تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

باید از روش های دانش بنیان برای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی استفاده کرد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر محمدباقر نوبخت در ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان با اشاره به روند اجرای سند چشم انداز ۱۴۰۴ و برنامه های کشور برای رسیدن به اهداف این چشم انداز، اظهارداشت: در چشم‌انداز ۲۰ساله کشور باید ایران قدرت اول منطقه‌ای و در جایگاه اول علم و فناوری قرار گیرد و برای رسیدن به این هدف این برنامه‌ها در قالب ۴ برنامه۵ ساله تدوین شد اما دو برنامه ۵ساله نخست موفق نبود چراکه به رشدی که پیش‌بینی می‌شد، نرسید.
نوبخت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه با رعایت سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تدوین گردید؛ اظهارداشت: در این برنامه رشد اقتصادی ۸ درصد تعیین شده است که این رشد سرمایه گذاری نیازمند ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سالانه است که نتیجه ی آن را در تولید ملی و اشتغال مشاهده خواهد شد.
محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سرمایه گذاری از دو مسیر پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: نظام بانکی در سال قبل ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۲۶ هزار بنگاه کوچک و متوسط تسهیلات اعطاء کرده است که این میزان در سال جدید به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید که بخشی از آن از توسط بانک ها، بخشی توسط دولت به میزان ۱۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان و بخشی نیز توسط صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه بخشی از این اعتبارات در بخش مسکن تزریق خواهد شد، افزود: در این راستا بازسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکن فرسوده در بافت فرسوده شهرها آغاز خواهد شد و استان اصفهان باید از این ظرفیت ایجاد شده حداکثر استفاده را داشته باشد.
وی ادامه داد: در سال گذشته دولت نیز ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از ردیف طرح های تملک دارایی و سرمایه ای و ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کرد، همچنین صندوق توسعه ملی ۶۷۰۰ میلیارد تومان پول برای احیای ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان، دشت سیستان و ایلام و مهار آب های مرزی در اختیار دولت قرار داد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته رشد اقتصادی کشور با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد شد، تصریح کرد: صندوق بین المللی پول این ارقام را تایید کرد، البته رشد اقتصادی بدون نفت را با اندکی تفاوت ۴.۳ درصد اعلام کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه براساس گزارش مرکز آمار ایران، سال گذشته ۷۹۷ هزار نفر وارد بازار کار شدند که برای ۷۹۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد، افزود: هفت هزار نفر به جمع بیکاران کشور اضافه شد، با این وجود نرخ رشد بیکاری را از ۱۲.۴ درصد به ۱۲.۱ درصد کاهش یافته است.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه با اجرای برنامه های دولت و ارائه ی تسهیلات ۲۴۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری، گردشگری، کشاورزی ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: رشد هشت درصدی اقتصاد کشور با روش های سنتی حاصل نمی شود و باید از روش های دانش بنیان استفاده کنیم و با دقت بسیار منابع و پول را در کشور توزیع کنیم و البته نمی‌خواهیم پول‌پاشی کنیم چرا‌که قبلاً این کار انجام شد و به شکست خورد.
وی در ادامه اظهارداشت: استاندار اصفهان مدیری ملی است و این استان زمینه های داشتن مدیرانی ملی را دارد و باید بتواند از ظرفیت های ایجاد شده در زمینه های مختلف از جمله ایجاد اشتغال استفاده کند چرا که نرخ بیکاری این استان زیبنده ی اصفهان نیست.
نوبخت در ادامه با اشاره به مسائل بین المللی و سیاسی کشور و هم چنین برجام اظهارداشت: ماندن رییس جمهور آمریکا در برجام، چه خیری برای ما داشت که امروز از بابت خروج آن نگران شویم و خروج این کشور از برجام، موجب انزوای آمریکا می شود و بقیه کشورها همراه آن نخواهند بود چرا که شرایط امروز دنیا با سال ۹۱ کاملا متفاوت شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه از اول تا ۱۵ اردیبهشت امسال، دولت چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار ثبت سفارش در بخش های مختلف برای کالاهایی وارداتی همچون کالاهای اساسی و یا لوکس داشته است، گفت: کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان ثبت سفارش می شود، البته دولت هر روز اعداد و خرید و فروش ارز را در کشور رصد می کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا