پیشخوانحوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

سارق میلیاردی تجهیزات مخابراتی دستگیر شد/توقیف وانت نیسان با ۵۰ کیلوگرم تریاک در کاشان

به گزارش سرمایه گستران از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان ،سرهنگ “علی صادقی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : در پی وقوع چندین مورد سرقت تجهیزات مخابراتی در شهرستان تیران و کرون شناسایی و دستگیری عامل یا عوامل این سرقت ها به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت .

وی افزود: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند یک سارق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در مخفیگاه اش دستگیر کنند.

این مقام انتظامی بیان داشت : فرد دستگیر شده هنگامی که با مستندات پلیس روبرو شد به سرقت یک میلیارد ریال تجهیزات مخابراتی در شهرستان تیران و کرون و چندین شهرستان همجوار اعتراف کرد .

سرهنگ صادقی در پایان با اشاره به تحویل سارق به مراجع قضائی از شهروندان خواست ، در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک موضوع را در اسرع وقت از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهید.

**دستگیری سارق داخل خودرو و کشف ۵۰۰ میلیون ریال اموال مسروقه

 رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان از دستگیری سارق داخل خودرو در غرب شهر اصفهان خبر داد.

سرهنگ “ستار خسروی” اظهار داشت: در پی دریافت شکایاتی مبنی بر سرقت از داخل خودرو در محدوده غرب شهر اصفهان، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز و یک سارق حرفه ای را شناسایی و حین سرقت از داخل خودرویی دستگیر کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت : فرد دستگیر شده در بازجوئی های پلیس به سرقت ۵۰۰ میلیون ریال اموال از خودروی شهروندان اعتراف کرد .

سرهنگ خسروی با بیان اینکهه متهم پس از تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد،به همشهریان توصیه کرد: در زمان پارک کردن خودرو برای مدتی برای مدتی طولانی، هر از چند گاهی به خودروی خود سر بزنید. قرار دادن وسایل بر روی صندلی های خودرو یا نصب تجهیزات گران قیمت بر روی خودرو باعث تحریک سارقان به سرقت داخل خودرو می شود ، از قرار دادن اموال با ارزش خود بر روی صندلی خودرو خودداری کنید.

**توقیف محموله میلیاردی اسباب بازی قاچاق درشهرضا

 فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا از کشف یک محموله اسباب بازی خارجی به ارزش ۲ میلیارد ریال و دستگیری یک قاچاقچی خبر داد.

سرهنگ “محمدحسین باباکلانی”  گفت: ماموران انتظامی مستقر در ایستگاه ایست و بازرسی “شهید امامی” شهرستان شهرضا هنگام کنترل خودروهای عبوری از ایستگاه به یک کامیون کشنده ولوو مشکوک شدند و آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی بیان داشت: در بازرسی از این خودرو ۶۴۶ کارتن انواع اسباب بازی خارجی کشف شد که خودرو و محموله به علت نداشتن مدارک گمرکی از سوی راننده توقیف شدند.

سرهنگ باباکلانی با اشاره به دستگیری راننده در این زمینه اظهار داشت: ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان ۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

فرمانده انتظامی شهرستان شهرضا در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا زمینه رکود اقتصادی و افزایش بیکاری را فراهم می کند که از عموم مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار مربوطه را از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

**توقیف وانت نیسان با ۵۰ کیلوگرم تریاک در کاشان

 فرمانده انتظامی شهرستان کاشان از دستگیری یک قاچاقچی حرفه ای مواد افیونی و کشف بیش از ۵۰ کیلوگرم تریاک خبر داد.

سرهنگ “علی پورکاوه ” اظهار داشت : ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان کاشان حین کنترل خودروهای ورودی به این شهرستان به یک دستگاه وانت نیسان مشکوک و آن را متوقف کردند.

این مقام انتظامی ادامه داد: در بازرسی از این خودرو مقدار ۵۰ کیلوگرم تریاک که به طرز ماهرانه ای در اتاق بار خودرو جاساز شده بود کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و متهم پس از تشکیل پرونده جهت انجام اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان خاطر نشان کرد، برخورد با عاملان و توزیع کنندگان مواد مخدر بطور ویژه در دستور کار پلیس قرارگرفته و نیروی انتظامی اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.

**انهدام باند سارقان احشام کم تر از ۲۴ ساعت پس از وقوع سرقت

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان از دستگیری سه سارق حرفه ای احشام کم تر از ۲۴ ساعت پس از وقوع سرقت و کشف ۳۰ راس دام سرقتی خبر داد.

سرهنگ “حسین بساطی” گفت : در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر سرقت ۳۰ راس دام در یکی از روستاهای شهرستان گلپایگان ، ماموران اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی این شهرستان بلافاصله وارد عمل شدند.

وی افزود: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند سه سارق را که غیر بومی و اهل یکی از استان های کشور بودند کم تر از ۲۴ ساعت پس از وقوع سرقت شناسایی و قبل از خروح از استان اصفهان دستگیر کنند.

سرهنگ بساطی با اشاره به کشف ۳۰ راس دام از سارقان و بازگرداندن آنها به مالکانشان بیان داشت : در این رابطه پرونده تشکیل و متهمان جهت انجام اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان در پایان از مالکان احشام خواست : محل نگهداری احشام را به تجهیزات ایمنی پیشگیری از سرقت مجهز کنید ، از ورود افراد غریبه که تحت عنوان مشتری دام به شما مراجعه می کنند به محل نگهداری احشام خودداری کنید و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را به پلیس اطلاع دهید.

**اهمیت آموزش مهارت های زندگی برای نسل امروز

 مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم، به طوری که با خود و دیگران سازگارانه ارتباط برقرار کرده و بدون توسل به خشونت بتوانیم مسائل پیش آمده را حل کنیم.

مقدمه

اصطلاح مهارتهای زندگی (Life Skills) برای اکثر ما آشناست. تعریف مهارتهای زندگی هم دشوار به نظر نمی‌رسد: مهارتهایی که به ما برای زندگی بهتر کمک می‌کنند.

با این حال همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، اجماع و اتفاق‌نظر قطعی در مورد فهرست مهارتهای زندگی و اینکه چه چیزهایی را باید به عنوان مهارت زندگی ضروری دانست و یادگیری آن را توصیه کرد وجود ندارد.

مهارت های ده گانه زندگی

سازمان بهداشت جهانی مهارت های زندگی را با عناوین ده گانه زیر مشخص کرده است. رمز برخورداری از این مهارت ها، دانستن، تمرین و به کارگیری هر چه بیشتر در زندگی روزمره است.

۱) خود آگاهی

مهارت خودآگاهی، توانایی شناخت از نقاط ضعف و قوت خواسته ها، نیازها، رغبت ها و تصویر واقع بینانه از خود است تا حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های خود را بهتر بشناسیم. با کسب این مهارت به این سؤال اساسی که «من کیستم؟» پاسخ می گوییم.

۲) همدلی

همدلی یعنی اینکه فرد بتواند زندگی دیگران را حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد درک کند. همدلی به فرد کمک می کند تا بتواند انسان های دیگر را حتی وقتی با آنها متفاوت است بپذیرد و به آنها احترام بگذارد. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده، نسبت به انسان های دیگر منجر می شود. این مهارت موجب می شود تا به دیگران توجه کرده و آنها را دوست داشته باشیم و خود نیز مورد توجه و دوست داشتن دیگران قرار بگیریم و با ایجاد روابط اجتماعی بهتر به هم نزدیکتر شویم.

۳) ارتباط مؤثر

کسب این مهارت به ما می آموزد برای درک موقعیت دیگران چگونه به سخنان آنان فعالانه گوش دهیم و چگونه دیگران را از احساس و نیازهای خود آگاه کنیم تا ضمن به دست آوردن خواسته های خود طرف مقابل نیز احساس رضایت کند.

۴) روابط بین فردی

مهارتی است که موجب می شود ضمن تقویت روحیه مشارکت، روابط بین فردی مثبت و مؤثر فرد با انسان های دیگر ایجاد شود. یکی از این موارد، توانایی ایجاد روابط دوستانه است که در سلامت روانی و اجتماعی، روابط گرم خانوادگی، به عنوان یک منبع مهم روابط اجتماعی سالم نقش بسیار مهمی دارد.

۵) تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری به ما کمک می کند تا با اطلاعات و آگاهی کافی با توجه به اهداف واقع بینانه خود، از بین راه حل های مختلف بهترین راه حل را انتخاب کرده و به کار بگیریم و پذیرای پیامدهای آن نیز باشیم.

این توانایی به فرد کمک می کند تا به نحو مؤثرتری در مورد مسائل تصمیم گیری کند. اگر کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمالشان تصمیم گیری کنند، جوانب مختلف انتخاب را بررسی کرده و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کنند، مسلما در سطوح بالاتر بهداشت روانی قرار خواهند گرفت.

۶) توانایی حل مسئله

مهارت حل مسئله این توانایی را به ما می دهد که با توجه به تجارب عملی و توانمندی های ذهنی خود بتوانیم در جهت حل مسئله یا مشکل قدم برداشته و به نتیجه مطلوب دست یابیم. این توانایی همچنین فرد را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری مسائل زندگی را حل کند. مسائل مهم زندگی چنانچه حل نشده باقی بمانند، استرس روانی ایجاد می کنند که به فشار جسمی منجر می شود.

۷) تفکر خلاق

فکر کردن مهارتی است که از کودکی می آموزیم. مهارت تفکر خلاق، قدرت کشف و تولید اندیشه جدید را برای ما فراهم می آورد. مهارت تفکر خلاق به ما کمک می کند در مواجهه با حوادث ناگوار چگونه احساسات منفی خود را به احساسات مثبت تبدیل کنیم. تفکر خلاق نوع دیگر دیدن است. در این تفکر هیچگاه مشکل یک عامل مزاحم به حساب نمی آید بلکه یک فرصت برای کشف راه حل های نو و بدیع تلقی می شودکه تاکنون کسی به آن توجه نکرده است.

۸) تفکر انتقادی

تفکر نقادانه نوعی دیگر از تفکر است. کسب این مهارت به ما می آموزد تا هر چیزی را به سادگی قبول یا رد کنیم، ابتدا در مورد آن موضوع سؤال و استدلال کنیم، سپس بپذیریم یا رد کنیم.

کسانی که از تفکر نقادانه برخوردارند، فریب دیگران را نمی خورند و به راحتی جذب گروه ها و افراد و… نمی شوند، چرا که همواره با سؤال کردن به عاقبت کار می اندیشند.

۹) مقابله با هیجان های ناخوشایند

این توانایی فرد را قادر می سازد تا هیجان ها را در خود و دیگران تشخیص دهد، نحوه تأثیر هیجان ها بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبی به هیجان های مختلف نشان دهد. اگر با حالات هیجانی، مثل غم و خشم یا اضطراب درست برخورد نشود این هیجان تأثیر منفی ای بر سلامت جسمی و روانی خواهد گذاشت و برای سلامت، پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.

۱۰) توانایی مقابله با استرس

این توانایی شامل شناخت استرس های مختلف زندگی و تأثیر آنها بر فرد است. شناسایی منابع استرس و نحوه تأثیر آن بر انسان، فرد را قادر می سازد تا با اعمال و موضع گیری های خود فشار و استرس را کاهش دهد.

فواید و کاربردهای مهارت زندگی برای ما

۱) نحوه کنار آمدن با انتظارات متفاوت خود، خانواده، همسر، فرزندان، دوستان، همکاران، فامیل و جامعه

۲) روابط لذت بخش و رشد دهنده با امکانات، تکنولوژی و محیط زندگی

۳) دفع فشارهای روانی از طرف محیط های متفاوت

۴) سازگاری با مسائل اقتصادی و نیازهای معیشتی

۵) مدیریت خانواده و تربیت فرزندان

۶) تقویت اعتماد به نفس

۷) رشد و تقویت عواطف و احساسات انسانی

۸) شناخت و کنترل هیجانات و احساسات خود و دیگران

۹) تقویت مهارت های ارتباطی

۱۰) تأمین سلامت جسمی و بهداشت روانی

۱۱) رفع درگیری ها و تنش های درونی

۱۲) تأمین آرامش و لذت زندگی

۱۳) رشد شخصی، خودشکوفایی، بالندگی، خوشبختی و شادابی.

نتیجه گیری

مهارت های زندگی توانایی هایی هستند که به ما کمک می کنند در موقعیت های مختلف، عاقلانه و صحیح رفتار کنیم، به طوری که با خود و دیگران سازگارانه ارتباط برقرار کرده و بدون توسل به خشونت بتوانیم مسائل پیش آمده را حل کنیم و ضمن کسب موفقیت در زندگی، احساس شادمانی داشته باشیم.

مهارت های زندگی شامل مجموعه ای از توانایی ها هستند که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش می دهند. در نتیجه شخص قادر می شود بدون اینکه به خود یا دیگران صدمه بزند، مسئولیت های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش ها و مشکلات روزانه زندگی به شکل مؤثر روبرو شود. محققان تأثیر مثبت مهارت های زندگی را در کاهش سوء مصرف مواد، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های هوشی و شناختی، پیشگیری از رفتارهای خشونت آمیز، افزایش خوداتکایی و اعتماد به نفس و… مورد تأیید قرار داده اند، به ویژه در کاهش سوء مصرف مواد بر نقش کلیدی مهارت های زندگی تأکید می شود. همچنین آموزش این مهارت ها به عنوان یک روش عام پیشگیری از آسیب های فردی و اجتماعی مورد تأکید بوده است. در مطالعه اسمیت نشان داده شد که آموزش مهارت های زندگی به طور قابل توجهی منجر به کاهش مصرف مواد مخدر در جوانان می شود.

تهیه و تنظیم: سروان عباس مهرابی_ کارشناس اداره آموزش همگانی پلیس – اصفهان

**آداب مربوط به داخل خودرو

 توجه به مواردی همچون استفاده از کفش مناسب، مجهز شدن به صندلی مخصوص کودک (در صورت حمل آن)، الزام به بستن کمربندهای ایمنی برای تمام سرنشینان، نگه داشتن فرمان و غیره که بدون شک نقش مهمی در برخورداری از یک رانندگی ایمن دارند، بسیار با اهمیت می باشند که در این قسمت به مواردی از آن اشاره شده است:

* چنانچه در یک خودروی دارای کیسه هوا، صندلی کودک را در محل سرنشین جلو نصب کرده ام، کیسه هوا را غیرفعال می کنم چرا که در صورت باز شدن آن، فضای کودک را به طور کامل می بندد.

* همیشه پیش از حرکت یا هنگام رانندگی، از بیرون نبودن اعضای بدن سرنشینان اطمینان حاصل می کنم.

*هنگام رانندگی در مسافت های کوتاه یا بلند، هیچ گاه کودک را روی پاهایم قرار نمی دهم چرا که در شرایط بحران، احتمال از دست دادن کنترل فرمان زیاد خواهد بود.

* در نقاط حساس ( شلوغی جاده، نزدیک پیچ ها، نزدیک به خودروی جلویی، سطح ناهموار جاده، سرعت گیرها، سربالایی ها بویژه بخش انتهایی آن و تقاطع ها)، به انجام کارهایی نظیر تنظیم کردن وسایل خودرو، روشن کردن رادیو یا ضبط، جا زدن سی دی، تنظیم هوای داخل خودرو، جابجایی شیء و غیره نمی پردازم.

* همواره از لحظه شروع تا پایان رانندگی، کمربند ایمنی را بسته نگه می دارم و همچنین تمام سرنشینان را به بستن کمربند ایمنی در هر شرایطی (فشار روحی، بی حالی، مشکل جسمی، باردار بودن و غیره) الزام می کنم.

*صحبت با تلفن همراه، زمان عکس العمل را از ۵/۰ ثانیه به ۵/۱ ثانیه افزایش میدهد. این امر سبب می شود تا راننده در شرایط بحرانی – که همواره در طول رانندگی زیاد اتفاق می افتد – به دلیل تمرکز کمتر بر ذهن و در نتیجه دیر فرمان دادن مغز به اعضای بدن برای رفتار مناسب، توانایی اقدام به موقع را نداشته باشد و احتمال وقوع حادثه دور از انتظار نخواهد بود.

* همیشه هنگام رانندگی، فرمان را ۲ دستی ( به شکل ۱۰ و ۱۰ دقیقه یا ۳و ۹ روی ساعت) می گیرم تا در مواجهه با بحران های لحظه ای (نظیر عبور عابر پیاده، سبقت وسیله نقلیه، باریک شدن جاده و غیره)، توانایی کنترل خودرو را داشته باشم.

* هنگام رانندگی برای انجام دادن اموری همچون روشن کردن رادیو یا ضبط، ریختن چای، برداشتن وسایل از داخل داشبورد در داخل خودرو، از سرنشینان کمک میگیرم. زیرا با برهم خوردن تمرکز رانندگی برای یک لحظه، ممکن است خودرو به سمت راست یا چپ منحرف شده یا اینکه با خودروی جلویی برخورد کنم و در نتیجه آن، برای خود و دیگران حادثه ایجاد شود.

* مماس بودن پا با ترمز در طول رانندگی، از عوامل مهم برای عکس العمل سریع راننده در زمان احساس خطر و در نتیجه ترمز است. به این معنا که پاشنه پای راست همواره باید به کف خودرو چسبیده باشد تا بتوان بدون از دست رفتن زمان، ترمز سریع گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا