پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

هشدار پلیس فتای اصفهان نسبت به کلاهبرداری های پیامکی در نوروز

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “سید مصطفی مرتضوی”  گفت: یکی از موضوعاتی که همواره برای مسافران نوروزی تهدید محسوب می شود موضوع عدم حفاظت از تجهیزات فناوری اطلاعات و سایبری آنان است.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از مسافران در زمان سفر از تجهیزات خود مراقبت لازم را ندارند و وقتی این تجهیزات به سرقت رفت ، در خصوص اطلاعاتی که در آن گوشی و تجهیزات وجود دارد ابراز نگرانی می کنند که در این زمینه توصیه می کنیم اولاً تجهیزات را از خود جدا نکنند و اجازه دسترسی افراد نامطمئن را ندهند و دوم اینکه قبل از سفر از برنامه های کنترل و مدیریت محتوا از راه دور استفاده و روی تجهیزاتشان نصب کنند که اگر احیاناً گوشی آنها سرقت یا مفقود شد بتوانند اطلاعات را بلاک یا حذف کرده و از دسترس افراد سوء استفاده گر خارج کنند.

وی با هشدار نسبت به کپی کردن اطلاعات کارت های عابر بانک به وسیله دستگاه اسکیمر گفت: در ایام نوروز چون مردم در سفر هستند این تهدید در راه های بین جاده ای بیشتر اتفاق می افتد و مجرمان با استفاده از دستگاه اسکیمر هنگام خرید مشتریان اطلاعات کارت عابر بانک آنها را کپی کرده و بعد از حساب آنها سرقت می کنند.

این مقام مسئول عنوان داشت: به مسافران توصیه می کنیم در سفرها حتی الامکان کارت را به دست هیچ کس ندهند،  رمز کارت را به صورت زبانی اعلام نکنند و خودشان تراکنش را انجام دهند و علاوه بر این به سامانه پوزی که قرار است کارت بکشند دقت کنند که آیا این سامانه استاندارد است و از حالت پلمب خارج نشده باشد.

سرهنگ مرتضوی عنوان داشت: یکی دیگر از موضوعات شایع  در ایام نوروز ، کلاهبردرای های پیامکی است، به خصوص در ایام تعطیلات نوروز درصد پیامک های تبلیغاتی و تماس های کلاهبردارانه به دلیل تعطیلی بانک ها در روزهای اول نوروز و عدم امکان بررسی حساب توسط مشتری افزایش پیدا می کند.

وی افزود: به مردم هشدار می دهیم که در مقابل پیامک های کلاهبردارانه هوشیار باشند و اگر با چنین تماس هایی روبرو شدند از طریق تماس با ۱۱۰ موضوع را به پلیس اطلاع دهند.

سرهنگ مرتضوی بیان داشت: تماس هایی که از جانب رادیو، اپراتورها، شرکت هایی که تولید کننده محصول هستند و اعلام می کنند شما در قرعه کشی ما برنده شده اید همه این ها یک نوع کلاهبرداری است و مردم باید مراقب باشند که در دام این افراد قرار نگیرند.

وی افزود: برای دریافت جایزه  احتیاجی به مراجعه مردم به دستگاه های عابر بانک ، اعلام مشخصات کارت اعتباری و رمز آن نیست و مردم باید خیلی هوشیار باشند که اطلاعات خود را در اختیار دیگران قرار ندهند و یا به درخواست افرادی که تحریکشان می کنند ، پای دستگاه های عابر بانک نروند.

وی بیان داشت: مسافران باید مراقب باشند و از طریق سایت های تبلیغاتی تحت عنوان هدیه نوروزی، شارژ رایگان نوروزی و … در دام کلاهبرداران نیفتند و وارد سایت های فیشینگ نشوند چرا که  معمولاً طراحان سایت های فیشینگ با همین ترفند ها سایت های فیشینگ و درگاه های پرداخت جعلی را در مسیر فعالیت کاربران قرار می دهند و از کارت های اعتباری آنها سرقت انجام می دهند که توصیه ما به مردم این است ، اولاً نسبت به این تلیغات هوشیار باشند و ثانیاً دقت کنند درگاه پرداخت الکترونیک از پروتکل امن https استفاده شده باشد و آدرس آن هم جعلی یا مخدوش شده نباشد.

رئیس پلیس فتای استان تاکید کرد: یکی از موضوعات دیگری که مسافران باید به آن توجه داشته باشند استفاده از اینترنت های اشتراکی است ، معمولاً مسافران دررستوران ها، کافی شاپ ها، هتل ها و یا مهمانسراها از اینترنت اشتراکی یا وای فای استفاده می کنند، و باید مراقب باشند که از اینترنت اشتراکی غیر مطمئن استفاده نکنند و هر چیزی که در اسکن کردن وای فای ها می بینند به آن کانکت نشوند چرا که ممکن است وای فای های غیر امن برای تخلیه اطلاعات گوشی هایشان پیش بینی شده باشد و اطلاعات آنها به سرقت برود و یا نفوذی به گوشی آنها صورت گیرد.

وی افزود: برای جلوگیری از بروز نفوذ مجرمان به گوشی  شهروندان باید بدانند که هر فروشگاهی یا مهمانسرا یا هتلی وافای خود را به صورت شاخص معرفی کرده است و مسافران بایستی فقط از وای فای معرفی شده همان محل استفاده کنند .

رئیس پلیس فتای استان گفت: موضوع دیگری که در سفرها می تواند مهم باشد استفاده از نرم افزارهای اشتراک گذاری در کانون های جمعیتی است، برخی جا ها مثل شیرینگ یا زاپیا، ممکن است برای اشتراک گذاری اطلاعات تبلیغ شده باشد که درچنین جاهایی اگر کاربر به کاربر ناشناخته دیگری کانکت شود احتمال سرقت اطلاعات وی وجود دارد و ممکن است با مجوزهایی که به صورت غیر ارادی می دهد این اطلاعات در اختیار افراد سوء استفاده گر قرار گرفته و اطلاعات وی سرقت شود.

وی افزود: مسافران می توانند از وب سایت اینترنتی پلیس فتا به آدرس cyberpolice.ir مراجعه و از محتواهای آموزشی آن استفاده کنندضمن اینکه گزارش جرایم و تخلفات در فضای مجازی را نیز از این طریق می توانند به پلیس فتا اطلاع داده و یا مشاوره های امنیتی را از طریق چت آن لاین در این وب سایت دریافت کنند.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه پلیس فتای استان به صورت ۲۴ ساعته و در ایام تعطیل و غیر تعطیل نوروز در خدمت شهروندان است گفت: اگر برای مسافران یا شهروندان مشکلی در فضای مجازی پیش آمد می توانند با شماره تلفن ۲۱۸۴۳۵۳ تماس گرفته ، به صندوق پست الکترونیک پلیس فتای استان به آدرس Esfahan_fata@police.ir ایمیل بزنند و یا به صورت حضوری به پلیس فتا واقع در خیابان قائمیه  مراجعه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا