شهر و جامعهعناوین اخبار

نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری استان اصفهان/نمایشنامه «صفر مرزی دشمن فرضی» یک غافلگیری بزرگ

 به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، در این نشست زمینه های همکاری مشترک این دو سازمان بررسی و راهکارهایی برای انجام فعالیت های موثر فرهنگی و هنری در شهر اصفهان مطرح شد.

در نشست مذکور با توجه به سبقه تاریخی و پیشینه هنری شهر اصفهان و بهره مندی این استان از هنرمندان بنام کشوری، مدیران این دو مجموعه فرهنگی بر دوری از انجام فعالیت های موازی و لزوم توجه بیشتر مسئولین شهر به امور هنری و فرهنگی تأکید کردند.

**نمایشنامه «صفر مرزی دشمن فرضی» یک غافلگیری بزرگ

چهل و دومین پاتوق یکشنبه های تئاترحوزه هنری استان اصفهان(۵ آذر) به خوانش نمایشنامه «صفر مرزی دشمن فرضی» نوشتۀ فرزاد صادقی اختصاص داشت، برای آشنایی بیشتر با این نمایشنامه به گفت و گو با این نمایشنامه نویس اصفهانی پرداختیم که در زیر می خوانید:

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، پاتوق یکشنبه های تئاتر عنوان نشست تخصصی نمایشنامه خوانی است که هر دو هفته یکبار، در روزهای یکشنبه در خانه هنرمندان این شهر برگزار می شود، این پاتوق ویژه هنرمندان تئاتر اصفهان است و در سه سال گذشته ۴۱ جلسۀ از آن برگزار شده است. در این نشست، نمایشنامه نویس اثر خود را در حضور اهالی تئاتر می خواند و از نقد و نظر آن ها بهره مند می شود.

  • موضوع نمایشنامه «صفر مرزی دشمن فرضی» چیست؟

نمایشنامه «صفر مرزی دشمن فرضی» به نوعی موضوع دفاع مقدس و بمباران شهری در اصفهان را مطرح می کند، این نمایش در مورد خانواده ای است که در اثر بمباران پدرخانواده شهید شده و پسر خانواده دچار موج انفجارشده است و اکنون خود را در خط مقدم می بیند.

  • این نمایشنامه چه مدت و با چه انگیزه ای نوشته شد؟

این نمایشنامه در مرداد۹۶ پس از دو ماه درگیری ذهنی و ده روز نگارش به اتمام رسید. ایده اصلی این نمایشنامه از آنجا شکل گرفت که به من پیشنهاد اجرای یک نمایش شد و من چون متن را دوست نداشتم خودم اقدام به نوشتن این موضوع کردم زیرا به نظرم موضوعی بود که کمتر به آن پرداخته شده بود.

  • نمایشنامه شما چه غالبی دارد؟

این نمایشنامه با استفاده از لهجه و زبان طنز نوشته شده است و به ما یادآور می شود که هستند انسان هایی که مستقیم در جنگ حضور نداشته اند اما جنگ بر زندگی آنان اثر گذاشته است.

  • این اثر در پاتوق یکشنبه های تئاتر حوزه هنری اصفهان خوانده شد؟ نظر حضار راجع به آن چه بود؟

در تمامی جلسات نقد و بررسی هم نظرات مثبت وجود دارد و هم نظرات منفی، در خصوص این نمایشنامه بیشتر افراد از نوع دیالوگ و طنزی که در آن وجود داشت و به ویژه نگاه منحصربه فردی که به موضوع جدیدی مثل بمباران داشت استقبال کردند و برخی هم به دیالوگ ها انتقاد داشتند.

  • آیا برای روی صحنه بردن این نمایشنامه اقدامی کرده اید؟

قصد دارم که این اثر را به روی صحنه ببرم به ویژه به این دلیل که دوستانم (بیژن قدوسی و حمید محمدی) برای نگارش آن مرا پشتیبانی کرده اند و برایم ایجاد انگیزه کردند تا این اثر را تولید کنم ، اما لحن نمایش طنز است و به همین دلیل با همزمان شدن آن با محرم و صفر اجرای آن به تعویق افتاد.

  • نقطه اوج این نمایشنامه کجاست؟

به نظرمن نقطه اوج این نمایشنامه زمانی است که تماشاگر متوجه می شود فضایی که تاکنون درگیر آن بوده است خط مقدم جبهه نیست و پشت بام خانه ای در شهر است.

گفتنی است، فرزاد صادقی متولد۱۳۵۳ و دانشجوی ارشد ادبیات نمایشی است، وی کار خود را در دهه ۷۰ به عنوان بازیگر تئاتر آغاز کرد و به دلیل علاقه مندی به نویسندگی به نوشتن نیز روی آورد، سپس وارد صدا و سیما شد و به عنوان برنامه ساز و کارگردان به تهیه برنامه های مختلف تلویزیونی از جمله پولکی ، زنده رود، سریال گل اومد بهار اومد و… پرداخت، وی همزمان نیز به فعالیت در عرصه تئاتر ادامه داد، از آثار مشهور او می توان به تئاتر تاریخی ” بازیگران گورستان” در سال ۷۹ اشاره کرد که مورد استقبال قرار گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا