پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

استان اصفهان دومین استان قرآنی کشور شد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، یحیی قاسمی اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده امسال مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با همکاری و مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آزمون ششم مرحله طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم را تحت عنوان آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار می کند.

وی در ادامه افزود: در همین راستا نیز ثبت نام از فعالان قرآنی و افرادی که در طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم شرکت کرده بودند از تاریخ ۱۸ آذر ماه در سایت این آزمون به نشانی  www.quranedu.ir آغاز شد و تا صبح روز شنبه ۷ بهمن ماه نیز بیش از ۲۴۱ هراز از سراسر ایران نفر در این آزمون ثبت نام کردند.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ادامه داد: که از این تعداد ۲۹۳۴۸ نفر از استان اصفهان در این آزمون ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۴۵۶۸ نفر از موسسات قرآنی استان هستند و مابقی نیز از شرکت کنندگان در ششمین دوره طرح ملی تربیت حافظان قرآن کریم هستند و این امر باعث شد تا استان اصفهان پس از تهران به عنوان دومین استان در تعداد افرادی که در این آزمون ثبت نام کرده اند محسوب شود.

یحیی قاسمی در ادامه گفت: همچنین تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۹ بهمن ماه نیز امکان ویرایش اطلاعات فردی برای افرادی که در این آزمون ثبت نام کرده اند از طریق سایت امکان پذیر است.

وی در ادامه خاطر نشان شد: این آزمون در ۲۴ رشته حفظ، قرائت، حفظ موضوعی قرآن کریم، مفاهیم و… در روز ۱۰ اسفند ماه سال جاری و به صورت سراسری برگزار می شود.

**برگزاری مراسم سالگرد شهادت امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع)

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) گفت: روز پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه مراسم سالگرد شهادت امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) در جوار حرم مطهر این امامزادگان برگزار و این مراسم به صورت زنده از شبکه های سراسری و استانی نیز پخش می شود.

 حجت الاسلام و المسلمین علیرضا محلوجی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده ۱۴ جمادی الاول برابر با ۱۲ بهمن ماه و همزمان با سالروز شهادت امامزادگان آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) ویژه برنامه ای به همین مناسبت در جوار حرم مطهر این امامزادگان واجب التعظیم برگزار می شود.

وی افزود: این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشاء همراه با مداحی ذاکر اهل بیت(ع) احمد نیکبختیان  و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی میرلوحی از اعضای هیئت امنا مدرسه امام جعفر صادق(ع) در جوار حرم مطهر این امامزادگان عظیم الشان برگزار می شود.

مسئول نمایندگی اوقاف و امور خیریه امامزاده آقاعلی عباس و شاهزاده محمد(ع) خاطر نشان کرد: همچنین با هماهنگی های به عمل آمده این مراسم به صورت زنده از شبکه های قرآن، خبر و شبکه اصفهان پخش می شود.

**عیادت خادمان امامزاده سید محمد(ع) خمینی شهر از بیماران

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خمینی شهر گفت: به مناسبت روز پرستار خادمان افتخاری امامزاده سید محمد علیه السلام خمینی شهر به عیادت بیماران رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی قربانی اظهار داشت: به مناسبت میلاد باسعادت حضرت زینب(س) و همزمان با روز پرستار پرسنل و خادمان افتخاری امامزاده سید محمد علیه السلام خمینی شهر با پرچم آستان مقدس این امامزاده در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی اشرفی خمینی شهر حاضر شدند و از بیماران بستری در این مرکز عیادت کردند.

وی در ادامه افزود: همچنین در این مراسم به پرستاران شاغل در این بیمارستان به مناسبت روز پرستار شاخه های گل اهدا شد و از زحمات آنان تقدیر به عمل آمد و تعدادی بسته تبرکی این امامزاده عظیم الشان نیز بین بیماران و پرستاران توزیع شد.

**به زودی درب های فولادی امامزاده عبدالله(ع) فریدن نصب می شوند

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن گفت: با کمک خیرین و با اعتباری بالغ بر ۳۶۰ میلیون ریال درب های فولادی امامزاده عبدالله(ع) رزوه از توابع شهرستان فریدن در دست ساخت است.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: در راستای توسعه و زیبا سازی حرم مطهر امامزادگان قراردادی با استاد علی کاظمی اصفهانی جهت ساخت چهارلنگه درب فولادی برای امامزاده عبدالله(ع) رزوه منعقد شده است.

وی افزود: ابعاد این درب ها ۴ متر و نیم در ۳ متر و ۸۰ سانتیمتر است که در ساخت این درب ها از هنرهای گوی و ماسوله، قلم زنی و مینا کاری به همراه ابیاتی از اشعار محتشم کاشانی و ۵۰ گرم طلا به صورت آب کاری استفاده می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فریدن ادامه داد: هزینه ساخت این درب ها بالغ بر ۳۶۰ میلیون ریال است که از محل کمک های مردمی تامین می شود و اردیبهشت ماه سال آینده نیز این درب ها نصب می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی گفت: آستان مقدس و متبرکه امامزاده عبدالله (علیهالسلام) در شهرستان چادگان و در شهر رزوه واقع است.

**حوزه‌ی وقف نیازمند نگاهی نو

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان گفت: کاربری حدود د ۷۸رصد رقبات شهرستان لنجان مزروعی است و با خشکسالی های اخیر اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش به سختی محقق شده است.

حسین صفری به اهمیت وقف، ضرورت و جایگاه آن در جامعه و اینکه تا چه اندازه می تواند برای حل مشکلات راهگشا باشد اشاره کرد و اظهار داشت: اساس وفلسفه‌ی پیدایش وقف برطرف کردن نیازهای جامعه است، مکتب حیات بخش اسلام با هدف رسیدن بشر به مراتب ارزشمند انسانی و معنوی، و برای جبران کاستی‌ها، محرومیت‌ها و زدودن نا امیدی و تبعیض، و رفع فاصله‌ی فاحش طبقاتی، و همچنین به منظور  استقرار قسط و عدل در جامعه، سنت‌های حسنه ای را مقرر داشته که از جمله آنها وقف، صدقات و خیرات است. در قران کریم آیات فراوانی در مورد عمل صالح، تعاون، احسان، صدقه، انفاق و ایثار  وجود دارد که آشنا ترین آن بخشی از آیه ۱۴۸ سوره‌ی‌ بقره، و ۴۸ سوره‌ی مائده،بیان “فاستبقوا الخیرات”است. از آنجا که وقف با تأمین نیازهای مادی و معنوی و گشودن راه کسب فضائل و کمالات افراد جامعه می تواند از بروز بسیاری از آلام و مصایب، و رواج مفاسد و رذائل پیشگیری کند، آثاراخلاقی و عواید معنوی بی شماری را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در اهمیت و ضرورت وقف همین بس که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند:”اگر تبلیغات دولت رایج شود، خواهید دید که از همین نذر و وصیت و وقف چه خدماتی به کشور می شود و بی شک نیمی از اداره کشور را اینگونه چیزها می چرخاند.”

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان افزود: یکی از کارهایی که در راستای ترویج فرهنگ وقف انجام شده و منحصر به هفته‌ی وقف نیست، یعنی همیشه در حال اجرا است”ایجاد اتاق مشاوره‌ی وقف”در ادارات اوقاف است. که به خیرین مشاوره می دهند تا دارایی خود را در مسیر برطرف کردن نیازهای روز جامعه وقف کنند. مثلاً یکی از زمینه‌هایی که لازم است واقفین به آن توجه داشته باشند، اشتغال زندانیان نیازمند و تأمین مالی خانواده‌ها‌ی آنها –کمک به حادثه دیدگان حوادث غیر مترقبه وترویج علوم وفن آوری و…. است.

حسین صفری در ادامه خاطر نشان شد: در حدود ۷۸ درصد از رقبات شهرستان کشاورزی، ۶ درصد تجاری و ۱۶ درصد مابقی به صورت مسکونی، مذهبی و خدماتی هستند و هر سال نیز درآمد استحصالی هر موقوفه  براساس نیات واقفان خیر اندیش (طبق وقفنامه) هزینه می شود. با توجه به اینکه بخش بزرگی از رقبات و موقوفات شهرستان کشاورزی است و به دلیل وجود خشکسالی های چند سال اخیر درآمد این رقبات بسیار کم و ناچیز بوده و .بدین منظوردر سال‌های اخیر اداره‌ اوقاف شهرستان گام های مؤثری را در زمینه‌ی شناسایی و احیای رقبات و موقوفات، و آبادانی آنها برداشته، که در آینده شاهد رشد آنان خواهیم بود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان لنجان در ادامه به ثبت ۴۲۴ موقوفه در شهرستان اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت اجتماعی و اعتقادات مذهبی مردم، شهرستان از لحاظ کمی و کیفی موقوفات در  شهرستان وجود دارد روشن است که تمایل افراد به انجام امور خیریه و عام المنفعه رابطه‌ مستقیمی با وضعیت  اقتصادی آنها دارد. اما اوضاع نامناسب اقتصادی جامعه در سال های اخیر نه تنها خدشه ای به اعتقادات و نیات خیرین وارد نکرده، بلکه انتظار می‌رود با اعتماد سازی و جذب حداکثری خیرین و واقفان در آینده نیز همچون گذشته شاهد ایجاد وقف های جدیدی در شهرستان باشیم.

حسین صفری در پایان بیان کرد: مسائل انسانی و اجتماعی زیبا و برکات زیادی در سنت حسنه وقف وجود دارد در همین راستا از همه گروه های اجتماعی و  فرهنگی و علی الخصوص مذهبی جامعه دعوت می کنم، تا با نگاهی نو به حوزه‌ وقف در شناسائی واحیا ء و عمران و آبادانی موقوفات و سوق دادن واقفان و خیرین به رفع نیاز های روز جامعه یاری گر اداره اوقاف وامور خیریه  باشند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا