شهر و جامعهعناوین اخبار

بررسی امواج گرانشی در نشست ۱۷۴ باشگاه نجوم اصفهان

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، در فیزیک، موج گرانشی موجی است که توسط میدان گرانشی تولید می‌شود. وجود این نوع از امواج توسط آلبرت اینشتین در سال ۱۹۱۶ از طریق نظریه نسبیت عام به طور نظری پیش‌بینی شد و صدسال بعد، در سال ۲۰۱۶ به کمک تأسیسات لایگو به طور تجربی مشاهده گردید.

در سال ۲۰۱۷سه دانشمند، راینرویس، بری سی بریش وکیپ اس تورن، به طورمشترک جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۷ را به دلیل تلاش‌های خود در زمینه آشکارساز لایگوو مشاهده امواج گرانشی دریافت کردند.

مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در نشست ۱۷۴ باشگاه نجوم اصفهان به موضوع “امواج گرانشی فیزیک دهه آینده” می پردازد.

این نشست با حضور دکتر “مسلم زارعی” عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، روز دوشنبه ۲۷ آذرماه ساعت ۱۶ در محل کتابخانه مرکزی واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار می شود که ورود برای عموم علاقه مندان آزاد و رایگان است.

** هویت‌یابی و یافتن خودِ واقعی انسان در نمایش “من مده آ هستم”

نمایش “من مده‌ آ هستم” در مورد زن، خانواده، مرد و جامعه انسانی صحبت می‌کند و تم اصلی نمایش بر اساس هویت‌یابی و پیدا کردن خودِ واقعی انسان است.

 نمایش “من مده‌ آ هستم” با طراحی و کارگردانی احسان جانمی، روایت داستانی براساس کتاب «مده‌ آ» اثر نویسنده معاصر فرانسوی  ژان آنوی است.

مده آ زنی است که دو فرزند دارد و به همراه فرزندان و دایه آن‌ها در حوالی شهر تبس در کشور یونان زندگی می‌کند. مده آ در انتظار بازگشت همسر خود ژازون است اما خبردار می‌شد که شوهرش در حال ازدواج با دختر ارباب تبس که کرئون نام دارد، است. مده آ آرام نمی‌گیرد و در ادامه داستان تصمیم می‌گیرد کاری انجام دهد.

احسان جانمی دلیل اصلی انتخاب این نمایش برای اجرا را محتوا و درون‌مایه آن دانست و گفت: نمایش “من مده‌ آ هستم” را به این دلیل برای اجرا انتخاب کردم که در مورد زن، خانواده، مرد و جامعه انسانی صحبت می‌کند و تم اصلی نمایش بر اساس هویت‌یابی و پیدا کردن خودِ واقعی انسان است.

وی افزود: من گمان می‌کنم در حال حاضر در جامعه ما اهمیت دادن به خانواده، روان و ذهنیت‌های زنانه و مردانه بسیار مهم است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

نمایش “من مده آ هستم” یک تراژدی با زمانی در حدود ۶۰ دقیقه است که با ۵۰ بازیگر حرفه‌ای و آموزشگاهی به صورت تک پرده‌ای و تک صحنه‌ای به اجرا در می‌آید.

دکور این نمایش از سه ردیف پلکان سفید نامتعارف تشکیل شده است که هر کدام به یک سکوی چوبی با ستون‌های باریک ختم می‌شود. این سه ردیف پلکان سه‌گانه‌ای از سه شخصیت اصلی این نمایش یعنی مده آ، ژازون و کرئون است که ذهنیتی از طبقات و جایگاه‌های این افراد در روایت این نمایش را نشان می‌دهد.

این نمایش توسط گروه تئاتر کاوش و  با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تا ۲۹ آذرماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه نمایش خواهد رفت.

محسن احمدی نیک، مائده وحید، امین پناهی، ویدا موسوی، محمد جزایری، مسعود یزدان بخش، دلارام موسوی، محمدرضا بارانی، نگار ارضی، مریم دهقان نژاد، پارسا سرایی زاده، محمد مهدی ترک، رومینا عظیمی، محدثه سواد کوهی، آرزو کمالی، زهرا میرشمشیری، نسیم امین الرعایایی، نیوشا جندقیان، الناز احمدی، محمدرضا نداف، مجید اصولی، محمدحسین میرفندرسکی، امیررضا احمدی و خشایار دمساز در این نمایش به اجرای نقش خود می پردازند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا