شهر و جامعهعناوین اخبار

راه های پیگیری گوشی های سرقتی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،در زمان سرقت تلفن همراه معمولاً می‌بایست به نزدیک‌ترین کلانتری محل مفقود شدن گوشی مراجعه کرد و پس از آن برای جلوگیری از سوء استفاده از سیم کارت به یکی از دفاتر خدمات مشترکان مراجعه و نسبت به مسدود کردن سیم کارت سرقت شده، اقدام کنند.

تاکنون و تا این زمان معمولاً مخابرات از طریق شماره سریال ۱۵یا۱۷ رقمی که در بسته‌ گوشی قرار دارد به پیگیری و ردیابی گوشی‌ها اقدام می‌کردند.مشترکانی که این شماره را ندارند می‌توانند با زدن کلید ستاره و سپس مربع و در نهایت عدد(۰۶) و دوباره کلید مربع، از این عدد مطلع شوند.

قبلا سارقان با اقدام به تغییر سریال امکان ردیابی را مسدود می‌کردند اما نسل جدید تلفن‌های همراه از لحاظ امنیتی در مرتبه بالاتری قرار دارند و این امکان را برای سارقان از بین برده‌اند. گوشی‌های مسروقه در اولین گام به فروش می‌رسند. بنابراین کارشناسان تاکید دارند که که افراد در هنگام خرید گوشی‌های دست دوم دقت لازم را داشته باشند زیرا چنانچه جرمی اتفاق افتاده باشد مسئولیت آن با خریدار خواهد بود. لازم به ذکر است پس از خرید گوشی از فروشگاه‌های دارای مجوز(پروانه کسب) می‌بایست نسبت به اخذ فاکتور از فروشنده نیز اقدام شود.

هم اکنون مخابرات و اپراتورها با افزایش درخواست‌های ردیابی و افزایش سرقت‌ها امکان ردیابی گوشی موبایل همراه را به مشترکان واگذار کرده‌اند که گامی مهم در تسریع ردیابی و در نتیجه پیدا شدن گوشی‌ها است. بنابراین با ردیابی گوشی از طریق این سامانه تا زمان دریافت نتیجه مثبت، نیاز به مراجع قضایی و انتظامی نمی‌باشد.

نحوه پیگیری گوشی‌های مفقودی و مسروقه از طریق سامانه ردیابی اپراتور ایرانسل

۱- ابتدا نسبت به مسدود کردن سیم کارت از طریق اپراتور اقدام کنند.

۲- پس از گذشت حداقل ۵ روز از زمان مسدود شدن خط سامانه #۶۱۰۱* را با یک خط ایرانسل شماره گیری کنند.

۳- پس از شماره گیری #۶۱۰۱* سوالاتی در خصوص قوانین استفاده از این سرویس دریافت خواهید کرد که به آن پاسخ داده و به آسانی مراحل را طی کنید.

۴- پس از انجام مراحل فوق، این پیام را دریافت خواهید کرد:

“شماره ۱۵ رقمی گوشی مورد نظر را وارد نمایید”

در این مرحله می‌بایست سریال گوشی مسروقه که یک سریال۱۵ رقمی است، به صورت صحیح وارد کنید. سریال گوشی را که وارد می‌کنید ۱۵ رقمی بوده و فاقد حروف و سایر علائم می‌باشد.سریال گوشی معمولا با حروف انگلیسی IMEI بر روی (کارتن گوشی، برگه گارانتی یا برگه خرید) نوشته شده است.

۵- پس از ۴۸ ساعت، پیامکی حاوی نتیجه ردیابی دریافت خواهید کرد که:

الف) در صورت مثبت بودن نتیجه ردیابی: در اسرع وقت برای طی مراحل قانونی و تهیه دستور قضائی اقدام کنند ، لازم است کد پیگیری که در پیامک برای شما ارسال شده است و تاریخ ردیابی در نامه قضائی درج شود.

ب) در صورت منفی بودن پاسخ: می توانید حداقل ۵ روز پس از دریافت پیامک اول، درخواست ردیابی خود را از طریق این سامانه تکرار کنید.

توجه: تا زمان تکمیل فرایند ثبت‌نام هیچ هزینه‌ای از حساب شما کسر نمی‌گردد. ضمناً هر بار ثبت درخواست پیگیری تنها ۱۰۰ تومان هزینه دارد. همچنین برای گوشی‌های دوسیم‌کارت، دوباره مراحل فوق را انجام دهید.

نحوه پیگیری گوشی های مفقودی و مسروقه از طریق سامانه ردیابی اپراتور همراه اول

شرکت ارتباطات سیار جهت خدمت به مشترکین خود نیز اقدام به طرح ردیابی و پیگیری از طریق ثبت‌نام اینترنتی، پیامکی و شماره‌گیری نموده است :

اینترنت: با مراجعه به سایتWWW.TCI.IR در قسمت خدمات مشترکین گرامی، خدمات خاص

پیامک: از طریق سامانه جامع پیامکی خدمات همراه اول با ارسال ۲۱۲۴ به شماره ۱۱۰

شماره: ارسال شماره سریال گوشی از طریق شماره گیری کد #۲۱۲۴*۱۱۱*

در صورتی که ردیابی منجر به نتیجه گردید مالکان تلفن همراه می‌توانند با مراجعه به مراجع قضائی شکایت‌نامه تنظیم و جهت پیگیری به کلانتری مراجعه کنند. نامه از تاریخ وصول به مدت ۲ ماه تحت ردیابی قرار می گیرد.

در صورت فعال شدن گوشی مسروقه طی دو ماه اول با مشترک تماس گرفته می‌شود.

در صورت فعال نشدن گوشی مسروقه بعد از دو ماه، مشترک می‌تواند با همین برگه جهت ردیابی مجدد هر ماه یک بار به مخابرات مراجعه نماید.

گردآوری توسط “سرهنگ سید احمد تقوی رئیس اداره آموزش همگانی پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا