اخبار صنعت، معدن و تجارتپیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

پیشرفت ۹۵ درصدی پروژۀ احداث نیروگاه مجتمع فولاد سبا

مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات فولاد مبارکه ضمن اعلام این خبر و با تأکید بر اینکه از سیستم های تولید همزمان برق و حرارت در دنیا و ایران به عنوان نیروگاه های سیکل ترکیبی در سالهای گذشته استفاده شده است، افزود: در سالهای اخیر نصب پکیج های CHP با ظرفیتهای نسبتا کوچک و برای تأمین نیازهای الکتریکی و حرارتی مناطق صنعتی به عنوان سیستمهای دیزل ژنراتور (DG) داری مزیت است و استفاده از آنها همچنان در جهان رشد فزاینده ای دارد.

علیرضا استکی با بیان اینکه در کشور ایران نیز برنامه ریزی هایی جهت گسترش این سیستم ها صورت گرفته است، در تشریح این سیستم ها تصریح کرد: بر اساس تعریفی کلی به هرگونه تولید توأمان انرژی حرارتی و الکتریکی از یک منبع انرژی واحد در سیستمی یکپارچه و از یک جریان واحد سوخت، تولید همزمان (CHP) گفته میشود. این نوع نیروگاه دارای مزایایی ازجمله صرفۀ اقتصادی، فروش مازاد برق بر اساس قراردادهای تضمینی، مناسب بودن درزمینۀ پدافند غیرعامل، راندمان بالا و تلفات بهره برداری کم است.

وی با اشاره به اهمیت وجود این نیروگاه در مجتمع فولاد سبا اظهار داشت: مزایای ذکرشدۀ این نوع نیروگاه ها و همچنین ضرورت وجود نیروگاه در این مجتمع در مواقع قطعی برق که ممکن بود خساراتی به واحدهای حساس و خطوط تولید وارد کند و همچنین هدف گذاری تأمین برق این واحدها، ضرورت احداث نیروگاه CHP را از هر جهت آشکار مینمود.

مدیر اجرای پروژه های انرژی و سیالات فولاد مبارکه درخصوص مشخصات و توان فنی این نیروگاه با تأکید بر اینکه در ساخت این نیروگاه ازجمله در تأمین کابل، تأمین تابلو برق های موردنیاز، فن های با ظرفیت بالا، مخازن تحت فشار و… از حداکثر توان شرکتهای سازندۀ داخلی کشور استفاده شده است، افزود: این پروژه در مساحتی حدود ۵۰۰۰ مترمربع و با ظرفیت ۲۵ مگاوات بر ساعت مشتمل بر ۷ دستگاه ۴٫۵ مگاواتی و با هزینه حدود ۶۵۰ میلیارد ریال احداث شده است. ضمن اینکه این نیروگاه دارای بازده بالای ۷۰ درصدی است، به نحوی که علاوه بر تأمین برق با استفاده از سیستم بازیافت حرارت از گرمای خروجی، آب گرم موردنیاز ساختمانهای جنبی را نیز تأمین میکند.

استکی ضمن قدردانی از زحمات و همکاری های معاونت اجرای پروژه ها، مدیریت فنی و پشتیبانی مجتمع فولاد سبا، شرکت مهندسی فولاد و همچنین شرکت نیروپارسه به عنوان پیمانکار مجری پروژه خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر تمامی مراحل پیش راه اندازی را طی کرده و پیش بینی میشود تا اواسط تیرماه به طور کامل راه اندازی و به شبکۀ برق متصل شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا