پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

ثبت کتاب های کودک با موضوع “آشنایی با مشاغل بازار اصفهان”

به گزارش سرمایه گستران،کتاب های “این آتش خاموش نمی‌شود”، “مینو، دست‌ها و لک‌لک‌”، “دیگچه‌ ی مسی مادربزرگ”، “دوستی مار و پونه” و “حنا و رنگ های قالی” در قطع خشتی و در دسته کتاب های تربیتی ویژه دانش آموزان ابتدایی در سایت رشد قرار گرفت.

کتاب‌های تربیتی در سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی به آن دسته از کتاب‌هایی گفته می‌شود که اساساً فاقد آموزش‌های مستقیم‌اند و به شکلی غیر مستقیم روی رفتار خواننده اثر می‌گذارند.

با توجه به شرایط سایت رشد، کتاب در صورتی که حداقل ۶۰ درصد امتیازهای لازم را به دست آورده باشد، مناسب شناخته می‌شود و کتاب‌های مناسب بلافاصله با اطلاعات شناسنامه‌ای، همراه با تصویر جلد کتاب و چکیده‌ای از آن، بر روی سامانه کنترل کیفیت معرفی می‌شوند.

در آغاز هر سال تحصیلی این کتاب‌ها در کتاب‌نامه‌‌های رشد در اختیار آموزشگاه‌ها قرار داده می‌شوند و همچنین فهرستی از این کتاب‌ها روی وبگاه سامان‌کتاب منتشر می‌شود.

عناوین پنج کتاب مطرح شده در قالب منبعی آموزشی تربیتی ویژه دانش آموزان دوره ابتدایی مورد بهره برداری قرار می گیرد و لذا دانش آموزان در این راستا با مشاغل سنتی بیش از پیش آشنا می شوند.

نویسندگی این کتاب ها را شیرین بدلو و تصویرگری آن نیز بر عهده سیمین بدلو بوده است.

گفتنی است؛ این کتاب ها در سال های ۹۵ و ۹۶ به همت موزه عصارخانه شاهی تهیه و توسط انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است.

** تماشای آثار استاد بزرگ مجسمه‌سازی در موزه هنرهای معاصر

آیین گشایش نمایشگاه استاد هنر مجسمه‌سازی ایران‌زمین “مرتضی نعمت اللهی” عصر روز جمعه با حضور اهالی هنر در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

در این افتتاح که با عنوان “پیشاورد هنرهای معاصر اصفهان” در ادامه سلسله برنامه‌های رود زنده هنر برگزار شد، حمید شانس، مجسمه‌ساز پیشکسوت به ایراد سخن پرداخت.

وی حضور در این برنامه را فرصتی برای ادای دین به استاد نعمت اللهی دانست و اظهار داشت: این استاد فرهیخته با توجه به خصوصیتی که از او می‌شناسیم، با فاصله‌ای که از جاه‌طلبی هستند نیازمند تجلیل نیست، او نیازی به تجلیل ندارد، برای او مفاهیم اهمیت دارد، باید اندیشید که این بزرگداشت چرا برای او برگزار شده است، این بزرگداشت نه برای تحسین و تجلیل و قدردانی از اوست بلکه زمینه‌ای ایجاد می‌کند برای شناخت قابلیت‌های او و زمینه‌ای ایجاد می‌کند برای تحقق اهدافی که به آن‌ها نرسیده است.

شانس به جایگاه هنر در اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از شاهکارهای معماری و هنر اصفهان ماندگار شد، در سالیان بعد هم از روزگار ما انتظار خواهند داشت، وظیفه ما تنها حفظ فرهنگ گذشته نیست، باید در اشاعه آن نیز بکوشیم.

وی به تولد استاد نعمت اللهی در سال ۱۳۲۴ توجه کرد و دهه ۴۰ را دوران شکل‌گیری شخصیت هنری او دانست و گفت: در این دهه آرای نو ترقی‌خواه گسترش پیدا کرد و این دوران را می‌شود دوران تثبیت تحولات شتابان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست. قشربندی به نفع شهرنشینی تصویب شده و تحولات ناشی از اصلاحات ارضی و رشد جمعیت و جنبش‌های دانشجویی اثرگذار می‌شود. این استاد مجسمه‌سازی از آشنایی خود با نعمت اللهی یاد کرد و اظهار داشت: او به‌عنوان یک فعال محیط اجتماعی مجسمه‌سازی به فعالیت خود ادامه داده است، بعد از یک دهه ممنوعیت مجسمه‌سازی او به این نتیجه رسید که فعالیت‌های اجتماعی راهگشا خواهد بود. او در کنار مدیرانی که قصد داشتند تا هنر را به شهر بیاورند تلاش کرد و سعی نمود تا انواع مجسمه و از افراد مختلف در شهر نصب شود.

مهدی مقدری سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان استاد نعمت اللهی را چهره‌ای ملی خواند و اظهار داشت: افتخار داشتم در کنار او یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای شهر را برنامه ریزی کنیم، شورای شهر این دوره با تجدید حیات فرهنگی شهر اصفهان کار خود را دنبال می‌کند. وی به بررسی ۱۰ طرح بزرگ برای اصفهان در مرکز پژوهش شورای شهر اشاره کرد و گفت: بزرگ‌ترین رویداد با حضور ۴۰ هنرمند بارز در هنرهای معاصر بود که طرح توسعه صنایع خلاق شهر خلاق پیگیری شد، استاد نعمت اللهی در صدر این اساتید قرار داشت و تلاش‌ها درنهایت منجر به تنظیم سند این رویداد شد و در هفته آینده در شورای اسلامی شهر به تصویب گذاشته می‌شود. این نمایشگاه تا ۶ بهمن‌ماه ادامه دارد و علاقه‌مندان برای تماشای آثار این هنرمند می‌توانند به موزه هنرهای معاصر اصفهان واقع در خیابان استانداری مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا