حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

کشف مواد مخدر /دستگیری ضارب اصفهانی /دستگیری سارق اینترنتی /نگاهی به کارکردهای اجتماعی پلیس در پیشگیری از جرائم و…

سرهنگ “سید تقی حسینی ” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی دریافت خبری مبنی بر اینکه یک سوداگر مرگ، قصد انتقال محموله ای افیونی از شرق کشور به استان اصفهان را دارد، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان قرار گرفت.

وی افزود: یک دستگاه کامیون کشنده متعلق به این قاچاقچی که حامل محموله قانونی آهن اسفنجی بود در یکی از ورودی های شرقی استان اصفهان شناسایی و برای بازرسی متوقف شد.

سرهنگ حسینی بیان داشت: در بازرسی به عمل آمده،۳۱۴ کیلوگرم تریاک و ۱۳۱ کیلوگرم حشیش که زیر محموله آهن جاساز شده بود، کشف و خودرو و محموله توقیف شد.#

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر اصفهان در پایان با اشاره به اینکه در این عملیات ۲ سوداگر مرگ دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند، خاطر نشان کرد: نیروی انتظامی با سوداگران مرگ و قاچاقچیان مواد افیونی برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان و سرکشی به آنان نخواهد داد.#

ضارب شهروند اصفهانی دستگیر شد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان از دستگیری فردی که یک شهروند اصفهانی را مجروح و متواری شده بود خبر داد.

سرهنگ “حسن یاردوستی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر مجروح شدن یک شهروند اصفهانی توسط فرد ناشناسی در خیابان و متواری شدن ضارب بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این فرماندهی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ماموران پس از انجام یکسری کارهای تخصصی موفق شدند ضارب را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی دستگیر کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان در پایان با اشاره به اینکه ضارب تحویل مراجع قضائی شد خاطر نشان کرد : پلیس اصفهان با مخلان نظم و امنیت عمومی جامعه برخورد قاطع و قانونی می کند و اجازه جولان به آنان نخواهد داد .

سارق قطعات خودرو در نجف آباد دستگیر شد

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “نجف آباد” از دستگیری سارق حرفه ای قطعات خودرو و کشف ۵۰ میلیون ریال قطعات مسروقه خودرو خبر داد .

سرهنگ “محمدرضا خدادوست” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی وقوع سرقت قطعات خودرو در شهرستان ، دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران پلیس آگاهی این شهرستان قرار گرفت.

این مقام انتظامی افزود: ماموران پلیس آگاهی با انجام یک سری کارهای تخصصی و اقدامات خاص موفق شدند سارق را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کنند.

وی در ادامه گفت: متهم در بازجویی های تخصصی پلیس به بزه انتسابی، سرقت قطعات خودرو و محتویات خودروبه ارزش ۵۰ میلیون ریال اعتراف کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان نجف آباد در پایان با اشاره به اینکه متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده جهت اقدامات قانونی به مراجع قضائی معرفی شد، از شهروندان خواست: هنگام ترک اتومبیل از بسته بودن درب‌ها و شیشه‌های خودرو اطمینان حاصل کنید و از گذاشتن اشیاء قیمتی در داخل خودرو مانند کارت عابر بانک، کارت سوخت، وجه نقد و کیف دستی که جلب توجه می کند خودداری کنند.

تصادف سواری پراید ،سمند و کامیون ایسوز یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از برخورد یک دستگاه سواری پراید ، یک سمند و یک کامیون ایسوزو در محور “شاهین شهر- کاشان” خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: ماموران پلیس راه “شاهین شهر-کاشان” از برخورد ۳ دستگاه وسیله نقلیه مطلع و جهت بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی افزود: در بررسی های بعمل آمده مشخص شد یک سواری پراید ، یک سمند و یک کامیون ایسوز با یکدیگر برخورد کرده اند که یکی از سرنشیان پراید فوت و راننده این خودرو نیز جان خود را از دست داده است .

سرهنگ پورقیصری بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان پلیس راه ، تجاوز به چپ توسط راننده سواری پراید اعلام شده است .

تصادف پراید و موتورسیکلت مرگ موتورسوار را رقم زد

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس استان از تصادف یک دستگاه سواری پراید با موتورسیکلت در محور “حیدرآباد” و فوت راننده موتورسیکلت خبر داد.

سرهنگ “جواد درستکار” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف یک پراید با موتورسیکلت در محور “حیدرآباد” ، بلافاصله ماموران پلیس راه “اصفهان- نائین” به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: در این حادثه رانندگی یک دستگاه موتورسیکلت به علت تغییر ناگهانی مسیر به شدت با سواری پراید برخورد کرده بود .

این مقام انتظامی بیان داشت : متاسفانه در اثر این حادثه رانندگی راکب موتورسیکلت به علت شدت جراحات وارد شده جان خود را از دست داد.

سرهنگ درستکار در پایان به رانندگان توصیه کرد: با سرعت مجاز و مطمئنه و توجه کامل به جلو و اطراف رانندگی کنند و از تغییر مسیر ناگهانی بپردازید.

واژگونی سواری رنو یک کشته و یک مجروح برجای گذاشت

گروه استان ها_اصفهان_ رئیس پلیس راه استان از واژگونی یک دستگاه سواری رنو در محور “داران-الیگودرز” و فوت سرنشین و مجروح شدن راننده آن خبر داد.

سرهنگ “حسین پورقیصری” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر واژگونی یک دستگاه سواری رنو ، در محور “داران – الیگودرز” ، ماموران پلیس راه “دامنه” به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام مسئول عنوان داشت: متاسفانه در اثر این حادثه یکی از سرنشینان خودرو به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و راننده نیز مجروح شد.

سرهنگ پورقیصری افزود: کارشناسان پلیس راه علت وقوع این حادثه رانندگی را ، عدم توجه به جلو توسط راننده اعلام کرده اند.

رئیس پلیس راه اصفهان در پایان از رانندگان خواست ، هنگام رانندگی از عجله و شتاب بی مورد پرهیز کرده و با دقت کامل به جلو و اطراف رانندگی کنید تا انشاءالله شاهد وقوع اینگونه حوادث نباشیم .

توقیف انبار میلیاردی پتوی قاچاق در برخوار

گروه استان ها_اصفهان_ فرمانده انتظامی شهرستان “برخوار” از کشف یک محموله پتوی قاچاق به ارزش یک میلیارد ریال که در انباری دپو شده بود خبر داد.

سرهنگ “غلامرضا براتی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت : ماموران پلیس آگاهی شهرستان برخوار از دپوی یک محموله سنگین پتوی خارجی در انباری مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: پس از هماهنگی قضائی از محل مورد نظر بازرسی شد که تعداد یک هزار و ۱۰۰ تخته پتوی خارجی فاقد مدارک گمرکی کشف شد.

این مقام انتظامی بیان داشت : ارزش محموله کشف شده توسط کارشناسان یک میلیارد ریال اعلام شده است.

سرهنگ براتی اضافه کرد : در این رابطه یک نفر شناسایی ، دستگیرو پس از تشکیل پرونده برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

فرمانده انتظامی شهرستان برخوار در پایان خاطر نشان کرد: قاچاق کالا زمینه رکود اقتصادی و تورم در کشور را فراهم می کند که از عموم مردم تقاضا می شود هر گونه اخبار مربوطه را از طریق تماس با تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

دستگیری سارق اینترنتی

گروه استان ها_اصفهان_ فردی که با سرقت اطلاعات حساب بانکی یکی از شهروندان اقدام به سرقت از حساب وی کرده بود توسط ماموران پلیس فتای استان شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ ” سید مصطفی مرتضوی ” رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس گفت : در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر اینکه از حساب بانکی وی ۳۰ میلیون ریال بصورت غیر مجاز برداشت شده بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: پس از تشکیل پرونده مقدماتی ماموران این پلیس تحقیقات خود را در فضای مجازی آغاز و پس از بررسی های تخصصی صورت گرفته متهم که فردی ۳۲ ساله بود شناسایی و دستگیر شد.

این مقام مسئول عنوان داشت: متهم که در برابر مدارک مستند و ادله محکم پلیس قرار گرفته بود صراحتاً به بزه انتسابی اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتای اصفهان ادامه داد: با اعتراف صریح متهم در این رابطه پرونده تشکیل و متهم برای اقدامات قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شد.

سرهنگ مرتضوی در پایان به شهروندان توصیه کرد : رمز عبور خط مقدم دفاعی شما در حفاظت از اطلاعات ذخیره شده است مطمئن شوید که از رمزهای قوی استفاده می کنید و با هوشیاری آن را حفظ و از بازگوکردن آن برای دیگران اجتناب نمایید.

نگاهی به کارکردهای اجتماعی پلیس در پیشگیری از جرائم

گروه اجتماعی_ پژوهش های صورت گرفته نشان داده که کارکرد اجتماعی پلیس بیشترین تاثیر را در پیشگیری از جرم دارد و از همین رو این کارکرد در اولویت اقدامات نیروی انتظامی قرار گرفته است.

 

 

 

پیشگیری اجتماعی به مجموعه اقداماتی که هدف آن خنثی کردن عوامل مؤثر در وقوع جرم گفته می شود و این به معنای مداخله در محیط های اجتماعی مانند محیط های آموزشی؛ اقتصادی، فرهنگی ، سیاسی و محیط های اجتماعی شخصی مانند خانواده، محله واست.

پیشگیری از ارتکاب جرم همواره مورد توجه جوامع مختلف بوده و رویکردهای مختلفی برای نیل به این هدف اتخاذ شده است. ارعاب، سزادهی، ناتوان سازی، حفاظت از آماج جرم، حذف موقعیت های جرم زا و بالا بردن هزینه ارتکاب جرم از جمله راهکارهای تجربه شده بشر در این زمینه است.

با این همه، افزایش ارتکاب جرم نشان دهنده ناکارآمدی راهکارهای تجربه شده است. امروزه نظام های حقوقی کشورهای پیشرفته، پیشگیری اجتماعی از جرم را به عنوان رویکردی بهینه و مؤثرتر از پیشگیری های وضعی و کیفری به رسمیت شناخته و در قالب برنامه های متنوع اجرا می نمایند.

موفقیت های زیادی از طریق شکل گیری مشارکت پلیس با سایر مقامات عمومی و شهروندان برای هدف گیری مؤثر و کاهش عوامل خطر بزهکاری و بزه دیدگی عاید شده است.

همان گونه که شکل های جدید مشارکت به عنوان مثال مشارکت های بین نهادی، مشارکت بخش عمومی و بخش خصوصی و غیره، فن آوری های جدید مثل سامانه های نقشه جرم، پراکندگی جغرافیایی جرم و غیره و برنامه های گوناگون پیشگیری از جرم مانند پلیس محله، برنامه های فراگیر اجتماعی و غیره برای پیشگیری از جرم و افزایش امنیت طراحی و اجرا می شوند؛ ولی با توجه به نظریه های صاحب نظران مطرح در حوزه پیشگیری از جرایم؛ برخی از کارکردهای پیشگیرانه با رویکرد اجتماعی و جامعه محوری پلیس می تواند در پیشگیری از جرایم نقش مهمی ایفا کند.

از نظر ادبیات علوم اجتماعی، کارکردهای اجتماعی پلیس در پیشگیری از جرائم را می توان در چند دسته ذیل طبقه بندی کرد:

۱-حضور ماموران پلیس به عنوان تعلیم دهنده در مراکز آموزشی

۲-ارائه اطلاعات به جامعه

۳-حمایت از بزه دیدگان

۴-ایفای نقش به عنوان مربی و الگو

۵-اجرای طرح های مشارکت ساکنان محلات در پیشگیری از جرم

۶-مشارکت پلیس در عدالت ترمیمی و میانجی گری

با حضور مشهود پلیس و با انجام فعالیت ماموران آموزش دیده به عنوان آموزش دهنده الگوهای صحیح رایج یکی از الگوهای موثر پلیس در جامعه، به عنوان نقش آموزشی در پیشگیری اجتماعی از جرم است.الگوی رایج موثر درگیر شدن پلیس در مدارس، نقش آموزشی است. این الگو کهن ترین شیوه همکاری بین پلیس و مدارس بوده و از ابتدای قرن بیستم مورد استفاده قرار گرفته است.

پلیس می تواند از طریق ارائه اطلاعات کلی در مورد شیوه های اجتناب از بزه دیدگی به جامعه به پیشگیری از جرم کمک کند. ماموران پلیس می توانند از طریق مدارس برای ارائه سخنرانی در مورد روش های صحیح رانندگی با خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه، آشنائی با آسیب های اجتماعی همچون اعتیاد به مواد مخدر و آسیب های فضای مجازی و دیگر مباحث مرتبط با نظم و امنیت عمومی دعوت شوند.

پلیس همچنین می تواند در آگاه سازی عمومی و تبلیغات رسانه ای به منظور تغییر گرایش ها و رفتارها در مورد جرم و خشونت شرکت نموده و برای جلوگیری از بزهکاری در جامعه راهکارهای خود را بیان کند.

بزه دیدگان اغلب نیاز به مراقبت و حمایت فوری، قوت قلب و در برخی موارد مشاوره دارند. ارائه حمایت قوی به بزه دیدگان، اعتماد عمومی به پلیس را افزایش داده و بزه دیدگان را ترغیب به گزارش موارد جرم به پلیس و درخواست کمک از آن می کند.

ماموران پلیس می توانند از تلاش های پیشگیری از جرم از طریق مربیگری برای نوجوانان درگیر در مشکلاتی نظیر اعتیاد و از هم پاشیدگی کانون خانوادگی، حمایت کنند.

یکی از اصول کلیدی پیشگیری از جرم استفاده از راهبردهایی است که بر مبنای ایجاد همکاری و مشارکت بین موسسات دولتی و وزارتخانه ها، سازمان های عمومی و غیردولتی، بخش بازرگانی و جامعه مدنی است.

با توجه به نگرش های متفاوت نسبت به عوامل اجتماعی جرم، تقسیم بندی های مختلفی از پیشگیری اجتماعی ارائه شده است. از یک نظر پیشگیری اجتماعی از جرم به پنج زمینه تقسیم شده است:

  1. پیشگیری اوان کودکی یا پیشگیری رشدمدار
  2. پیشگیری از طریق رویکرد توسعه اجتماعی
  3. پیشگیری از طریق تمرکز بر نهادهایی مانند مدرسه یا مشاغل به جای تمرکز بر افراد؛
  4. پیشگیری از طریق انحراف مسیر بزهکاری گروه های در معرض خطر؛
  1. پیشگیری از طریق تغییر ارزش های اجتماعی توسط رسانه های مکتوب و غیرمکتوب.

پژوهش های صورت گرفته نشان داده که کارکرد «حضور ماموران پلیس به عنوان تعلیم دهنده در مراکز آموزشی» بیشترین تاثیر را در پیشگیری از جرم دارد و از همین رو این کارکرد در اولویت اقدامات پلیس قرار گرفته است.

سایر پیشنهادات در این رابطه را می توان این گونه دسته بندی کرد:

۱-اولین گام در ساماندهی امر مدیریت پیشگیری از جرم و بی نظمی، قانونمند ساختن اصول و راهبردها و شیوه های اجرایی است. قانون جامعی در مورد پیشگیری از جرم تدوین و تصویب شود. در این قانون باید نهادهای ملی و منطقه ای و محلی متولی امر پیشگیری اجتماعی مشخص شوند و حدود و وظایف هر یک از آنها نیز مشخص شود.

۲-مطالعۀ تطبیقی جامع تر در مورد اقدامات پلیس و مدرسه و گردآوری و مستند سازی الگو ها و ابزارهای موفق.

۳-پس از تثبیت نهادهای متولی پیشگیری از جرم در سطح جامعه، ضرورت تهیه راهبرد ملی پیشگیری از جرم اولویت بعدی اقدامات پیشگیرانه اجتماعی در هر کشور و از جمله در کشور ما است

۴-ایجاد اجماع ملی بین نهادهای مختلف مؤثر در امر پیشگیری اجتماعی برای موفقیت برنامه های پیشگیری از جرم لازم است.

۵-درگیر ساختن جامعه در امر پیشگیری از جرم و بی نظمی و استفاده از ظرفیت های اجتماعی، یکی از اساسی ترین راهبردهای پیشگیری از جرم است .

۶-برای دستیابی به بهترین راهبردهای پیشگیرانۀ پلیسی در کشورمان باید روش های سنتی پیشگیری و تدابیر محلی را با دانش نو در این زمینه عجین سازیم.

۷-واحد پیشگیری از جرم باید آموزش و کمک فنی به سایر نهادهای دولتی، اصناف و تشکل های جامعی ارائه نماید تا آنان را قادر به طراحی سیستم های ارائه خدمات پیشگیری از جرم در اجزای خود سازد.

نویسنده : سرهنگ جهانگیر کریمی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا