شهر و جامعهعناوین اخبار

دستور جلسه شورای گفتگوی استان اصفهان بر اساس حمایت از کالای ایرانی

به گزارش سرمایه گستران ، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال حمایت از کالای ایرانی گفت: بررسی راهکارهای حمایت از کالای ایرانی به عنوان دستور جلسه اصلی شورای گفتگو استان در سال ۹۷ انتخاب و بر اساس آن پیشنهادهای استانی و ملی در کمیته کارشناسی و جلسات رسمی شورا به تصویب می رسد.
وی فرهنگ سازی عمومی برای مصرف کالاهای ایرانی ،ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی ،تهیه بانک اطلاعاتی محوصلات تولیدی استان و اطلاع رسانی آن در جامعه و ارتقا سطح دانش فعالان و تشکل های اقتصادی به منظور تولید محصولات با کیفیت ،بازاریابی ،بسته بندی و فروش داخلی وصادراتی از موضوعات اصلی شورا در سال جاری عنوان کرد.
مهرعلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش پایش محیط کسب و کار استان اصفهان گفـت: جایگاه استان اصفهان در رتبه بندی استانها در جدول پایش محیط کسب و کار قابل تامل است .
بر اساس گزارش ملی پایش محیط کسب و کار ۲۸ موولفه در بخش های اقتصادی ارزیابی می شود و متاسفانه استان اصفهان در با اخذ نمره ۷ (از ۱۰ نمره که بدترین نمره است)از اوضاع نامناسب تری برخوردار است.
وی افزود:در ابتدای فعالیت در استان گفتم بورکراسی در اصفهان بیداد می کند طی یک سال اخیر تا اندازه بروکراسی کاسته شده ولی همچنان کافی نیست و نتایج آن در پایش محیط کسب و کار مشهود است.
وی افزود: مسایل اداری سرمایه گذار و فعال اقتصادی را برای توسعه فعالیتهایش خسته و آزرده می کند و مدیران دولتی استان باید محیط کسب و کار را برای سرمایه گذاری داخل و خارج استان تسهیل کنند.
مهرعلیزاده خاطر نشان کرد:استان اصفهان مهد صنعت و تولید است و دارای امکانات قابل توجهی در بخش های مختلف کسب و کار است، از نیروی انسانی متخصص گرفته تا زیرساختهای اقتصادی ،ولی جای تاسف دارد در پایش فضای کسب و کار از میانگین کشوری پایین تر است .
وی از مدیران استان خواست که پایش محیط کسب و کار استان را ماهانه در محل کار خود نصب کنند و با مشاهده انان تلاش کنند با ارایه برنامه و نظارت بر عملکرد کارکنان ،زمینه بهبود محیط کسب و کار استان را فراهم کنند.
وی خطاب به مدیران استان اصفهان گفت:اگر حوصله کار ندارید از مقام خود استعفا دهید و در جایگاهی دیگر به فعالیت خود ادامه دهید.
مهرعلیزاده گفت:مدیر یا حوصله کار ندارد یا از سازمان های نظارتی می ترسد.سازمان های نظارتی ایرادهایی می گیرد که قابل برطرف شدن است و نباید در ریسک پذیری مدیران خللی ایجاد کند .
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله آب در استان اشاره کرد و گفت:با تمام وجود از تمام ظرفیت ها برای احیای زاینده رود استفاده می کنیم .
وی با اشاره به انتقال آب از تونل کوهرنگ ۳ به حوضه زاینده رود گفت:با وجودی که منابع مالی در استان برای اجرای این پروژه وجود داشته ولی بیش از ۲۰ سال است این پروژه معطل مانده است .
وی تصفیه پساب را یکی از اولویت های استان در احیای منابع آبی برشمرد و گفت: واحدهای تولیدی بایستی ۴۰درصد مصرف آب را از تصفیه پساب تامین کنند تا در بخش شرب و کشاورزی مساله پیدا نکنیم.
برای حمایت از کالای ایرانی بخش توزیع به کمک بخش تولید بیاید
سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت:برای حمایت از کالای ایرانی بایستی بخش توزیع به کمک بخش تولید کالای ایرانی بیاید.
وی از برگزاری نشست مشترک اتاق بازرگانی اصفهان با اتحادیه های اتاق اصناف استان با هدف هم اندیشی برای یافتن راهکارهای حمایت از کالای ایرانی خبر داد و گفت:واحدهای صنفی نقش مهمی در حمایت از کالای ایرانی دارند.
وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پاریس گفت:شرکت های بزرگ فرانسوی علاقه مند به سرمایه گذاری و تعامل تجاری با استان اصفهان هستند.
تولید کالا بر اساس نیاز مشتری باید باشد
محمود تولایی رییس اتاق کاشان در این جلسه گفت:تولیدکنندگانی ایرانی کالای باکیفیت تولید می کنند ولی نیاز مشتری را در تولیدات خود لحاظ نمی کنند.
وی افزود:علت جذابی قاچاق بالا بودن هزینه های ورود کالا به کشور است و چنانچه هزینه ورود کالا به کشور متعادل باشد میزان ورود قاچاق کاهش خواهد یافت نمونه آن را می توان در موضوع واردات موبایل مشاهده کرد.
وی تصریح کرد:زمانی که تعرفه موبایل ۶۰درصد بود اغلب از مبادی قاچاق موبایل وارد بازار می شد ولی در حال حاضر که از تعرفه کاهش یافته شاهد ورود رسمی این کالا به بازار هستیم.
وی خواستار بازنگری در رشته های دانشگاهی که بازار کار ندارند شد و گفت:این قبیل رشته ها علاوه بر اتلاف وقت دانشجویان باعث اتلاف منابع و ردیف های دولتی در دانشگاه ها می شود.
۱۵میلیارد دلار قاچاق باعث از دست رفتن ۳۱۵ هزار فرصت شغلی
مصطفی رناسی نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه موضوع قاچاق را مهمترین چالش اقتصادی برای حمایت از تولید داخلی عنوان کرد و گفت:به گفته مسوولین ۱۵ میلیارد دلار قاچاق طی سال گذشته وارد کشور شده که با ارز ۴۲۰۰ تومان برابر ۶۳هزار میلیارد تومان می شود و با توجه به هزیه یک فرصت شغلی معادل ۲۰۰ میلیون تومان بیش از ۳۱۵ هزار فرصت شغلی که می توانسته در کشور ایجاد شود ،نشده است .
وی تصریح کرد:دولت نیز برای مالیات بر ارزش افزوده و عوارض گمرکی ۳ میلیارد دلار درآمد از دست داده است .
مجتبی ملااحمدی عضو شورای گفتگو در این جلسه خواستار نگاه ویژه صدا وسیما و شهرداری ها به معرفی کالای ایرانی در رسانه های گروهی و شهری شد و گفت:تعرفه کالاهای تولید داخلی با کالای خارجی نباید یکی باشد.
محمودرضا اقارب پرست مسوول دبیرخانه شورای گفتگو در این جلسه گفت: شورای گفتگوی استان در سال ۹۶ ،۱۲ جلسه رسمی ،۲ جلسه فوق العاده، ۴۳ جلسه کارشناسی ، ۱۰۶ مصوبه داشته که ۷۹ مصوبه استانی و ۲۷ مصوبه ملی داشته است.
وی افزود:۷۰ درصد موصوبات استانی اجرا ،۲۶ درصد در مرحله پیگیری و ۴ درصد اجرا نشده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا