شهر و جامعهعناوین اخبار

 تامین معیشت کشاورزان از مهمترین دغدغه های مدیریت استان بشمار می رود/اولین دستور کار جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مربوط به اصفهان بود

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده پس از سفر ۴ روزه به تهران و حضور در جلسه ی هیئت دولت ، در بدو ورود به اصفهان، در مصاحبه با واحد مرکزی خبر دستاوردهای مهم این سفر و مصوبات هیئت وزیران در خصوص طرح پیشنهادی سازگاری با کم آبی را تشریح نمود.
استاندار اصفهان با بیان اینکه از اوایل هفته برای بررسی مشکلات بوجود آمده در حوزه آب به تهران سفر کردم و پس از برگزاری جلسات فشرده به نتایج خوبی دست یافتیم، تصریح کرد: خوشبختانه با اقدام ابتکاری وزرات نیرو و همفکری مدیریت استان و حمایت های رئیس جمهور و هیئت وزیران کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تشکیل شد.
استاندار اصفهان افزود: این کارگروه به ریاست وزیر نیرو و با حضور وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست تشکیل می گردد.
وی با بیان اینکه اصل این کارگروه ابتکار وزرات نیرو بود، افزود: در این کارگروه سازمان های مربوطه که توسط دولت به آن ها تفویض اختیار شده است بجای دولت تصمیم گیری خواهند کرد که سرعت کار بالا خواهد رفت.
مهرعلیزاده تصریح کرد: اصفهان اولین استانی بود که طرح خود را آماده کرده بود و بعنوان اولین طرح وارد کارگروه گردید و اولین دستور کار جلسه کارگروه مربوط به اصفهان بود و این ابتکار عمل بنحوی در سطح ملی با وزارت نیرو و در سطح استانی توسط استان اصفهان صورت گرفت.
مهرعلیزاده با اشاره به خشکسالی متوالی در ۴۰ سال گذشته و یک سوم شدن منابع آبی زاینده رود در این مدت، اظهارداشت: با توجه به این عوامل باید با شرایط کم آبی سازگاری داشته باشیم و تمام برنامه ریزی ها در زمینه های کشاورزی، صنعت و … با راهکار های مناسب و براساس همین میزان آب صورت می گیرد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه آب فعلی جوابگوی نیاز کشاورزان، صنعت و شهروندان نیست، تصریح کرد: از دو ماه پیش طرحی تدوین شد تا از صنعت دعوت نماییم که در طرح های اساسی، زیربنایی، پایدار و تامین ملزومات کشاورزی از جمله طرح های گلخانه ای و کشت گیاهان دارویی که هم الگوی کشت و هم الگوی آبیاری را تغییر می دهد مشارکت داشته باشند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه صنایع برای تأمین منابع مالی طرح های بلند مدت برای احیای مجدد کشاورزی منطقه دعوت شده اند، افزود: بخشی از درآمدهایی که از این بخش ایجاد می شود برای کمک به معیشت کشاورزان که در اثر نگرفتن آب با مشکل مواجه شده اند، استفاده می شود.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه امسال کمترین بارش ها را در استان داشتیم، تصریح کرد: پیش بینی می شود که حدود ۴۵ درصد کاهش بارش داشته باشیم و با موجودی بسیار کمی که امسال در سد داریم براساس برنامه ریزی ها باید حداقل ۱۰ درصد در شرب و در صنعت بین ۲۰-۲۵ درصد و در آبی که از استان خارج می شود ۱۰ درصد صرفه جویی نماییم تا میزان آب مصرفی در حدی باشد که در انتهای شهریورماه ۹۷، ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد وجود داشته باشد که بتوانم بخشی را به عنوان کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بخشی از درآمد های ناشی از اجرای این طرحها به کشاورزان اختصاص می یابد افزود: بخشی از منابع نیز برای کمک به کشاورزان در تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های گلخانه ای اختصاص می یابد و در تلاشیم شرایطی را برای کشاورزان فراهم نماییم که همچنان با کشتی که انجام می دهند نتیجه ی بهتری داشته باشند.
استاندار اصفهان استفاده از آب خاکستری و پساب را مهم خواند و افزود: نیمی از پسابی که در استان اصفهان تولید می شود هدر می رود و که با مدیریت آن می توان منابع آبی جدیدی ایجاد نمود و با اجرای این طرح و تخصیص ۳۰میلیون متر مکعب آب می توان ۱۱ هزار نفر را مشغول به کار کرد.
وی با بیان اینکه کشاورزان بیکار شده در استان حدود ۲۵هزار نفر هستند، گفت: با ۶۰میلیون مترمکعب آب می توان مشکلات کشاورزان را حل کرد.
مهرعلیزاده استفاده بهینه از آب را فقط مربوط به شرق اصفهان ندانست، و گفت: این طرح در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های الگو سازی در بخش های کشت و آبیاری پیش بینی شده است، افزود: طلیعه ی اجرای این طرح ها در ۴-۵ ماه آینده نمایان خواهد شد و امیدواریم که تا ۱۲-۱۶ ماه مشکل برطرف شود.
استاندار اصفهان از تامین اعتبار اجرای طرح سد تونل سوم کوهرنگ خبر داد و گفت: بعد از ۲۳سال از آغاز اجرای این طرح در صورت تامین منابع مالی و تعطیل نشدن اجرا تا ۳۰ ماه آینده به بهره برداری می رسد.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد: در درجه اول و دوم کمک خدا و سپس با همتی که صورت گرفته، مطمئناً مشکل آب اصفهان حل خواهد شد و با توجه به اینکه تامین آب از تونل سوم کوهرنگ و دیگر حوضه ها زمان بیشتری خواهد برد ولی با همین آب موجود، فراهم آوردن شرایط برای زندگی کردن به نحوی که مردم احساس تنگنا نکنند، احتمال زیاد بیشتر از دو سال به طول نخواهد کشید.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه تامین معیشت کشاورزان از مهمترین دغدغه های مدیریت استان بشمار می رود، افزود: زندگی بخشی از مردم برخی از مناطق به صفر رسیده که قابل تحمل نیست و در این چند ماه به صورت شبانه روزی فعالیت لازم صورت گرفته و انشاالله با این ابتکار عمل که می تواند بعنوان الگو برای کل کشور تسری یابد، مشکلات برطرف گردد و طلیعه ی خوبی برای برخورد مناسب برنامه محور در سراسر کشور با مسئله ی کم آبی باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا