شهر و جامعهعناوین اخبار

اجرای نمایش “سیندرلا ومنیژه” در هنرسرای خورشید

به گزارش سرمایه گستران ،در این نمایش بیژن گنجعلی، احمد خوانساری، رویا زیرک قشقایی، زهرا فدایی، محمدجواد تولایی، سیدیداله موسوی، زهرا نیلی خواجو، فرشته احمدی، بهنوش شاهزیدی، عباس آصفی، مهدی اسدی، فاطیما طاهری، فرمهر قاسمی و مسیح فولادگر بازی  می کنند.

منیژه دخترکارگردان است که پدرش۱۵ سال قبل عکاس ژورنالیست بوده ، زمانی که برای عکاسی به کشورافغانستان می رود دیگر برنمی گردد و در پایان معلوم می شود که دراثر سانحه ای حافظه اش را ازدست داده، دخترش منیژه در رشته کارگردانی مشغول به تحصیل بوده و برای طرح دانشگاه تئاتر سیندرلا رو انتخاب می کند و در واقع از لحاظ روحی به آرزوهای دور و درازش می اندیشد که در همین حین یک عکاس افغانستانی در پروژه کاری منیژه کارمی کند که در پایان مشخص می شود که وی شاگرد پدرمنیژه بوده و عکاسی را نزد او آموخته و الان به ایران سفر کرده که هم عکاسی کند از کشور استادش وهم گمشده های استادش را پیداکند.

این دو داستان بصورت موازی پیش می رود و ما داستان سیندرلا که برای همه  نوستالژیک  است را  با همان ریزه کاری ها خواهیم دید،کفش جادو،کالسکه، فرشته و دوختن لباس فاخرسیندرلا توسط عروسک های مهربان، درنهایت پیداشدن پدرمنیژه وجفت شدن کفش جادویی با پای سیندرلا مخاطب را به پایانی امید بخش هدایت می کند.

نمایش “سیندرلا ومنیژه” با نویسندگی و کارگردانی فرانک کیانی از ۱۲ تا ۲۹ بهمن ساعت ۱۹ از سوی تالار هنر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید به روی صحنه می رود.

مشاور کارگردان این نمایش فریدون خسروی، دستیار کارگردان حسین ناهید نژاد و آهنگساز هومن همامی است.

گفتنی است؛ علاقه مندان برای تهیه بلیط و تماشای این تئاتر می توانند به سایت www.navayemehr.ir مراجعه کنند.

** رصد هوشمند از اولویت های رصدخانه فرهنگی اجتماعی

مدیررصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان گفت: به دنبال رصد هوشمند حوزه فرهنگ و اجتماع هستیم تا تولید داده به روش‌های سنتی در اولویت ما نباشد.

مصطفی نباتی‌نژاد، مدیر رصدخانه فرهنگی اجتماعی اصفهان در نشست شورای هماهنگی و تعامل رصدخانه فرهنگی اجتماعی استان اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر به دنبال رصد هوشمند حوزه فرهنگ و اجتماعی هستیم به نوعی که در زمانی که دیگر تولید داده به روش‌های سنتی در اولویت ما نباشد و بتوانیم به لحظه اطلاعات را از طریق فرآیندهای موجود و تکنولوژی را بدست آوریم.

وی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌ها افزود: آماده کردن دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای همکاری با رصدخانه برای در اختیار قرار دادن اطلاعات درخواستی یکی از اقدامات زیرساختی بوده که درحال انجام است.

وی در ارتباط با سطوح مختلف رصدخانه اظهار داشت: سطح اول شورای سیاست گذاری که همان شورای فرهنگ عمومی استان است و براساس تشخیص این شورا رصدخانه در جلسات آنها حاضر خواهد شد. سطح دوم شورای برنامه ریزی رصدخانه که با توجه به ابتکار اولیه شهرداری بر این ارگان تکلیف شد که به ریاست شهردار تشکیل شود و سطح سوم دبیرخانه شورای علمی است که برای حمایت رصدخانه فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر رصدخانه فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه کاهش آسیب‌های اجتماعی دراصل بهره‌وری فرهنگی است که رضایت را به دنبال خواهد داشت، گفت: بخشی از کار ما تهیه مولفه‌های فرهنگی اجتماعی برای دراختیار قرار دادن دستگاه‌های مختلف است تا در مراحل اجرایی و تصمیم‌گیری از آن استفاده کنند.

نباتی نژاد افزود: استان اصفهان در زمینه توسعه شهری دارای مقام‌های برتر و در زمینه آسیب‌های اجتماعی در پایین‌ترین رتبه‌هاست که باید برای پیشگیری از شیوع آسیب‌های اجتماعی فرهنگی اقداماتی انجام داد.

** همراه با مرکز نجوم ادیب در ویژه برنامه های زیر آسمان اصفهان

رصد ماه و سیارات زیر آسمان اصفهان، ویژه‌برنامه‌ای بود که در هفته اول بهمن ماه با استقبال قابل توجه علاقمندان برگزار شد.

در بخش نمایشگاه بیشتر از هر بخش دیگری غرفه فیزیک مملو از کودکان و نوجوانان علاقه‌مند است، بخش وزن‌کشی سیارات یکی از جالب‌ترین بخش‌های نمایشگاه است.  بر روی دیوار ویژگی‌های سیارات مختلف مانند ماه، زحل و … قرار دارد و در هر بخش مقایسه‌ای بین وزن سیارات و زمین انجام گرفته، سپس توضیح داده شده که هر فردی می‌تواند با قرارگرفتن بر روی ترازویی که مقابل هر سیاره است وزن تقریبی خود را بر روی سیاره مورد نظر اندازه‌گیری کند. ابتکار جالبی است به ویژه برای افرادی که وزن زیادی دارند، همه در تلاش هستند تا با وزن‌کشی خود در سیارات مختلف سیاره ایده‌آل خود برای سفر را انتخاب کنند، یکی ماه و یکی مشتری و دیگری زحل را برای سفر انتخاب می‌کند.

بخش غذاخوردن فضانوردان نیز خیلی جالب است که بسیاری از بچه‌ها را سر شوق آورده است، فیلم یکی از فضانوردان را در حال ساندویچ درست کردن نشان می‌دهد که به خاطر شرایط بی‌وزنی  وبرای خودداری از معلق شدن غذاها آنان را روی دیوار بچسباند.

بیات مسئول غرفه هوا فضا توضیح می‌دهد که این سفر به منظور تعمیر تلسکوپ هابل انجام شده و فضانوردان ناگزیر به انجام پیاده‌روی فضایی به وسیله ابزارهای خاص هستند که این کار تنها با تمرین بسیار امکان‌پذیر است.

از بخش‌های دیگر این برنامه، رصد آسمان شب است برای دیدن این بخش هیجان‌انگیز باید به بخش محوطه شهر علم بروم،  تاریکی زیبایی در بخش رصدی حکم‌فرماست بنابراین برای رسیدن به تلسکوپ‌ها باید به آرامی قدم برداری، در اینجا دو تلسکوپ قرار گرفته است که یکی به سمت سحابی جبار و دیگری به سمت ماه نشانه رفته است؛ رصدخانه مرکز نجوم ادیب سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز با یک نمایشگر بزرگ در حال نمایش ماه تنها قمر زمین است.

نزدیکتر می‌روم حامد لاله‌زار مسئول رصدخانه مرکز نجوم ادیب به حفرات موجود در این سیاره اشاره می‌کند و از مردم می‌خواهد که به نقاط تیره و روشنی که بر روی ماه قرار دارد نگاه کنند و با این سوال که دلیل ایجاد این نقاط چیست از مردم می‌خواهد تا در پرسش و پاسخ شرکت کنند.

لاله‌زار علت اصلی ایجاد این نقاط که به دریاواره معروف هستند را برخورد شهاب‌سنگ‌ها و دیگر اجرام آسمانی بر روی سطح ماه در زمان تشکیل منظومه شمسی عنوان می‌کند که موجب ایجاد گودال‌ها و کوه‌های مختلف شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در مورد تیره بودن این حفره‌ها، گفت: در زمان برخورد به علت مذاب بودن ماه لایه‌های آتشفشانی بر روی سطح سیاره باقی مانده و پس از سرد شدن آنان بخش‌های تیره رنگ روی ماه قابل مشاهده هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا