پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان در برنامه تلویزیونی”بازتاب”:

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، ابوطالب جلالی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان، برکتین رییس خانه صنعت معدن و تجارت، محسن نیرومند مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن حضور در برنامه تلویزیونی بازتاب از سیمای اصفهان با موضوع آسیب شناسی فقدان مهارت در نیروی جویای کار به پرسش های مجری برنامه پاسخ دادند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان نیز به پرسش های مجری برنامه به شرح ذیل پاسخ داد:

مجری: رسالت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور چیست؟

جلالی بیان داشت: ‌سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور متولی آموزش های غیررسمی است.

مجری: علت بیکاری در جامعه چیست؟

جلالی علت بیکاری را در کشور هم راستا نبودن برنامه های آموزشی با سیاست های اشتغال عنوان کرد و گفت:  با توجه به ظرفتیهای موجود در کشور می توان موجبات شغل را برای جوانان فراهم نمود ولی محتوایی که برای آموزش در نظر گرفته شده مناسب ظرفیت ها نیست.

وی گفت: بایستی دنبال یادگیری باشیم یعنی بینش افراد و باورها را تثبیت کنیم.

 مجری: نقش بخش غیردولتی در ایجاد مهارت و اشتغال چیست؟

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان اصفهان:‌ در قدیم بیشترین آموزش در اختیار دولت بوده، آموزش هایی که با مباحث اشتغال فاصله داشتند در حالی که ما باید به دنبال آموزش در محیط کار واقعی باشیم.

وی بیان داشت: آموزشهای مهارتی آموزشهای پرهزینه وسرمایه بر هستند و نمی توان همه را از دولت انتظار داشت که در این خصوص نقش بخش غیردولتی به عنوان آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد بسیار اهمیت دارد.

جلالی گفت: ۱۲۰۰ حرفه آموزشی در دستور کار داریم با فراوانی بالا، ۴۵۰۰ استاندار آموزشی ، ۱۵۰۰۰ استاندارد شغلی که در جامعه داریم و ۵۰۰۰۰ شغلی که می توانیم در کشور ایجاد کنیم.

مجری: ارتباط آموزش های مهارتی با بنگاههای اقتصادی چگونه است؟

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت: جهت فراگیربودن و متنوع بودن آموزش ها  بایستی صاحبان بنگاه های اقتصادی ورود پیدا کنند و با توجه به نیازسنجی که انجام می دهند فرد می تواند مشغول به کار شود.

جلالی افزود: بایستی تجارب موق دنیا را به عنوان الگو بومی سازی کنیم مانند نظام دوگانه آلمان که آموزش های مهارتی در این کشور بیش از ۵۰ سال است که در واحدهای صنفی صنعتی انجام می شود.

مجری: دیدگاههای مردم جامعه نسبت به ارتباط آموزش های فنی و حرفه ای با اشتغال چگونه ارزیابی می کنید؟

ابوطالب جلالی تصریح کرد:‌ بیکار به فردی اطلاق می شود که توان انجام کار داشته باشد ولی فرصت شغلی ندارد که این نشان دهنده این است که اکثریت افراد مهارت های لازم را ندارند.

از دیگر مباحث مطرح شده در برنامه تلویزیونی بازتاب می توان به عرضه نیروی کار، کمبود نیروهای متخصص، رفع معضل بیکاری، آمار ۱۴ درصدی بیکاری در استان و نرخ  بیکاری تحصیلکرده ها ۸/۲۰ درصد که ۸ درصد از متوسط کشوری بالاست که آقایان ۶/۱۴ درصد و خانم ها نزدیک به ۳۰ درصد است، ارتباط آموزش با صنعت، توانمندسازی نیروی کار، رسالت آموزش و پرورش، بحث مهارت آموزی دانش آموزان در کتب جدید آموزشی در سطح کشوری، اجرای هر دانش آموز یک مهارت در سطح استان، طرح پاک مهارت ویژه دانش آموزان و …. اشاره نمود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا