شهر و جامعهعناوین اخبار

عراق می تواند دروازه  بین المللی صادرات کالاهای ایرانی باشد

به گزارش سرمایه گستران ،قاسم علی جباری رییس کمیسیون حمایت ازسرمایه گذاری ،تامین مالی و توسعه روابط خارجی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست خواستار تمرکز فعالان اقتصادی  نسبت به کشورهای همسایه ایران در توسعه روابط اقتصادی شد و گفت:در حال حاضر عراق بزرگترین شریک تجاری ایران در منطقه است ولی متاسفانه از تمام ظرفیت این کشور برای صادرات کالا و خدمات استفاده نمی کنیم.

وی حضور در بازارهای برون مرزی را عامل موفقیت و توسعه بنگاه های اقتصادی استان اصفهان برشمرد و گفت:رقابت در بازار محدود داخل کشور عامل موفقیت و توسعه یک بنگاه نخواهد بود .

جباری تاکید کرد:توسعه روابط بین المللی ایران با سایر کشورها می تواند توسعه روابط اقتصادی را به دنبال داشته باشد و نرخ بیکاری را نیز کاهش  دهد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان از بازرگانان استان خواست که در اتاق های مشترک ایران و سایر کشورها حضور فعال داشته باشند تا از آخرین اخبار و اطلاعات از بازارهای ان کشور با خبر باشند.

بستن یک روز مرز ایران و عراق، ۲۰ میلیون دلار به صادرات زیان می رساند

سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در این نشست گفت:روزانه ۲۰ میلیون دلار کالای ایرانی از طریق مرزهای زمینی  به عراق صادر می شود و بستن یک روز مرز دو کشور۲۰ میلیون دلار به صادرات ایران لطمه وارد  می کند.

وی افزود:اگر مسایلی مانند بستن مرزهای ایران و عراق در زمان رفراندوم اقلیم کردستان  و ایام اربعین نبود امسال صادرات ایران به عراق ۱۲ درصد افزایش پیدا می کرد.

حسینی ارزش صادرات ایران به عراق درسال ۲۰۱۰ را ۴٫۴ میلیارد دلار برشمرد و گفت:در سال ۲۰۱۶ این میزان به  ۱٫۶ میلیارد دلار رسید که ظرفیت افزایش آن تا ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد.

عراق می تواند دروازه  بین المللی صادرات کالاهای ایرانی باشد

وی تاکید کرد:عراق می تواند یکی از دروازه های بین المللی برای صادرات کالا و خدمات ایران باشد و باید از این فرصت غیر قابل تکرار استفاده کنیم.

وی خواستار حضور فعال اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در اتاق مشترک ایران و عراق شد و گفت:تعداد اعضای استان اصفهان از ۱۰۰ نفر به ۱۴ نفر کاهش یافته است .

وی تصریح کرد:تا پایان بهمن سال جاری ۶٫۵ میلیارد دلار کالا و خدمات به عراق صادر شده است.سیمان با ۷٫۲ میلیارد دلار در صدر کالاهای صادراتی ایران بود و پس از آن  بستنی و شربت های یخ زده ،ماست ،کولرهای آبی ،گوجه فرنگی ،رب گوچه ،پنیر،سیب،شوینده ها قرار دارد.

وی سدسازی،راه سازی ،ساختمان سازی ،استادیوم و ساخت شبکه فاضلاب شهری را از پروژه های فنی و مهندسی در دست اجرای شرکت های ایرانی در عراق برشمرد و گفت:در حال حاضر عراق ۲۰۰ پروژه صنعتی بزرگ دارد که می تواند چرخه شرکت های خدمات فنی و مهندسی را به حرکت درآورد.

حسینی تبادل گردشگر را از دیگر بخش های مهم اقتصادی بین ایران و عراق برشمرد و گفت:ظرفیت جذب گردشگران عراقی در زمینه های مختلف ۷۰۰ میلیون دلار در سال است و حجم تبادلات کالا و خدماتی بین دو کشور می تواند به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

وی اضافه کرد:ایران سالانه ۳ میلیارد دلار کلا به عراق ترانزیت می کند همچنین سالانه ۱ میلیارد دلار برق و ۱ میلیارد دلار گاز به عراق  صادر می شود.

سهم ایران از واردات صنایع نساجی عراق  ۱۱ درصد است

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و عراق  تصریح کرد:واردات صنایع نساجی عراق از کشورها ۸٫۲ میلیارد دلار که سهم ایران با ۳۱۲ میلیون دلار ۱۱ درصد است .همچنین ارزش واردات سوخت های معدنی و محصولات پالایشگاهی عراق ۶۱۶ میلیون دلار و سهم ایران با ۲۹۴ میلیون دلار ۴۸ درصد این بازار است .

حسینی سهم ایران در واردات محصولات فلزی عراق را متناسب ظرفیت های موجود دانست و گفت:عراق سالانه ۲٫۵ میلیارد دلار  محصولات فلزی  وارد می کند و ایران با ۵۶۰ میلیون دلار ۱۱ درصد این بازار را در اختیار دارد.

وی ذوب آهن اصفهان را از واحدهای تولیدی فعال دربازار عراق برشمرد و گفت:  واحدهای تولیدی فولادی بویژه در بخش ورق می توانند حداقل سهم ۵۰ درصد بازار عراق  از حجم  ۶٫۲ میلیارد دلار را  داشته باشند.

سهم ۵۵ درصدی ایران از واردات مصالح ساختمانی را باید حفظ کنیم

حسینی سهم ایران در واردات مصالح ساختمانی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت:از ۲ میلیارد دلار  واردات مصالح ساختمانی عراق ۱٫۱ میلیارد دلار شامل ۵۵ درصد بازار به ایران اختصاص دارد .

 وی مزیت ایران در کسب بازار مصالح ساختمانی عراق را پایین بودن هزینه حمل و نقل برای مصالح ایرانی  دانست و گفت:اگر درست عمل کنیم می توانیم سهم ایران را در صادرات مصالح ساختمانی حفظ و حتی افزایش  دهیم .

وی واردات عراق در بخش دارو و  تجهیزات پزشکی را ۹۴ میلیون دلار عنوان کرد و گفت:متاسفانه سهم ایران با ۴ میلیون دلار تنها ۵٫۴ درصداین بازار  است و این در حالیست که ۶ قلم داروی تولید ایران در عراق ثبت و ۸۳ پرونده در مرحله ثبت قرار دارد .

وی تراز تجاری ایران و عراق را ۹۵ درصد به سود ایران دانست و گفت: ۶ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق و تنها ۵۰ میلیون دلار واردات از این کشور داریم.

وی نقش استان اصفهان را در مبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق را مهم ارزیابی کرد و گفت:اصفهان به عنوان مرکز تولید فولاد و نساجی همواره می تواند در تجارت ایران با عراق جایگاه ویژه ای داشته باشد.

وی کم توجهی تولیدکنندگان محصولات ناجی به سلیقه عراقی ها را قابل نقد دانست و گفت:سلیقه شهروندان این کشور در پوشاک کمتر مورد توجه قرار می گیرد و این در حالیست که چینی ها و ترک ها بر اساس سلیقه عراقی ها پوشاک تولید می کنند.

وی تاکید کرد:به دلیل تغییر سبک زندگی در عراق استفاده از مبل روز به روز در این کشور در حال افزایش است. دبیر کل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق لغو ویزا،عقد قرارداد تعرفه ترجیحی،یکسان سازی استاندارد کالا و خدمات،تشکیل شرکت حمل و نقل بین المللی مشترک و شرکت های فنی و مهندسی مشترک ،برقراری رابطه بانکی و بیمه ای بین دو کشور ،ایجاد دروازه مشترک تجاری و همکاری دو کشور در راه اندازی و تاسیس فروشگاه های زنجیره ای و واحدهای تولیدی و صنعتی را از جمله راه های ارتقا روابط تجاری و اقتصادی ایران و عراق عنوان کرد.

هیچ تبعیضی علیه کالای ایرانی در عراق وجود ندارد

حسینی تاکید کرد:هیچ تبعیضی علیه کالای ایرانی در عراق وجود ندارد و دولت عراق رفتار خصمانه ایی با کالاهای ایرانی ندارد.

وی از بازرگانان و تجار خواست که به جای فروش کالا در پایانه های مرزی و ورود پیله وری به این کشور با بازرگانان بغداد و شهرهای بزرگ عراق مذاکره و تجارت کنند.

وی تشکیل کمیسیون مشترک تجاری بین ایران و عراق با هدف تقویت و توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم و ضروری دانست و گفت:فرصتی مانند عراق برای اقتصاد ایران دیگر نخواهیم داشت و باید از این فرصت نهایت  استفاده را ببریم.

حسینی راه اندازی فروشگاه  زنجیره ای در شهرهای بزرگ عراق را گامی موثر در معرفی محصولات غذایی وسایر بخش ها دانست و گفت: از ۳۴۴ میلیون دلار واردات محصولات غذایی عراق ۲۹ میلیون دلار معادل ۹ درصد به ایران اختصاص دارد.راه اندازی این فروشگاه زنجیره ای در عراق می تواند به افزایش صادرات محصولات غذایی منتهی شود.

حمیدرضا مومنی نایب رییس کمیسیون حمایت از سرمایه گذاری اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه تغییر قوانین و مقررات مربوط به صادرات کالا به عراق از جمله چالش های پیش روی  تجارت ایران و عراق  برشمرد و گفت:صادرات محصولات با کیفیت و ایجاد مزیت رقابتی می تواند منتهی به حضور بلند مدت کالاهای ایرانی در بازار عراق شود.

در ادامه این جلسات فعالان اقتصادی استان اصفهان به پرسش و پاسخ با دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در موضوع صادرات به عراق پرداختند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا