرم هر چه زودتر بتوانیم فعالیت های عمرانی گسرده  و در خور شان این امامزاده جلیل القدر انجام شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سمیرم با اشاره به اینکه ۸۶ موقوفه در شهرستان سمیرم وجود دارد اذعان کرد: با توجه به اینکه اکثر کاربری این موقوفات کشاورزی است امروز تنها ۱۰ موقوفه شهرستان دارای درآمد است.

ارسلان جباری از یکصد و ۳۸ مسجد و ۳۸ باب حسینیه در شهرستان خبر داد و افزود: پویایی و فعال بودن این مکان های مذهبی نیازمند حمایت های بیشتر خیران و واقفان نیک اندیش شهرستان است.

**همایش وقف و توسعه فرهنگ قرآنی در فریدن برگزار شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن گفت: همزمان با دهه وقف، همایش وقف و توسعه فرهنگ قرآنی در سالن اجتماعات اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن برگزار شد.

 حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: همایشوقفوتوسعهفرهنگقرآنیبا حضور فرماندار شهرستان فریدن، روحانیون و طلاب، جمعی رئوسای ادارات شهرستان، واقفان، خیرین، هیئت امنا بقاع متبرکه شهرستان،مدیران فرهنگی و خادمان بقاع متبرکه منطقه فریدن بزرگ، مربیان طرح حفظ و دیگر شرکت کنندگان برگزار شد.

وی افزود:در این همایش ۱۷ نفر از مربیان طرح حفظ قرآن کریم به همراه تعدادی از واقفان نیک اندیش شهرستان، خیرین برتر، فعالان برتر قرآنی، مدیران برتر مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه، هیئت امنا برتر بقاع متبرکه، خادمان برتر، مستاجران برتر موقوفات، همیاران برتر وقف و رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان فریدن و تعدادی از خبرنگاران شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشتبا اهدای لوح سپاس و هدایایی به رسم یادبود تجلیل به عمل آمد‌.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا