شهر و جامعهعناوین اخبار

وقف نشان از بلوغ اجتماعی و مشارکت مدنی واقف در جامعه است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حیدر علی عابدی اظهار داشت: فرهنگ وقف و ایجاد موقوفات از گذشته تا کنون توسط واقفان نیک اندیش در راستای کمک به جامعه بسیار موثر و تاثیرگذار بوده است امروز نیز باید از این فرهنگ برای کمک به جامعه استفاده کرد و با شناسایی نیازهای روز جامعه و جهت دهی به واقفان برای وقف در این راستا بیش از پیش فعالیت و اطلاع رسانی انجام شود.

وی در ادامه افزود: امروز می توان با تشویق مردم و واقفان به ایجاد وقف هایی با موضوع تولیدکار و اشتغال، کمک به محرومین و نیازمندان، وقف برای آموزش، وقف برای کمک به مراکز دانشگاهی، ساخت پل و جاده ها تاثیر وقف را بیش از پیش در زندگی مردم ملموس کرد و این امر نیز بهترین تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف در سطح جامعه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باتوجه به اینکه ساختار جامعه مدرن امروزی نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است می توان با ایجاد وقف هایی برای کمک به سالمندان به این قشر آسیب پذیر نیز کمک کرد و این موضوع نیز یکی از نیازهای اصلی جامعه است و باید مورد توجه واقفان نیک اندیش و اداره اوقاف و امور خیریه قرار بگیرد و مردم و خیرین را نیز به این موضوع دعوت کرد.

حیدر علی عابدی در ادامه به نقش و جایگاه رسانه ها در جهت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ وقف اشاره کرد و گفت: رسانه ها در معرفی نیازهای روز جامعه به مردم و همچنین اطلاع رسانی در جهت آگاه سازی مردم نسبت به مزایای وقف و همچنین تاثیر این فرهنگ غنی بیش از گذشته فعالیت کنند و مردم را به این حسنه و صدقه جاریه تشویق نمایند.

وی ادامه داد: معرفی موقوفات و واقفان نیک اندیش نیز در رسانه ها یکی از ابزارهای موثر و تاثیرگذار در موضوع ترویج فرهنگ وقف است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تاثیر احیای موقوفات در جهت اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش خاطر نشان شد: یکی از راهکارهای مهم و تاثیرگذار در ترویج فرهنگ وقف احیای موقوفات است و باید در این زمینه نیز فعالیت های بیشتر و گسترده تری انجام شود.

حیدر علی عابدی در ادامه به تعامل بسیار خوب اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با مردم اشاره کرد و یادآور شد: امروز زندگی مردم با فرهنگ وقف عجین شده است و بسیاری از املاک و دارایی های مردم در موقوفات واقع شده و هر فردی به نوعی با این موضوع برخورد داشته است خوشبختانه در این زمینه نیز عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بسیار خوب و مطلوب بوده است و این اداره توانسته با مردم تعامل بسیار خوبی برقرار کند و تشریفات قانونی را در این زمینه بسیار خوب و آسان اجرا کند این امر موجب شده تا هم نیت واقف عمل شود و مشکل شرعی و قانونی نیز ایجاد نشود و هم اینکه با شرایط مناسب موقوفه به مردم اجاره واگذار شده و این موضوع نیز برای زندگی روزمره مردم مشکلی ایجاد نکرده است و در این راستا باید از اداره اوقاف تشکر کرد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: بسیاری از واقفان خیر اندیش در گذشته زمین های بسیار بزرگ و حتی روستاهایی را وقف کرده اند و ما باید امروز براساس شرایط جامعه و در نظر گرفتن مسائل مختلف با این موضوع برخورد کنیم به گونه ای کههم منافع موقوفات و هم مردم را این راستا در نظر گرفته شود و هم اینکه همهاز منافع وقف بهرمند شوند که اجرای این سیاست در زمینه ترویج فرهنگ وقف نیز بسیار موثر و تاثیرگذار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه وقف را نشان از بلوغ اجتماعی و مشارکت مدنی پویای واقف نیک اندیش در جامعه دانست و گفت: وقفنه تنها برای واقف باقیات و صالحات و یک صدقه جاریه محسوب می شود که از نظر اجتماعی نیز نشان از بلوغ اجتماعی و مشارکت مدنی پویا و فعال در جامعه خود محسوب می شود.

**اخذ سند مالکیت برای ۱۲۰۰۰ متر مربع از موقوفات شهرستان خور و بیابانک

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خور و بیابانک گفت: از آغاز سال جاری تا کنون برای ۱۲۰۰۰ متر مربع از موقوفات شهرستان خور و بیابانک به ارزش بیش از ۱ میلیارد ریال ۵۴ سند مالکیت اخذ شده است.

مجتبی بابایی اظهار داشت: با پیگیری های به عمل آمده توسط اداره اوقاف و امور خیریه خور و بیابانک و همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان در راستای حفاظت و صیانت از حقوق موقوفات و واقفان نیک اندیش و همچنین جهت اجرای امینانه نیات واقفان نیک اندیش برای ۹۴ رقبه از رقبات این شهرستان ۵۴ سند مالکیت به نام موقوفات اخذ شد.

وی در ادامه افزود: مساحت کل این رقبات در حدود ۱۲۰۰۰ متر مربع است که براساس برآوردهای انجام شده ارزش این رقبات بیش از ۱ میلیارد ریال است و کاربری آن ها نیز کشاورزی و مزروعی است و براساس نیات ثبت شده در وقف نامه عواید حاصل از این رقبات برای تامین هزینه های مساجد، حسینه ها، روضه خوانی، امامزادگان عظیم الشان شهرستان و…. صرف می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خور و بیابانک در ادامه اضافه کرد: همچنین با پیگیری های به عمل آمده توسط اداره اوقاف در راستای بروز کردن اطلاعات مربوط به رقبات و موقوفات شهرستان در سه ماهه اول سال جاری نیز ۳۶ سند مالکیت دفترچه ای موقوفات و رقبات شهرستان به سندهای تک برگ مالکیت تبدیل شده اند.

**از خادمان برتر بقاع متبرکه شهرستان نجف آباد تجلیل می شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد گفت: همزمان با دهه کرامت و به مناسبت سالروز تکریم امامزادگان عظیم الشان طی مراسمی از خادمان برتر امامزادگان شهرستان نجف آباد تجلیل می شود.

 حجت الاسلام و المسلمین اصغر توسلی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده در راستای تقدیر از زحمات خادمان بقاع متبرکه همزمان با دهه کرامت و به مناسبت سالروز تکریم امامزادگان عظیم الشان طی مراسمی از خادمان برتر امامزادگان شهرستان نجف آباد تجلیل می شود.

وی در ادامه افزود: این مراسم روز شنبه ۲۳ تیر ماه در جوار حرم مطهر امامزاده ساره خاتون(س) جوزدان با حضور کلیه خادمان بقاع متبرکه شهرستان و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار می شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نجف آباد ادامه داد: همچنین سخنران این مراسم نیز حجت الاسلام و المسلمین دهنوی کارشناس مذهبی صدا و سیما است.

حجت الاسلام و المسلمین اصغر توسلی گفت: آستانه مقدسه امامزاده ساره خاتون (علیها السلام) در ۷ کیلومتری شهرستان نجف آباد و در مسیر پولادشهر ـ نجف آباد در کنار گلزار شهدای این شهر واقع شده است.

**آغاز پروژه زیبا سازی امامزاده مشعلدار علی(ع) فریدونشهر

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت گفت: به همت خیرین نیکوکاری و با اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال پروژه عمرانی و زیبا سازی امامزاده مشعلدار علی(ع) فریدونشهر آغاز شد.

 حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیر الاسلامی اظهار داشت: در راستای ایجاد فضایی معنوی و همچنین بهسازی و زیبا سازی حرم مطهر امامزاده مشعلدار علی(ع) فریدونشهر پروژه عمرانی شامل گچ کاری، نماکاری، آجر کاری و کاشی کاری رواق آستان مقدس این امامزاده جلیل القدر آغاز شد.

وی در ادامه افزود: این پروژه در مساحت ۳۵۰ متر مربع اجرا می شود که در صورت تامین اعتباری بالغ بر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال توسط خیرین نیکوکار این پروژه تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت گفت: آستان مقدس امامزاده مشعل بن علی (علیه السلام) در شهرستان فریدونشهر، بخش مرکزی و در شهر فریدونشهر واقع شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا