پیشخوانشهر و جامعهعناوین اخبار

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان طی ۴ سال گذشته یک میلیون نفر حافظ قرآن تربیت کرده است

به گزارش سرمایه گستران و به نقل ازروابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان،حجت‌الاسلام و المسلمین رضا صادقی در دیدار با نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تربیت ۱۵ میلیون حافظ قرآن در کشور، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان طی ۴ سال گذشته یک میلیون نفر حافظ قرآن تربیت کرده است.

وی با بیان این‌که بیش از ۱۰۶ درصد سهمیه اداره اوقاف اصفهان برای حفظ  قرآن هزینه شده است، افزود: چهل و یکمین دوره مسابقات قرآنی در استان اصفهان نیز با حضور ۵۷۱ نفر از سراسر استان برگزار شد که از این ۲۵ نفر از شهرستان گلپایگان شرکت کردند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: در دو سال اخیر احمد اسلامی اهل کاشان در رقابت با حافظان قرآن ۸۴ کشور اسلامی نفر نخست مسابقات و موسی معتمدی در رقابت با حافظان قرآن ۸۰ کشور اسلامی رتبه نخست را به دست آورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به برکات نظام و خون شهدا عطر قرآن فضای جامعه را معطر کرده است و جوانان با تقوا و پاک مفتخر حفظ قرآن می‌شوند؛ سال ۹۸ استان اصفهان میزبان مسابقات قرآنی کشوری است، حفظ مجازی قرآن بعد استان قم در استان اصفهان حفظ مجازی قرآن راه‌اندازی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی اذعان داشت: در استان اصفهان ۳ هزار و ۲۰۰ نفر در حفظ مجازی قرآن شرکت و رتبه دوم را به دست آوردند که این استان دارای ۸۵ شناسه فرهنگی است و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی طرح آرامش بهاری هر سال در جوار بقاع متبرکه امامزادگان شاخص برگزار و خدماتی در زمینه اسکان به زائران ارائه می‌شود.

وی با بیان این‌ که استان اصفهان در زمینه موقوفات رتبه ششم کشوری دارد، تصریح کرد: در کشور ۸ هزار و ۵۱ بقعه متبرکه امامزاده وجود دارد که ۷۱۸ بقعه در استان اصفهان و ۴۱ بقعه در شهرستان گلپایگان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بیان داشت: استان اصفهان در زمینه تعداد بقاع متبرکه امام‌زادگان رتبه چهارم در کشور را دارد که نشان‌دهنده ارادت، ایمان و تقوای مردم نسبت به اهل بیت(ع) است.

وی با بیان این که در توسعه، عمران  و آبادانی بقاع متبرکه امامزادگان باید تلاش کرد، یادآور شد: ۲۳ هزار شهید استان اصفهان تربیت‌یافته مکتب اهل بیت(ع) هستند، شهدا درس ایثار و از خودگذشتگی را از امامزادگان و ائمه اطهار(ع) آموختند.

حجت الاسلام و المسلمین رضا صادقی در ادامه متذکر شد: در راستای دغدغه مسؤولان برای مقابله با جنگ اقتصادی در سازمان اوقاف کشور اتاق جنگ اقتصادی تشکیل شد، در جوار بقاع متبرکه امامزادگان سرمایه‌گذاران می‌توانند در اراضی موقوفه بلااستفاده سرمایه‌گذاری کنند.

وی تأکید کرد: مردم با رویکرد جدید در زمینه وقف و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ورود پیدا کرده‌اند که باید از سوی نماینده گلپایگان در مجلس تکلیف قرار گرفتن اسم امور خیریه در کنار سازمان اوقاف در مجلس مشخص شود؛ امور خیریه‌ای که در اختیار اوقاف نیست و این مراکز تنها میلیاردها پول در حساب مالی خود واریز می‌کنند و به یک فقیر هم کمک نمی‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان این ‎که ۳۱ اداره در شهرستان گلپایگان مستأجر اوقاف هستند اما تاکنون اجاره‌ای پرداخت نکرده‌اند، ادامه داد: با بررسی اداره کل اوقاف استان اصفهان، مراکز بهداشت و درمان استان اصفهان ۲۸ میلیارد تومان به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بدهکار هستند.

وی اضافه کرد: با پیگیری نماینده گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، یک میلیارد تومان تسهیلات برای عمران، آبادانی و هتل‌سازی در کنار مرقد مطهر امامزاده «هفده تن» تقبل شده که تاکنون ۳۰۰ میلیون تومان آن واریز شده و مابقی در حال پیگیری و انجام است.

***بروز رسانی اطلاعات بیش از ۱۰۰۰ رقبه موقوفه استان اصفهان

معاون بهره وری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: طی ماه گذشته از سال جاری اطلاعات مربوط به ۱۰۸۲ رقبه موقوفه استان تکمیل و بروز رسانی شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، امیر حسین اسماعیلی پور اظهار داشت: باتوجه به ابلاغ سازمان اوقاف و امور خیریه و براساس اولویت های سازمان متبوع در جهت بروز رسانی اطلاعات مربوط به رقبات موقوفات استان که شامل شناسایی رقبات موقوفه و رقبات مستعد سرمایه گذاری هستند این عملیات به همت کارشناسان اجارات استان در حال جمع آوری و ثبت در سامانه است.

وی در ادامه اضافه کرد: در استان اصفهان باید تا پایان مرداد ماه اطلاعات مربوط به ۳۳۰۰۰ رقبه موقوفه جمع آوری و بروز رسانی شود که از این تعداد از ۲۵ تیر ماه تاکنون اطلاعات مربوط به ۱۰۸۲ رقبه موقوفه جمع آوری بروز رسانی و در سامانه ثبت شده است.

معاون بهره وری و اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در ادامه اضافه کرد: تاکنون ادارات اوقاف و امور خیریه ناحیه یک شهرستان اصفهان، کاشان، گلپایگان، خمینی شهر، شهرضا و برخوار بیشترین آمار بروز رسانی اطلاعات را در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه داشته اند.

امیر حسین اسماعیلی پور در ادامه گفت: این اطلاعات شامل؛ اطلاعات پایه(آدرس، کدپستی، کد ثبتی)، اطلاعات عرصه(متراژ، حدود اربعه،ارزش ریالی)، اطلاعات اعیانی(متراژ، حدود اربعه، ارزش ریالی، اطلاعات مجوز واگذاری اعیانی)، اطلاعات سرقفلی، اطلاعات حق کسب و پیشه،اطلاعات سایر حقوق مکتسبه و سایر اطلاعات است.

***برگزاری جشن میلاد با سعادت امام رضا(ع) در ۵ امامزاده عظیم الشان شهرستان نطنز

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز گفت: همزمان با فرا رسیدن میلاد فرخنده امام رضا(ع) کلیه بقاع متبرکه شهرستان نطنز آذین بندی می شوند و در جوار حرم مطهر ۵ امامزاده عظیم الشان شهرستان نیز ویزه برنامه هایی به صورت شاخص اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی اکبری اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده به مناسبت دهه کرامت و همچنین سالروز میلاد باسعادت علی بن موسی بن جعفر(ع) حرم مطهر تمام بقاع متبرکه شهرستان نطنز آذین بندی می شوند و با اجرای برنامه های متنوع و شاد میزبان مردم مومن متدین هستند اما برنامه هایی نیز به صورت ویژه در جوار حرم مطهر ۵ امامزاده عظیم الشان شهرستان برگزار می شود.

وی افزود: این ویژه برنامه ها شامل مولودی خوانی، سخنرانی اجرای برنامه های فرهنگی، برپایی ایستگاه های صلواتی و… است که با همکاری مراکز فرهنگی و قرآنی و همچنین هیئت های مذهبی این مراسم ها برگزار می شوند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نطنز اضافه کرد: این ویژه برنامه ها در جوار حرم مطهر امامزاده بی بی رقیه خاتون(س)، سلطان حسین(ع)، جلال الدین(ع)، سلیمان(ع) و ایوب کمجان(ع) اجرا می شود.

***کاشان دارای ۱۲۰ بقعه متبرکه است

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان گفت: کاشان دارای ۱۲۰ بقعه متبرکه است که مدفن بیش از چهارصد تن از احفاد و امامزادگان عظیم الشان است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، مهدی حافظیان اظهار داشت : با توجه به فرارسیدن دهه کرامت و اینکه پنجم ذیقعده به نام روز امامزادگان نامگذاری شده به جهت آشنایی هر چه بیشتر مردم با امامزادگان هر سال در این روز در یک امامزاده به طور ویژه همایش بزرگداشت برگزار می‌شود.

وی افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، سازمان اوقاف اقداماتی از قبیل تشکیل مراکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه ، ۱۵درصد از درآمد بقاع متبرکه را صرفا جهت انجام امور فرهنگی در همان بقاع متبرکه اختصاص داده است تا از هزینه های سلیقه ای درآمد بقاع کلا در بخش های جاری و عمرانی جلوگیری شده و فعالیت فرهنگی نیز رونق بگیرد و همچنین حدود ۶۰ شناسه فرهنگی برای بقاع متبرکه و ادارات جهت اجرا تدوین و ابلاغ نموده که در طول سال به عنوان خط مشی بقاع متبرکه تعیین گردیده و انجام می‌پذیرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشان معیارهای شناسایی امامزادگان شاخص را چنین اعلام کرد: امامزادگان در اجرای برنامه های فرهنگی عمرانی و جاری رتبه بندی می شوند. لذا شاخصه هایی همچون میزان نذورات مردمی، اجرای برنامه های فرهنگی، اجرای فعالیت های عمرانی، ثبتی و حقوقی و وسعت امامزاده در شاخص شدن و یا سطح بندی آنها تاثیر می گذارد.

مهدی حاظیان اضافه کرد: گفتنی است کاشان دارای ۱۲۰ بقعه متبرکه است که مدفن بیش از چهارصد تن از احفاد و امامزادگان عظیم الشان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا