تيتر يكشهر و جامعهعناوین اخبار

مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله واعظ طبسی در مشهدمقدس در حال برگزاری است

خیل جمعیت عزادار با حضور مسئولان کشوری و لشکری با ذکر ‘لا اله الا الله’ پیکر پاک نماینده ولی فقیه در استانهای سه گانه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی را بر دوش حمل و در حال حرکت به سمت میدان شهدا و پس از آن بارگاه منور امام رضا(ع) هستند.
جمعیت با نوحه خوانی و عزاداری با یار خراسانی رهبر معظم انقلاب وداع و پیکر آن مرحوم را مشایعت می کنند.
شماری از عزاداران نیز با در دست داشتن تصاویری از مرحوم آیت الله واعظ طبسی با آه و فغان عزاداری می کنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی برای خواندن نماز بر پیکر آیت الله واعظ طبسی به مشهد سفر کرده اند و سران سه قوه نیز در این مراسم حضور دارند.
علاوه بر این شمار زیادی از مسئولان کشوری در خیل جمعیت تشییع کننده پیکر پاک مرحوم آیت الله واعظ طبسی مشاهده شده اند.

**حزن و اندوه در مشایعت پیکر مرحوم آیت الله طبسی در وداع پایانی با خادم خورشید
با آغاز مراسم تشییع پیکر پاک نماینده ولی فقیه در استانها سه گانه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی در مشهد حزن و اندوه در مشایعت پیکر آن عالم مجاهد طی وداع پایانی در مسیر جای گرفتن در خانه آخرت موج می زند.
در حالی دهها هزار عاشق عزادار پیکر مرحوم آیت الله عباس واعظ طبسی را مشایعت می کنند که تمامی خیابانهای منتهی به حرم مطهر امام رضا(ع) در شهر سوگوار مشهد مملو از انسانهایی است که برای آخرین وداع با خادم علی ابن موسی الرضا(ع) از هم پیشی می گیرند.
هزاران زن، مرد، کودک و نوجوان سیاهپوش حاضر در این مراسم گویی گم کرده ای دارند که در پی آن اشک ریزان می روند.
در این مراسم عزادران با نوحه سرایی غم و اندوه وصف ناشدنی خود را به نمایش گذاشته اند و نوحه سر می دهند که:
عزا عزاست امروز روز عزاست امروز خادم دربار رضا پیش رضاست امروز، عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز رهبر ما خامنه ای صاحب عزاست امروز، عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز روح بلند طبسی پیش خداست امروز.
پیکر مرحوم آیت الله واعظ طبسی با فریادهای بلند لا اله الا الله، علی ولی الله، محمد(ص) رسول الله در دقایق پایانی وداع با یار خراسانی رهبر و عاشق دلباخته امام رضا(ع) همراهی می شود.
پرچمهای سیاه و سرخی به همراه هزاران تصویر از آیت الله طبسی در دست عزاداران مشهدی مشاهده می شود.
زنان در پس چادر خود اشک می ریزند و مردان با دلی غم اندود این درد جانکاه را در همراهی پیکر آن عالم مجاهد با خود حمل می کنند.

**پیکر پاک آیت الله واعظ طبسی وارد حرم مطهر رضوی شد
پیکر پاک نماینده ولی فقیه در استانهای سه گانه خراسان و تولیت آستان قدس رضوی با همراهی دهها هزار سوگوار مشایعت کننده پیش از ظهر امروز شنبه وارد حرم مطهر امام رضا(ع) شد.
در پی آغاز مراسم تشییع پیکر عالم مجاهد آیت الله عباس واعظ طبسی در ساعت ۹ صبح امروز دهها هزار سوگوار مشهدی که امروز برای آخرین وداع خود با خادم خورشید به بیت آن مرحوم آمده بودند همراه با پیکر آن مرحوم پس از گذشت بیش از یک ساعت و نیم به حرم مطهر رضوی رسیدند.
خیل جمعیت با حضور در صحن جامع رضوی آماده برگزاری نماز بر پیکر آن مرحوم با حضور رهبر معظم انقلاب شدند.
در این مراسم علاوه بر سران قوای سه گانه ،شمار فراوانی از مسئولان کشوری و لشکری و نیز مدیران و مسئولان استان خراسان رضوی حضور دارند.
صحن جامع رضوی مملو از جمعیت عزادار است بطوری که هنوز هزاران نفر از جمعیت در پشت درهای ورودی حرم مطهر و در صدد ورود به محوطه هستند.
پخش عود و گلاب در فضای روحانی حرم مطهر حال و هوای وداع را اندوهگین تر کرده است.
پس از برگزاری نماز به امامت رهبر فرزانه انقلاب، پیکر آن مرحوم طی مراسم خاص در رواق توحیدخانه به خاک سپرده می شود.

**حضور سران قوای سه گانه در حرم مطهر امام رضا(ع)
سران قوای مجریه، مقننه و قضائیه به همراه مسئولان ارشد اجرایی، نظامی و لشکری روز شنبه با حضور در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) آماده مشایعت پیکر عالم مجاهد مرحوم آیت الله واعظ طبسی و اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.
صبح امروز ۱۵ اسفند ماه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، امیرصالحی فرمانده کل ارتش، سرتیپ اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار رضایی فرمانده مرزبانی ناجا، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهوری و جمع کثیری از علما، مسئولان کشوری و استانی در مراسم تشییع آیت الله واعظ طبسی نماینده فقید ولی فیه در استانهای سه گانه خراسان، تولیت آستان قدس رضوی و نماینده مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر رضوی حضور یافته اند.
اکنون حرم مطهر رضوی سراسر سیاهپوش است و جمعیت انبوهی از مردم عزادار و ولایتمدار مشهد در صحن جامع رضوی حضور یافته اند تا در این مراسم دین خود را به نظام و نیم قرن خادمی حضرت آیت الله واعظ طبسی ادا کنند.

آیت الله واعظ طبسی بامداد جمعه چهاردهم اسفند ماه پس از ۸۰ سال تلاش برای خدمتگزاری به زائران بارگاه منور رضوی و مجاهدت در راه دین و انقلاب در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست.
آیت الله عباس واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی و تولیت آستان قدس رضوی در سال ۱۳۱۴ در مشهد مقدس و در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد.
وی در یک سالگی پدرش را که از نوابغ گویندگان اسلامی در ایراد سخنرانی های مذهبی و خطابه و از لحاظ اخلاق، تقوی و پرهیزگاری زبانزد خاص و عام بود از دست داد و دوران کودکی را با سرپرستی مادر پشت سر گذاشت.
وی از همان سنین کودکی و نوجوانی بسیار عاطفی و علاقمند به حوزه های علمیه، عالمان دینی و حضور در جلسات مذهبی بود، لذا به رغم علاقه شدیدی که به فراگیری علوم اسلامی داشت به خاطر شرایط و اقتضای زمان به تحصیل در دبستان و دبیرستان پرداخت که طی این دوران به دلیل استعداد سرشار و انضباط عالی همواره مورد توجه و احترام دوستان و معلمان بود.
آیت الله واعظ طبسی در ۱۶ سالگی به حوزه علمیه وارد شد و دروس مقدماتی، سطوح متوسطه و عالیه و خارج را به طور جدی دنبال کرد و از محضر اساتید و عالمان برجسته ای مانند آیات عظام و حجج الاسلام و المسلمین خالقی، جاویدی، ادیب نیشابوری، حاج سید احمد مدرس یزدی، حاج شیخ مجتبی قزوینی و میلانی بهره مند شد.
وی همراه با حدود ۳۰ سال کار علمی دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس نمود که کلاسهای درس ایشان با استقبال گرم طلاب مواجه بود.
آیت الله واعظ طبسی از سنین ۱۲ یا ۱۳ سالگی با سیاست آشنا بود و در ۱۵ یا ۱۶ سالگی چه در دبیرستان و یا حوزه علمیه و منزل مسائل سیاسی را دنبال و مطرح می کرد.
وی با احساس نفرت عمیقی که از رژیم پهلوی در خود احساس می کرد، خشم و کینه اش را به اشکال مختلف ابراز می کرد و پس از گذشت مدت کوتاهی از شروع درس در حوزه علمیه با سخنرانی های خود مبارزه ای هدفمند و جهت دار را بر علیه دستگاه حاکم آن زمان آغاز کرد تا جایی که چندین بار به خاطر همین سخنرانی ها ممنوع المنبر یا به زندان کشیده شد تا جایی که این مبارزه مقدس را تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) ادامه داد و همیشه یار و یاور اسلام و کشور برای خدمت به جامعه اسلامی بود.
آیت الله واعظ طبسی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره به عنوان یکی از استوانه های نظام مقدس مورد توجه قرار داشته و از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده معظم له در خراسان بزرگ و تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد و پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تایید شد.
وی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوی در نهادهای مقدسی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و دوره سوم مجلس خبرگان رهبری عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت و در جهت اعتلای اسلام و نظام مقدس اسلامی تلاش بسیار کرد.
آیت الله عباس واعظ طبسی بامداد جمعه چهاردهم اسفند ماه پس از ۸۰ سال تلاش برای خدمتگزاری به زائران بارگاه منور رضوی و مجاهدت در راه دین و انقلاب در مشهد مقدس چشم از جهان فروبست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا