پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

مهارت محوری؛ رویکرد آموزش در نیروی انتظامی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازمرکز اطلاع رسانی پلیس استان اصفهان، سردار” فرامرز اخلاقی” در مراسم آغاز بکار هیئت نظارت و بازرسی ناجا از قرارگاه جهادی تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان اصفهان اظهار داشت: در آموزه های دینی و مباحث علمی، همواره به امر آموزش تاکید شده و در توان رزم و آمادگی جسمانی مورد تاکید مقام معظم رهبری و فرمانده ناجا نیز آموزش حرف اول را می زند.
وی افزود: اگر سازمانی را به شکل یک درخت تشبیه کنیم، ریشه این درخت آموزش است و میوه و ثمره آن نیز بستگی به ریشه آن دارد.
این مقام مسئول عنوان داشت: همانطور که ریشه محکم باشد درخت نیز تنومندتر شده و میوه و ثمره خوبی را نیز به بار می دهد، اگر سازمانی هم بخواهد مقتدر و پویا شود ، بایستی عناصر آن دارای مهارت و آموزش های لازم باشند.
سردار اخلاقی ، رویکرد آموزش در بیشتر سازمان ها را دانش محوری عنوان کرد و افزود: رویکرد نیروی انتظامی در آموزش برخلاف سازمان های دیگر به دلیل نوع ماموریت های آن مهارت محوری است.
رئیس هیئت نظارت و بازرسی ناجا از قرارگاه جهادی تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بی شک آن چیزی که ماموران را در انجام ماموریت مسلط می کند داشتن مهارت است و به همین دلیل بایستی که مهارت کارکنان نیروی انتظامی روز به روز ارتقاء پیدا کند.
رئیس مرکز عملیات بازرسی کل ناجا، موضوعات مهم مورد توجه در نظارت بر قرارگاه جهادی تربیت و آموزش فرماندهی انتظامی استان را مربوط به دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، توان رزم و عملیاتی کارکنان و مهارت در تیراندازی با توجه به قانون بکارگیری سلاح عنوان کرد و گفت: در این موضوعات از تمامی ماموران در پلیس های تخصصی آزمون های لازم گرفته می شود.
سردار اخلاقی، ارزیابی میزان توانمندی کارکنان، ایجاد تحرک و پویایی در بین کارکنان، حساسیت مسئولان ناجا به امر آموزش، ایجاد هماهنگی بین نیروهای صف و ستاد، بهبود ارتقای دانش و مهارت کارکنان و کاهش هزینه در انجام ماموریت ها را از جمله مهمترین دستاوردهای قرارگاه جهادی تربیت و آموزش ناجا از زمان راه اندازی آن تا کنون عنوان کرد.
وی با بیان اینکه این نوع بازرسی ها و ارزیابی های دوره ای باعث خدمت رسانی بهتر و بیشتر ماموران انتظامی استان به مردم می شود افزود: با زحمات مسئولان انتظامی استان و مدیریت سردار معصوم بیگی انشاء الله شاهد تحول خوبی در ارتقای آموزش و مهارت نیروهای فرماندهی انتظامی استان اصفهان خواهیم بود.
**اهتمام جدی پلیس اصفهان به آموزش کارکنان
سردار مهدی معصوم بیگی، فرمانده انتظامی استان در ابتدای این مراسم گفت: آموزش موضوع بسیار مهمی برای پیشرفت و تعالی سازمان ها است و بی تردید مسیر بالندگی و پویایی هر سازمانی از شاهراه آموزش عبور می کند.
وی آموزش را موجب بهره وری و کاهش هزینه در سازمان ها عنوان کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره از آموزش به عنوان یکی از اولویت های اصلی در نیروی انتظامی یاد کردند.
فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه آموزش نقش محوری و اساسی را در همه سازمان ها ایفا می کند تصریح کرد: البته در محیط نیروی انتظامی به دلیل تنوع ماموریت ها می بایست به موضوع آموزش متفاوت تر از دیگر سازمان ها پرداخته شود.
وی افزود: براین اساس با تدابیر فرمانده نیروی انتظامی و پیگیری سردار جانشین فرمانده ناجا قرارگاه جهادی تربیت و آموزش راه اندازی شد و امروز شرایط آموزش در این نیرو بهتر از گذشته است.
سردار معصوم بیگی خاطر نشان کرد: فرماندهی انتظامی استان در گذشته و سالیان اخیر به صورت جدی به موضوع آموزش کارکنان پرداخته و در دوره جدید فرماندهی نیز این امر با اهتمام مضاعف تری پیگیری می شود.
این مقام ارشد انتظامی استان با بیان اینکه هر چقدر در میدان آموزش تمرین و عرق ریخته شود در میدان نبرد خون های کمتری ریخته خواهد شد اظهار داشت: به حمدالله با آموزش هایی که به کارکنان ارائه شده شاهد موفقیت های بسیار خوبی در ماموریت های انتظامی استان بودیم.
**توقیف محموله میلیاردی قطعات خودرو در شهرضا

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله لوازم و قطعات خودرو به ارزش ۳ میلیارد ریال خبر داد.
سرهنگ “محمد حسین بابا کلانی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.
وی با اشاره به اینکه در بازرسی از این خودرو تعداد ۳۶۰ کارتن لوازم و قطعات خودرو فاقد مدارک گمرکی کشف شد بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان۳ میلیارد ریال اعلام شده است.
این مقام انتظامی افزود: در این رابطه یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد .
فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.
**کلاهبرداری های پیامکی
تعدادی از افراد سودجو با ارسال پیامک انبوه به تلفن همراه شهروندان مبنی بر اینکه شما برنده مسابقه شده اید یا با عنوان شرکت در قرعه کشی هموطنان را تشویق به پیگیری جهت دریافت جایزه می کنند و ضمن افزایش حس کنجکاوی و اشتیاق مخاطبان و ایجاد ارتباط و با استفاده از روشهای مختلف فریب دهنده اقدام به کلاهبرداری می کنند.
در این روش اشخاص با استفاده از حس اعتماد برخی افراد جامعه اقدام به کلاهبرداری از آنان می کنند. در این گونه پیام ها فرد کلاهبردار با ارسال پیامکی با مضامین از قبیل (برنده شدن، واریز سود سهام عدالت و…) به شخص قربانی وی را برنده جایزه (ماشین، حج و …) اعلام کرده و از وی با طرق مختلف کلاهبرداری کرده و در پایان فرد قربانی متوجه می شود از جایزه خبری نیست و به دام کلاهبرداران افتاده است.
به عموم شهروندان توصیه می شود :
۱- به هیچ عنوان اطلاعات مهم حساب بانکی و سایر اطلاعات محرمانه خود از قبیل (کد ملی ، آدرس منزل و…) خود را در اختیار دیگران قرار نداده و برای واریز مبلغ به حسابتان صرفا داشتن شماره حساب یا شماره کارت بانکی کافی است و بقیه اطلاعات حساب بانکی از جمله رمز اول یا دوم، کد CCV2، تاریخ انقضای کارت و حتی مراجعه شما به دستگاه خودپرداز هیچ لزومی ندارد.
۲- همچنین باید رمزهای بانکی خود را به صورت دوره ای تغییر دهید و از اعدادی مثل شماره شناسنامه، سال تولد و سایر اعدادی که قابل حدس زدن باشند استفاده نکنید.
۳- به پیامک ها و تماس های ناشناس اعتماد نکنید و قبل از هر اقدامی با مراجع صلاحیت دار مشورت کنید.
۴- در صورت دریافت چنین پیامکهایی از صحت پیامک ارسال شده، از طریق مراجعه به سایت رسمی آن موسسه یا مراجع صلاحیت داریا تماس تلفنی با سایر شماره های تلفن رسمی اطمینان حاصل کنید.
**عدم توجه به جلو یک کشته برجای گذاشت
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری پژودر محور اردستان به نائین و فوت سرنشین آن خبر داد.
سرهنگ “جهانگیر کریمی” در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : ماموران پلیس راه “اردستان-نائین” از واژگون شدن یک دستگاه سورای در این محور مطلع و جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی سرنشین خودرو جان خود را از دست داد.
سرهنگ کریمی بیان داشت: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده ای عدم توجه به جلو توسط راننده خودرو اعلام شده است .
معاون اجتماعی پلیس اصفهان در پایان خاطر نشان کرد، رانندگی با سرعت بالا و کم توجهی میزان وقوع حادثه را افزایش می دهد که از عموم رانندگان تقاضا می شود با سرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو و اطراف رانندگی کنند.
عوامل دخیل در تصادفات رانندگی
به طور خلاصه عوامل موثر در بروز حوادث رانندگی به چهار گروه زیر تقسیم می‌شود:
۱- عوامل انسانی
۲-عوامل راه
۳- عوامل خودرویی
۴-عوامل محیطی
عوامل راه (جاده، خیابان) در بروز حوادث و تصادفات
کمبود گذرگاه های ایمن برای عابران پیاده به ویژه در راه‌های برون شهری، نواقص فنی راه مانند عرض کم راه، نامناسب بودن شانه راه، کم بودن شعاع پیچ‌ها، نامناسب بودن نشیب راه در سرازیری و سربالایی‌ها، نامناسب بودن شیب عرضی، ترکیب پیچ‌های افقی و قوس‌های قائم، نامناسب بودن پیاده رو و …، کمبود علائم راه مانند کمبود تابلوها، کمبود خط کشی‌ها، کمبود یا نواقص جریان‌های کنترل ترافیک و …، کمبود تجهیزات ایمنی راه مانند کمبود گاردریل، کمبود بشکه‌های ایمنی در راه، فقدان نرده‌های حفاظ میانی یا کناری، کمبود تجهیزات کنترل ترافیک مانند کمبود دوربین‌های کنترل تخلفات، کمبود خودروهای گشت و … و سایر عوامل جاده‌ای مانند نقاط پرحادثه از علل جاده‌ای و راهی در بروز حوادث و تصادفات رانندگی می‌باشد.
عامل وسیله نقلیه در بروز حوادث و تصادفات

عوامل وسیله نقلیه در بروز حوادث و تصادفات عبارتند از:
۱- نقص فنی خودرو
۲- فرسودگی خودرو
۳- شیوه‌های غلط استفاده از وسایل
نقص فنی خودرو: نقایص فنی خودرو از جمله عیوب در سیستم موتوری، سیستم روشنایی، سیستم ترمز، عیوب سیستم فرمان، فرسودگی لاستیک‌ها، نداشتن زنجیر چرخ در مواقع لزوم، اشکال در برف پاک کن در مواقع بارانی و برفی، فقدان و یا اشکال در تجهیزات ایمنی مثل کمربند، کلاه ایمنی، کیسه هوا، ترمز ضد قفل و غیره …
فرسودگی خودرو: نوع و مدل وسیله نقلیه و قدیمی بودن خودروها و فرسودگی آن‌ها احتمال تصادفشان را بیشتر می‌کند و این عارضه در وسایل نقلیه سواری شخصی بیشتر از وسایل نقلیه دیگر است.
شیوه‌های غلط استفاده از وسایل نقلیه:استفاده نادرست از وسیله نقلیه مانند استفاده از وانت بار و کامیون برای حمل مسافر، سوار نمودن بیش از ظرفیت مسافر خودرو، حمل بار بیش از اندازه در وسیله نقلیه و …
عوامل انسانی موثر در بروز حوادث و تصادفات
عوامل انسانی که شامل رانندگان وعابران پیاده است دارای اهمیت بسیار زیادی در فرهنگ ترافیک هستند و در مثلث ترافیک در راس مثلث و در بروز حوادث و تصادفات نیز نقش عامل انسانی بسیار پر رنگ است.
دلایلی که توسط عامل انسانی باعث تصادف می‌شود عبارت‌اند از:
۱- بی توجهی عابران پیاده به مسائل ایمنی و کم توجهی آنان به روش‌های محتاطانه و تدافعی در ترافیک
۲- بی توجهی و تخلف رانندگی به ویژه سرعت غیرمجاز – سبقت غیرمجاز – عدم رعایت حق تقدم
۳- خستگی و خواب آلودگی راننده و عدم تمرکز در کنترل وسیله نقلیه در این مواقع
۴- خصوصیات فردی عابرین پیاده مثل سن، قد، جنس، تحصیلات و میزان هوشیاری و دقت
۵- عدم هوشیاری رانندگان به دلیل مصرف مواد مخدر و مشربات الکلی و دارو و…
۶- اختلالات روحی و روانی راننده و عابر پیاده مانند افسردگی، عصبانیت، پرخاشگری و …
۷- عدم آگاهی و کمبود آموزش‌های لازم در زمینه ایمنی عبور و مرور (از سوی رانندگان و عابران پیاده)
۸- کمبود نظارت و کنترل
۹- نامناسب بودن سیستم آموزش رانندگی و اعطای گواهینامه رانندگی
۱۰- عدم تمرکز کافی در حین رانندگی و حواس پرتی در اثر استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن، مطالعه و سایر موارد.

تهیه و تنظیم: اداره فرهنگ ترافیک پلیس راهور اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا