پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف ۴ کیلو گرم مواد افیونی در فریدن/محموله میلیاردی کالای قاچاق به مقصد نرسید

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “رضا محمدی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : در راستای برخورد با معضل قاچاق مواد مخدر و در پی کسب خبری مبنی بر حضور یک باند قاچاقچی در شهرستان، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر قرار گرفت.

وی افزود: مامورین در این عملیات ، پس از تحقیقات لازم و اطمینان از صحت موضوع با کسب مجوز قضائی به محل مورد نظراعزام و مقدار چهار کیلو گرم تریاک را کشف کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه سه نفر قاچاقچی موادمخدر دستگیر و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی تحویل داده شدند .

سرهنگ محمدی در پایان با تأکید بر استمرار و جدیت پلیس در برخورد با قاچاقچیان موادمخدر از مردم خواست ، در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

**ماموران پلیس اصفهان خانواده ۷ نفره را از مرگ حتمی نجات دادند

فرمانده انتظامی شهرستان از نجات یک خانواده ۷ نفره که دچار مسمومیت غذایی شده بودند توسط ۲ مامور پلیس وظیفه شناس خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی ” ، اظهار داشت: در پی گزارش دریافتی از مرکز فوریت های ۱۱۰ مبنی بر مسمومیت شدید غذایی یک خانواده ۷ نفره در باغی از محدوده شرق اصفهان ،بلافاصله ماموران انتظامی شهرستان اصفهان برای نجات به محل اعزام شدند.

سرهنگ یاردوستی ادامه داد :یک افسر وظیفه شناس و یک سرباز وظیفه پس ازجستجوی متوالی سرانجام این باغ را پیدا کرده و با باز بودن درب باغ وارد محل حادثه می شوند .

این مقام مسئول اضافه کرد :ماموران پلیس ۷ نفر از اعضای یک خانواده را که در اتاقک این باغ بودند و حال عمومی آنان نامساعد بود مشاهده و بلافاصله آنها را به بیمارستان منتقل کردند.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین رسالت های پلیس نجات جان افراد در مواجه با حوادث می باشد ادامه داد : فرمانده انتظامی شهرستان در پایان با اشاره به اینکه نجات این افراد به دلیل وخیم بودن شرایط جسمانی منجر به خرسندی و رضایتمندی خانوده های آنان شد خاطر نشان کرد : با لبخند این ۷ نفر خستگی از تن خادمان خدوم انتظامی اصفهان خارج شد.

**محموله میلیاردی کالای قاچاق به مقصد نرسید

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله تیغ برش خارجی به ارزش سه میلیارد ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “محمد حسین بابا کلانی” ، گفت: ماموران انتظامی ایستگاه ایست و بازرسی شهید امامی شهرستان شهرضا حین کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون کشنده که از جنوب کشور به مقصد تهران در حرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه در بازرسی از این خودرو تعداد ۷۶۰کارتن تیغ برش خارجی کشف شد و راننده مدارک گمرکی را ارائه نداد بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۳ میلیارد ریال اعلام شده است.

سرهنگ باباکلانی افزود: در این خصوص راننده دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد .

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا به تولیدات داخلی کشور ضربه مستقیم می زند که از تمام مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار در خصوص کالای قاچاق را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**واژگونی تریلر بنز مرگ راننده اش را رقم زد

رئیس پلیس راه استان از واژگونی یک دستگاه تریلر بنز در محور “ابرکوه _ اسفندران” و فوت راننده خودرو خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری”  گفت: ساعت ۵۰ دقیقه بامداد امروز دوازدهم دی ماه ماموران پلیس راه “اصفهان-نائین” از واژگونی یک دستگاه سواری تریلر بنز در محور ابرکوه مطلع و جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راننده خودرو به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

سرهنگ پورقیصری بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان عدم توجه به جلو توسط راننده خودرو اعلام شده است .

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان از کلیه رانندگان مخصوصا رانندگانی که در عرصه حمل بار و مسافر خدمت رسانی می کنند خواست ، هنگام رانندگی از عجله و شتاب بپرهیزند و با توجه کامل به اطراف رانندگی کنند تا شاهد وقوع حوادث تلخ جاده ای نباشیم.

**بررسی علل بزهکاری نوجوانان

 از آنجائی که پیشرفت و ترقی هر جامعه ای در گرو سلامتی آن جامعه از هر نظر می باشد ، لذا تحقیق در این مورد بسیار رهگشا برای علت یابی جرائم و خطاها است تا از این طریق بتوان کمبودها و نارسائی ها را دریافت و در صدد رفع این مشکلات اقدام کرد .

اداره برآورد اجتماعی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان تحقیقی در این زمینه انجام داده تا بتوان از این طریق مشکلات جامعه و خصوصا نسل جوان که می توان گفت حساس ترین نقطه انعطاف پذیر یک جامعه است را به نحوی رفع کرد و  از این راه یک استراتژی برای پیشبرد اهداف علمی و فرهنگی جامعه اتخاذ نمود .

در ابتدا لازم است بر این نکته تاکید کرد که هیچ کس از مادر مجرم متولد نمی شود . خداوند همه بندگان را پاک و بی آلایش آفریده است انسان در دوره اولیه زندگی خود معصوم است و اگر به گناهی آلوده شود ، از محیط خانوادگی و پرورشی اوست . پس ریشه های این علل و عوامل و ناهنجاریهای اجتماعی از قبیل سرقت ، اعتیاد ، ضرب و جرح و تجاوزات فردی و گروهی فحشا و قتل باید مورد مطالعه قرار گیرد . بزرگترین مشکلاتی که جهان امروز با آن دست به گریبان است مسئله انحرافات و بزهکاری اجتماعی است که بسان قارچ روز به روز در حال گسترش است و جامعه را دستخوش مشکلاتی نموده و بیشترین جوامع این معضل را مهمترین مشکل خود قلمداد کرده اند . عوامل مختلفی در وقوع بزهکاری و جرم و جنایت دخیل هستند که ممکن است نشأت گرفته از عوامل اجتماعی فردی ، خانوادگی و … باشد .

آسیب شناسان اجتماعی هر گونه عملی را که بر خلاف موازین ، قوانین و معیارهای ارزشی جامعه باشد، جرم می نامند و جرم شناسی به بررسی بزهکاری می پردازد تا علل پیدایش ، تکوین ، پیشرفت و نتایج آن را دریابد . از این رو در جرم شناسی پدیده هائی وجود دارد که به عنوان وسیله تجزیه و تحلیلهای پژوهشی و شناخت آسیبهای اجتماعی به کار آید .

تعریف مفاهیم

تعریف بزه :

بزه عبارتست از اقدام به عملی که برخلاف مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه باشد .

گروه بزهکار : از نظر روانشناسان گروه بزهکار در شمار یکی از گروههای متعدد ، متنوع ناسازگاران اجتماعی است .

از نظر حقوقدانان گروه بزهکار کسانی هستند که به انجام هر فعل یا ترک فعلی که مطابق قانون ، مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی و تربیتی باشد اطلاق می شود .

بزهکاری مجموعه جرایمی است که در زمان و مکان به وقوع می پیوندد . کتله دانشمند بلژیکی اولین کسی است که با بررسی آمارهای مختلف اثرات عوامل محیطی و اجتماعی را مورد تحقیق قرار داده و معتقد است که بزهکاری پدیده ای است که بدون توجه به بزهکاری میتوان آن را مورد توجه قرار داد و مطالعه نمود .

به نظر او ازدیاد و تقلیل جرایم و تغییرات اجتماعی انواع بزه را از لحاظ زمان و مکان با توجه به عوامل اجتماعی ، سیاسی ،‌ اقتصادی و مذهبی بررسی کرد .

حدود وسعت بزه در جامعه های مختلف به تناسب وسعت و شدت قوانین شان فرق می کند و در نزد همه ملل یکسان نیست . بطور مثال در بسیاری از کشورهای پیشرفته صنعتی نفرستادن کودک به مدرسه از سنین خاص به بعد نابخشودنی است و اگر والدین ازآن سرباز زنند ، تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند در حالیکه در بسیاری از کشورهای در حال رشد این علت جرم شناخته نمی شود .

بزهکاری :

این امر پدیده ای است اجتماعی مشتمل بر مجموعه جرایم ارتکابی به وسیله کودکان و نوجوانان است و نظریه های اخیر بزهکاری را به آمیزه ای از عوامل خانوادگی ، فرهنگی و اجتماعی منسوب می دانند . آنچه مسلم است ارتکاب جرم پدیده ای است که معلول عوامل متعدد فردی ، روانی و اجتماعی است .

سن نوجوانی

ژان پیاژه مراحل رشد را به چهر مرحله تقسیم می کند : ۱- حسی و حرکتی ۲- بین عملیاتی ۳- عملیات عینی ۴- عملیات صوری ( یعنی از ۱۲ سالگی به بعد )

مرحله چهارم دوره نوجوانی است که با شکل گیری گزاره های انتزاعی و شیوه های تفکر منطقی همراه است و تقریبا از حدود ۱۲ سالگی به بعد ارتکاب بزه در نوجوانان قوت می گیرد .

قرن ها پیش افلاطون دوران بلوغ و نوجوانی را شراب زندگی ( سستی روان ) نامیده است که عواطف و احساسات بر رفتار و اندیشه چیره می شود و ایکون در طبقه بندی خود سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی را به عنوان دوره بحران هویت نامگذاری کرده و مسأله مهم در این دوره رشد شخصیت خود است در این دوره نوجوان خواستار تکریم شخصیت خویشتن است ، چون منشأ و ریشه بزهکاری در نوجوانی نشأت می گیرد و سپس در دوران میانسالی به اوج خود می رسد پس چه بهتر که این علل و عوامل را در دوران نوجوانی ریشه یابی کرده و در صدد از بین بردن آن برآئیم .

عوامل مؤثر در بزهکاری

۱- خانواده

با مطالعه و بررسی پیشینه زندگی نوجوانان بزهکار ، تاریخچه ای مبنی بر بدرفتاری شدید و سهل انگاری والدین در مورد آنها مشاهده میشود . تعداد زیادی از بزهکاران در خانواده هایی بزرگ شده اند که از محبت والدین محروم بوده اند و غالبا همان فضای خانواده ناسازگار ( کدورت و درگیری ) وجود داشته و یا اینکه میان پدر و مادر جدائی افتاده است به طور کلی ۹۱ درصد نوجوانان بزهکار از اختلافات شدید عاطفی رنج می برند . خشونت ، کمبود محبت خانوادگی و اختلالات خانوادگی این تهاجمات را ایجاد می کند کمبود محبت شخص را به انتقام جوئی هدایت می کند از طرفی محبت زیاد و غیرمنطقی یا لوس کردن و دور نگه داشتن کودک و نوجوان از دیگران سبب میشود کودک خود را در شمار آدمهای معمولی به حساب نیاورد و از همسالانش کناره گیری کند و طریقه اجتماعی زندگی کردن را نیاموزد و در نتیجه شخصیت منحرفی پیدا می کند .

پدر و مادری که به علت کثرت کار تربیت کودکان خود را به دیگری می سپارند و یا بی مهر و محبت با دادن پول و یا خرید اسباب بازی ،کودک را مشغول کرده و این تصور را در کودک ایجاد می کند که اشیاء و لوازم به منزله عشق و محبت است در نتیجه، این کودک هر چه را که می بیند مایل است به دست آورد و در صورت ناکامی اقدام به سرقت می کند.

والدین در تربیت فرزندان خود باید این اعتقاد در آنان به وجود آورند که او خود مسئول رفتار خویش است. تا زمانی کودک نسبت به مسئولیت رفتار خود آگاهی نداشته باشد و آن را نپذیرد ، هیچ برنامه ای برای تغییر رفتار او مؤثر نخواهد بود .

۲- مدرسه

بعد از خانواده مهمترین محیط تربیت ، مدرسه است در واقع مدرسه محیطی است که کودک و نوجوان مدتی از عمر خود را در آن می گذرانند . در قرن نوزدهم عقیده رایج بر این بود که با بسط آموزش و پرورش از میزان بزهکاری کاسته می شود اما در اواخر این قرن این نظریه کمرنگ شده چون علی رغم همگانی شدن آموزش و پرورش بزهکاری افزایش یافت .

به نظر « فری » سوادآموزی وقوع جرم را از بین نمی برد بلکه نوع آن را تغییر می دهد . به هر حال محیط تحصیلی در تکوین شخصیت کودک و نوجوان نقش بسزائی دارد و انتظار می رود که کودک در محیط مدرسه با ارزشها و اهداف جامعه مطابقت داده شود و در محیط مدرسه ، طرز معاشرت و زندگی اجتماعی یا همزیستی و سازگاری و احترام متقابل به دیگران و نظم و ترتیب را فرا می گیرد . متأسفانه گاهاً دیده شده که تبعیض و بی عدالتی مربیان در امور تحصیلی ، تنبیه و سرزنش بی مورد طفل و نوجوان در حضور دیگران سبب دلسردی کودک و نوجوان از ادامه تحصیل می شود .

تحقیقات متعدد نشان می دهد که اکثر بزهکاران به علت مشکلات خانوادگی ترک تحصیل کرده اند و در نتیجه پایین بودن سطح سواد علت مضاعفی بر ارتکاب جرم است از طرفی در مدارس شلوغ ، معلمان با انبوهی از دانش آموزان مواجهند ، در نتیجه برای معلمان فرصتی کم باقی می ماند تا به مشکلات و نیازهای دانش آموزان رسیدگی نمایند .

گردآوری توسط سرهنگ دوم سید احمد تقوی رئیس اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی ف.ا.ا.اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا