پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

بیش از ۱۵ هزار موقوفه در استان اصفهان به ثبت رسیده است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در نشست کارگروه ملی هماهنگی و نظارت بر نحوه اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه برگزار شد اظهار داشت: تاکنون بیش از ۱۵ هزار موقوفه در استان اصفهان به ثبت رسیده است که این امر نشانگر اعتقاد مردم این استان به فرهنگ و همچنین علاقه آنان به ترویج سنت حسنه وقف است.

وی افزود: از آنجایی که یکی از اصلی ترین وظایف اداره اوقاف و امور خیریه اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش و همچنین احیا و صیانت از حقوق موقوفات و واقفان خیر اندیش است اداره کل اوقاف و امور خیریه است موفق شده است از ۳۱۶۴۴ رقبه ای که در استان به ثبت رسیده برای ۹۵۴۱ رقبه سند مالکیت اخذ نماید.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی ادامه داد: در همین راستا نیز بسیاری از موقوفات استان اصفهان در روستاها و به خصوص در روستاهای زیر ۲۰ خانوار وجود دارد که اداره کل اوقاف و امور خیریه سعی کرده تا در قالب اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تعامل خوبی برقرار نماید و جهت سرعت بخشیدن برای اخذ اسناد مالکیت موقوفات موجود در روستاهایی که در طرح هادی هستند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطر نشان شد: ۲۳۲۹ مسجد، ۵۹۱ حسینیه و ۹۲ تکیه از جمله موقوفاتی هستند که در روستاها واقع شده اند و اداره اوقاف و امور خیریه در نظر دارد تا با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آنان سند مالکیت اخذ نماید.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان اضافه کرد: در همین راستا نیز در سال های گذشته برای ۸۴۱ موقوفه که در طرح هادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وجود داشته اند سند مالکیت اخذ شده و در طول سال جاری تاکنون نیز با اجرای تفاهم نامه بین سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای ۱۳۳ موقوفه سند مالکیت اخذ و ۱۴۶۷ پرونده دیگر نیز در دست اقدام و پیگیری قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه عنوان کرد: ۱۲ روستای استان اصفهان به صورت شش دانگ وقف هستند و در مجموع نیز ۳۴۰۷ موقوفه و رقبه در ۱۰۸ روستای استان اصفهان وجود دارد که باید برای تمام این موقوفات و رقبات سند مالکیت اخذ شود تا زمینه برای اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش و همچنین صیانت و حراست موقوفات و واقفان خیراندیش محیا و اجرایی شود.

وی در ادامه گفت: برگزاری این نشست ها در تسریع امور جهت اخذ اسناد مالکیت و همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت تفاهم نامه فیمابین را آشکار می کند و زمینه را نیز برای سرعت بخشیدن برروند اجرای مراحل اداری با هدف اخذ اسناد موقوفات بسیار موثر و تاثیرگذار است همچنین باعث تعامل بیشتر بین دستگاه ها است.

**اصفهان میزبان برگزاری کارگروه ملی هماهنگی و نظارت براجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در راستای پیگیری برای اخذ اسناد مالکیت موقوفات در روستاها کارگروه ملی هماهنگی و نظارت براجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برگزار شد.

 حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر اصفهانی اظهار داشت: در راستای اخذ اسناد مالکیت موقوفات در روستاهای زیر ۲۰ خانوار که در طرح هادی هستند و همچنین در جهت بررسی نقاط ضعف و قوت اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان میزبان کارگروه ملی هماهنگی و نظارت براجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بود.

وی افزود: در این نشست شاملو معاون امور روستای سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خانی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حاتمی معاون حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین اژدری مدیر کل ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین گلزاده مسئول مرکز مطالبات سازمان اوقاف و همچنین مدیران ادارات اوقاف و امور خیریه و مدیران ادارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سراسر استان حضور داشتند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: این نشست با هدف بررسی نقاط ضعف و قوت نحوه اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان اصفهان و همچنین تعامل بین دستگاهی با رویکرد تسریع در روند اخذ اسناد مالکیت موقوفات در روستاهای زیر ۲۰ خانوار در استان اصفهان برگزار شد که خوشبختانه در این نشست بسیاری از مسائل بررسی و راهکارهای لازم نیز در این راستا ارائه شد که امیدواریم در آینده شاهد سرعت گرفتن صدور اسناد مالکیت برای موقوفات در روستاهای استان اصفهان باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر اصفهانی خاطر نشان شد: صدور اسناد مالکیت برای موقوفات باعث احیای موقوفات و همچنین اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش می شود.

**صدور ۹۵۹ برگ سند برای موقوفات در روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان اصفهان

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: همزمان با اجرای طرح هادی در روستاهای استان اصفهان ۹۵۹ برگ سند برای موقوفات در روستاهای زیر ۲۰ خانوار استان اصفهان صادر شده است.

 علی کریمی در جلسه کارگروه ملی هماهنگی و نظارت بر نحوه اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که به میزبانی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در روز چهارشنبه ۲۲ آذر برگزار شد اظهار داشت: مساحت استان اصفهان ۱۰۷۰۹۹ کیلومتر مساحت و ۵۱۲۰۸۵۰ نفر جمعیت دارد که ۱۲ درصد از جمعیت استان در روستاها زندگی می کنند.

وی در ادامه گفت: ۱۲۱ روستا در استان اصفهان وجود دارد که دارای موقوفات هستند و با پیگیری های انجام شده از طرف ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر استان تاکنون در قالب اجرای طرح هادی در روستاهای زیر ۲۰ خانوار ۹۵۹ سند تک برگی برای موقوفات در روستاها صادر شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان در ادامه خاطر نشان شد: همچنین یکی از اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح هادی توسط بنیاد مسکن در روستاهای سراسر استان، رسیدگی به عمران و بهسازی اماکن مذهبی در روستا بوده که با اجرای پروژه های عمرانی متعددی از جمله جدول گذاری زیرسازی، زیباسازی و مرمت و بهسازی در مساجد، تکایا و حسینیه ها صورت گرفته و این این امر به صورت ویژه توسط این بنیاد اجرا شده است.

علی کریمی در ادامه به تعاملی که بین بنیاد مسکن و ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر استان وجود دارد اشاره و گفت: در راستای اجرای تفاهم نامه سازمان اوقاف و امور خیریه با بنیاد مسکن در استان اصفهان تاکنون دو نشست بین ادارات کل اوقاف استان و بنیاد مسکن استان برگزار شد و ۵۲۰ پرونده نیز برای موقوفات سراسر استان در دست اقدام و پیگیری قرار دارد که امیدواریم به زودی اسناد این موقوفات نیز صادر شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مواردی که توسط بنیاد مسکن در روستاهایی که شامل اجرای طرح هادی هستند پیش بینی خانه عالم برای مساجد و بقاع متبرکه بوده است که تاکنون نیز در این جهت اقدامات لازم از طرف بنیاد انجام شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: همواره بنیاد مسکن سعی کرده تا در راستای صدور اسناد موقوفات در روستاهایی که طرح هادی دارند با ادارات اوقاف و امور خیریه نهایت همکاری را در چهارچوب قانون داشته باشد.

علی کریمی در پایان گفت: بنیاد مسکن استان اصفهان آماده است تا در چهارچوب قانون و همچنین تفاهم نامه بیش از گذشته برای صدور سند مالکیت موقوفات در روستاها با ادارات اوقاف و امور خیریه همکاری و تعامل داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا