اخبار صنعت، معدن و تجارتشهر و جامعهعناوین اخبار

افتتاح چهار پروژه تولیدی و زیست محیطی ذوب آهن اصفهان با حضور مدیرعامل شستا

به گزارش سرمایه گستران، در این آیین ویژه ، چهار پروژه ریخته گری Beam Blank  ، بازسازی و اصلاح سیستم غبارگیرهای کنورتورهای بخش فولادسازی ، سیستم   POST COMBUSTION وآبزدائی از لجن کنورتور و بازگشت آب همراه به سیکل کارخانه افتتاح شد و به بهره برداری رسید. 

مهندس لطفی در این آیین طی سخنانی ، شرایط کنونی ذوب آهن اصفهان را مطلوب و رو به بهبود دانست و گفت : تلاشگران و مسئولین این شرکت با اجماع استفاده از ظرفیت های تخصصی ذوب آهن اصفهان موفق شده اند گام های مهمی در جهت کاهش هزینه های تولید ، کاهش قیمت تمام شده و صرفه جویی در هزینه های پروژه های توسعه ای بردارند که حاصل آن در سوددهی این شرکت نمایان شده است .

وی افزود : این مجتمع عظیم صنعتی با ادامه این فعالیت ها و تلاش ها ، امیدواری های بسیاری را ایجاد کرده که در سال آینده بتواند به سود بیشتر ومطمئن تری دست یابد .

عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) افتتاح چهار پروژه تولیدی و زیست محیطی در ذوب آهن را نشانگر حرکت رو به رشد این شرکت دانست و افزود : این مجتمع عظیم صنعتی که مادر صنعت فولاد کشور است ، تا اسفندماه امسال ۵۰ ساله می شود و این سابقه نیم قرنی برکات بسیاری برای صنعت کشور به همراه داشته است چرا که ذوب آهن اصفهان  نقش اساسی در توسعه صنعت کشور داشته است .

بدهی های بانکی ذوب آهن با مطالبات تامین اجتماعی تهاتر می شود

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خبر خوبی برای شرکت های تابعه شستا نیز اعلام نمود و گفت  : تا سال آینده ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی  با بانک مرکزی به گونه ای تهاتر می شود که مشکل بدهی های بانکی و تسهیلاتی که شرکت های تابعه تامین اجتماعی دریافت نموده اند حل شود  بدین ترتیب تمامی بدهی های بانکی ذوب آهن تهاتر می شود و این شرکت می تواند از تسهیلات بانکی برای پیشبرد طرح های توسعه خود بهره بگیرد.

مهندس لطفی در ادامه سخنان خود تاکید نمود که شرکت شستا تا پایان سال ۹۸ از بنگاه داری خارج شده و سهامداری می کند وبدین ترتیب شرکت های کوچک به بخش خصوصی واگذار میشود .

وی افزود : برنامه راهبردی شستا حضور در بخش های بانک ، بیمه ، معدن و به طور کلی پروژه های ملی و بزرگ است و امیدوارم با توسعه مراودات بین المللی ، شاهد توسعه این بنگاه های اقتصادی باشیم .

مهندس صادقی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز در نشستی که پیش از آیین افتتاح پروژه های مذکور برگزار شد ، گزارشی از شرایط این شرکت از جمله وضعیت تولید ، پروژه های توسعه ، کاهش هزینه ها ، رشد صادرات و … ارائه نمود .

وی در بخشی از سخنان خود گفت : قیمت تمام شده محصولات ذوب آهن اصفهان از سال ۹۴ تا کنون با وجود تورم طی دو سال ، افزایش قیمت زغال سنگ و سایر مواد اولیه کاهش یافته که حاصل بیش از ۱۰۰ اقدام مدیریتی است .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان قیمت تمام شده این شرکت نسبت به دیگر واحد های بزرگ فولادی کشور را بیشتر ذکر کرد و گفت : این امر حاصل این است که ذوب آهن که روش کوره بلند برای تولید فولاد دارد ،  از زغال سنگ و کک به عنوان انرژی های اصلی استفاده می کند و این مواد اولیه را با قیمت های جهانی می خرد اما شرکت های فولادی که روش احیاء مستقیم دارند از یارانه انرژی برخوردارند و گاز و برق را بسیار ارزان تهیه می کنند . این امر باعث می شود رقابت ذوب آهن با آن شرکت ها در قیمت تمام شده عادلانه نباشد .

مهندس صادقی همچنین از موفقیت آمیز بودن تلاش های این شرکت در کاهش مصرف آب خبر داد و گفت : پروژه های کاهش مصرف آب با جدیت دنبال می شود و در این شرکت کمیته بحران آب نیز شکل گرفته است تا پیش بینی های لازم برا ی حفظ تولید در شرایط بحرانی را انجام دهد .

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از شکسته شدن رکورد تولید کک در این شرکت خبر داد و گفت : با توجه به موفقیت ذوب آهن اصفهان در تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کک در سال جاری ، واردات این مواد اولیه به شدت کاهش یافته و به ۴۴ هزار تن رسیده که بسیار مقدار ناچیزی است .

مدیرعامل شستا و دیگر حاضرین در آیین افتتاح ۴ پروژه ذوب آهن اصفهان از خط تولید به ویژه تولید ریل و پروژه های  مختلف این شرکت بازدید نمودند.

ذوب آهن اصفهان در آستانه پنجاه سالگی و در ایام ا… دهه مبارک فجر به همت تلاشگران خود شاهد افتتاح چهار پروژه تولیدی و زیست محیطی است که علاوه بر اثرات چشمگیر در حفاظت از محیط زیست ، از ارزش افزوده قابل توجهی نیز برخوردار هستند .

این چهار پروژه عبارتند از : پروژه ریخته گری Beam Blank  ، پروژه بازسازی و اصلاح سیستم غبارگیرهای کنورتورهای بخش فولادسازی ،  پروژه سیستم  POST COMBUSTIONو پروژه آبزدائی از لجن کنورتور و بازگشت آب همراه به سیکل کارخانه که گزارش آن در پی می آید :

پروژه ریخته گری Beam Blank 

امروزه یکی از شاخصه های پیشرفت کیفی در ریخته گری مداوم جهان، امکان تولید مقاطع پیچیده می باشد. با توجه به تنوع نیازهای بازار در محیط به شدت رقابتی صنعت فولاد، درجه بالائی از انعطاف پذیری،کیفیت محصول، تولید اقتصادی و مشتری مداری جهت رسیدن به موفقیت ضروری می باشد. یکی از مقاطع خاص ریخته گری مداوم مقطع  Beam Blank   می باشد. قالب های ریخته گری این مقطع ،به گونه ای است که شکل اولیه مورد نیاز پروفیل های ساختمانی خانواده تیر آهن را تامین می‌کند.

از مزایای تولید   Beam Blank  که ارزش افزوده ۱۰۰۰ میلیارد ریالی دارد ، میتوان به مواردی از قبیل کاهش مصرف انر‍ژی، افزایش بهره وری، کیفیت بالاتر محصولات، افزایش حجم وسرعت تولید محصول نهائی، کاهش پاس نوردی، کاهش میزان غلتک مصرفی نوردو قابلیت تولید مقاطع سنگین اشاره نمود.

   

در این خصوص با تلاش و پشتکار پرسنل بخش فولادسازی، مراحل طراحی و تهیه نقشه های قالب و موبیل سکتور شامل انجام هماهنگی های لازم با مهندسی نورد و مشخص کردن ابعاد Beam Blank مورد نیاز،طراحی وتامین مس قالب بر اساس ابعاد مشخص شده توسط بخش فولادسازی ،طراحی واتر ژاکت بر اساس ابعاد و شکل مس قالب و محاسبات انتقال حرارت ،طراحی کاست ، طراحی کشاننده و صاف کن وتهیه نقشه های ساخت انجام وکلیه تجهیزات مورد نیاز پروژه طراحی ،تامین و ساخته شد و مراحل تست گرم و تولید آزمایشی آن با موفقیت انجام گرفت.

حجم عملیات این پروژه شامل ۹٫۱ تن ساخت تجهیزات و ۹٫۱ تن نصب تجهیزات است که با هزینه ای بالغ بر ۸٫۰۶ میلیارد ریال انجام شده است .

پروژه بازسازی و اصلاح سیستم غبارگیرهای کنورتورهای بخش فولادسازی

به منظور کنترل آلاینده های زیست محیطی ناشی از فرآیندهای کنورتورهای ناحیه فولادسازی پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورها با استفاده از خدمات پیمانکار خارجی در دستور کارشرکت قرار گرفت. فاز اول این پروژه بر روی کنوتور شماره ۲  با استفاده از خدمات یکی از معتبرترین برندهای بین المللی در حوزه تصفیه غبار (شرکت Oschatz آلمان) انجام و اقدامات اصلاحی تکمیلی آن نیز انجام گرفت .

 ادامه این پروژه با استفاده از توان و دانش متخصصین ذوب آهنی انجام شد ونوسازی و بازسازی سیستم تصفیه غبار کنورتور شماره ۳  و کنورتور شماره یک  با تکیه بر توانمندی های داخل شرکت به طور کامل انجام گرفت.   اندازه گیری های انجام گرفته در دوره پس از بهره برداری که توسط شرکت پیرایه زیست گیلان( آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت محیط زیست) با نظارت دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست انجام گرفته نشانگر موفقیت و اثر بخشی پروژه می باشد.

حجم عملیات این پروژه شامل ۳۲٫۴ تن نصب تجهیزات داخلی ، ۱۱ تن نصب تجهیزات خارجی و ۲٫۵ تن نصب قطعات یدکی می باشد که با هزینه ای بالغ بر ۳۴ میلیارد ریال و ۲٫۰۹ میلیون یورو انجام شده است .

پروژه آبزدائی از لجن کنورتور و بازگشت آب همراه به سیکل کارخانه

این پروژه که یکی از بزرگترین پروژه های تحقیقاتی صنعت فولاد محسوب می شود ابتدا به صورت طرح پایلوت ، آزمایش و اجرا گردید و نظر به کسب نتایج مطلوب ، طرح صنعتی آبزدائی از لجن کنورتور در ذوب آهن اصفهان اجرا شد .

از جمله مزایای اقتصادی و زیست محیطی این طرح ،  کاهش هزینه های انتقال آب و لجن به سایت هواشناسی و برگشت حجم قابل توجهی از آب ( روزانه ۸۰۰ متر مکعب )  به سیکل تولید است که با توجه به شرایط بحرانی تامین آب از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد .

حفظ و بهبود محیط زیست به دلیل مشکل تردد و حمل تانکر های لجن در سطح کارخانه و عدم ارسال آب مذکور به سفره های زیر زمینی در ضلع غربی ذوب آهن از دیگر مزایای اجرای این طرح است.

حجم عملیات این پروژه شامل ۱۷۰ تن بتن ریزی و ۱۹۴ تن نصب تجهیزات است که با هزینه ای بالغ بر  ۷۴ میلیارد ریال انجام شده است .

پروژه سیستم   POST COMBUSTION

باتوجه به لزوم کاهش HMR و افزایش مصرف قراضه در کنورتور، پروژه احتراق ثانویه ( post combustion)  در ذوب آهن اصفهان با استفاده از توان تخصصی تلاشگران این شرکت انجام شد . از طریق این پروژه که ۱۰۰۰ میلیارد ریال ارزش افزوده دارد ،  می توان قراضه بیشتر به شارژ فلزی اضافه کرد و ضریب مصرف چدن مذاب ( HMR ) را ۸ درصد کاهش داد .

اکسیژن در فرایند فولادسازی در کیفیت محصول نقش مهمی ایفاء می کند . تکتولوژی تزریق اکسیژن به روش احتراق ثانویه ( post combustion) در قسمت فوقانی سرباره اجازه تبدیل co  به co2 را می دهد . این روش به منظور ایجاد بهبود در پروسه و افزایش تولید ترویج شده است . بیشتر فولادسازان روش احتراق ثانویه را به منظور نگهداری بیشتر از سری لانس و نگهداری از قسمت مخروطی و دهانه کوره بکار می برند . برخی از مزایای این روش در تولید و تعمیر و نگهداری تجهیزات به شرح ذیل است :

افزایش مصرف قراضه و انعطاف پذیری مصرف قراضه نسبت به مصرف چدن مذاب

احتراق تبدیل گاز به co به co2

کمک کردن به فسفر زدایی

کاهش در آسیب دیدگی لوله استوانه لانس به دلیل عدم نیاز به تمیزکاری

افزایش در استفاده از لانس به دلیل عدم  نیاز به تمیز کاری و deskulling لانس

امکان استفاده از لانس جهت دمش اکسیژن و جهت سرباره پاشی

کاهش در آسیب های مکانیکی در مناطق دهانه مخروطی کوره

پروسه احتراق در انواع فرایندهای BOF از کنورتورهای ۸۰ الی ۳۰۰ تنی می توان استفاده کرد

حجم عملیات این پروژه شامل ۳ تن ساخت و نصب تجهیزات است که با هزینه ای حدود ۲۰ میلیارد ریال انجام شده است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا