شهر و جامعهعناوین اخبار

هفته فرهنگی اصفهان، رویدادی برای افزایش نشاط اجتماعی همه شهروندان است //شعار هفته فرهنگی اصفهان :اصفهان، شهری که دوستش دارم

محمد عیدی در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان با تأکید بر این که در این برنامه ها تلاش شده همه قشرها و شهروندان طبقات مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر اصفهان در نظر گرفته شوند، افزود: برنامه های هنری، ادبی، فرهنگی و ورزشی مختلفی در این هفته پیش بینی شده و در تدوین این برنامه ها بیش از هر زمان دیگری از ظرفیت و مشورت سازمان های مردم نهاد، کمک گرفته ایم.

وی ادامه داد: برنامه های هفته فرهنگی اصفهان بر محورهایی چون افزایش حس تعلق شهروندان، افزایش امید به زندگی، معرفی وجه بین المللی اصفهان، افزایش نشاط اجتماعی، خلاقیت شهروندی، مشارکت جویی شهروندان، نخبه پروری و توجه به همه اقشار و طبقه های اجتماعی تأکید دارد و بر این اساس تدوین شده است.

معاون شهردار اصفهان اضافه کرد: در تدوین این برنامه ها، سعی شده سرمایه اجتماعی شهر افزایش یابد و اعتماد کانون های مدنی و سمن ها جلب شود.

دکتر عیدی اعلام کرد: با رایزنی با اصفهان شناسان و فعالان سازمان های مردم نهاد، به این نتیجه رسیدیم که هفته فرهنگی اصفهان را در اردیبهشت ماه و روز نکوداشت اصفهان را در آذر ماه برگزار کنیم. چراکه سوم اردیبهشت ماه روز تولد شیخ بهایی و اردیبهشت ماه یکی از ایام اوج گردشگری اصفهان است و آذر ماه نیز  برگرفته از نماد اصفهان یعنی قوس آذر و مرتبط با موضوعات هویتی و اسطوره ای اصفهان است.

وی با تأکید بر این که اصفهان باید شهری پر از رویداد باشد، اضافه کرد: اصفهان، جهان شهر است و این عنوانی است که تنها به تعداد محدودی از شهرهای جهان می توان اطلاق کرد. جهان شهر باید ویژگی های بومی خود را به امر جهانی تبدیل کند و این موضوع راهی جز مشارکت مدیران شهری و حوزه های مدنی ندارد.

وی با بیان این که برنامه های هفته فرهنگی اصفهان به منظور احترام به حقوق فرهنگی تمامی شهروندان اصفهانی در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اصفهان متعلق به همه شهروندان است و ما از تقسیم بندی شهروندان به شدت پرهیز می کنیم. در این برنامه ها اقشار خاص مانند معلولان و توانخواهان، بیماران خاص، زنان و کودکان بی سرپرست و مؤسسات خیریه نیز در نظر گرفته شده اند و توجه به فرهنگ فاخر و فرهنگ عامه اصفهان نیز از رویکردهای اصلی بوده است.

وی با تأکید بر این که این برنامه ها با کمترین هزینه اجرا خواهد شد، تصریح کرد: اصفهان شناسان و فعالان سازمان های مردم نهاد در اتاق فکرهای هفته فرهنگی اصفهان حضور داشته اند و برنامه ها با مشورت آنان تدوین شده است. در تدوین برنامه ها بیش از هر زمان دیگری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده و تلاش شده است برنامه ها به صورت همه جانبه و متنوع در تمام مناطق اجرا شود.

وی با اعلام این که تحقق شهر فرهنگی به سه شاخصه انسان محور بودن، زیست پذیر بودن و معنا گرایی با شاخص پایداری نیاز دارد، اظهار داشت: در این مسیر به افزایش سرمایه های اجتماعی نیازمندیم.

رویکرد تسهیل گرایانه در برنامه های فرهنگی

وی با اشاره به این که تمامی پیشنهادهای سمن ها و تشکل ها در تنظیم برنامه ها مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: سازمان فرهنگی سعی دارد در اجرای برنامه های فرهنگی، رویکرد تسهیل گرایانه داشته باشد و فضا و بستر را برای حضور تمام اصناف و تشکل ها برای برگزاری رویدادهای مختلف و متنوع در سطح شهر فراهم کند.

عیدی، اعلام کرد: در هفته فرهنگی اصفهان، بزرگداشت اساتیدی چون استاد برازنده، استاد ارچنگ، استاد امیر قلی امینی و استاد کیوان برگزار خواهد شد. همچنین برگزاری جشنواره موسیقی اصفهان ویژه آموزشگاه ها و اکران فیلم های مجموعه مستند “راسته” با موضوع مشاغل سنتی بازار اصفهان از جمله دیگر برنامه های این هفته است. همچنین در بخش ورزشی می توان به جشنواره بازی های بومی-محلی و ویژه برنامه باستانی در میدان نقش جهان و در بخش محیط زیست به برگزاری جشن هوای پاک، نمایشگاه حمل و نقل و جشن زمین پاک اشاره کرد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از افتتاحیه موزه عصارخانه شاهی در هفته فرهنگی اصفهان خبر داد و گفت: به طور حتم این موزه از بی بدیل ترین موزه های جهان خواهد بود چرا که در دنیا نمونه ای ندارد.

به گفته وی، در این هفته از مستند نگاری پروژه تاریخ شفاهی بازار بزرگ اصفهان، تاریخ شفاهی تئاتر اصفهان و کتاب داستان های مشاغل رونمایی خواهد شد. علاوه بر آن، رونمایی از کتاب” پا به پای زاینده رودو نقشه گردشگری اصفهان” با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی، برگزاری جشنواره پرواز بادبادک‌ها، اجرای تئاترهایی با شاخص طنز در چهارباغ با ۲۰ موضوع مختلف و روایتگری امیر قلی امینی در حوزه اصفهان‌شناسی، از برنامه‌هایی است که برای هفته فرهنگی اصفهان در دستور کار قرار دارد.

عیدی همچنین اعلام کرد: بزرگداشت استاد امیر قلی امینی در کتابخانه مرکزی در روز ۸ اردیبهشت ماه با همت خانه جوان، انجمن صنفی روزنامه نگاران و خانه مطبوعات برگزار می شود و نشان استاد امیر قلی امینی، طراحی و در روز خبرنگار طی آیین نامه ای به منتخبان حوزه رسانه کشور، اهدا و پس از آن برای ابعاد بین المللی این نشان، برنامه ریزی خواهد شد.

گفتنی است آیین آغاز هفته فرهنگی اصفهان یکشنبه دوم اردیبهشت ماه ساعت ۲۰ در مجتمع فرهنگی کوثر واقع در سه راه حکیم نظامی و با حضور مقامات برگزار می شود.

**۱۵منطقه و ۲۰۰ محله شهر به استقبال هفته فرهنگی اصفهان می روند

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اعلام کرد: برنامه های هفته فرهنگی اصفهان با رویکرد توزیع عادلانه در مناطق ۱۵ گانه و تمامی ۲۰۰ محله شهر برگزار می شود.

درادامه  حمید  دهقانی در نشست خبری هفته فرهنگی اصفهان گفت: یک کارگروه رصد به منظور پایش برنامه ها، تحلیل و ارزیابی و سنجش میزان استقبال مخاطب، کیفیت و رضایتمندی مخاطبان تشکیل شده است که امکان آسیب شناسی برنامه ها پس از هفته فرهنگی اصفهان را برای برنامه ریزان، فراهم می سازد.

وی ادامه داد: اکثر برنامه ها عرصه محور است به این معنا که در عرصه های شهر برگزار می شود. به عنوان نمونه ۱۰ برنامه در گذر چهارباغ عباسی برگزار خواهد شد. 

وی تأکید کرد: در برنامه های هفته فرهنگی اصفهان تمام اقشار جامعه از جمله توانخواهان، بیماران خاص مانند بیماران اوتیسم، حاشیه نشینان و زندانیان و ۶ طبقه فرهنگی و اجتماعی شهر، مدنظر قرار گرفته اند.

وی گفت: حاشیه نشینان می گویند خانه آن ها در اصفهان است اما اصفهان، خانه آن ها نیست. در این هفته سعی داریم چنین باوری را تغییر دهیم و بگوییم اصفهان، خانه همه اصفهانی ها است.

**برگزاری ۲۰ برنامه ورزشی در هفته فرهنگی اصفهان

معاون ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اعلام کرد: ۲۰ برنامه ورزشی در هفته فرهنگی اصفهان برگزار خواهد شد.

حبیب الله ناظریان در جمع خبرنگاران با بیان این که این برنامه ها برای مناطق مختلف شهر در نظر گرفته شده است، ادامه داد: یکی از این برنامه‌ها، ” اصفهان بدون خودرو ” همراه با رکاب‌زنی بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر از گلستان شهدا تا میدان نقش‌جهان، با حضور شهردار اصفهان و دیگر مقامات شهری است.

وی افزود: دیدار با پیشکسوتان ورزشی، اجرای کشتی باستانی در روز هفتم اردیبهشت، گردهمایی اقشار گوناگون و بیماران خاص از میدان امام حسین (ع) تا میدان نقش‌جهان در روز نهم اردیبهشت و مسابقه طناب‌کشی و بازی‌های بومی محلی در طول هفته، از برنامه‌های دیگر این معاونت برای هفته اصفهان است.

**

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا