شهر و جامعهعناوین اخبار

اقامه نماز عید سعید فطر در امامزاده شاهرضا(ع) شهرضا/ایجاد وقف در حوزه اقتصاد دانش بنیاد گامی موثر در حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی/فعالیت غرفه همه واقف باشیم در شاهین شهر

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از  روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، سعید ورپشتی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح ضیافت الهی همزمان با سراسر کشور نماز باشکوه عید سعید فطر در جوار حرم مطهر امامزاده شاهرضا(ع) شهرضا برپا می شود.

وی در ادامه افزود: این آیین باشکوه همراه با قرائت دعای پر فیض ندبه و اقامه نماز توسط حجت الاسلام و المسلمین یعقوبی امام جمعه شهرضا در جوار حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم برپا می شود.

مدیر اجرایی امامزاده شاهرضا(ع) شهرضا گفت: آستان مقدس امامزاده شاهرضا (علیه السلام) در شهرستان شهرضا، بخش مرکزی، در شمال شهر شهرضا و در بلوار مدرس واقع شده است.

**ایجاد وقف در حوزه اقتصاد دانش بنیاد گامی موثر در حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: نهاد وقف به عنوان بخش سوم اقتصادی نقش موثر و بسزایی در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش های بنیادی دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، دکتر مهدی طغیانی اظهار داشت: در ادبیات اقتصادی سه بخش دولتی، انتفاعی و غیر انتفاعی وجود دارد که در واقع نقش بخش غیر انتفاعی در جهت کمک به دولت در جهت توسعه زیرساخت های لازم در امور مختلف از جمله فرهنگی، اجتماعی و… است.

وی ادامه داد: از دیرباز نهاد وقف در ایران به صورت بومی نقش بخش سوم را داشته اندو در قدیم موقوفات براساس کارکردهایی که داشته اند نقش بسزایی در جامعه ایفا می کردند و واقفان نیک اندیش با ایجاد وقف هایی به برطرف کردن نیازهای روز جامعه خود اقدام می کردند.

مهدی طغیانی در ادامه خاطر نشان کرد: در طول تاریخ در حوزه تمدن و فرهنگ اسلامی موقوفات زیادی ایجاد شده است که می توان به ساخت مساجد، حسینیه ها، تلاوت قرآن کریم و… اشاره کرد و اکنون نیز این بناهای ماندگار به بخشی از هویت فرهنگی و اسلامی ما تبدیل شده اند.

وی در ادامه به دیگر کارکردهای نهاد وقف اشاره کرد و گفت: از دیگر کارکردهای نهاد وقف موقوفاتی هستند که در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، درمانی و… وجود دارند و بسیاری از دارالشفاها، درمانگاه و… نیز در موقوفات ساخته شده اند که نشان از اهمیت و جایگاه وقف در جامعه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه یادآور شد: اکنون باید براساس نیازهای روز جامعه و باتوجه به تغییرات اجتماعی که رخ داده است نیازهای فرهنگی و اجتماعی را براساس پدیده هایی که به وجود آمده شناسایی و برای برطرف کردن آنان مردم و واقفان را برای ایجاد وقف هایی در این حوزه ها ترغیب و تشویق کرد.

مهدی طغیانی گفت: اکنون نیز همچون گذشته حس نوع دوستی در میان مردم وجود دارد و نیازهای اجتماعی نیز در جامعه هست و اکنون نقش اداره اوقاف و امور خیریه در این راستا این است که رابطه ای بین این دو عامل ایجاد نماید و با فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب مردم را در راستای ایجاد وقف های جدید براساس نیازهای روز جامعه تشویق و ترغیب کند.

وی به احیای موقوفات اشاره کرد و افزود: براساس ظرفیت هایی که در موقوفات وجود دارد باید ارزش افزوده آنان را افزایش داد و ارزش آفرینی بیشتری برای موقوفات صورت گیرد که خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع نیز همواره از دغدغه های سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه به نقش و جایگاه موقوفات در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد دانش بنیاد حوزه جدیدی در اقتصاد است که می توان با ظرفیت های که در این حوزه وجود دارد برای ایجاد اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی کرد و از موقوفات و نهاد وقف نیز در این حوزه استفاده کرد و نهاد وقف به عنوان بخش سوم اقتصادی نقش موثر و بسزایی در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دانش های بنیادی دارد.

**ثبت سه وقف جدید با نیت مساجد در شهرستان نجف آباد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد گفت: از اول سال جاری تاکنون ۳ وقف جدید با نیت مساجد و به ارزش تقریبی بیش از ۱۸ میلیارد ریال توسط واقفان نیک اندیش در شهرستان نجف آباد به ثبت رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین اصغر توسلی اظهار داشت: باتوجه به اجرای برنامه های ترویج فرهنگ وقف در شهرستان نجف آباد از آغاز سال جاری تاکنون چهار واقف نیک اندیش به اداره اوقاف و امور خیریه نجف آباد مراجعه کرده اند و وقف های جدیدی را به نام خود به ثبت رساندند.

وی در ادامه افزود: سید محمود هاشمی ۲۱۳ متر مربع زمین را به ارزش ۳ میلیارد و ۱۹۵ میلیون ریال جهت توسعه مسجد دوازده امام نجف آباد وقف کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد گفت: اسدالله طاهری ۱۰۰۰ متر مربع زمین به ارزش ۱۳ میلیارد ریال با نیت ساخت مسجد فاطمه الزهرا در نجف آباد وقف کرده و یحیی محمدی نیز ۵۸۰ متر مربع به ارزش ۲ میلیارد و ۳۰ میلیون ریال را جهت تامین هزینه های فرهنگی و قرآنی مسجد میرزاخانی ها در نجف آباد وقف کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین اصغر توسلی در ادامه اضافه کرد: ارزش این موقوفات در مجموع ۱۸ میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال است که تمام اطلاعات این موقوفات در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه کشور ثبت شده است.

**فعالیت غرفه همه واقف باشیم در شاهین شهر

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین و میمه گفت: در ایام ماه مبارک رمضان و در راستای اجرای طرح ضیافت الهی غرفه همه واقف باشیم در محل پارک انقلاب شاهین شهر برپا شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مهدی قربانی اظهار داشت: با اقدامات انجام شده و همچنین هماهنگی های به عمل آمده جهت اجرای طرح ضیافت الهی در ماه مبارک رمضان با همکاری شهرداری و دیگر ادارات شهر شاهین شهر خیمه معرفتی با عنوان ایستگاه همه واقف باشیم با هدف ترویج فرهنگ وقف در بین اقشار مختلف مردم و همچنین ایجاد وقف های جدید غرفه ای با حضور مبلغین اعزامی از شهر مقدس قم در محل پارک انقلاب شاهین شهر برپا شده است.

وی در ادامه افزود: این در غرفه مشاوره در جهت ایجاد وقف های مشارکتی، وقف مصحف شریف و همچنین کارکردهای وقف و ترغیب مردم به ایجاد وقف های جدید براساس نیازهای روز جامعه به عموم مردم آگاهی های لازم داده می شود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شاهین و میمه در ادامه یادآور شد: همچنین با همکاری اعضای هیئت امنای امامزادگان جلیل القدر شهرستان نیز در ایام ماه مبارک رمضان در جوار حرم مطهر ۳ امامزاده عظیم الشان شهرستان نیز خیمه های معرفت با غرفه هایی همچون غرفه همه واقف باشیم و غرفه پاسخگویی به مسائل شرعی و اعتقادی و همچنین غرفه مشاوره خانواده با حضور مبلغان بومی و اعزامی از شهر مقدس قم برپا شده است که در این خیمه های معرفت همه روزه به زائران و مجاوران این اماکن متبرکه به صورت رایگان خدمات فرهنگی ارائه می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی قربانی در ادامه خاطر نشان شد: امسال طرح ضیافت الهی همراه با اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی در جوار حرم مطهر ۴ امامزاده واجب التعظیم شهرستان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان شروع شده است که این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان همچنان در این اماکن متبرکه ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین در قالب این طرح هر روز در ایام ماه مبارک رمضان محفل جزء خوانی قران کریم نیز با حضور قاریان برجسته در محل موقوفه مسجد المهدی(عج) شاهین شهر نیز برپا است.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا