شهر و جامعهعناوین اخبار

موج گرانشی، فضا را به شکل‌های مختلف تغییر می‌دهد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ، تفریحی شهرداری استان اصفهان، با توجه به این کشف بزرگ و در نهایت اختصاص جایزه نوبل ۲۰۱۷ به کاشفان این امواج، ویژه برنامه یکصد و هفتاد و چهارمین نشست باشگاه نجوم آذر به بررسی این امواج تحت عنوان “امواج گرانشی، فیزیک دهه آینده” اختصاص یافت.

دکتر مسلم زارعی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، سخنران این برنامه بود.

وی با بیان اینکه انیشتین با ارائه نظریه نسبیت عام و خاص تحول بزرگی در دنیای فیزیک ایجاد کرد، اظهارداشت: انیشتین با نظریه نسبیت عام وجود امواج گرانشی را ثابت کرد، بنابراین بسیاری معتقدند که این امواج تنها با  این نظریه وجود دارند در حالی‌که باید بدانیم این امواج بدون نظریه نسبیت عام نیز وجود دارد.

زارعی با اشاره به نظریه نسبیت عام، گفت: این نظریه از انرژی، جرم در یک طرف معادله و هندسه در طرف دیگر تشکیل شده، به عبارتی جرمی مانند خورشید را تصور کنید که به فضای پیرامونش می‌گوید که چگونه خمیده شود و یا برعکس هندسه است که به اجرام اطراف خود می‌گوید چه رفتاری داشته باشد و این معادله به صورت دوطرفه انجام می‌شود.

وی بیان داشت: با وجودیکه می‌توان با نسبیت عام به امواج گرانشی رسید می‌توان مستقل از این تئوری  نیز این امواج را استخراج کرد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که زمانیکه امواج گرانشی به زمین می‌رسند چه اتفاقی می‌افتد، گفت: موج گرانشی فضا را به شکل‌های مختلف تغییر می‌دهد و با این کار فاصله‌ها را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از دستگاه‌های آشکارساز برای مشاهده امواج گرانشی، افزود: این دستگاه‌ها از دو محور عمود بر هم تشکیل شده که نسبت به تغییر فاصله‌ها حساس  بوده و از آن به عنوان دستگاه تداخل‌سنج نام برده می‌شود.

زارعی در مورد تفاوت موج گرانشی و موج‌های ایجاد شده در آب، گفت: زمانیکه آب دچار موج می‌شود شما قادر به مشاهده نوسان آنان هستید در حالیکه موج گرانشی نوسان خود فضا است بنابراین با نوسان فضا، فاصله‌ها نیز دچار نوسان خواهند شد.

وی با بیان اینکه امواج گرانشی هیچ‌گونه کاربردی در زندگی انسان‌ها ندارند، خاطرنشان کرد: کشوری می‌‌تواند این امواج را مشاهده کند که از صنعت، اپتیک و علم خوبی برخوردار باشد.

** آلبوم کبوترخانه در موزه حمام علیقلی‌آقا رونمایی شد

مراسم رونمایی از آلبوم کبوترخانه، روز پنجشنبه ۲۳ آذر در حمام علیقلی‌آقا سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

در این مراسم آلبوم زیبا و روح‌نواز “کبوتر‌خانه” اثر استاد مصطفی قناعت رونمایی شد. استاد قناعت متولد ۱۳۳۶ در اصفهان، هنرمندی خودساخته و نوازنده توانای کلارینت (قره‌نی) است که با همکاری موسسه خانه هنر خرد، موفق به نواختن چند آهنگ بی‌کلام توسط این ساز شده است.

منصور قربانی، رئیس هنرسرای خورشید و دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در این نشست با ابراز خوشحالی از حضور بسیاری از اهالی موسیقی در این برنامه، گفت: هنرسرای خورشید در امتداد ثبت و ضبط آثار فاخر موسیقی ایرانی در این چند سال اخیر مفتخر بود تا شاهد گردهمایی پیشکسوتان موسیقی ایران بعد از مدت‌ها باشد.

وی با اشاره به فعالیت این هنرسرا در جهت ثبت و ضبط آثار هنرمندان اصفهانی، افزود: هدف اصلی ما شنیده شدن این آثار بود که در نهایت با همکاری موسسه خانه هنر خرد آلبوم “کبوترخانه” رونمایی شد.

علی صمدپور، مدیر موسسه خانه هنر خرد نیز در این مراسم به آغاز فعالیت این مرکز از سال ۹۳ با مجموعه به نام” احوالات شخصی” اشاره کرد و افزود: رویکرد این پروژه معرفی افراد ناشناخته موسیقی به ویژه جوانان آن هم تنها با معرفی ساز بدون استفاده از خواننده است.

وی با اشاره به ۴۰ ساعت کار استودیویی برای ساخت این مجموعه، خاطرنشان کرد: در این مجموعه شنونده شاهد ۱۰ احوال شخصی از هنرمندان جوان با سازهای مختلف است و امروز نیز شاهد رونمایی از بخش جدید این مجموعه با همراهی استاد مصطفی قناعت هستیم.

استاد قناعت نیز در این مراسم با اشاره به آلبوم ” کبوترخانه”  در مورد انتخاب نام آن، گفت: اصفهان شهر آواز و موسیقی است و البته تنها شهری در ایران به شمار می‌رود که دارای کبوترخانه‌ است. با انتخاب این نام این آلبوم را به اصفهان و اهالی موسیقی اصفهان تقدیم می‌کنم.

وی ادامه داد: البته این را هم باید اضافه کنم که در تنظیم آهنگ‌های قره‌نی سعی شد تا از سلوها و ربع پرده‌های ایرانی اساتید مختلف مانند استاد وزیرتبار، شیرخدایی و استاد جوکار استفاده شود و سازی که سال‌ها از ایران دور شده بود را به صورت ایرانی شده به مردم معرفی کنیم؛ مانند کبوترهایی که بعد از سفر دوباره به کبوترخانه خود باز می‌گردند.

قناعت با اشاره به قدمت ۱۰ هزار ساله قره‌نی در ایران، بیان کرد: بعدها بسیاری از اروپایی‌ها این ساز را به خارج از ایران بردند و با اضافه کردن نت‌های مختلف، آن را ساز اروپایی معرفی کردند در حالیکه این ساز، کاملاً ایرانی است.

** تجربه یک لذت پاییزی خانوادگی در دورهمی یلدایی

ویژه برنامه خانوادگی دورهمی شب یلدا با همکاری باغ بانوان طلوع و باغ تجربه وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

این دورهمی با استقبال بی نظیر مردم با اجرای بهزاد کریمیان و با حضور فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان اجرا شد.

برگزاری این مراسم در فضای باز همراه با تمهیدات ویژه‌ای که برای این جشن تدارک دیده شده بود استقبال مردم را بیشتر کرد، موسیقی هماهنگ و نورپردازی‌های ویژه از جمله ویژگی‌هایی بود که باعث شد زیبایی این شب دوچندان شود و مردم بعد از اجرای این مراسم رضایت ویژه‌ای داشته باشند.

هاجر ابراهیمی، مدیر باغ بانوان طلوع سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به آیتم‌ها، مسابقات و سرگرمی‌های این برنامه گفت : آیتم‌های مسابقه توسط بهزاد کریمیان مجری برنامه اجرا شد که شامل مسابقه جدول‌خوانی ۱۵ در ۱۵ و مسابقه حذف کلمه بود همچنین بعد از آن برنامه حافظ‌ خوانی برگزار شد.

وی ادامه داد: بعد از آن تئاتر طنزی با محوریت خرید شب یلدا توسط تیم ۳ نفره خودجوش تئاتر باغ تجربه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اجرا شد و بعد از آن مجری برنامه همراه با مردم سرود ” تو شب یلدای منی” را همخوانی کرد.

مدیر باغ بانوان طلوع با اشاره به اینکه برنامه شب یلدای سال گذشته شامل بانوان بود اظهار کرد: امسال به خاطر خانوادگی بودن این برنامه استقبال بیشتر بود ضمن اینکه شهروندان ارشد شهر هم در این برنامه دعوت بودند و این دورهمی در فضای باز با تدارک تمهیدات ویژه برگزار شد.

ابراهیمی  در ادامه تصریح کرد: بسته های پذیرایی که شامل سیب زمینی بود هنگام ورود به خانواده‌ها داده شد که حین برنامه داخل دله‌های آتش که جلویشان روشن بود انداختند تا پخته شود و بعد از برنامه میل کردند.

وی با اشاره به اینکه این برنامه قصد داشت مردم لذت پاییزی را تجربه کنند خاطرنشان کرد: با برگزاری چنین برنامه‌هایی قصد داریم دورهمی‌های گرم و صمیمی بین خانواده‌ها زیاد شود چون فلسفه یلدا همین دورهم جمع شدن‌ها است.

** کتابخانه تخصصی هنر و اصفهان شناسی میزبان دکتر “پرویز ممنون”

کتابخانه تخصصی هنر و اصفهان شناسی شیخ بهایی در آخرین ماه از فصل پاییز میزبان دکتر پروز ممنون از نام های شناخته شده و چهره های مطرح و تأثیرگذار تئاتر ایران طی چندین دهه و از پیشکسوتان، مدرسان و پژوهشگران مطرح تئاتر ایران و اصفهان بود.

کتاب ایشان با عنوان کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان» در آذرماه ۹۶ در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران رونمایی شد.

کتاب «تاریخ تئاتر اصفهان- نمایش‌های سنتی» که حاصل پژوهش‌های جامع و گسترده پرویز ممنون در حوزه تئاتر اصفهان و جمع‌آوری اسناد مربوط به دوران شکل‌گیری و تاریخ فعالیت تئاتر در این شهر است به نمایش‌های سنتی (شبیه‌خوانی، نقالی و قصه خوانی، نمایش‌های شاد و عروسکی) و مسیر طی شده در این زمینه در اصفهان می‌پردازد.

این چهره بین المللی در حوزه تئاتر و نمایش های سنتی اصفهان در چند روز حضور خود در کتابخانه تخصصی هنر و اصفهان شناسی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به تحقیق و پژوهش در حوزه تاریخ نگاری تئاتر اصفهان در دوره های گوناگون بعد از صفوی، یعنی قاجار و مشروطه پرداختند.

تحقیقات و پژوهش های ایشان در کتابخانه ادامه دارد و ایشان یکی از پژوهشگران و دانشجویان خود را جهت ادامه تحقیقات به کتابخانه هنر معرفی کرده اند.

وی با حضور در کتابخانه در ارتباط با تاریخ تئاتر اصفهان گفت که مکتوب نشدن و عدم ثبت اطلاعات، دانش و تجربیات فرهیختگان حوزه هنر تئاتر و نمایشهای سنتی یکی از عوامل نبود اسناد تئاتری است و در واقع باید گفت بیشترین مدارک ما برای تعزیه است که اکثر آن ها نیز توسط خارجی ها جمع آوری شده است.

ایشان یک نسخه از کتاب تاریخ تئاتر اصفهان را نیز به کتابخانه هنر اهدا کردند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا