اخبار صنعت، معدن و تجارتشهر و جامعهعناوین اخبار

بی نیازی فولاد مبارکه از واردات روغن های نورد

رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه ضمن تأیید این خبر گفت: در راستای تکمیل موفقیت دستیابی به دانش فنی و استفاده از روغن نورد ساخت داخل در نورد دو قفسه ای، این بار با همکاری مضاعف کارشناسان شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان با شرکت مذکور در عرصۀ تولید روغن نورد، دستیابی به دانش فنی و توان تولید روغن نورد در تاندم میل مداوم رقم خورد.

محمود رضا قرمزی در این خصوص افزود: یکی از مواد مصرفی استراتژیک در فرایند نورد سرد در خطوط نورد، روغن نورد است؛ به نحوی که در فرایند نورد، کاهش ضخامت ورق گرم به میزان موردنیاز مشتری پس از اسیدشویی در تاندم مداوم، با اعمال نیرو و کشش بر روی ورق در دمای محیط با پاشش مخلوط آب دمین و روغن نورد صورت میگیرد.

وی با تأکید بر اینکه روغن نورد ازجمله ترکیباتی است که فناوری بسیار خاصی دارد و فقط برخی از شرکتهای محدود در دنیا دانش فنی ساخت این روغن را در اختیار دارند، افزود: در پی دستیابی به فرمولاسیون این روغن در شرکت فولاد مبارکه که با همکاری شرکتهای داخلی در خط نورد دوقفسه ای در سال ۱۳۹۲ رخ داد و موجب داخلی شدن ۱۰۰ درصد تأمین این واحد شد، بلافاصله مطالعات جدید برای دستیابی به دانش فنی و توان تولید داخلی روغن های موردنیاز خط تاندم میل مداوم در دستور کار قرار گرفت. در همین راستا پس از انجام تست های آزمایشگاهی با توجه به اینکه طراحی روغنی متفاوت با روغن نورد دو قفسه ای با شرایط تاندم میل مداوم در ابعاد بزرگتر و تنوع گریدهای فولادی موردنیاز بود، تست عملیاتی اولیه در سال ۹۳ انجام شد و مشخص گردید انجام موفقیت آمیز نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است.

قرمزی ادامه داد: تست تکمیلی از ابتدای آذر سال ۹۶ به مدت سه ماه انجام شد. در این مدت روغن نورد آزمایشی در مقایسه با نمونۀ روغن خارجی عملیات نورد بعضا رفتار بهتری داشت؛ به صورتی که در ماه دوم تست، شاهد دستیابی به رکورد کاهش مصرف روغن به میزان ۲۵۰ گرم بر تن تولید نیز بودیم. نتایج بررسی ها در خطوط پایین دستی نیز عملکرد مناسب روغن داخلی را تأیید میکرد.

وی خاطرنشان کرد: بومی سازی این روغن علاوه بر قطع وابستگی به شرکتهای خارجی و جلوگیری از خروج ارز، مزایایی ازجمله حذف هزینۀ انبارداری و نگهداری روغن، هزینه های ثبت سفارش و هزینه های حمل و تشریفات گمرکی را نیز به دنبال دارد. نکتۀ حائز اهمیت این است که در روغنهای بومی سازی شده امکان اعمال هرگونه تغییر در فرمولاسیون به دلیل دسترسی به شرکت سازنده در صورت تغییر در شرایط کاری نورد خواهد بود.

رئیس خطوط نورد سرد فولاد مبارکه در پایان از همکاری همه جانبۀ مدیریت نورد سرد، مدیر مواد اولیه و انرژی، همکاران خطوط نورد، گروه فنی تولید ناحیه و شرکت سازندۀ روغن تشکر و قدردانی کرد.

در همین خصوص محمد ریاحی منش مدیرعامل شرکت به آرین صنعت اصفهان نیز با تأکید بر اینکه روغن های بومی سازی شده از نظر کیفیت با روغنهای وارداتی قابل رقابت اند، در خصوص نکات فنی و بارز این روغنها افزود: وجود ویژگیهایی ذیل باعث شده این روغنها با انواع مشابه روغن های تولیدشده در خارج از کشور قابل رقابت باشند: از جمله امکان تغییرات فنی بسته به شرایط خط در کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین هزینه؛ مصرف حدود ۲۵۰ گرم بر تن از این روغن در شرایط نرمال خط؛ شرایط نورد مطلوب با غلظتهای ۰٫۵ تا ۲٫۵ درصد؛ بافر مقاوم به تغییرات ph و conductivity؛ مقاوم دربرابر خوردگی سطح ورق با وجود حضور ppm۲۵ کلر در امولسیون؛ مقاومت در برابر اکسیداسیون در هوای فشرده و دمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد و یون کلر منفی؛ تولید آهن پودری محدود و بی نیازی از استفاده از چندین فیلتر مغناطیسی؛ تمیزی بالای سطح خروجی تاندم و خطوط نهایی؛ تمیزی حوضینگ و قفسه ها؛ بی نیازی از ساختن امولسیون تازه و همچنین کاهش میزان مصرف آب؛ امکان استفاده از غلتک های گریت در قفسۀ ۵ بدون افت تمیزی و زبری، همچنین زبری مناسب روی ورق و عدم افزایش روغن سطح ورق؛ عدم نوسان روغن سطح ورق با وجود غلظت روغن در سیستم ۳؛ امکان دستیابی به تمیزی موردنظر در خروجی تاندم بدون افزایش میزان آهن سطح ورق و دستیابی به تمیزی بالای ۷۵ درصد به طور میانگین در خطوط نهایی.

ریاحی منش خاطرنشان کرد: این بومی سازی علاوه بر مزیت های دستیابی به دانش فنی ساخت، دستیابی به برخی موارد قابل بهبود را نیز میسر نموده است که عبارت اند از: کاهش میزان مصرف آب و تقلیل میزان روغن خروجی و کاهش نقطه انجماد روغن با حفظ عملکرد آن.

مدیرعامل شرکت به آرین در ادامه مزایای اقتصادی و بازرگانی این بومی سازی را تشریح کرد و گفت: این بومی سازی علاوه بر حمایت از کالای ایرانی و ایجاد اشتغال مزیت های دیگری نیز داشته است که عبارت اند از: کاهش ریسک تحویل و ترخیص به موقع محصول و همچنین کاهش چشمگیر هزینه های انبارداری محصول؛ حضور تولیدکنندگان داخلی در عرصۀ تولید که موجب کاهش قیمت محصول از سوی سایر رقبای خارجی میشود و درنهایت خرید محصول طبق مقررات خرید داخل با بازپرداخت های بعد از تحویل محصول در مقایسه با واریز وجه قبل از حمل در خریدهای خارجی.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا