پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

بالاترین رضایتمندی در صنعت ساختمان با محصولات ذوب آهن اصفهان

به گزارش سرمایه گستران ، مهندس کریمیان که مشاور ویژه‌ی صنعتی‌سازی مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت راه و شهرسازی است در خصوص زلزله اخیر کرمانشاه و فروریختن ساختمان های نوساز که برخی علت آن را استفاده از میلگردهای چینی عنوان نمودند ، گفت : فرو ریختن ساختمان­های نوساز دلایل متعددی داشت. در بررسی­هایی که ما طی بازدید از برخی مناطق به خصوص در سر پل­ذهاب و قصرشیرین انجام دادیم ساختمان­هایی بود که در یک زمان ساخته شده بودند اما تعدادی از نظر سازه­ای دچار مشکلات اساسی شده و فرو ریختند یا دچار خسارت­های سنگین شده بودند ولی تعداد دیگری از نظر سازه­ای دچار مشکلی نشدند و بیشتر خسارات آن­ها در فرو ریختن دیوارها بود که ناشی از عدم رعایت آیین­نامه استاندارد ۲۸۰۰ در دیوارها است.

حضور گسترده میلگردهای چینی در بازار ایران

وی افزود : برخی ساختمان­ها دارای اشکالات اجرایی بودند ، بعضی ناشی از عدم رعایت آیین ­نامه­ها و مقررات ملی و برخی به علت استفاده از مصالح نامرغوب و غیراستاندارد. تفاوت کیفیت سازه­ای این ساختمان­ها به طور واضح و مشخص قابل تشخیص بود. اما استفاده از میلگردهای چینی که از سال­های ۹۱ تا امروز حضور بسیار گسترده­تری در بازار ایران پیدا کرده­ و در صنعت ساختمان به کار رفته­اند یکی از دلایل اصلی مشکلات سازه­ای بسیاری است که گریبانگیر ساختار مهندسی و مردم شده است.

کارشناس امور مسکن و ساختمان سازمان بازرسی‌کل‌کشور ادامه داد : میلگردهای چینی به دلیل مقدار بالای چدن ، دارای خاصیت ترد شدگی و شکنندگی بیشتر بوده و مقاومت کششی کمتری دارند. البته بر اساس شواهد امر در بازارگردانی میلگرد چینی و فقدان نظارت بر استاندارد این میلگردها و سهولت حضور آنان در بازار و فقدان تعرفه­های گمرکی مناسب جهت ممانعت از آسیب زدن به تولید داخل، نشان می­دهد مافیای وارد کننده­ی میلگرد چینی با هدفمندی خاصی در حال دور زدن بازار داخلی هستند و خیانتی که از این لحاظ به منافع ملی کشور و جان و مال مردم ایران می­کنند قابل اغماض و اعتذار نیست.

وی اضافه کرد : ما سالانه بیش از ۴ میلیون تن صادرات محصولات فولادی داریم که حاصل کیفیت محصولات ایرانی است .  نکته­ی مستور در این واقعه این است که مشتریان محصولات فولادی در مارکتینگ جهانی ، حاضر به خرید از ایران با قیمت بالاتر هستند ولی حاضر به خرید از چین به قیمت پایین­تر نشده­اند. مارکتینگ چین بر مبنای استراتژی دامپینگ استوار است و دامپینگ یعنی دقیقاً همین که با کاهش کیفیت ، قیمت را کاهش داد. حال مدیران ما همین محصولاتی را که در بازارهای جهانی مورد پذیرش واقع نشده­اند، در سبد تقاضای مهم­ترین صنایع خودمان به خصوص صنت ساختمان قرار داده اند.

عضو ارشد کمیته ی تدوین آیین نامه طراحی و اجرای سازه های فولادی سرد‌نورد تصریح کرد : برای کشور ما که با خطر زلزله مواجه است ، الزام به استفاده از مصالح استاندارد مهم­ترین اصل اساسی در تأمین مصالح است و به خصوص حضور محصولات بی­کیفیت چینی در تأمین مهم­ترین عنصر مصالح ساختمانی یعنی فولاد ، موضوعی بحرانی و جدی به شمار می­رود. متأسفانه به علت فقدان دو عامل اصلی کنترل و فیلترینگ استاندارد در واردات و عرضه­ی محصولات به بازارو همچنین نظارت و بازرسی دقیق در مرحله­ی عملیات ساختمانی، هر نوع محصول بی کیفیت و غیراستانداردی از جمله محصولات چینی وارد سیکل تأمین مصالح در بازار ایران می شوند و جان و مال مردم را در معرض خطر قرار می­دهند.

استفاده از تیر ورق به جای مقاطع فولادی کاملاً غیرمنطقی و به دور از تفکر مهندسی است

مشاور ویژه‌ی صنعتی‌سازی مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت راه و شهرسازی گفت : تیرآهن­های بال پهن به علت این که تحت نورد گرم شکل و فرم دهی می­شوند، دارای عملکرد و کرنش­های مقطعی حقیقی بوده و در محاسبات سازه پاسخ­دهی حقیقی دارند. اما مقاطعی که با استفاده از تیر ورق ساخته می­شوند، در عملکرد حقیقی، پاسخ­دهی واقعی نداشته و محاسبات آن­ها به نوعی مجازی تلقی می­شوند. در مقاطع ساخته شده از ورق، محاسبات بر روی مقطع انجام می­شوند اما در حقیقت این مقطع ساخته شده نیست که عملکرد نشان می­دهد بلکه ورق­های به هم جوش داده شده هستند که نقش مقطع را ایفا می­کنند. به همین علت در کرنش­های سازه­ای به طور واضح شاهد ناتوانی مقطع در تأمین الاستیسیته­ی کافی و ناتوانی از تغییر شکل­های پلاستیکو پارگی طولی در مسیر جوش و جاری شدن و خارج شدن مقطع از شکل تحت محاسباتی و پیچش­های گاه شدید به ویژه در لنگرهای برشی و مفاصل پلاستیک در لنگرهای خمشی هستیم که بر اساس شواهد و تجربیات به دست آمده از نمونه­های آزمایشگاهی و نمونه­های میدانی در اثر زلزله­ها نمی­توان منکر این نوع رفتارهای سازه­ای منفی و خطرآفرین شد. بنابر این در شرایطی که بتوان از مقاطع تیرآهن های H یا بال پهن استفاده نمود، به کار بردن مقاطع تیر ورق عملی کاملاً غیرمنطقی و به دور از تفکر مهندسی می­باشد.

برند نیم قرن محصولات ذوب آهن اصفهان امنیت خاطری برای  مجریان صنعت ساختمان

این عضو شوای سیاست گذاری انجمن علمی ساختمان های پایدار ایران گفت : بدون اغماض و غلوی شاید بتوان گفت معتبرترین محصولاتی که از دهه­ی ۴۰ و به خصوص در طول تمام دهه­های اخیر حضور فولاد در صنت ساختمان مورد استفاده قرار می­گیرد و اطیمنان خاطر مهندسان و مجریان را فراهم آورده برند ذوب آهن بوده است که با محصولاتی مانند تیرآهن های معمولی I- beam و در سال­های اخیر هم با یک گام درخشان در تولید تیرآهن های بال پهن H-beamکه یک نیاز مبرم و اساسی در صنعت ساختمان به شمار می­رفت توانسته است تقریباً بالاترین رضایتمندی را در صنعت ساختمان ایجاد نماید. علاوه بر تست­هایی که در کنترل نظارت انجام می­شوند و تا کنون خللی در محصولات سازه­ای ذوب آهن مشاهده نشده­اند، گواهی CE صادارت به اروپا نیز اطمینان بخشی افزونی بر محصولات ذوب آهن ایجاد می­نماید که موجب اعتماد به محاسبات سازه­ای و اطمینان خاطر از امنیت سازه­های ساخته شده را موجب می­شوند.

       مصاحبه از : سمیه ایزدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا