حوادث پلیسشهر و جامعهعناوین اخبار

تصادف موتورسیکلت ها مرگ یک موتورسوار را رقم زد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان،سرهنگ “جواد درستکار”  اظهار داشت : روز گذشته مأموران پلیس‌راهنمایی و رانندگی شهرستان “آران و بیدگل” از تصادف ۲ دستگاه موتورسیکلت در “ابوزید آباد” مطلع و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: متأسفانه در اثر وقوع این حادثه رانندگی راکب یکی از موتورسیکت ها فوت و راکب دیگر موتورسیکلت نیز به شدت مجروح شده بود .
سرهنگ درستکار بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده‌ای در دست بررسی است و اعلام خواهد شد.
واژگونی ال ۹۰ با یک کشته و ۴ مجروح در اصفهان
گروه استان ها_اصفهان_ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری ال ۹۰ در محور “نطنز” و فوت یک سرنشین و مجروح شدن ۴ فرد دیگر خبر داد.

سرهنگ “جواد درستکار” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: روز گذشته مأموران پلیس‌راه “نطنز-بادرود” از واژگونی یک دستگاه سواری ال ۹۰ در این محور مطلع و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: متأسفانه در اثر وقوع این حادثه رانندگی یک نفر از سرنشینان خودرو در دم فوت و راننده و ۳ سرنشین آن نیز مجروح که به بیمارستان منتقل شد.
سرهنگ درستکار بیان داشت: علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده‌ای در دست بررسی است و اعلام خواهد شد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد : با توجه کامل به جلو و اطراف، رعایت سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند، از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزید و هنگامی‌که احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند در مکانی امن توقف و پس از رفع خستگی به ادامه مسیر بپردازند.

واژگونی پژو با ۲ کشته و یک مجروح در اصفهان
گروه استان‌ها_اصفهان_رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان از واژگون شدن یک دستگاه سواری پژو در محور “سمیرم-شهرضا” و فوت ۲ سرنشین و مجروح شدن دیگر سرنشین این خودرو خبر داد.

سرهنگ “جواد درستکار” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: روز گذشته مأموران پلیس‌راه “سمیرم-شهرضا” از واژگونی یک دستگاه سواری پژو در این محور مطلع و برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.
وی افزود: متأسفانه در اثر این حادثه رانندگی ۲ نفر از سرنشینان خودرو در دم فوت و دیگر سرنشین آن نیز مجروح و به بیمارستان منتقل شد.
سرهنگ درستکار بیان داشت: علت وقوع این حادثه توسط کارشناسان تصادفات جاده‌ای عدم توجه به جلو توسط راننده خودرو اعلام‌ شده است.
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: با توجه کامل به جلو و اطراف، رعایت سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند، از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند و هنگامی‌که احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند در مکانی امن توقف و پس از رفع خستگی به ادامه مسیر بپردازند.#

تصادف ۲ پراید با ۲ کشته و یک مجروح در اصفهان
گروه استان‌ها_اصفهان_ در اثر وقوع تصادف بین ۲ دستگاه سواری پراید در محور “گلپایگان-موته” روبری کارخانه آرد ۲ نفر فوت و فردی دیگر به‌شدت مجروح شد.
سرهنگ “حسین پور قیصری” رئیس پلیس‌راه استان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس اظهار داشت: در پی اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر تصادف ۲ دستگاه سواری پراید در محور”گلپایگان-موته” روبروی کارخانه آرد ، مأموران پلیس‌راه “گلپایگان” به محل اعزام شدند.
وی ادامه داد: متأسفانه در اثر این حادثه رانندگی ۲ نفر از سرنشینان هر ۲ خودرو فوت و یکی از سرنشینان یکی از خودروها نیز به‌شدت مجروح شد.
سرهنگ پور قیصری بیان داشت : علت وقوع این حادثه رانندگی توسط کارشناسان تصادفات جاده‌ای تجاوز به چپ یکی از خودروها اعلام‌شده است.
رئیس پلیس‌راه اصفهان در پایان به رانندگان توصیه کرد: ضمن رعایت کامل قوانین راهنمایی و رانندگی با سرعت مجاز و مطمئنه رانندگی کنند، از تغییر مسیر ناگهانی بپرهیزند و هنگامی‌که احساس خستگی و خواب‌آلودگی دارند در مکانی امن توقف و پس از رفع خستگی به ادامه مسیر بپردازند.

فایده ۲۰۰ میلیاردریالی عدم اخذ عوارض در آزاد راه ها بر اقتصاد کشور
گروه اجتماعی_ کارشناسان پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با انجام یک تحقیق علمی دریافتند که عدم اخذ عوارض در آزادراه ها باعث کاهش تصادفات در جاده های قدیم شده و بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال فایده برای اقتصاد کشوربه دنبال خواهد داشت.

قاعده هزینه فرصت یا هزینه های پنهان از جمله مباحث مهمی است که در سیاست گذاری اقتصادی و سیاسی کشورها ، نقش مهمی را ایفا می کند. «هزینه‌های پنهان» یکی از نقاط افتراق «حسابداری» با «علم اقتصاد» است. در حسابداری، فقط درآمدها و هزینه‌های آشکار در صورت‌های مالی و ترازنامه‌ها احصاء می‌شوند و مورد محاسبه قرار می‌گیرند، اما منطق علم اقتصاد مبتنی‌بر «هزینه فرصت» است و از همین‌رو، در محاسبه های اقتصادی، هزینه‌های پنهان، انتخاب یک «گزینه» نیز در معادلات برنامه‌ریزی در نظر گرفته می‌شود.
مصادیق هزینه های پنهان یا هزینه فرصت در بسیاری از واقعیات اقتصادی قابل مشاهده است که بارزترین آن، نحوه مصرف بودجه و صرف بودجه های عمرانی در امور جاری در امور زیر ساختی یا سایر امور است.
به هر روی، رعایت قاعده هزینه فرصت، در برنامه ریزی اقتصادی بسیار ضروری است و از همین رو پژوهشگران اقتصادی همیشه در محاسبات خود با تاکید بر این مساله کلیدی، هزینه های پنهان صرف شده در اقتصاد را محاسبه و به دولت گزارش می کنند.
یکی از مصادیق هزینه های پنهان که در کشور ما نیز در مقیاسی گسترده ملموس می باشد، بحث تصادفات و هزینه های آن بر اقتصاد کشور است. هزینه سوانح ترافیکی علاوه بر اینکه بار سنگینی که به جامعه تحمیل می کند را نشان می دهد ، سهم بخش های درگیر در سانحه را نیز روشن می سازد.
اهداف محاسبه هزینه تصادفات
۱-تخصیص بودجه در ارتقای ایمنی ترافیک
۲-محاسبه کارائی بودجه های مصرف شده
۳-تخصیص بهینه منابع
۴-معرفی بار سنگین اقتصادی تصادفات
۵-ارزیابی منافع اجتماعی ارتقای ایمنی ترافیک
۶-اجرای عدالت در فرآیندهای قضایی
۷-تعیین میزان سود کاهش تصادفات در هر بخش
نقش محاسبه هزینه تصادفات در برنامه ریزی های عمرانی – اقتصادی
اولین ارزیابی های رسمی هزینه تصادفات در دهه ۱۹۵۰ در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا انجام پذیرفته است. و امروزه تمام کشورهای صنعتی هزینه تصادفات ترافیکی را با دقت محاسبه کرده و نتایج آن را در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های عمرانی – اقتصادی خود لحاظ می کنند.
نحوه محاسبه هزینه تصادفات:
۱-هزینه های مستقیم و محسوس: شامل صدمات وارد شده به وسایل نقلیه و اموال دیگر ،هزینه های درمانی و اورژانس ،هزینه های اداری و هزینه تاخیرهای ایجاد شده است
۲-هزینه های غیرمستقیم و پنهان: شامل آثار منفی اقتصادی روی زیر مجموعه های فعال اجتماع،جابه جایی های ایجاد شده در درآمد و عایدات اشخاص ،ارزش از دست رفته تولیدات بالقوه آینده
۳-هزینه های اجتماعی و فرهنگی
۴-هزینه های درد ،غم ، ترس و صدمات روحی و روانی ناشی از تصادفات
۵-هزینه های اجتماعی ریسک واقع شدن در یک تصادف
روش های محاسبه هزینه تصادفات:
۱-روش دادگاهی : شامل دیات و سایر روش های قضایی
۲-روش تمایل به پرداخت : شامل بیمه عمر و ارزیابی ترجیحی جامعه
۳-روش تولید ازدست رفته : شامل تولید خالص از دست رفته و تولید ناخالص از دست رفته
محاسبه هزینه تصادفات با روش تمایل به پرداخت:
روش تمایل به پرداخت روشی است که در تحلیل هزینه کاربرد دارد ، این روش یکی از راههای محاسبه تحلیل هزینه است ، تحلیل هزینه – فایده مشخص می کند سرمایه گذاری در چه زمینه ای بیش از سایر زمینه های دیگر توأم با فایده بیشتری است. این روش اقدام مناسبی برای افزایش رفاه اجتماعی با کاهش مصدومیت و مرگ و میر می باشد.
براساس این روش، ارزش آماری زندگی برای یک مورد فوت ۹۰۶ میلیارد و ۵۸۴ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۱۹ ریال و این میزان برای هر مصدوم ۵۰۰ میلیارد و ۵۸۲ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۲ ریال محاسبه شده است.
تصادفات، سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه به کشور تحمیل می کنند
سرهنگ “حسین حسین زاده” جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان در این خصوص با اشاره به اثرات بروز حوادث جاده بر رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: هر ساله کشور هزینه سنگینی را بابت وقوع تصادفات جاده ای متحمل می شود و از دست دادن جان افرادی که عمدتاً از بخش فعال جمعیتی کشور هستند یکی از موانع مهم رشد اقتصادی در کشور به شمار می آید.
وی ادامه داد: این هزینه ها اغلب به سادگی قابل محاسبه نیست اما دایره آن ها تنها به اقتصاد محدود نمی شود و اثرات اجتماعی آن نیز قابل توجه است.
جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ادامه به حوادث جاده ای در کشور اشاره کرد و بیان داشت: آمارها نشان می‌دهد سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر بر اثر تصادف در کشور جان خود را از دست می دهند که این اتفاق اثرات غیرقابل جبرانی برای کشور ایجاد می کند.
این مقام انتظامی یادآور شد: براساس یک تحقیق علمی که در زمینه محاسبه هزینه تصادفات صورت گرفته نشان می دهد تصادفات جاده ای سالانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد هزینه به کشور تحمیل می کند و عوامل سه گانه انسانی، خودرویی و جاده ای در ایجاد این هزینه های پنهان دخیل هستند.
سرهنگ “حسین زاده” اظهار داشت: در این تحقیق که به روش تمایل به پرداخت انجام شده نشان می دهد ارزش آماری زندگی برای یک مورد فوت ۱۹٫۷ میلیارد ریال و این میزان برای هر مصدومیت ۲٫۴ میلیارد ریال می باشد.
مقایسه تصادفات در آزاده راه و جاده قدیم کاشان _ قم
سرهنگ “حسین زاده” با اشاره به لزوم تجهیز راه ها و سرمایه گذاری دولت در تسهیل حمل و نقل اذعان کرد: در همین رابطه تحقیقی توسط کارشناسان پلیس راه استان اصفهان بر روی جاده قدیم و آزاد راه کاشان-قم صورت گرفته که نتایج این تحقیق نشان می دهد سرمایه گذاری دولت در بهبود راه های کشور اثر قابل توجهی بر کاهش تصادفات، مرگ و میر و هزینه های مرتبط با آن داشته است.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد: براساس این تحقیق در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۶ تعداد ۲۱ فقره تصادف فوتی با ۴۳ نفر متوفی ، ۴۸ فقره تصادف جرحی با ۴۴ مجروح و ۵۸ فقره تصادف خسارتی در جاده قدیم کاشان_ قم رخ داده است این درحالی است که در همین مدت تعداد ۶۶ فقره تصادف فوتی با ۷۶ متوفی، ۳۰۹ تصادف جرحی با ۴۴۹ مجروح و تعداد ۴۶۰ تصادف خسارتی در آزادراه قم _ کاشان شاهد هستیم.
وی به مقایسه میانگین تردد روزانه در آزادراه و جاده قدیم کاشان قم پرداخت و گفت: در آزاد راه روزانه ۸۸۹۲ خودرو عبور می کند و این درحالی است که در جاده قدیم تنها هزار و ۵۳۳ خودرو تردد دارد.
این مقام مسئول عنوان داشت: بررسی ها نشان می دهد در بازه زمانی سال های ۹۲ تا ۹۶ مجموعاً تعداد ۱۳ میلیون و ۷۷۲ هزارو ۴۹۵ دستگاه خودرو از آزاد راه و تعداد ۲ میلیون و ۶۴۹ هزار و۸۴۵ دستگاه خودرو از جاده قدیم عبور کرده است.
این مقام انتظامی متذکر شد: نکته قابل تأمل این جاست که مقایسه تصادفات رخ داده در آزاد راه و جاده قدیم نشان می دهد ، در آزادراه به ازای ۱۸۱ هزار و ۲۱۷ تردد یک نفر در تصادفات جان خود را از دست داده در حالی که در جاده قدیم به ازای ۶۱ هزار و ۶۲۴ تردد یک نفر در تصادفات کشته شده است و به بیانی بهتر باید گفت ، خطر وقوع تصادف منجر به فوت در جاده قدیم، سه برابر آزاد راه است.
جانشین فرمانده انتظامی استان گفت: نتایج این تحقیق نشان می دهد در آزادراه به ازای هر ۱۳٫۳ تصادف یک نفر جان خود را از دست داده و در جاده قدیم به ازای هر ۲٫۳ تصادف یک نفر جان خود را از دست داده است، همچنین در آزادراه به ازای هر ۳ تصادف یک نفر مصدوم شده در حالی که در جاده قدیم به ازای هر ۱٫۹ تصادف یک نفر مصدوم می شود .
فایده ۲۰۰ میلیاردریالی عدم اخذ عوارض در آزادراه قم_ کاشان
سرهنگ حسین زاده به محاسبه هزینه تصادفات دو جاده به روش تمایل به پرداخت اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس نتایج پژوهش انجام شده با این روش ، هزینه ناشی از سوانح ترافیکی از سال ۱۳۹۲ تا ۸ ماهه سال ۱۳۹۶ در محور قدیم کاشان – قم مبلغ ۱۶۳ میلیارد و ۷۴۹ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۹۵۰ ریال محاسبه شده است این درحالی است که با فرض اینکه تمامی خودروهای تردد کننده در محور قدیم کاشان_ قم عوارض پرداخت می کردند از سال ۹۲ تا پایان آبان ۹۶ جمعاً مبلغ ۹۲ میلیارد و ۷۴۴ میلیون و ۵۷۵ هزار ریال عوارض دریافت می شد.
جانشین فرمانده انتظامی استان اصفهان ادامه داد: در صورتی که ترتیبی اتخاذ شود که خودروهای تردد کننده در محور قدیم کاشان _ قم به صورت رایگان از آزادراه تردد کنند مبلغ حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال فایده برای کشور در بر دارد .
سرهنگ حسین زاده با بیان اینکه درآمد کل آزادراه حدود ۱۴۳۰ میلیارد ریال است تصریح کرد: نتایج تحقیق مذکور نشان می دهد در صورتی که ترتیبی اتخاذ شود تا خودروهای تردد کننده به صورت رایگان از آزادراه کاشان – قم تردد کنند علاوه بر کاهش تصادفات در جاده قدیم و عدم تحمیل هزینه های کلان حدود ۲۰۰ میلیارد ریال فایده برای اقتصاد کشور در بر دارد و این محاسبه نشان می دهد حتی سرمایه گذاری بدون انتفاع دولت و عدم اخذ عوارض از خودروها و ایجاد شرایط تشویقی برای تردد همه خودروها در مسیرهای آزاد راهی، نفع قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا