اخبار صنعت، معدن و تجارتتیتر دوشهر و جامعهعناوین اخبار

صنعت فولاد باید خط مقدم تولید و صادرات باشد

سرمایه گستران – این مطلب را دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح توسعۀ مجتمع فولاد سبا و نیروگاه ۲۵ مگاواتی(CHP) فولاد سبا، کارخانۀ آهک کلسینه شرکت فولادسنگ مبارکه، ایستگاه تقلیل فشار گاز و تصفیه خانۀ ۳۰۰۰ مترمکعبی پساب صنعتی فولاد مبارکۀ اصفهان گفت.

این مراسم با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و معاونان ایشان، استاندار اصفهان، ائمۀ جمعۀ شهرهای مبارکه و زرین شهر، نمایندگان مردم شریف اصفهان و شهرستان های لنجان، مبارکه و فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار لنجان، فرماندار مبارکه، جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی، مدیران و مسئولین استان و منطقه و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

وی پس از بازدید از خطوط تولید مجتمع فولاد سبا و افتتاح رسمی پروژه های مذکور طی سخنانی تصریح کرد: استان اصفهان در همۀ بخش های کشور پیشتاز است. هیچ تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی در ایران نداریم و هیچ پیشرفت مهم اقتصادی و صنعتی وجود ندارد که اصفهان کانون یا نقطۀ اصلی توسعه و پیشرفت آن نبوده باشد. این استان در پیشرفت معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پالایشگاهی و خلاصه در تمامی صنایع بزرگ، متوسط و کوچک ایران نقش به سزایی داشته و دارد .

وی ضمن تشریح وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد قدرتهای اقتصادی حاضر در برجام گفت: مهمترین هدف آمریکاییها به گفتۀ خودشان این است که اقتصاد ما را زمین گیر کنند، زندگی را بر مردم تنگ کنند تا دامنۀ نارضایتی های مردم توسعه پیدا کند و به اهداف دیگری که به دنبال آن هستند، دست یابند. در مقابل، وظیفۀ مسئولان جمهوری اسلامی و ملت ایران این است که با برنامه ریزی دقیق و مقاومت، برنامه های طرف مقابل را به شکست بکشانیم و اقتصاد ایران را سرپا نگه داریم. اینطور نیست که فکر کنیم آمریکایی ها علیه ما اعلام جنگ اقتصادی کرده اند و ما بگوییم هیچ اتفاقی نمی افتد. ما باید در چند جبهه که موردتوجه آنهاست برنامه داشته باشیم؛ آنها میخواهند صادرات نفت ایران را به عنوان مهمترین مرکز درآمد ایران تا ماه نوامبر (آبانماه) به صفر برسانند و به تعبیر خودشان متوقف کنند. برنامه ریزی ما درست نقطۀ مقابل خواستۀ آنان است؛ یعنی میخواهیم نفت مان را به حداکثر میزان ممکن و حد نیاز خودمان در داخل کشور، صادر کنیم. خواستۀ بعدی آنان این است که جلوی صادرات کالاهای اساسی ایران را بگیرند. آنها میدانند وقتی ما اعلام میکنیم ۴۵تا ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم، حدود ۸۰ درصد از آن در حوزه هایی مثل پتروشیمی، فولاد و مس است و حدود ۲۰ درصد، یعنی سهم کوچکی از آن، صادرات خرد است که متعلق به بخش های مختلف صنعتی و سنتی است. در این ۸۰ درصد، صنعت فولاد باید خط اصلی و مقدم تولید و صادرات باشد؛ همچنانکه مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور پیش از این هم در مقاطع مختلف شایستگی خود را به بهترین شکل ممکن نشان دادند. انتظار دولت و ملت از فولادسازان این است که تولید و صادرات را نسبت به سال قبل افزایش دهند. ملت انتظار دارد در مقطعی که دشمن اینچنین هدفگذاری کرده است، فرزندان خودش در صنعت فولاد در مقابل، هدفگذاری جدیدی انجام دهند و آخر سال با سرفرازی اعلام کنند تولید و صادرات شرکت در سال ۹۷ افزایش یافته است. ما مطمئنیم مدیران و کارکنان صنعت فولاد کشور میتوانند این کار را انجام دهند. نباید در توانمندیهای خود تردید کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ایجاد مانع بر سر راه واردات موردنیاز کشور هدف بعدی دشمن است که این نیز یک موضوع جدی است و به عزم و ارادۀ جدی نیاز دارد. باید با نگاه جدی به ظرفیتهای داخلی به تولید داخلی کشور توجه کنیم و خودکفایی را به عنوان یک راهکار مؤثر موردتوجه قرار دهیم. صنعتگران باید تولیداتی بهتر با قیمت کمتر و کیفیت بالاتر در اختیار مردم قرار دهند. یکی از بدترین موارد در این شرایط این است که گروه ها یا افرادی میخواهند جیب ملت را غارت کنند. دانستن این مورد تلخ است؛ اما نکتۀ مهمش این است که ما آن عدۀ قلیل را هم به شکل مناسب ادب خواهیم کرد.

جهانگیری با بیان اینکه فاز دوم مجتمع فولاد سبا به همت مدیریت و کارشناسان فولاد مبارکه با بهره مندی از مدرن ترین روشهای تولید به بهره برداری رسیده است، اذعان داشت: درزمینۀ بومی سازی نیز فولادسازان میتوانند بسیاری از بخش های کارخانه ها و تجهیزات را با کمک بخش خصوصی در داخل کشور بسازند.

وی محدودیت منابع آبی استان اصفهان را جدی خواند و گفت: اینکه مجتمع فولاد سبا ۷۰ درصد نیاز آبی خود را از محل تصفیه و بازچرخانی پساب های صنعتی تأمین میکند، افتخار بزرگ است؛ از این رو از دکتر سبحانی مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، کارکنان و کارگران، مهندسان، مشاوران، پیمانکاران و همۀ کسانی که در این مجموعه زحمت کشیدند و برای پیشرفت کشور تلاش میکنند، صمیمانه تشکر میکنم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

یکی از مهمترین اقدامات فولاد مبارکه استفاده از توان ساخت داخل است

در ادامۀ این آیین، دکتر شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه کامل بودن زنجیرۀ تولید در مجتمع فولاد مبارکه یک مزیت است، گفت: این شرکت به همراهی صنایع بالادستی و پاییندستی خود ارزش افزودۀ اقتصادی زیادی ایجاد و به اقتصاد ملی ایران خدمت فوق العاده ای کرده است.

دکتر شریعتمداری افزود: یکی از مهمترین کارهایی که این شرکت انجام داده، تلاش برای استفاده از توان ساخت داخل است و سایر صنایع نیز باید از آن الگوبرداری کنند. حدود ۴۰۰۰ شرکت در پایین دست و بالادست فولاد مبارکه فعالیت دارند و۲۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ تجهیزات صنعتی و مهندسی این شرکت را پشتیبانی میکنند؛ این امر بیانگر این است که حمایت از سازندگان داخلی و بومی سازی صنعت در این شرکت اتفاق افتاده است. اینکه این مجموعه به دست صنعتگران و فعالان عرصۀ صنعت ایران اسلامی اداره میشود، مایۀ افتخار است.

وی خاطرنشان کرد: از سهم ۵۵ میلیون تن فولادی که کشور برای سال ۱۴۰۴ پیش بینی کرده است، فولاد مبارکه تولید ۲۵ میلیون تن از این هدف بزرگ را برای خود در نظر گرفته است که امیدواریم با توجه به دستاوردهای اخیر این شرکت و برنامه های هدفمند آن این امر محقق شود.

وی ضمن قدردانی از اقدامات فولاد مبارکه درزمینۀ مسئولیت های اجتماعی و نقش آفرینی آن در تولید ناخالص ملی به دستاوردهای فولاد مبارکه درزمینۀ بهینه سازی و کاهش مصرف آب اشاره و تصریح کرد: این مجتمع بزرگ، علیرغم اینکه خودش از کمبود آب رنج میبرد، در حل مشکل آب منطقه به عنوان یکی دیگر از مسئولیت های اجتماعی نقش به سزایی دارد که مطمئنا از پس این مسئولیت خطیر نیز به خوبی بر خواهد آمد.

دکتر شریعتمداری با تأکید بر اینکه یکی دیگر از مهمترین ویژگی های تحسین برانگیز در مجموعۀ فولاد مبارکه تلاش هرچه بیشتر برای استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی است، خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه درزمینۀ همکاری با واحدهای صنعتی و تولیدی کشور نیز پیشتاز است؛ به نحوی که رقم قابل ملاحظه ای نزدیک ۳۸۰۰ میلیارد تومان منابع از مجموعه فولاد مبارکه به صورت اعلام نشده در قالب یک وام ۱۲ درصدِ تنفس دار در اختیار واحدهای صنعتی تولیدی قرار میگیرد.

وی سرانۀ مصرف فولاد کشور را ۲۳۰ کیلوگرم اعلام و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح های ساخت وساز در کشور و افزایش میزان سرانۀ مصرف فولاد در ایران، این رقم به حدود ۴۰۰ کیلوگرم افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اهمیت تولید صادرات محور تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: اهتمام به صادرات یکی دیگر از برنامه های راهبردی است و باید به ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد برسیم. امروز حدود ۹ میلیون تن از زنجیرۀ فولاد کشور به بازارهای بین المللی صادر میشود.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور با افتتاح طرح های توسعۀ مجتمع فولاد سبا به ۳۴ میلیون تن افزایش یافته است، گفت: این میزان در سال ۹۲ حدود ۲۳ میلیون تن بوده و این رکورد بسیار خوبی است.

وی از معاون اول رئیس جمهوری خواست برای تأمین نیازهای مربوط به زیرساخت های صنعت فولاد کشور سرمایه گذاری قابل توجهی در نظر گرفته شود تا در زیربناهایی مانند ریل، برق و… قدم های بلندتری برداریم و بتوانیم به ظرفیت مدنظر تولید فولاد کشور برسیم. چنانچه این کارها در حوزۀ فولاد و همچنین برنامه های راهبردی دیگر در حوزۀ معدن اتفاق افتد، میتوانیم از آیندۀ صنعت فولاد کشور مطمئن باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: صنعت فولاد ایران در سال ۲۰۱۷، علیرغم اینکه صنعت فولاد جهان بیشتر از ۶ درصد رشد نداشت، به رشد ۲۲ درصدی دست یافت. در ۳ ماه اول سال نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: این صنعت یکی از نمونه های بارز و مهم به بار نشستن اقتصاد مقاومتی در کشور است. در زنجیرۀ تولید فولاد کشور در سالهای ۹۲ تا ۹۶، چنانچه در برخی موارد با رشد مازاد مواجه بوده ایم، روند آن کنترل شده است و در گندله و سایر مواردی هم که باید رشد آن افزایش می یافت ظرفیت تولید بیشتر شده است. به طورکلی در بخشهای مختلف صنعت فولاد تعادل ایجاد شده و این صنعت پویا و مقاوم شده است.

نمایندۀ مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی:

مجتمع فولاد سبا با استفاده از پساب صنعتی در حال کار است

در مراسم افتتاحیۀ طرح توسعۀ مجتمع فولاد سبا، محسن کوهکن نمایندۀ مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از افزایش تولید در مجتمع فولاد سبا گفت: خدا را شاکریم که در نظام ارزشی جمهوری اسلامی و در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و خدمت مردم قدم برمیداریم.

وی ضمن قدردانی از این دستاورد افزود: از مدیرعامل فولاد مبارکه و تمامی کسانی که دست به دست هم دادند تا توسعه و افزایش تولید در گروه فولاد مبارکه به سرانجام برسد صمیمانه تشکر میکنم.

کوهکن واگذاری مجتمع فولاد سبا به فولاد مبارکه را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و با بیان اینکه در زمان واگذاری از این اقدام حمایت کردیم، گفت: در آن مقطع تلاش کردیم این اتفاق صورت گیرد و این حمایتها و تلاشها باعث شد تا در ادامۀ بهره برداری از خطوط تولید این مجتمع، توسعه های آن هم امروز به بار نشیند.

نمایندۀ مردم لنجان خاطرنشان کرد: مردم عزیز بدانند اگر امروز این صنعت همچنان پویا و مقتدر پابرجا مانده است به آن دلیل است که در بخش آب توانسته است به صرفه جویی ۷۵ درصدی دست یابد و مشخصا خطوط تولید و طرح های توسعۀ مجتمع فولاد سبا با استفادۀ ۷۰ درصدی از پساب صنعتی در حال کارند. این کار به ظاهر ساده است، اما به خوبی واقفیم که چقدر برای تبدیل فاضلاب به آب قابل استفاده در صنعت سرمایه گذاری شده است. به خاطر داشته باشیم امروز اصلا آبی وجود ندارد که کسی سؤال کند آب موردنیاز این توسعه از کجا تأمین میشود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا