اخبار صنعت، معدن و تجارت

حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب – فردای اقتصاد

فردای اقتصاد: روند توسعه منطقه آزاد انزلی به کدام سو خواهد رفت؟ حلقه مفقوده فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب چیست؟ رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی مهمترین چالش‌ها و برنامه‌های توسعه این منطقه را در دو بازه زمانی ۱۴۰۴ و ۱۴۰۸ را اعلام کرد.

به گفته عیسی فرهادی، منطقه آزاد انزلی یکی از معدود مناطق آزاد کشور و تنها منطقه آزاد شمالی ایران است که دارای دو مجتمع بندری بوده که یکی از این دو بندر متعلق به این سازمان است. هم اکنون ۱۶۴ واحد تولیدی صنعتی در این منطقه مشغول به فعالیت است که در زمینه‌های پوشاک، صنایع غذایی، بهداشتی، شیمیایی و… زمینه اشتغالزایی برای حدود ۴هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده‌اند.

به گزارش «فردای اقتصاد»، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست خبری امروز با اشاره به جذب حدود ۷.۵میلیون دلار سرمایه‌ خارجی ظرف ۱۱ ماه گذشته در این منطقه، از اضافه شدن سه مرکز تجاری با حدود ۵۰۰ غرفه و ظرفیت اشتغالزایی برای ۱۵۰۰ نفر در آینده نزدیک به عنوان تکمیل کننده خدمات گردشگری منطقه خبر داد و افزود: قرار گرفتن بیش از ۳۵ درصد از تراکم جمعیتی و توانمندی تولیدی-صنعتی کشور در فاصله ۴ ساعته خودرویی به این منطقه، یکی از وجوه متمایز منطقه آزاد انزلی در سطح ملی است که در زمینه جذب گردشگر بسیار استراتژیک است.

وی نتیجه این تمایز را افزایش گردشگران از حدود ۷میلیون به ۱۰ میلیون نفر ازسال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ عنوان کرد و این مهم را بیانگر ظرفیت های بی نظیر منطقه در توسعه خدمات و امکانات تفریحی، گردشگری قلمداد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه دو برنامه میان‌مدت تا سال ۱۴۰۴ و بلندمدت تا سال ۱۴۰۸ با اولویت‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی اضافه کرد: به‌رغم محدودیت اراضی در این منطقه، ۵۰طرح سرمایه‌گذاری به صورت بی نام و یک ساله، جهت بهره برداری در اختیار دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد قرار گرفته است.

وی یکی از مهمترین وجوه تمایز منطقه متبوع خود را در سطح ملی و بین‌المللی موقعیت ویژه در کریدور ترانزیتی شمال-جنوب، اعلام و با اشاره به اظهارات دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه در خصوص افزایش ترانزیت کالا در مسیر این کریدور به ۱۵، ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تن ظرف سال‌های آتی، کرد داشت: منطقه آزاد انزلی و بنادر آن به ویژه مجتمع بندری کاسپین از ظرفیت و توانمندی‌های لازم جهت ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیتی در این مسیر برخوردار است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به طرح ملی در حال اجرای اتصال مجتمع بندری کاسپین به خط ریل سراسری در ایستگاه پیربازار رشت، به بیان اهمیت این طرح پرداخت و گفت: اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری یعنی وصل شدن بنادر دریاهای دو سوی شمال و جنوب کشور به یکدیگر، فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب و افزایش بهره‌وری در همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا. در نتیجه وصل شدن منطقه آزاد انزلی به خطوط ریل سراسری یک طرح ملی با دستاوردهای بین المللی است.

وی از تعیین ۲۰۰ هکتار اراضی در ایستگاه پیربازار رشت به منظور ایفای نقش هاب نقل و انتقال کالاهای روسی به داخل و خارج از کشور خبر داد و اضافه کرد: حدود ۸۳درصد از طرح ۳۷ کیلومتری فوق انجام شده، بیش از ۱۰ کیلومتر ریل‌گذاری و حدود ۷ کیلومتر نیز آماده نصب ریل است و با قول وزیر راه و شهرسازی امیدواریم ظرف ماه‌های آتی شاهد اتمام این طرح بسیار حائز اهمیت در ترانزیت ملی و بین المللی باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه براساس توافقنامه منعقده، این سازمان تمام تعهدات اجرایی و تملک اراضی به همراه تودیع ۴۵میلیارد تومان،که معادل تمام قدرالسهم خود است را به اجرا درآورده، اضافه کرد: از سوی دیگر ریل قاشقی، قطعه سینی دوار جهت اتصال قطار به اسکله و اسکله رورو برای تخلیه و بارگیری مستقیم کالا، از سوی این سازمان در حال تکمیل بوده که تا ابتدای تابستان ۱۴۰۲، آماده خدمات‌دهی است.

وی تصریح کرد: در میان تمام طرح‌های زیرساختی حوزه ترانزیتی-حمل و نقلی کشور این طرح به دلیل تکمیل‌کننده بودن کریدور شمال-جنوب و امکان فعال‌سازی و بهره‌مندی از بخش فرعی طرح یک کمربند-یک جاده چین، و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و فرصت‌های جدید تجارت با اوراسیا، مهمترین طرح ایران محسوب می‌شود، چراکه اگر تعلل کنیم، مسیرهای رقیب کشورهای منطقه، زمینه عدم اقبال به گذرگاه‌های عبوری از کشورمان را فراهم می‌کند و این یک فرصت‌سوزی در درآمدزایی ارزی، ایفای نقش محوری در معادلات ترانزیت بین المللی، ضربه زدن به تحریم‌ها و تقویت توان پدافند غیرعامل کشور، در کنار رونق فضای کسب‌وکارهای مرتبط است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در ادامه با اشاره به محدوده منطقه متبوع خود اظهار کرد: با عنایت به اینکه منطقه آزاد انزلی کوچکترین منطقه آزاد کشور است، کاهش محدوده این منطقه از ۸۰۰۰ هکتار به حدود ۲۲۵۰ هکتار، و تحولات پیش گفته در حوزه های ترانزیتی، اوراسیا و تکمیل طرح‌های زیرساختی این منطقه زمینه اقبال بیش از پیش به نخستین منطقه آزاد شمال کشور را مهیا کرده، و این در حالی است که دیگر زمینی برای عرضه به سرمایه‌گذاران وجود ندارد. براین اساس الحاق چندین شهرک صنعتی و فرودگاه سردار جنگل رشت، در قالب طرح افزایش محدوده منطقه آزاد انزلی به حدود ۱۰هزار هکتار در دستور کار سازمان قرار گرفته که به افزایش توانمندی‌های صادراتی، ترانزیت کالا میان کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر به همراه حضور نیروهای متخصص و گردشگر خارجی منجر می‌شود.

فرهادی کاهش محدوده را زمینه‌ساز ایجاد مطالبات برحق مردم روستاهای بهره‌مند از خدمات و امکانات منطقه آزاد انزلی به عنوان یک حق‌الناس عنوان کرد و افزود: در این میان، رونق فضای کسب‌وکار با افزایش پهنه‌های صنعتی، و بازگذشت محدوده‌هایی با ظرفیت‌های جذب سرمایه‌گذاران در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و… می‌تواند به افزایش میزان اشتغالزایی در سطح منطقه و استان منتهی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با ارائه تحلیلی از مسیر طی شده در دولت و مجلس شورای اسلامی، تا مجمع تشخیص مصلحت نظام، اضافه کرد: در مجمع دو بحث عدم وجود پهنه های زیست محیطی و نظامی مورد توجه قرار گرفت که از سوی این سازمان اعمال شده و منتظر اعلام نظر نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در این خصوص هستیم و امیدواریم با نگاه کلان و مصلحت اندیشی اعضای مجمع، نسبت به این طرح در شرایط کنونی ملی با هدف بهره‌مندی حداکثری از مزایای قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی، تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

منبع خبر : فردای اقتصاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا