شهر و جامعهعناوین اخبار

موزه ها مامنی برای هویت ایرانی اسلامی هستند/شهرداری راه را برای موزه داران هموار می کند

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان قدرت الله نوروزی در بیست و دومین سلسله نشست های هم اندیشی” اصفهان فردا” با حضور جمعی از موزه داران افزود:بسیار خرسندم در بین این صنف هستم و پای درد و دل آنها نشستم.

وی اصفهان را شهر موزه معرفی و بیان کرد:اولین موزه ایران در سال ۱۳۱۰ به عنوان کاخ چهلستون در اصفهان راه اندازی شد و این مهم افتخاری برای کشور است.

موزه ها به کتاب تاریخ تشبیه دارند

شهردار اصفهان با بیان این که موزه ها درس های آموزنده را به افراد می دهند اذعان داشت:موزه ها مامنی برای هویت ایرانی اسلامی هستند که منبع اصلی و مرجع آیندگان حفظ شود و در امان بماند.

 وی موزه ها را همچون کتاب تاریخ تشبیه و تصریح کرد: از این طریق می توان به هویت و فرهنگ یک کشور دست یافت در موزه ها پیروزی ها و شکست ها به تصویر کشیده شده همچنین نقوش روی ظروف سفالین و کاشی ها و فرش ها معرف فرهنگ و هویت کشور هستند.

نوروزی با تاکید بر این که موزه داران کلید داران گنجینه اصیل ملی هستند اظهارداشت: این قشر با هنر، ذوق و عشق مرتبط هستند.

موزه داری کاری موثر در اقتصاد فرهنگی یک کشور است

 وی اضافه کرد: امروزه موزه داری کاری موثر در اقتصاد فرهنگی یک کشور است این قشر ارتباط نزدیکی با گردشگران دارد.

شهردار اصفهان با بیان این مطلب که اصفهان نیاز به موزه ندارد و هر کجا و مکان این شهر موزه است عنوان کرد: اصفهان شهری خلاق و توانمند است و امروز این سمبل ها در اختیار موزه داران می باشد که کلید های این گنجینه ها ی اصیل شهر را در دست دارند تا به نسل های بعدی واگذار کنند.

موزه داران باید برای بازدید کنندگان برنامه ریزی کنند

وی با بیان این که موزه داران باید برای بازدید کنندگان برنامه ریزی کنند تا موزه ها تکرار پذیر باشند ادامه داد: برنامه ریزی ها می بایست به گونه ای باشد  که نوجوانان جذب موزه ها شوند و تنوع و جاذبه داشته باشد که خانواده ها با همدیگر در موزه ها حضور یابند.

اصفهان را گنجینه و شهر موزه می نامند

نوروزی با اشاره به این که ۱۰۲ اثر اصفهان دارای مهر اصالت است اظهارداشت: هزاران اثر دیگر در این شهر وجو دارد به همین دلیل اصفهان را گنجینه و شهر موزه می نامند.

 وی با بیان این که اصفهان نیز استعداد داشتن موزه ای همچون لوور پاریس را دارد  بیان کرد: لازم است جاذبه گردشگری این گونه ای در شهر اصفهان ایجاد شود و این مهم نیاز به انسجام دارد.

مدیریت شهری رقیب و جایگزین موزه داران نیست

شهردار اصفهان با بیان این مطلب که شهرداری نقش تسهیل گیری برای موزه داران خواهد داشت عنوان کرد: مدیریت شهری رقیب و جایگزین موزه داران نیست؛ موزه داران باید با برنامه ریزی و  قدرت در عرصه حضور داشته باشند تا تاریخ و هویت شهر را معرفی کنند.

وی با تاکید بر این که رونق شهر و اقتصاد با حضور گردشگران محقق می شود که این مهم با فعالیت موزه داران صورت می گیرد خاطر نشان کرد: زمانی که اقتصاد شهر رو به بهبودی رود کسالت از شهر رخت بر می بندد و شادابی در شهر حکم فرما می شود لذا لازم است موزه داران موزه ها را از حالت سکون و کسلی بیرون بیاورند.

مدیریت جدید شهری راه را برای موزه داران هموار می کند 

نوروزی تاکید کرد: مدیریت جدید شهری راه و مسیر را برای موزه داران برای رونق بخشی این صنف هموار می کند  اما از سوی دیگر موزه داران باید فعال تر از قبل باشند و با برنامه ریزی دقیق و تقویت تشکل و انجمن خود موزه جامعی را تاسیس کنند.

وی با اشاره به این که شهرداری در نظر دارد کارخانه ریسباف را به موزه تبدیل کند و تاکنون جلساتی در این خصوص برگزار کرده است اذعان داشت: موزه داران باید با قدرت، قوت ، انگیزه  و با امید به آینده زمینه را برای حضور گردشگران فراهم کنند این مهم بهترین مسیر برای تقویت حوزه اشتغالزایی، اقتصادی و رفع رکود است که لازم است به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

گردشگری رونق موزه ها را به دنبال دارد

شهردار اصفهان با بیان این که گردشگری رونق موزه ها را به دنبال دارد ادامه داد: مجموعه داران و موزه داران باید برای موزه ها برنامه داشته باشند و سعی کنند با آموزش و فعالیت بیشتر برندینگ ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: موزه داران با اتحاد، انسجام ، تعامل و هم افزایی و تسهیل امور راه را برای رسیدن اهداف هموار می کنند چرا که موزه ها مکان درآمدزا، فرهنگی و معرفی تاریخ شهر و هویت کشور هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا