پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

۱۳۸۳ رقبه از رقبات استان اصفهان سنددار شدند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر اصفهانی اظهار داشت: باپیگیری های انجام شده توسط کارشناسان حقوقی و ثبتی ادارات اوقاف و امور خیریه در سراسر استان از اول سال جاری تاکنون برای ۱۳۸۳ رقبه از رقبات استان اصفهان جهت مستند سازی و تثبیت مالکیت موقوفات، رقبات بقاع متبرکه، حسینیه ها، مساجد و رقبات استان با هدف حفاظت و صیانت از حقوق واقفان نیک اندیش و اجرای امینانه نیات واقفان دور اندیش سند مالکیت اخذ شده است.

وی افزود: در استان اصفهان ۴۶۵۳۲ رقبه متصرفی و غیر متصرفی ثبت شده است که برای ۱۳۴۵۵ رقبه متصرفی و غیر متصرفی سند مالکیت اخذ شده که از این تعداد ۱۳۸۳ رقبه متصرفی و غیر متصرفی در سال جاری و تاکنون سنددار شده اند.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: مساحت کل رقباتی که در سال جاری سنددار شده اند ۸ میلیون و ۳۰ هزار و ۲۶۶ متر مربع است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود نصر اصفهانی گفت: از زحمات کلیه کارشناسان حقوقی در سراسر استان برای اخذ اسناد موقوفات و رقبات تشکر می کنم همچنین از همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک در سراسر استان نیز بابت همکاری با ادارات اوقاف کمال تشکر و قدر دانی را دارم و امیدوارم که این روند همچنان ادامه داشته باشد تا زمینه اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش نیز برای ادارات اوقاف و امور خیریه همچنان محیا باشد.

**آئین افتتاحیه دوره آموزشی صوت، لحن و تجوید در شهرستان فلاورجان برگزار شد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان گفت: آئین افتتاحیه دوره آموزشی صوت، لحن و تجوید برای فعالان قرآنی شهرستان فلاورجان برگزار شد.  احمد آزادگی اظهار داشت: این آئین با حضور روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فلاورجان در قالب کمیته یاوران قرآن کریم شهرستان برگزار شد.

وی افزود: قرآن کریم، برترین و بالاترین هدیه ی حضرت احدیّت به بشر است و حفظ آن یکی از توفیقات بزرگ الهی به حساب  می آید و خداوند متعال استعداد، آمادگی، لیاقت، توفیق و سعادت آن را شامل حال هر کسی نمی کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فلاورجان ادامه داد: سعادتمندترین افراد کسانی هستند که پس از حفظ قرآن کریم، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج بیکران آن پر کنند.‎

احمد آزادگی اضافه کرد: دراین راستا است که امام معصوم(ع) می فرمایند: هرگاه فتنه و فساد بسان ابر تیره و تاریک زندگی شما را دربرگیرد بر شما است که به قرآن پناه برید و از او یاری و کمک طلبید.

رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان فلاورجان در ادامه در خصوص برگزاری دوره آموزشی صوت ، لحن و تجوید قرآن کریم در شهرستان فلاورجان گفت: شرکت‌ کنندگان در این دوره به ‌صورت تئوری و کارگاهی آموزش داده می شوند و این کارگاه آموزشی با حضور اساتید برجسته قرآنی استان و همچنین با شرکت ۶٠ نفر از فعالان قرآنی شهرستان برگزار می شود.

احمد آزادگی در ادامه خاطر نشان شد: در راستای ارتقاء سطح حافظان قرآن کریم شهرستان فلاورجان دوره آموزش صوت، لحن و تجوید توسط کمیته یاوران قرآن کریم شهرستان فلاورجان برگزار می شود.

براساس این گزارش آیین گشایش دوره آموزشی صوت، لحن و تجوید قرآن کریم شهرستان فلاورجان در بنیاد مهدویت فلاورجان برگزار شد .

**موقوفات منابع مالی پایدار حوزه های علمیه هستتند

مدیر حوزه علمیه کاشان، بر پیگیری احیای موقوفات به عنوان یکی مسائل مهم منابع پایدار مدارس علمیه تأکید کرد و گفت: مدارس علمیه ای که دارای موقوفات هستند برای هزینه های جاری خود از منابع مالی پایدار بهره مند هستند.

حجت الاسلام و المسلمین منصور فرجی در جلسه کمیته امور موقوفات و منابع پایدار مدیریت حوزه علمیه کاشان که با حضور مدیران مدارس علمیه شهرستان های کاشان، آران و بیدگل و نراق در مرکز مدیریت حوزه علمیه کاشان برگزارشد، گفت: احیا موقوفات با هدف تأمین منابع مالی پایدار برای مدارس علمیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی از ماندگاری موقوفات به عنوان یکی از منابع مهم مالی پایدار برای مدارس علمیه نام برد و افزود: مدارس علمیه ای که دارای موقوفات هستند از جمله مدارس با منابع مالی پایداری محسوب می شوند که برای هزینه جاری خود کفا بوده و از طریق درآمدهای موقوفات به عنوان منابع پایدار به خوبی تأمین می باشند.

مدیر حوزه علمیه کاشان ادامه داد: موقوفات مدارس علمیه از قدیم الگوی خوبی برای حوزه بوده است و در کاشان مدرسه امام خمینی(ره) یکی از مدارس علمیه این شهرستان است که در بحث موقوفات، بهینه سازی و استفاده مطلوب از موقوفات می تواند برای مدارس علمیه الگوی مناسبی باشد.

وی بر پیگیری احیای موقوفات به عنوان یکی از مسائل مهم منابع پایدار مدارس علمیه تأکید کرد و اظهار داشت: تعداد زیادی از موقوفات مدارس علمیه در اختیار برخی افراد است که وضعیت آنها باید روشن شود، ضمن اینکه درآمدهای برخی از موقوفات از سال ها قبل بوده و درآمدهای آن واقعی نیست.

مدیر حوزه علمیه کاشان، یادآور شد: برخی از مدارس علمیه از جمله مدرسه علمیه الغدیر و نراق، در جوار  این مدارس زمین هایی را در قالب باغ پیش بینی شده تا درآینده همه هزینه ها و یا بخشی از هزینه های این مدارس از این طریق تأمین شود.

حجت الاسلام و المسلمین فرجی گفت: مدارس علمیه نباید نیازمند برخی از بودجه هایی باشند ‌که با تغییر دولت ها با نوساناتی همراه است و حوزه را از این راه با مشکل روبرو می کند، بنابراین مسؤولان مدیریت حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه برای منابع پایدار مدارس علمیه به دنبال موقوفات حوزه هستند.

وی، فرهنگ سازی وقف برای حوزه از طریق ائمه جماعات مساجد و یا ائمه جمعه و بیان آثار و برکات وقف برای حوزه را از سوی واقفین خیراندیش حائز اهمیت خواند و عنوان کرد: در شهرستان کاشان بیش از یک هزار و ۴۰۰ کارخانه قالی بافی فعالیت دارند که اگر ۲۰۰ کارخانه قالی بافی ماهیانه تنها یک تخته قالی را  وقف مدارس علمیه کنند رقم قابل توجهی خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین فرجی، همچنین اختصاص ۱۰ درصد از سود کارخانجات برای عزاداری و خرید و لباس و غذا را یکی از موضوعاتی دانست که کارخانجات به آن توجه دارند که بحث مدارس علمیه نیز می تواند در این ۱۰ درصد فرهنگ سازی شود.

وی، با تأکید بر استقلال مالی مدارس علمیه برای دوری از آسیب ها و مشکلات اقتصادی، گفت: یکی از مسائلی که می تواند استقلال مالی مدارس علمیه را تأمین کند وقف های پایدار در قالب وقف های مشارکتی مردم  است و هر واقف خیراندیشی به اندازه توان خود در وقف های مشارکتی شرکت داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان، همچنین تشویق و ترغیب خیرین به سنت حسنه وقف و بیان آثار و برکات وقف برای جامعه را مهم خواند و عنوان کرد: مدارس علمیه ای که دارای موقوفات بودند علما و بزرگانی برای جهان تشییع تربیت کردند که آثار آن برای واقفین خیراندیش باقی است و تا ابد نیز باقی خواهد ماند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا