پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

سه گناه تکبر، تهمت و چشم چرانی سبب تسلط شیطان بر انسان

نشست اخلاقی ویژه ی اساتید با  موضوع « بررسی فرازی از دعای مکارم الاخلاق » و با سخنرانی « حجت الاسلام حسین  مرتضوی پناه » استاد اخلاق حوزه و سخنران مجامع عمومی و با حضور مدیران، کادر و اساتید مدارس علمیه خواهران، جامعه النور ، ریحانه، فاطمیه درچه و حضرت حکیمه سپاهان شهر به میزبانی  مدرسه علمیه ی خواهران حضرت فاطمه محدثه س اصفهان برگزار شد.

      حجت الاسلام مرتضوی  با استناد به این قسمت از دعای«مکارم الاخلاق» “وَ عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمُرِی بِذْلَهً فِی طَاعَتِکَ، فَإِذَا کَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِفَاقْبِضْنِی إِلَیْکَ” گفت:  امام سجاد ع از پیشگاه الهی درخواست می کند: بارالها! تا زمانی که عمرم در اطاعت تو مصروف می گردد،  مرا از نعمت طول عمر برخوردار فرما و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود  به آن پایان ده و روحم را قطع کن پیش از آنکه دشمنی شخص تو متوجه من شود یا خشمت بر من استوار گردد.

وی افزود: امام سجاد ع  عمری را از خدا طلب می کند که لباس طاعت خداوند متعال باشد، یعنی تمام وجودش از لباس ‍طاعت پوشیده شود و تمام قوایش در مسیر فرمانبرداری از ذات اقدس الهی مصروف گردد.

   استاد اخلاق حوزه گفت:  به کار بردن کلمه «مرتع » در مورد عمر، تشبیهی بسیار لطیف است و حاوی پاره ای از نکات دقیق و جالب توجه است . اگر گوسفندان را به چراگاه ببرند در آنجا میدان وسیعی دارند، به هر طرف که بخواهند می روند، هر گیاهی را که سر راهشان باشد می خورند، گاهی از برگ نهال های کوچک درختان استفاده می کنند و گاه با دندان می گیرند و بشدت آن را تکان می دهند، به طوری که گیاه ، ریشه کن می شود. و ساقه و ریشه را با هم می جوند و می خورند. خلاصه ، خاصیت مرتع وسعت میدان فعالیت حیوان در چریدن است .

     وی تصریح کرد:  شیطان نیز در مرتع عمر آدمی میدان فعالیت بسیار وسیع دارد، گاهی از اعضای ظاهری بدن استفاده می کنند مانند چشم و گوش و زبان و دست و پا و هر کدام را به مسیر گناه سوق می دهد و آدمی را به اعمال غیرمشروع وا می دارد. گاهی در چراگاه باطنی عمر انسان وارد می شود، فکر و اندیشه و تخیل و توهم را زمینه فعالیت های خود قرار می دهد و انسان را به راه گناه می برد، و خلاصه ، مرتع عمر آدمی برای چریدن شیطان میدان بسیار وسیعی دارد، هم از نظر جنبه ظاهری و قوای مادی بدن و هم از نظر معنوی و نیروهای روحانی انسان .

    استاد اخلاق حوزه گفت: سه گناه باعث می شود که شیطان بر انسان تسلط پیدا کند یکی تکبر، دیگری تهمت و سومی چشم چرانی است که برای رهایی از تکبر باید سجده های طولانی انجام داد. و به دستور پیامبر ص  از خداوند بخواهیم که حتی یک لحظه ما را به خود واگذار نکند چون ایشان فرمودند:  انسان تا زمانی که پایش در بهشت قرار نگرفته از شر شیطان در امان نیست.

     حجت الاسلام مرتضوی پناه در ادامه، به ۶ ویژگی تربیت سالم از منظر قرآن اشاره کرد و اظهار نمود: حضرت زهرا س امام حسین ع را بر اساس این ویژگی ها تربیت نمود.

وی این ویژگی ها را این گونه برشمرد: آموزش شکرگزاری به کودکان، احترام به والدین، مفید بودن برای جامعه، بنده خوب خدا بودن، عدم اصرار بر گناه و اشتباه، مسلم بودن.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا