تیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

استاندار اصفهان در جلسه شورای عشایر استان مطرح کرد: فعالیت عشایر مصداق اتکا به داخل و حمایت از تولید ملی است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازاداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر محسن مهرعلیزاده در هفدهمین جلسه شورای عشایر استان که با حضور کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور برگزار گردید، اظهارداشت: همانگونه که حضرت امام از عشایر بعنوان ذخایر انقلاب یاد کردند بدون پرداختن شعاری به این فرموده می توان گفت این قشر از جامعه همواره در نحوه ی برخورد با مسائل اجتماعی، کم توقعی، پرکاری و پرتلاشی، غیرت و سالم بودن در ابعاد مختلف الگویی برای اقشار دیگر جامعه می باشند.
استاندار اصفهان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید همواره توجه ویژه ای به عشایر داشته است، تصریح کرد: تصمیمات هیأت دولت درخصوص خدمات علمی و آموزشی، چندین برابر شدن بودجه و اعتبارات در ابعاد مختلف ، اشتغال و تامین معیشت عشایر از جمله اقداماتی است که در حد توان به انجام رسیده است.
مهرعلیزاده با تاکید بر اینکه مصوبات جلسات باید دارای زمانبندی اجرایی باشند؛ افزود: باید با استناد به همان زمانبندی نسبت به اجرای مصوبات اقدام نمود و در صورت عدم اجرا دلایل به صورت شفاف عنوان شود.
محسن مهرعلیزاده با اشاره به اعطای تسهیلات به جامعه ی عشایری، اظهارداشت: بانک ها باید بر اساس شرایط این قشر از جامعه و اختیارات دولت وام به افراد بدهند و با توجه به اینکه عشایر تامین کننده ی بخشی از مواد غذایی و گوشت قرمز جامعه می باشند باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.
استاندار اصفهان فعالیت عشایر را مصداق اتکا به داخل و منابع داخلی برشمرد و افزود: باید به این فعالیت ها اهمیت داده شود که می تواند اعتبار و عزت بزرگی را ایجاد نماید.
وی بر اجرای مصوبات قبلی، پیگیری اعتبارات توازن منطقه ای مناطق محروم در بخش عشایر توسط سازمان برنامه ریزی و بودجه و همچنین اجرای ماده ۱۳ آیین نامه ساماندهی عشایر مبنی بر اینکه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مکلف است بخشی از اعتبارات دستگاه های اجرایی ذیربط را حداقل به تناسب جمعیت و نیازهای جامعه عشایری استان به ارائه خدمات و اجرای طرح های عمرانی مورد نیاز عشایر اختصاص دهد، تاکید نمود.
استاندار اصفهان بهره مندی عشایر از انرژی های خورشیدی برای تامین روشنایی را ضروری برشمرد و افزود: باید همانند اقداماتی که برای مناطق شرق اصفهان در خصوص ایجاد پنل های انرژی خورشیدی در نظرگرفته شده برای عشایر نیز برنامه ریزی شود.
مهرعلیزاده تاکید کرد: کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری، بازسازی فضاهای آموزشی با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و سازمان نوسازی مدارس باید مورد توجه قرار گیرد.
محسن مهرعلیزاده با بیان اینکه مشکلات عشایر با منابع طبیعی، توسعه ی گردشگری در مناطق عشایری، بانک ها و اخذ وام های ارزان قیمت و بخشودگی جرائم بانکی باید در جلسه ی محدودتری با حضور مدیرکل امور روستایی مورد بررسی قرار گیرد، افزود: بانک ها باید در این خصوص براساس قانون عمل نمایند.
استاندار اصفهان به مشکلات عشایر در تامین آب اشاره کرد و افزود: نباید آبی که در اختیار عشایر قرار می گیرد قیمتی بالاتر از آب در اختیار روستائیان باشد و آبفا باید در این خصوص توجه ویژه داشته باشد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور نیز در این جلسه با اشاره به نقش عشایر در امور اقصادی، فرهنگی و امنیتی، اظهارداشت: در شعار این سازمان هر چادر عشایری بعنوان یک کارگاه تولیدی، خاستگاه فرهنگی و پایگاه پدافندی تلقی می شود و نباید صرفا به تولید دام تاکید کرد چرا که توانمندی های فرهنگی و امنیتی عشایر به عنوان یک اصل مطرح می باشد.
قندالی با اشاره به تسلط دکتر مهرعلیزاده به شرایط جامعه روستایی، شهری و عشایری، حضور ایشان در اصفهان را ظرفیتی بسیار بزرگ برای حل مشکلات خواند و اظهار امیدواری نمود بتوان از توانمندی های ایشان در پیشبرد امور عشایر بهره برد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور در ادامه به تشریح اقدامات دولت تدبیر و امید در کاهش شکاف شاخص های زندگی عشایری با شهری پرداخت و افزود: نجیب ترین جامعه، جامعه ی عشایری است که کمترین توقع و بیشترین راندمان را دارند و همواره با صداقت در خدمت نظام و جمهوری اسلامی هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا