شهر و جامعهعناوین اخبار

خودروهای فاقد معاینه فنی توسط دوربین های ثبت تخلف جریمه می شوند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان،سرهنگ “رضا رضایی”  گفت : از مورخه چهارم آذرماه امسال خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند و وارد محدوده زوج و فرد می شوند توسط دوربین های ثبت تخلف مورد اعمال قانون قرار می گیرند.

این مقام انتظامی همچنین از تعویض پلاک تعداد ۱۹ هزار و ۵۲ دستگاه وسیله نقلیه در ماه گذشته خبر داد و گفت : مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان در یک ماهه گذشته تعداد ۱۸ هزار و ۴۲۵ پلاک خودرو و ۶۲۷ پلاک موتورسیکلت را تعویض کرد است .

سرهنگ رضایی در پایان با اشاره به اینکه تعداد یک هزار و ۴۵ دستگاه خودروی فرسوده سبک و ۵۸ دستگاه خودروی فرسوده سنگین نیز در ماه گذشته اسقاط شده اند از دارندگان وسایل نقلیه که بیش از چهار سال از ساخت آنها گذشته است خواست ، نسبت به اخذ معاینه فنی خودرو اقدام کنند.

**گشت انتظامی سارق خودرو را زمین گیر کرد

 فرمانده انتظامی شهرستان از دستگیری سارقی که با یک خودروی سرقتی در حال حرکت بود توسط واحد گشت انتظامی این فرماندهی خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” اظهار داشت : واحد گشت انتظامی فرماندهی شهرستان اصفهان حین گشت زنی در یکی از اتوبان های شهر به یک خودروی عبوری مشکوک که پس از استعلام آن سرقتی بودن اش برای ماموران مشخص شد.

وی افزود : ماموران دستور ایست را صادر کردند که سارق توجهی نکرد و فرار کرد که واحد گشت انتظامی وارد عمل شد و در یک اقدام ضربتی خودرو را متوقف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان بیان داشت : خودرو تحویل مالک آن شد و فرد سارق نیز پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

**رانندگی در مه

 مطمئن‌ترین راه برای سلامتی شما، سفر نکردن در مه است. اما اگر نمی‌توانید سفرتان را لغو کنید، ریسک را به حداقل برسانید.

پیش بینی آب و هوا را در نظر بگیرید و یا با پلیس راه یا راهداری تماس گرفته و برای اجتناب کردن از مه، در صورت امکان مسیرتان را تغییر دهید. اگر راهی وجود نداشت، سعی کنید از مسیری حرکت کنید که به خوبی آن را می‌شناسید. راهی را که شما کاملا به آن آشنا هستید، نگرانی شما را برای گم شدن کم خواهد کرد.

در بزرگراه‌ها به محدودیت‌های سرعت و علائم هشدار دهنده توجه کنید. مراقب تصادف‌هایی که پیش روی شما اتفاق افتاده است باشید. وسایط نقلیه کمکی مانند ماشین آتش نشانی، آمبولانس‌ها و پلیس در جاده‌های پر ازدحام جهت کمک‌رسانی حضور دارند. اگر سرعت ترافیک در جاده باعث ناراحتی شما می‌شود و اگر شرایط بدتر شد، بزرگراه را ترک نمایید.

به هشدارها و راهنمایی‌هایی که در بالا گفته شده توجه کنید و از نور چراغ‌های جلو با تغییر جهت دادن آن‌ها به سمت پایین، استفاده کنید. نور در چراغ‌های نور بالا توسط مه بازتاب می‌شود و تنها یک نور خیره کننده و آزاردهنده خواهد داشت.

زمانی که قابلیت دید شما کمتر از ۱۰۰ متر است، از چراغ‌های مه شکن قوی نیز استفاده کنید. نور چراغ‌های مه شکن عقب بسیار شدید هستند و ممکن است چراغ‌های ترمز (خطر عقب) دیده نشوند، بنابراین زمانیکه راننده جلویی ترمز می‌گیرد مشخص نیست.

اگر فاصله را حفظ کنید و سرعتتان کم باشد، شما می‌توانید در موقع لازم، به موقع و با فاصله‌ای که دیده شوید ترمز کنید. به خاطر داشته باشید که راننده پشت سر شما هم با این مشکل مواجه است، بنابراین زمانی که راننده پشت سر شما به اندازه کافی به شما نزدیک است و نور چراغ‌های عقب شما برای دیدن کافی است، چراغ‌های مه شکن عقب خود را خاموش کنید.

شما می‌توانید با چراغ‌های روشن مه شکن رانندگی کنید تا زمانیکه بتوانید حتی بیشتر از ۱۰۰ متر جلوی خود را به خوبی ببینید و در این موقع که دید شما بهتر شده است می‌توانید چراغ‌های مه شکن را خاموش کنید.

وقتی خودروی شما چراغ مه شکن ندارد میتوانید با استفاده از گریس، مقدار کمی از آن را به سطح تلق چراغ بمالید. این عمل باعث خواهد شد که نور در فاصله کمتری بتابد و بر میزان روشنایی مسیر حرکت بیفزاید.

در هوای مه آلود غلظت بخار و مه در داخل و خارج ماشین افزایش می‌یابد بنابراین از برف پاک‌کن‌های جلو و عقب استفاده کنید و شیشه جلو ماشین را تمیز نگه دارید. زمانیکه شما برای مدت کوتاهی متوقف می‌شوید، چشم‌هایتان را استراحت دهید.

شیشه‌ها، چراغ‌ها، آیینه‌ها و بازتاب کننده‌ها را تمیز کنید. در یخبندان از شوینده ضد یخ برای شستن شیشه‌های جلو ماشین و از بخاری شیشه جلو استفاده کنید. از همه مهم‌تر، سرعتتان را کم کنید تا فرصت عکس العمل بیشتری داشته باشید. بسیاری از رانندگان در این شرایط با سرعتی بالاتر از میزان استاندارد حرکت می‌کنند. کیلومتر شمار ماشین را چک کنید تا بتوانید دائما سرعت خود را بر روی آن ببینید.

یکی از بدترین کارهایی که در این شرایط ممکن است انجام دهید این است که نور چراغ‌های عقب وسیله نقلیه جلویی را دنبال کنید. در رانندگی در بزرگراه‌ها در شرایط مه غلیظ شما باید به اندازه‌ای از ماشین جلویی فاصله بگیرید که تنها کورسویی از نور چراغ‌های مه شکن عقب آن را ببینید، مگر آنکه ترافیک خیلی سنگین باشد. اگر شما بتوانید خود ماشین را ببینید، بدانید که به ماشین بسیار نزدیک شده‌اید. این خطر وجود دارد که چشم‌های شما به نور چراغ‌های عقب ماشین جلویی خیره شود و شما بدون اینکه متوجه شوید به آن نزدیک‌تر خواهید شد.

مه فریبنده است، هرگز آن را دست کم نگیرید. زمانیکه نور کافی نیست تشخیص اینکه دیگران در حال حرکت با سرعت کم هستند و یا اینکه ایستاده‌اند بسیار مشکل است. شما نمی‌توانید تقاطع‌های روبرو را ببینید، پس بهتر است که در مه سبقت نگیرید، خصوصا در جاده‌هایی که دو طرفه هستند.

حتی در یک بزرگراه تا زمانی که کاملا ضروری نیست سبقت نگیرید و هرگز به دنبال اتومبیلی که از شما سبقت می‌گیرد نروید. بهترین حالت این است که در باند سمت راست و در فاصله‌های مناسب از وسیله نقلیه جلویی حرکت کنید. هر لحظه این امکان وجود دارد که راننده پشت سر شما عجله داشته و سبقت بگیرد، در این موقع شما شرایط خود را حفظ کنید اما سریع‌تر حرکت نکنید و فاصله بین خود و وسیله نقلیه دیگر را کم نکنید.

هر قدر که ماشین پشت سر شما به شما نزدیک‌تر شود باید فاصله شما با وسیله جلویی بیشتر باشد. تصور کنید که چه اتفاقی خواهد افتاد اگر ماشین جلویی ناگهان ترمز کند. هر قدر که به ماشین جلو نزدیک‌تر باشید، شما سخت‌تر متوقف خواهید شد و اگر راننده پشت سری شما تنها کمتر از ۳ متر از شما فاصله داشته باشد، در این زمان کم او نمی‌تواند هیچ عکس العمل مناسبی از خود نشان دهد.بنابراین او حتما به پشت سر شما برخورد خواهد کرد. اما از طرفی، اگر شما فاصله مناسبی را با وسیله نقلیه جلویی حفظ کنید، می‌توانید کم کم ترمز کرده تا راننده پشت سری شما زمان بیشتری را برای عکس العمل داشته باشد.

در اغلب موارد راننده‌ای که سبقت می‌گیرد، فاصله شما را با وسیله نقلیه جلویی پر خواهد کرد. شما باید عقب‌تر بمانید تا فاصله امن و مناسب حفظ شود. ضروری است که در این وضعیت آرام بمانید. هرگز به دنبال این نباشید که به او درس بدهید، چرا که این کار تنها شرایط را بدتر می‌کند.

تا ۱۰ بشمارید، نفس عمیقی بکشید، آرامش خود را حفظ کنید و حس رقابت و مبارزه با او را در خود از میان ببرید، چرا که هدف اصلی شما سالم رسیدن به مقصدتان است. بعضی از رانندگان کاملا کنترل خود را از دست می‌دهند و برای مبارزه با شما و ایجاد یک مبارزه دو نفره هر کاری را انجام می‌دهند، رفتارهایی چون: حرکات و رفتارهای زشت، چراغ دادن‌های پی‌درپی، سبقت گرفتن و ناگهان ترمز کردن در جلوی شما به خاطر اینکه سرعت شما را به طور ناگهانی بگیرد و …. به این رفتارها، جنون جاده‌ای می‌گوییم. شما اجازه ندهید تا قربانی شوید و خودتان را کنترل کنید، چرا که بهر حال ممکن است آن‌ها بسیار عصبانی و خشمگین باشند. شما سعی کنید بهتر رانندگی کنید و علائمی از پرخاشگری در خود ایجاد نکنید.

در چنین مواقعی فضای جلوی خود را به تدریج و به طرز ماهرانه‌ای زیاد کنید و این کار را با پدال گاز انجام دهید نه با ترمز. در حالت طبیعی بهتر است که از ترمزها استفاده کنید به گونه‌ای که چراغ‌های ترمز یک علامت سودمند برای راننده پشت سرتان باشد، اما در چنین مواقعی و تحت چنین شرایطی نور قرمز چراغ ممکن است برای او بسیار تحریک کننده باشد، در نتیجه از این عمل بپرهیزید. دنبال کردن خطوط میانی جاده به اندازه دنبال کردن نور چراغ عقب وسیله نقلیه دیگران در جاده می‌تواند خطر آفرین باشد.

زمانیکه شما در وسط جاده حرکت می‌کنید، احتمال تصادف با وسیله نقلیه‌ای که از روبرو به شما نزدیک می‌شود بیشتر است. بهترین حالت این است که شما از کنار جاده حرکت کنید؛ در حالیکه به وسایط نقلیه پارک‌شده کاملا توجه دارید. سعی کنید با پایش پیش‌رو و پشت سرتان بر اثرات خواب‌آلودگی در مه مقابله کنید و هوشیاری خود را حفظ کنید. برای آنچه می‌توانید ببینید ترمز و دقت کنید و به آنچه چشمانتان می‌بیند بیاندیشید و تامل کنید تا هوشیاری خود را از دست ندهید.

گردش به راست یا چپ بسیار پر مخاطره است، پس برای این کار حداکثر احتیاط لازم است. در این موقع ضبط ماشین را خاموش کنید و شیشه‌ها را پایین بکشید و به صدای رفت و آمد گوش کنید. شما صدای وسایط نقلیه‌ای را که از روبرو به شما نزدیک می‌شوند قبل از اینکه آن‌ها را ببینید خواهید شنید.

در حالیکه برای پیچیدن منتظر ایستاده‌اید، پای خود را بر روی پدال ترمز نگه دارید تا چراغ‌های ترمز شما روشن بماند و آن‌هایی که از پشت سر به شما نزدیک می‌شوند، متوجه ایستادن شما و ترمز گرفتنتان بشوند. برای اینکه دیگران متوجه حضور شما شوند، از بوق استفاده کنید و به صدای بوق هشدار دیگران نیز گوش کنید. به خاطر داشته باشید که مه صداها را در خود خفه می‌کند و سکوتی غیر عادی ایجاد می‌کند. مراقب باشید احساس امنیت کاذب به شما دست ندهد و زمانی بپیچید که مطمئن شوید دیگر خطری برای شما وجود ندارد.

در بیرون شهر، بهتر است همیشه پنجره‌ها را باز نگه دارید و به علائم کنار جاده‌ها توجه کنید. رانندگی در مه به شدت خسته کننده است. تمرکز داشتن در فواصل طولانی مه‌آلود بسیار مشکل است. در این زمان طولانی به چشم‌ها فشار می‌آید و تحمل آن بسیار سخت می‌شود. در اولین فرصت جایی مناسب را برای استراحت بیابید.

سعی کنید در حال رانندگی راحت باشید. بر روی صندلی قوز نکنید. همیشه زمانیکه در مه هستید، وسیله نقلیه تان را برای مدتی پارک کنید و در این زمان پاهای خود را چک کنید و مطمئن شوید دچار گرفتگی نشده‌اند. دراین موقع شما باید حتما درخارج از جاده پارک کنید اما اگر ناچار شدید در جاده پارک کنید. حتما چراغ‌های راهنما (جفت راهنما) راروشن کنید. هرگز در مسیر جریان رفت وآمد پارک نکنید. اگر شما تصادف کردید و یا دچار مشکل (ازدست دادن سلامتی) شدید، چراغ‌های هشدار دهنده را روشن کنید و آن را با زاویه اخطار دهنده تا ۷۰ متری پشت سر خود تنظیم کنید. دریک بزرگراه باید به کنار جاده بروید و چراغ‌های هشدار دهنده را طوری تنظیم کنید تا ۱۵۰متری جاده را روشن کند.

قوانین رانندگی در مه

– چراغ‌ها، شیشه‌ها، پنجره‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید تا اینکه بتوانید ببینید و دیده شوید.

– ازچراغ‌های بزرگ نور پایین جلو استفاده کنید.

– اگر قابلیت میدان دید شما کمتر از ۱۰۰ متر است، چراغ‌های مه شکن را روشن کنید.

– درشرایط ایجاد بخار و میعان بر روی شیشه از برف پاکن استفاده کنید.

– هوای گرم را از منافذ شیشه جلو خارج کرده و یا شیشه را به وسیله یک پارچه خشک تمیز کنید. در باند سمت راست رانندگی کنید و حاشیه جاده را دنبال نمایید.

– سبقت نگیرید.

– فاصله طولی را رعایت کنید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا