تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

استاندار اصفهان :آب، محیط زیست و اشتغال اولویت های اساسی استان اصفهان است

به گزارش سرمایه گستران، دکتر محسن مهرعلیزاده در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اظهارداشت: یکی از نعمات هر دولت و ملتی این است که جریان صحیح و شفاف اطلاعات در آن جامعه جاری و ساری باشد و خوشحالیم که اصحاب رسانه و مطبوعات استان به صورت فعالانه حضور دارند.
استاندار اصفهان افزود: در زمینه ی اطلاع رسانی یکی از سرمایه های اصلی جوامع این است که از نظر فرهنگی به نقطه ای برسیم که استقبال حاکمیت، دولت و مردم از جریان شفاف اطلاعات باشد و شاهد رشد مطبوعات و رسانه ها باشیم چرا که این کار یک مسیر و یک مسئولیت و ماموریتی مهم برای جامعه است.
وی با بیان اینکه عدم برگزاری نشست خبری یک اهمال نبود، اظهارداشت: در نظر داشتم که در ابتدا به یک جمع بندی در خصوص استان اصفهان برسیم و صحبت ها برپایه ی اطلاعات دقیق و معطوف به برنامه های آینده باشد.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه در جلسه ی معارفه به چند اولویت کاری در خصوص اصفهان اشاره شد، اظهارداشت: اولویت های اساسی استان شامل آب، اشتغال و محیط زیست است و مسائل دیگری نیز در این راستا وجود دارد ولی باید هرچه سریعتر و به شکل ویژه به این اولویت ها پرداخته شود.
محسن مهرعلیزاده یادآور شد: در جلسه عنوان شد که به اصفهان آمده ام که با فضل خدا، کمک و همکاری مدیران اعم از همکاران در استانداری و ادارات کل و همه ی مردم استان با شعار کار کار و کار خدمت نماییم.
مهرعلیزاده افزود: تاکید سه باره بر کار برای این است که در ذهن ما ملکه شود که کار برای رضای خدا و خدمت به مردم در اولویت قرار دارد و جریانات فکری و سیاسی اگر در مسیر کار برای مردم قرار می گیرند خوش آمدند ولی اگر هر فرد و جایگاهی به غیر از مسئله ی کار برای مردم بپردازند ، کار اشتباهی می کنند.
وی اضافه کرد: آنچه که نظام و رهبری نظام به آن توجه دارند و دولت در برنامه های خود قرار داده است مسئله ی کار برای مردم و ایجاد اشتغال ، رفاه و معیشت آسان برای مردم و امکانات و فرصت های رشد و تعالی در جامعه است.
مهرعلیزاده یادآور شد: کارها باید در راستای توسعه های علمی، فرهنگی، سیاسی و همینطور کارهای نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه های مختلف باشد که مستلزم داشتن برنامه و دید بلند مدت برای آینده است و نفس کار برای خدمت به مردم خواهد بود و روی همین محور در استان حرکت خواهیم کرد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه بیش از یک سوم وقت خود را برای حل مسئله ی آب استان و به شکل عام احیای زاینده رود اختصاص دادم، افزود: با توجه به کم بارشی های که در طول سنوات اخیر صورت گرفته، کمبود منابع آب یکی از عوامل اصلی است ولی تفکر انسان ایجاب می کند که برای هر شرایطی برنامه ریزی داشته باشد و نمی توانیم بدون هیچ اقدامی شاهد این باشیم که از سال ۱۳۵۰ که ورودی آب زاینده رود در مجموع یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب بوده است امروز به حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب برسد.
استاندار اصفهان افزود: اگر همین روند را در نظر بگیریم چه بسا در سال های بعدی با وضعیتی که در اوضاع جوی و وضعیت جغرافیایی خشک کشور و کویری استان ممکن است میزان ورودی به نزدیک صفر برسد.
وی با بیان اینکه در دنیا کشورهایی بودند که وضعیت آن ها در سال های گذشته بدتر از این وضعیت بوده است، افزود: این کشورها با برنامه ریزی درست در خصوص حفظ منابع آب و برنامه ریزی هایی که نیازمند آب کمتر در صنعت و کشاورزی و … بودند امروز وضعیت خوبی دارند.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه این به این معنا نیست که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، اظهارداشت: از زحمات دکتر زرگرپور تشکر می کنیم که زحمات بسیاری در این خصوص کشیدند و ایشان متخصص حوزه آب بود و اقدام های مناسبی را برای حل مشکلات آب این استان انجام داد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ضروری ترین اقدام در این خصوص که نباید لحظه ای غفلت نمود تکمیل هرچه سریعتر سد تونل سوم کوهرنگ و اضافه نمودن ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب می باشد، افزود: عملیات اجرایی تونل سوم کوهرنگ در سال ۱۳۷۲ آغاز شده است و مقدار کمی باقی نماینده است ولی اگر سد نباشد و آب را جمع آوری نکنیم مشکلات حل نخواهد شد.
مهرعلیزاده اضافه کرد: سد کوهرنگ حدود ۲۳ درصد پیشرفت داشته و متوقف مانده است و اولین کار این بود که بتوانیم بودجه ی لازم برای این پروژه را تامین نماییم.
وی اظهارداشت: با اقدامات صورت گرفته بیش از ۲ برابر پولی که می توان در یک سال برای سد خرج کرد ، اختصاص یافته است با فرض اینکه بتوانیم شبانه روز کار کنیم و کار بیشتری را انجام دهیم.
استاندار اصفهان یادآور شد: در حال حاضر ۲۸۸ میلیارد تومان در جدول شماره ۱۹ به این پروژه اختصاص یافته و بخش خصوصی نیز در صورت آمادگی می تواند ۷۰ درصد مشارکت داشته باشد که مبلغ کلانی برای این پروژه خواهد بود.
وی با بیان اینکه برای کل سد در یک برنامه ی زمانبندی ۴ ساله ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز داشتیم؛ افزود: در حال حاضر یک چهارم کار صورت گرفته است بودجه ی لازم برای تکمیل این پروژه اختصاص یافته است.
مهرعلیزاده با بیان اینکه جلسات متعددی با پیمانکار و کارفرمای این پروژه برگزار شده است، افزود: تمهیدات و مقدمات لازم برای چگونگی آماده شدن برای این کار اندیشیده شده است و در جلسه ی فردا با وزیر نیرو اقدامات پایانی برای راه اندازی مجدد این پروژه انجام خواهد شد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه در خصوص ساماندهی مسیر رودخانه برای جلوگیری از هدر رفت آب و صرفه جویی در مصرف آب در بخش صنعت، کشاورزی و شرب و .. تنظیم مجددی صورت گرفته ، افزود: چگونگی استفاده از پساب های تصفیه شده در بخش صنعت و مصرف آب بویژه برای آب شرب برنامه های لازم تدوین شده است.
وی با بیان اینکه در دهه های گذشته مصرف سرانه ی آب پایین بود، افزود: در سال های اخیر به دلیل افزایش جمعیت و همچنین بالا رفتن سطح بهداشت ، سرانه ی مصرف افزایش یافته است و بیش از ۳۲۷ میلیون مترمکعب در سال از ورودی زاینده رود در در صنعت، کشاورزی و شرب در اصفهان مصرف می شود.
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه باید خودمان رعایت کننده باشیم، افزود: بویژه امسال که براساس آمار کمتر از ۱۰ درصد بارش ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته صورت گرفته است ، بطوری که در کلان کشور این رقم به ۳۵ و ۵۲ درصد کاهش ولی در اصفهان به ۹۰ درصد کاهش رسیده است و امیدواریم که در ادامه ی فصل بارش های خوبی داشته باشیم و این کمبود جبران شود ولی پیش بینی این است که با ۳۵ درصد کاهش بارش در سال جاری نسبت به سال گذشته مواجه باشیم.
محسن مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه باید برنامه های مشخصی در سطح کلان برای این امر تدوین شود، اظهارداشت: امیدواریم که در اسرع وقت به جایی برسیم که با تغییر الگوی کشت ، آب لازم در اختیار بخش کشاورزی و دیگر بخش ها قرار گیرد.
استاندار اصفهان اظهارداشت: برای تغییر الگوی کشت در استان برنامه های خوبی تدارک دیده شده است و در مناطقی که دیگر نمی توانیم کشت غرقابی داشته باشیم از سیستم های گلخانه ای و هیدروپونیک، پرورش ماهی قزل آلا و … استفاده شود که تقریبا یک دهم آبی که مورد نیاز همان مقدار اشتغال در بخش کشاورزی بوده است را داشته باشیم.
وی افزود: در مناطقی از استان که کشاورزان به دلیل عدم وجود آب ، بیکار شده اند در کنار تغییر روش های آبیاری و کشاورزی، استقرار صنایعی که به آب کمتری نیاز دارند از جمله مجتمع بزرگی در شرق استان با نام پارک پتروشیمی را خواهیم داشت که به مجوزات و حمایت های لازم از سرمایه گذارصورت گرفته است.
مهرعلیزاده افزود: با اجرای این طرح و ایجاد اشتغال با ایجاد منطقه ی ویژه ی اقتصادی و … بتوانیم برای حدود ۱۷۶ هزار نفر در شرق اصفهان اشتغال ایجاد نماییم.
محسن مهرعلیزاده افزود: در غرب استان نیز طرح هایی در نظر گرفته شده است و علیرغم اینکه صنایع در این منطقه مستقر هستند ، در کنار آن کشاورزی را به نحوی رشد دهیم که در جهت ایجاد تعادل بین محیط زیست و کشاورزی این بخش تلاش کنیم.
استاندار اصفهان به اقدامات صورت گرفته در خصوص اشتغال اشاره کرد و افزود: جلسات منظم و مکرری با ۱۲۰ نفر از سرمایه گذاران استان صورت گرفت و زمینه های سرمایه گذاری در دو بخش زود بازده و فوری و همچنین ماندگار و بلند مدت انجام خواهدشد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه باید در جهت سرمایه گذاری پایدار و بلند مدت کار بیشتری صورت گیرد، افزود: طرح های بزرگی وجود دارد که اگر هر کدام در ۲-۳ ماه آینده آغاز شوند اثرات خوب و ماندگاری را خواهد داشت و امیدواریم که بتوانیم میزان بیکاری استان که ۲ درصد بالاتر از سطح کشور است را بهبود ببخشیم و اصفهان به استانی تبدیل شود که از درون و بیرون نمایانگر استانی بدون حتی یک فرد بیکار باشد.
مهرعلیزاده به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست اشاره کرد و افزود : طرح های مختلفی در این خصوص صورت گرفته است ؛ موارد احصا شده و به نحوی عمل خواهیم کرد که برای هر چند مورد یک نفر مسئول پیگیری گمارده خواهد شد.
وی افزود: گرچه وظیفه ی ذاتی سازمان ها ، پیگیری موضوعات مرتبط است ، ولی به شکل اجرایی در استانداری برای هر موضوع یک مسئول پیگیری خواهیم داشت که موارد را کنترل کنند و به دستگاه ها نسبت به اجرای مصوباتی یادآوری لازم صورت گیرد و عمکلرد ها با مصوبات فاصله نداشته باشد.
استاندار اصفهان استقرار هرچه بیشتر نظم و انضباط مدیریتی را از جمله اقدامات صورت گرفته برشمرد ، اظهارداشت :در هر چیزی نظم محور کار است و اگر نظم وجود نداشته باشد کارها موفق نخواهد بود.
وی افزود: وقتی نخ تسبیح از یک نظم و قوام و استحکام لازم برخوردار نباشد ، دانه های تسبیح جدا خواهند بود و بنده به عنوان نماینده ی عالی دولت در استان خود را موظف می دانم و این را به عنوان یکی از رموز مدیریتی خود قلمداد می کنم و مطمئناً نظم و انضباط و دقت و انجام دادن مصوبات در یک زمان مشخص باب خواهد شد و توفیقات بیشتری در اجرای آنچه قانون می گوید و مطالبه ی مردم است انجام خواهد شد.
محسن مهرعلیزاده تبیین واقعیت های اقتصادی در سطح ملی و نقش استان به عنوان یک استان الگو و پیشرو در این زمینه را مهم خواند و افزود: اصفهان یکی از استان های پیشرو کشور است و این امر بیانگر فرهنگ تعالی و تعالی جویی مردم می باشد و اولین تلقی کردن ها و به دنبال اولین بودن ها به این دلیل است که مردم این استان از نظر فرهنگی به دنبال یک تعالی هستند و این ثروت و سرمایه ی ارزشمندی است.
وی اظهارداشت: در شرایط جدید اقتصادی کشور باید با استفاده از جهت گیری های اقتصاد مقاومتی به سمت و سوی تکیه بر دانش، جوانان، مدیران و اندوخته ها و منابع انسانی خود و موفقیت های جغرافیایی که در اختیار داریم و به دلایل مختلف نتوانستیم از آن ها به خوبی استفاده نماییم برویم.
استاندار اصفهان افزود: زمان و عمر اتکا به درآمد نفتی، رو به انتها است و گرچه از ابتدای انقلاب ، هم امام و هم مقام معظم رهبری تاکید داشتند و برنامه های متعددی دیده شده است که اتکا به درآمدهای نفتی کاهش یابد ولی به هردلیلی صورت نگرفته است و بر روی یک رویه ی توسعه ای کلان و اقتصادی مشخصی که بر محور اقتصاد بدون نفت باشد پافشاری عملیاتی نکردیم.
وی تاکید کرد: در حال حاضر درآمدهای کشور کفاف هزینه ها را نخواهد کرد و هیچ راهی جز این نداریم که بخش خصوصی را فعال نماییم.
مهرعلیزاده ادامه داد: با فعال کردن بخش خصوصی هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم با ایجاد درآمد بخش خصوصی و ایجاد درآمد در جامعه ، درآمد مالیاتی برای دولت ایجاد می شود و با این درآمد مالیاتی همانند همه ی کشورهای دیگر می توانیم کشور را اداره نماییم.
استاندار اصفهان افزود: سرمایه های خوابیده و نهفته اگر بکار گرفته نشود به تخریب اقتصاد می انجامد و از طرف دیگر بروز سرمایه ها و در جریان یافتن سرمایه ها یعنی اشتغال و اشتغال، کار، تولید، رونق و رفاه و معیشت مردم و درآمد برای دولت خواهد شد و از هر جنبه ای که نگاه شود این کار مثبت خواهد بود و باید در این مسیر حرکت کنیم.
وی افزود: درآمدهای نفتی بالاخره به اتمام خواهد رسید و در این مسیر استانی موفق خواهد بود که امکانات لازم را از نظر سابقه سرمایه و پیشینه ی اقتصادی و صنعتی و داشتن افراد فرهیخته و زیرک، باهوش، جدی و دارای شم اقتصادی و صنعتی باشد و اصفهان در این زمینه ها ظرفیت های لازم را دارد.
محسن مهرعلیزاده افزود: به دلیل دارا بودن همه ی سرمایه ها و پیشینه های لازم در اصفهان، این استان می تواند در کشور به عنوان الگو واقع شود و باید در سالهای آینده نشان دهد که با اتکا به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر مردم در افزایش میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، تولید ناخالص داخلی و فرصت های اشتغال و طرح های جدید در بخش صنعت و … الگویی برای دیگر استان است.
وی خاطر نشان کرد: این استان لایق الگو شدن و پیشرو بودن را داشته و دارد و بخش عمده ای از برنامه های استان در این راستا خواهد بود.
مهرعلیزاده بر توزیع متوازن امکانات و توسعه متوازن تاکید کرد و افزود: ۵۴ درصد از امکانات استان در شهر اصفهان واقع شده است که توزیع متوازنی نخواهد بود و باعث خواهد شد که در سال های آینده همه ی جمعیت ۵ میلیونی استان در شهر اصفهان مستقر شوند و در این صورت مراکز تولیدی به حداقل خواهد رسید، آبادانی شهرها و امکانات سیاحتی و گردشگری شهرستان ها به نابودی خواهد رفت و به همین دلیل مجبوریم که توسعه ی متوازن را در سطح استان در دستور کار خود قرار دهیم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان در زمینه ی گردشگری کلکسیونی از تمام زیبایی ها و جاذبه های توریستی است، اظهارداشت: متأسفانه استفاده مطلوب از ظرفیت های بومگردی در استان نشده است و توزیع متوازن به این امر کمک خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه ها کارها و مطالعات براساس ظرفیت های شهرستان های مختلف در قالب طرح آمایش تدوین شده است و توزیع امکانات بر این اساس صورت خواهد گرفت.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه اولویت پروژه های سرمایه گذاری در شهر و استان اصفهان احصا شده است ، افزود: برای پیگیری ویژه ی این طرح ها مسئولینی در نظر گرفته شده است و برای هر چند پروژه یک نفر را برای پیگیری لازم مستقر خواهیم کرد و به صورت هفتگی گزارشات لازم ارائه خواهد شد.
مهرعلیزاده افزود: در جهت توسعه و روان سازی فعالیت بخش خصوصی ، یک پنجره ی واحد سرمایه گذری طراحی شده است و با توجه به اینکه سیستم ها آمادگی سپردن اختیاران به نفر دوم در این مکان ها را ندارند به احتمال زیاد در فاز یکم پروژه در روزهای معینی مدیران کل و معاونین استاندار و در معرض مراجعه مردم قرار خواهند گرفت و مجوزات لازم در اسرع وقت داده می شود.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: تلاش می شود آنچه مربوط به استان است در همان زمان انجام گیرد و این امر بهترین روش برای مقابله با آنچه که به عنوان بروکراسی بسیار سنگین در استان است ، خواهد بود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا