شهر و جامعهعناوین اخبار

علل و عوامل گرایش به بدپوششی

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،آسیب های اجتماعی، پدیده ای است که جوامع گوناگون، برحسب وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود با انواع متفاوتی از آن رو به رو هستند. در همه جوامع انسانی، اصطلاح آسیب های اجتماعی، در مورد رفتار و عملکرد عدّه ای اطلاق می شود که اعمالی خلاف قانون، چارچوب یا موازین مذهبی و اجتماعی جامعه انجام می دهند. هر چند تفاوت فرهنگ ها و ایین های مذهبی، سبب می شود که عملی در یک جامعه، خلاف و در جامعه دیگر، مورد قبول و پسندیده باشد. حجاب ثمره عفت و حرمت ماحصل عفت و حجاب است. «عفاف نوعی، حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می دارد یعنی حفظ چشم، گوش، قلب و تمامی اعضاء و جوراح از هرگونه خطا و گناه، که حاصل این عفت و حجب درونی، پوشش ظاهری است» به تعبیری لطیف تر؛ حجاب ثمره عفت است و جامعه عفیف، از هر جهت مترقی است و کمتر دچار آسیب خواهد شد. در این مقاله به بررسی معضل بدپوششیو بی حجابی علل آن و راهکار مقابله با آن مورد بررسی قرار می گیرد.

عوامل ایجاد کننده بدپوششی که زمینه ساز بی حجابی خواهد شد:

الف) عوامل بیرونی

عوامل بیرونی ترویج بدپوششی وبی حجابی در جامعه اسلامی ایران عبارتند از:

۱- بیم دشمنان انقلاب اسلامی از اصولگرایی ورشد روز افزون معنویت در مقابل ماتریالیسم غربی ودر نتیجه مقابله با پیشرفت چنین آموزه ای در ایران وجلوگیری از ورود وصدور آن به دیگر کشورها وبه خطر افتادن منافع آنان.

۲- تبلیغات گسترده فرهنگی ( تهاجم فرهنگی ) دشمنان علی الخصوص آمریکای جنایتکار و اسرائیل و… از طریق ماهواره، اینترنت و… به منظور جلوگیری از ترویج اسلامگرایی در جهان خصوصا کشورهای غرب.

۳- بی هویت کردن نسلهای آینده جمهوری اسلامی وبی تفاوت کردن نسل فعلی وتخریب آموزه های نسل اول ودوم انقلاب اسلامی.

۴- فشارهای سیاسی بر نظام بین الملل وسازمانهای وابسته به آن در برخورد با جمهوری اسلامی ایران ازقبیل: سازمــــان حقوق بشر، کنوانسیون برابری حقوق زن ومرد، یونسکو و… با توجیهات کاذبانه ی: عدم وجودآزادی، وجود زندانیــان سیاسی، پایمال کردن حقوق زنان و…

۵-ارائه ی مُدهای غربی که منطبق بانوع حکومت ماتریالیستی آنهاست به عنوان الگو وسنبل پیشرفت وپرستیزومقابله با الگوهای برتراسلامی وایرانی.

۶- ایجادجو ناخرسندی عمومی ازحکومت جمهوری اسلامی وبزرگ نمایی مشکلات احتمالی با تبلیغات گسترده وایجاد جو بد بینی نسبت به نهادهای نظارت وهدایت کننده مانند: سپاه وبسیج وقوه ی قضائیه و ….

ب) عوامل درونی

۱-کم توجهی ویا بی توجهی نسبت به انجام فریضه امر به معروف ونهی از منکر.

۲- تبدیل شدن ناهنجاریها به هنجارها به دلیل بی توجهی ویا کم توجهی مردم به ناهنجاریها.

۳- برخورد سیاسی وجناحی وحتی احساسی با مقوله ی فرهنگ.

۴- تولید الگوها ومحصولات فرهنگی والبسه های غیر متعارف با مد های غربی وعرضه ارزان قیمت آن به بازار خرید.

۵- برخوردهای غیراصولی وغیر کارشناسانه با پدیده ی بدپوششی در بین جوانان

۶- عدم توجه به نقاط مثبت حجاب وتبلیغ..

عدم ارائه ی الگوی مناسب ودرخور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی

۷- خصوصی سازی مراکز ومؤسسـات فرهنگی وارائـه ی محصـــولات آن بدون توجه و نظارت کامل به کیفیت ونحوه ی فعالیت آنان

۸- فاصله گرفتن جوانان ازآموزه های دینی وفرهنگ غنی اسلام به دلیل تبلیغ غلط آن وعدم توجه به خواستهای منطقی آنان.

راهکارهای پیشگیری از بد پوششی در جامعه

شناساندن الگوهای والا

امروزه یکی از تأسف های جدی این است که زن مسلمان آن چنان که باید و شاید با چهره های بلند تاریخ آشنا نیست، زندگانی حضرت زهرا(س) و فرزند برومندش، پیام آور عاشورا حضرت زینب(س) باید برای زن مؤمنه نشان داده شود، تا بنگرد با حفظ هویت و شخصیت و وقار می تواند در جامعه حضور پیدا کند و ایفای نقش کند.

شکی نیست که یکی از آثار بدحجابی، بی بند و باری و روابط نامشروع در ابعاد وسیع است چنانکه در دنیای غرب، به خوبی دیده می شود و آثار نکبت بار روابط نامشروع بر کسی پوشیده نیست. یکی از آثار آلوده شدن نسل و به دنبال آن سقط جنین و تولد فرزندان نامشروع و غیر قانونی است که متأسفانه بر اثر عدم رعایت عفت و پوشش اسلامی، این آثار روز بروز بیشتر می شود و آمار نشان می دهد که این موضوع در کشورهایی که پوشش اسلامی رعایت نمی شود به مراتب بیشتر از جاهایی است که پوشش اسلامی رعایت می شود.

بدون تردید یکی از بزرگترین مشکلات اجتماعی وجود فرزندان بی سرپرست است که اصل خلفتشان بر اساس انحراف پایه گذاری شده است و بر اثر وجود زمینه نامساعد معنوی در آنها، خطرات آنها از نظر روانی بسیار قابل توجه و جدّی است چنین فرزندانی مسلماً طبیعی نیستند و چون پایه ی وجودشان بر اساس قانون شکنی پی ریزی شده تا حدود زیادی به گناه و قانون شکنی متمایل هستند زیرا میوه ی گناه هستند روشن است که حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل و تأمین پاکی خلقت نسل های آینده دارد، چرا که زن مربی جامعه است و انسان ها از دامن او پیدا می شوند، اگر او دامن خود را در پناه پوشش حفظ کند سعادت انسان های آینده را پایه ریزی کرده است.

نتیجه گیری

بی تردید رعایت حجاب در پیشرفت و ترقی یک ملت چنان مؤثر است که به صدق تاریخ هر زمان بد خواهان یک ملت درصدد ایجاد تزلزل در بنیان های اصلی جامعه باشند و واپس زدگی آن باشند، عفت و حجاب بانوان آن ملت را مورد سوء قصد قرار می دهند. سوء قصدی که فی الحال در جامعه ما با آن درگیر و از آن به نام تهاجم فرهنگی؛ شبیخون فرهنگی و اکنون متأسفانه غارت فرهنگی نام می برد.

آنچه مهم است، مراقبت زن از خود و حجاب و عفت خویش به جهت ایجاد جامعه سالم است. آن چه که بهتر بتواند این هدف را تأمین کند، برتر است، در عین حال در صورت لزوم زن باید با حفظ عفت و حجاب، نقش اجتماعی خود را به خوبی انجام دهد. البته شیک پوشی و تمیز و مرتب بودن از خصلت زنان است و خصلت بسیار خوبی است که خدا در وجود زنان قرار داده تا بر جذابیت آنان افزوده شود، لیکن باید در کوچه و خیابان و در منظر مردان نامحرم طوری رفت و آمد کنند که همراه با متانت و عفت بوده و باعث گناه و معصیت الهی نشوند یا طمع در دل های بیمار ایجاد کند.

سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا