شهر و جامعهعناوین اخبار

تماشای آثار نقاشی هنرجویان خانه جوان در کتابخانه مرکزی اصفهان

به گزارش سرمایه گستران ،رییس خانه جوان با بیان این مطلب گفت : بیش از ۶۰ اثر نقاشی در قالب رنگ و روغن، پاستل، طراحی و سیاه قلم در موضوع آزاد در گالری کتابخانه مرکزی مورد بازدید شهروندان قرار می گیرد.

محسن معصومی اظهار داشت: خانه جوان یکی از مراکز فرهنگی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که در قالب نمایشگاه نقاشی آثار هنرجویان خود را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: این نمایشگاه از ۳۰ دی ماه در محل گالری ۲ کتابخانه مرکزی واثع در خیابان باغ گلدسته برپا شده و تا پنجم بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: علاقه مندان برای بازدید از آثار نقاشی هنرجویان خانه جوان می توانند از ۹ صبح تا ۲۰ شب به محل کتابخانه مرکزی مراجعه کنند.

** کتابخانه مرکزی میزبان  اکران اختصاصی مستند ” گوشه های اصفهان”

مستند “گوشه های اصفهان” به کارگردانی “رضا مهیمن” روز سه شنبه سوم بهمن ماه در کتابخانه مرکزی اکران می شود.

آیین رونمایی و اکران اختصاصی فیلم مستند “گوشه های اصفهان” به همت دفتر تخصصی سینما وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، با حضور کارگردان فیلم، استاد “رضا مهیمن” ، روز سه ‌شنبه سوم بهمن ساعت ۱۸:۱۵ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار می‌شود.

فیلم مستند “گوشه های اصفهان” به روایت تاریخچه مکتب آوازی اصفهان از زمان پیدایش در بیش از ۹۰ سال پیش و دوران استاد تاج اصفهانی تا امروز می پردازد.

ساخت این مستند حدود دو سال به طول انجامیده و بر اساس پژوهش های کارگردان و گفتگو با اساتید حال حاضر مکتب آوازی اصفهان همچون علی‌اصغر شاهزیدی، ناهید دای جواد، محمدتقی سعیدی و نعمت‌اله ستوده و گفتگو با چند جامعه شناس، درباره‌ دلایل شکل‌گیری مکتب آوازی اصفهان در جامعه آن روزگار و ریشه‌های فرهنگی- اجتماعی آن، ساخته شده است.

مستند “گوشه های اصفهان” نیز در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت ۱۳۹۶ به نمایش درآمده است.

گفتنی است؛ رضا مهیمن سینماگر و مستند ساز پیشکسوت و مدرس دانشگاه، زاده و ساکن اصفهان است. وی فعالیت هنری خود را در دهه ۵۰ و با سینمای آزاد اصفهان آغاز نمود. غلامرضا مهیمن با شبکه اصفهان و دیگر شبکه های سیما وارد عرصه سینمای مستند گردید. از آثار او می توان به فیلم های گلابتون، خواب های گمشده، رواق منظر دوست، آسمانه های خاک، چهل چشمه، بشنو از نی، طیران، فواره های خاک، طهران، عکس روی تو، مژه بر خاک تو، بازار اصفهان اشاره کرد.

** اشعار مولانا  با موسیقی ایرانی عجین شده است

اشعار مولانا آن‌چنان با موسیقی ایرانی عجین شده‌اند که در طول سالیان آهنگسازان این اشعار را به‌عنوان نخستین انتخاب برای آهنگسازی مورد توجه قرار داده اند،

هنرسرای خورشید هفته آخر دی ماه میزبان اجرای گروه موسیقی پُل بود که توانست با شیوه اجرا و آهنگ‌سازی خود پلی میان موسیقی سنتی و موسیقی ایرانی مورد پسند جامعه امروزی باشد.

دفتر تخصصی موسیقی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان مانند همیشه در راه حمایت از موسیقی فاخر گام برداشته و با حمایت از این گروه امکان برگزاری این کنسرت را در هنرسرای خورشید فراهم آورد. این اجرا در دو شب متوالی برنامه ریزی شد و این امر نشان از حمایت مردم اصفهان از این شیوه موسیقی دارد.

ابتدای برنامه با شعری زیبا در دستگاه نوا شیوه جدید آهنگ‌سازی این گروه را هویدا کرد، آهنگ‌سازی و تنظیم این قطعه بر شعری از فاضل نظری نشان داد که رویکرد جوانان در اجرای موسیقی سنتی می‌تواند محدود در زمان نباشد و کار برای پیشرفت در موسیقی ایرانی باز است. شعر این قطعه نیز در جای خود جای تأمل داشت که برای شروع کنسرت انتخابی شایسته به نظر می‌رسید.

ادامه اجرا با تصنیف زیبایی همراه بود که با گوش علاقه‌مندان آشنا است، این تصنیف توسط هنرمندان خود موسیقی ایرانی اجرا و تنظیم‌های متفاوتی از آن ارائه شده، اجرا این قطعه نشان از تفاوت در تنظیم و آهنگ‌سازی متفاوت گروه پل داشت و نشان داد توانایی و خلاقیت مرزها را پشت سر می‌گذارد.

اشعار مولانا آن‌چنان با موسیقی ایرانی عجین شده‌اند که در طول سالیان آهنگسازان این اشعار را به‌عنوان نخستین انتخاب برای آهنگسازی مورد توجه قرار داده اند، از جمله این اشعار قطعه شعری است که از گذشته‌های دور در تاریخ موسیقی ایران ثبت شده و اجرا آن توسط گروه پل حسی نوستالژیک در حاضران پدید آورد.

اشعار دیگری که در این شب اجرا شد نیز هریک جای خود محل تأمل داشت؛ در پایان نیز قطعه زیبای به “اصفهان رو” به درخواست حاضران اجرا شد که بسیار مورد تحسین جمع قرار گرفت.

در این اجرا اسماعیل اله دادیان با صدای گرم خود گروه را همراهی می‌کرد، رضا راستی عود نواخت و محمد افشارپور دف‌نوازی نمود، سهیل اله دادیان تنبک نواخت و سینا اله دادیان با کمانچه گروه را همراهی کرد، درنهایت مهران خلیلی سرپرست و آهنگساز گروه بود که با هنر خود و تنظیم زیبا شگفتی‌آفرین شب اجرای پل بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا