شهر و جامعهعناوین اخبار

رابطه اوقات فراغت و جرم/مجازات مزاحمت برای بانوان و اطفال

به گزارش سرمایه گستران از پایگاه اطلاع رسانی پلیس اصفهان ،موضوع اوقات فراغت و داشتن تفریح و سرگرمی از جمله مباحثی است که غالباً هر ساله در فصل تابستان خود را نشان می دهد و باید گفت ، هر چند تعطیلی مدارس برای بسیاری از دانش آموزان باعث خوشحالی می شود اما برای برخی والدین مشکلات و دغدغه های خود را به همراه دارد.

از دیدگاه روان شناسی فراغت بخش مهمی از زندگی روزمره افراد را تشکیل می دهد از سوی دیگر غنی سازی اوقات فراغت یک ضرورت مبرم برای جلو گیری از انحرافات و آسیب های اجتماعی است.

اوقات فراغت، در اصل به زمان هایی اطلاق می شود که فرد فارغ از وظایف رسمی خود با آسودگی آن را سپری می کند. به طور کلی اوقات فراغت، وقت های آزادی است که در اختیار فرد قرار دارد و می تواند متناسب با علایق و سلیقه های خود آن را سپری کند و برایش لذت بخش هم باشد.

با توجه به خیل بی شمار دانش آموزان و دانشجویان در کشور عمدتا باید برای این دو گروه برنامه ریزی های فراوان صورت گیرد این بحث برای این دو قشر آسیب زا از جمله موضوعاتی است که اگر به درستی برای آن برنامه و طرح ریزی نشود مشکلات عدیدهای را به بار خواهد آورد زیرا مانع رشد خلاقیت و شکوفایی این دو قشر پر شور و هیجان می شود.

اوقات فراغت بخشی عمده از اوقات فرزندان ما را در ایام تابستان تشکیل می دهد و ملاحظه می شود که برخی از والدین با چالش های جدی در نحوه برخورد با آنان مواجه اند وبرخی دیگر احساس سردرگمی می کنند.

از نگاه پلیسی باید اذعان کرد ، در فصل تابستان که اوقات فراغت کودکان و نوجوانان افزایش می یابد زمینه برای بزهکاری در میان برخی از آنان فراهم می شود که والدین باید با غنی سازی اوقات فراغت فرزندان خود برای سرگرمی های سازنده آنان تلاش کنند.

بررسی ها و مطالعات پلیس نشان می دهد که دستیگری نوجوانان سنین بین ۱۴ تا ۱۸ سال در تعطیلات تابستان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می کند. همین بررسی ها نشان می دهد که این افراد فاقد پیشینه هستند و هیچ جرمی را قبلاً مرتکب نشده اند و حتی یک آزار و اذیت هم در کارنامه زندگی آنها دیده نمی شود.

نکته جالب توجه این است که نوجوانان دستگیر شده دارای خانواده های بسیار محترمی بوده و والدین آنها افرادی هستند که اصلاً باور نمی کردند که این اتفاق برای فرزندان آنها رخ بدهد.

در این جا نکته ای که بسیار حائز اهمیت است عدم مدیریت صحیح برای اوقات فراغت نوجوانان در فصل تابستان است که می تواند عامل به وجود آمدن بزهکاری به شمار بیاید زیرا نوجوانان و جوانان در این دوران که نهایت انرژی انسان است بسیار حساس و ماجراجو بوده و همواره دوست دارند به کارهای خطرناک دست بزنند.

بسیاری از تبهکاری‌ها، ستیزه‌جویی‌ها و انجام کارهای خلاف در ایام فراغت کسانی روی می‌دهد که نمی‌‌دانند چگونه با انتخاب سرگرمی‌ها و تفریحات سالم اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند.

در این خصوص باید به نوجوانان هشدار داد که بدانند چرخ دنده های قانون بسیار سخت و محکم بوده و برای افراد مجرم مجازات های سنگینی وجود دارد ضمن اینکه به خانواده ها نیز توصیه می شود حتماً برای اوقات فراغت فرزندان خود برنامه ریزی کنند تا در دام باند های فساد و جرم نیافتند.

بدیهی است اوقات فراغت و فعالیت‌های آن نیازمند مهندسی فرهنگی مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای پذیرفته شده از سوی جامعه است. از این رو با غنی‌سازی آن فرصت ارتکاب جرم از افراد گرفته شده و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

راهکارهای پیشنهادی پلیس

از آنجا که دیدگاه نیروی انتظامی یک دیدگاه پیشگیرانه است پیشنهاداتی را در زمینه راهکارهای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به شرح زیر ارائه می کنیم:

۱-ایجاد جذابیت در محیط خانواده

برای پیشگری از هرگونه آسیب زایی فرزندان در ایام تابستان، والدین باید به فکر غنی سازی اوقات فراغت آنان بوده و مانع پرسه زدن کودکان و نوجوانان در کوچه وخیابان شوند، با این کار جلوی فعالیت های نا مناسب آنان را بگیرند و با ایجاد مشغولیت های سالم، سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی آنان را زمینه سازی کنند. همچنین در ایام تابستان با افزایش جذابیت در خانواده به صورتی که برای فرزندان جالب ومورد توجه باشند زمینه جذب بیشتر را درآنان ایجاد کنند.

استراحت برای ایجاد آرامش در فرزندان امری لازم است این امر به ویژه در فصل تابستان برای آنان ضروری تر به شمار می آید چرا که کاهش زمان استراحت موجب افزایش پر خاشگری در آنان می گردد و بدین ترتیب فضای خانه نا امن ونا آرام می شود.

۲-اوقات فراغت والدین

یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز مشاهده می شود، پرکاری خانواده هاست. پدر و مادرهایی که زیاد کار می کنند، یکی از مشکلاتشان این است که نمی توانند اوقات فراغت فرزندانشان را بخوبی پر کنند تحقیقات انجام شده نشان داده است که پدرانی که بیش ۴۵ ساعت در هفته کار می کنند میزان بزهکاری در فرزندان آنان بیشتر است. بنابر این والدین باید از اوقات فراغت کافی برخوردار باشند تا بتوانند به تأمین اوقات فراغت فرزندانشان بپردازند.سرمایه گذاری در مورد اوقات فراغت ومدیریت صحیح آن، بهداشت روانی افراد را بدنبال دارد.

۳-افزایش ارتباط والدین و فرزندان

باید بکوشیم در ایام تابستان ارتباط بین والدین و فرزندان افزایش یابد بهتر است پدر در ایام تابستان زودتر در خانه حضور یابد تا زمینه چنین ارتباط هایی بیشتر فراهم شده ولی باید گفت و گو ها موجب ایجاد آرامش و الفت و همدلی در بین اعضای خانواده شود و فرزندان فرصتی برای تخلیه هیجانی و پالایش روانی داشته باشند.

بهترین شیوه و روش برای افزایش تعامل میان اعضای خانواده و نیز بستگان توصیه اسلام عزیز یعنی صله ارحام است. اگر در طول سال تحصیلی کاستی هایی در روابط اقوام و بستگان پدید می‌آید، اوقات فراغت تابستان فرصت مناسبی برای عمل به این سفارش مهم است که رشد عاطفی فرزندان را نیز در پی دارد.

۴-استفاده فرزندان از رایانه با نظارت والدین

برای اینکه فرزندان بتوانند در اوقات فراغت خود از اینترنت استفاده نمایند و در عین حال از آسیب های آن در امان باشند راه هایی برای نظارت آن وجود داردبه عنوان مثال می توان کامپیوتر را در اتاق نشیمن قرار داد وهمچنین از نرم افزار هایی که برای نظارت وجود دارد بر روی گوشی ، تبلت یا کامپیوتر نصب کرد.مهم این است که بینش صحیح نسبت به بچه ها ایجاد کنیم تا آنها بتوانند از این شاه راه بزرگ اطلاعاتی به درستی استفاده نمایند.

یادمان باشد که استفاده از بازی های رایانه ای که در آنها خشونت ورفتار های خشن به نمایش گذاشته می شود، عصبانیت و پرخاشگری کودکانمان را در پی دارد. یافته ها حکایت از آن دارد که استفاده زیاد از رایانه نیز موجب چاقی بیشتر فرزندان می شود .از همه مهمتر خطر اعتیاد به اینترنت آنها را تهدید می‌کند. خطر دیگر این است که روابط و مهارت های اجتماعی آنان از رشد کافی برخوردار نمی شود زیرا آنها به جای ارتباط با دیگران با رسانه ها ارتباط برقرار می‌کنند.

۵-سپردن مسئولیت به فرزندان

بچه ها در تابستان کار رسمی ندارند ولی بدان معنا نیست که از آنها کاری خواسته نشود هر خانواده‌ای می تواند برای فرزندش برنامه ای را تعریف کند و مسئولیتی را به عهده اش بگذارد. در این صورت لذتی که از اوقات فراغت تجربه می کند برایش جذابیت بیشتری خواهد داشت مثل کمک در امور خانه، جمع وجور کردن وسایل شخصی، همکاری با مادر و ….

۶-بردن خانواده به مسافرت

یکی دیگر از فعالیت ها برای پر کردن اوقات فراغت در تابستان سیر و سیاحت است پس باید برای بردن خانواده به سفر برنامه ریزی کرد، اگر درآمد خانواده کافی نیست می توان سفری در اطراف شهر در نظر گرفت و ساعاتی را در کنار پارک ها گذرانید یا اینکه اعضای خانواده را به صحرا یا باغی برد که عموم مردم از آن استفاده می کنند، باید ترتیبی را اتخاذ کرد که بچه ها بتوانند به بازی بپردازند و در پرتو آن احساس شادی کنند تا موجبات دلخوشی آنان فراهم گردد.

۷-سایر موارد

پرورش اعتماد به نفس و استقلال در نوجوانان، پرورش روحیه احترام به قانون و التزام به رعایت آن، پرورش روحیه مشارکت و همکاری و … از جمله مواردی است که می توان در صحت غنی سازی اوقات فراغت فرزندان برای آن برنامه‌ریزی کرد.

سخن پایانی

با برنامه‏ریزی متنوع و مناسب فرهنگی و اجتماعی، ورزشی، هنری و غیره… می‏توان از بسیاری وقایع تلخ بین نوجوانان و جوانان پیشگیری به عمل آورد. بر این اساس پر کردن اوقات فراغت و برنامه‏ریزی برای هدایت رفتارهای نوجوانان و جوانان و شکوفا کردن استعدادهای آنان از ارکان فلسفه وجودی اوقات فراغت است.

متخصصان تعلیم و تربیت عقیده دارند که وجود یک برنامه‏ریزی درست در زمینه فراغت و بهره‏گیری از آن می‏تواند اثر معیشت و فراوانی بر زندگی انسان داشته باشد. افراد خلاق با آزاداندیشی مسائل مختلف را بررسی می‏کنند که این امر مستلزم داشتن یک اوقات فراغت مفید است. افرادی که فراغت بهتری دارند، از سلامت بهداشت روانی بالاتری بهره‏مند هستند. در حالی که نبود این شرایط باعث باعث افزایش اضطراب و فشارهای روانی می‏شود و زمینه را برای اختلال افسردگی در افراد فراهم می‏کند.

متاسفانه کمبود امکانات و ضعف اقتصادی برخی از اقشار محروم و عدم امکان بهره‏گیری از برنامه‏های مختلف برای اوقات فراغت به خصوص در تعطیلات، زمینه را برای بزهکاری فراهم می‏کند. بررسی مطالعات انجام شده در ارتباط با بزهکاری کودکان و نوجوانان حاکی از این واقعیت تلخ است که اغلب موارد آسیب‏پذیری‏های اجتماعی با اوقات فراغت همبستگی دارد. از این مساله می‏تواند از طرف برخی خانواده‏ها ملموس و مشهود باشد که اکثر آسیب‏های اجتماعی و بزهکاری کودکان و نوجوانان به دلیل نداشتن اوقات فراغت درست و برنامه‏ریزی شده است، از این رو برای کاهش جرم‏های احتمالی باید برنامه‏های مدون و درستی برای فرزندان در نظر گرفت.

نویسنده: سرهنگ جهانگیر کریمی – معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

مجازات مزاحمت برای بانوان و اطفال

گروه استان ها _ اصفهان _ قانونگذار ایران جرم ایجاد مزاحمت نسبت به بانوان در اماکن عمومی را به‌عنوان یکی از مصادیق جرائم علیه آزادی روان‌ اشخاص، به‌طور مستقل در قوانین جزایی قابل تعقیب و مجازات اعلام کرده است، که لازم است در این رابطه بیشتر بدانیم.

 

مقدمه:

بی‌تردید غایت نظم اجتماعی و هدف از وضع قوانین در هر جامعه‌ای، حفظ حقوق و آزادی‌های افرادی است که آن اجتماع را تشکیل داده‌اند. به‌تجربه ثابت شده که تأمین منافع افراد و حفظ مصالح جامعه، در سایه احترام به حقوق و آزادی افراد جامعه فراهم خواهد شد.

به همین دلیل امروزه قانون به‌عنوان مظهر قدرت اجتماعی، وسیله‌ای برای جلوگیری از هرگونه تصادم و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی است و سعی قانونگذار بر این است که با وضع و اجرای صحیح قانون، حقوق و آزادی‌های افراد جامعه را در حد اعلای خود حفظ کند.

آزادی روان که مانند آزادی تن و جسم، یکی از موهبت‌های الهی و از مهم‌ترین آزادی‌های فردی و مدنی محسوب می‌شود، عبارت است از اینکه هر کسی در محدوده قوانین و نظامات اجتماعی بتواند آزادانه و به میل خود اقدام به انجام یا ترک کارهای متعارف مربوط به زندگی اجتماعی خود کند و هیچ شخصی بدون جهت متعرض و مزاحم وی نشود.

قانونگذار ایران جرم ایجاد مزاحمت نسبت به بانوان در اماکن عمومی را به‌عنوان یکی از مصادیق جرائم علیه آزادی روان‌ اشخاص، به‌طور مستقل در قوانین جزایی قابل تعقیب و مجازات اعلام کرده است که در این قسمت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تعریف مزاحمت برای بانوان یا اطفال

به موجب قانون مجازات اسلامی، هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض و مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین کند به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.اصولاً جرم اهانت و مزاحمت برای اطفال و بانوان تابع حکم کلی هتک حرمت اشخاص است لیکن دقت در عبارت فوق به‌خوبی می‌رساند که برای تحقق این جرم وجود شرایطی لازم است.

محل ارتکاب جرم

محل وقوع جرم اهانت یا مزاحمت برای بانوان یا کودکان باید اماکن عمومی یا معابر باشد. معابر عبارت از محل‌هایی است که رفت‌وآمد در آنها در تمام اوقات شبانه‌روز برای عموم مردم آزاد است مانند کوچه‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، اتوبان‌های داخل یا خارج شهرها، حضور یا عدم‌حضور شهود برای تحقق جرم در این معابر شرط نیست.

اما اماکن عمومی عبارت از محل‌هایی هستند که در ساعاتی از شبانه‌روز برای رفت‌وآمد اشخاص دایر و آماده باشند همچون ادارات دولتی، بازار، نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، ‌قهوه‌خانه‌ها، کافه‌قنادی‌ها و ‌اتوبوس‌ها و… بنابراین توهین و مزاحمت در اماکن خصوصی مانند منزل و مسکن اشخاص هر چند علنی و با حضور شهود صورت گیرد مشمول حکم این ماده نخواهد بود.

قربانی جرم

قربانی جرم اهانت و تعرض به بانوان و کودکان، فقط افراد جنس مونث و کودکان هستند. در نتیجه ایجاد مزاحمت و توهین به مردان در معابر و اماکن عمومی مشمول حکم این ماده نخواهد شد. به‌نظر می‌رسد که علت این امر ناتوانی کودکان در دفاع از خود و رعایت موازین اخلاقی و طبیعت حساس و ظریف زنان باشد که از نظر شرعی و عرفی وجوب این امر را توجیه می‌کند.

رفتارها و اعمال مرتکب جرم

این جرم لزوماً به دو صورت قابل تحقق خواهد بود؛ اول، ایجاد مزاحمت‌ و تعرض نسبت به اطفال و بانوان در معابر یا اماکن عمومی و دوم ارتکاب عمل توهین‌آمیز در یکی از این دو محل نسبت به اشخاص مذکور.

مقصود از تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان این است که مرتکب جرم با حرکات و اعمال توهین‌آمیز خود موجبات هتک حرمت زن یا کودک مورد نظر را فراهم کند، ‌مثل اینکه مصرانه آنها را در این معابر و اماکن تعقیب کند و با وجود اعتراض و ابراز تنفر بانو یا کودک از عمل تعقیب‌کننده، توجهی نکرده و همچنان به اعمال خود ادامه دهد.معیار و ضابطه‌ تشخیص عملیات توهین‌آمیز و مزاحمت مخالف شئون و حیثیت طرف جرم، عرف و عادت رایج در محل وقوع جرم است و دادگاه براساس آن عملیات، حرکات و الفاظ مخالف شئون و مزاحمت برای بانوان و اطفال را احراز خواهد کرد.

قصد ارتکاب جرم

ایجاد مزاحمت یا توهین به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی از جرائم عمدی است. برای تحقق این جرم، با وقوع عمل توهین‌آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتکب، وجود قصد مجرمانه مفروض خواهد بود و نیازی به اثبات ندارد البته اثبات خلاف این امر از سوی متهم، موجب عدم‌مسئولیت کیفری او خواهد شد.

مجازات و حیثیت عمومی جرم

کیفر مزاحمت به بانوان و اطفال در معابر و اماکن عمومی حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود البته هرگاه این جرم در نتیجه توطئه‌قبلی و دسته‌جمعی واقع شود هر یک از مرتکبین به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

جرم مجازات و تعرض به بانوان و کودکان در معابر و اماکن عمومی جزو جرائمی است که دارای حیثیت عمومی بوده و با گذشت شاکی تعقیب یا اجرای مجازات متوقف نخواهد شد. البته گذشت شاکی می‌تواند به‌عنوان یکی از علل تخفیف مجازات یا تبدیل آن به نوع دیگری که مناسب‌تر به حال متهم باشد، مورد استناد دادگاه قرار گیرد.همچنین دادگاه می‌تواند اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را با رعایت شرایط زیر از ۲ تا ۵ سال معلق کند.

محکوم‌علیه سابقه محکومیت قطعی به مجازات حد قطع یا نقص عضو، حبس بیش از یک‌سال در جرائم عمدی یا جزای نقدی به مبلغ بیش از ۲میلیون ریال نداشته و ۲بار یا بیشتر به‌علت جرم‌های غیرعمدی با هر میزان مجازات، ‌محکومیت قطعی نیافته باشد.دادگاه ممکن است با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی محکوم‌علیه و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است، اجرای تمام یا قسمتی از مجازات را مناسب نداند.

البته بد نیست بدانید مزاحمت برای بانوان در سطح جامعه در تمام کشورهای دنیا شایع است و جرم محسوب می شود. به عنوان مثال در چین مجازات مردی که مزاحم خانمی شود و توسط پلیس دستگیر شود، این است که او را در محل جرم به مدت ۱۲ ساعت به تنه درختی می بندند تا در معرض دید مردم قرار گیرد و از نگاه تحقیر آمیز رهگذران شرمگین و خجالت زده شود. و دوستان و آشنایان و همسایگان و … با دیدن او در این حالت، وی را شماتت کنند و دیگر به این سمت و سو نرود.

گردآورنده: سروان دکتر مجید گیوی – کارشناس معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

**آینه عبرت۱۶۶

مامور قلابی

گروه اجتماعی_ وقتی وارد حیاط شدم دیدم مرد جوانی که یک برگ قبض دستش است وارد حیاط شده است ، او شروع به ایراد گرفتن به لوله های گاز کرد و گفت باید از لوله کشی داخل ساختمان بازدید کنم .

 

در حال تماشای تلویزیون بودم که صدای آیفون به صدا در آمد گوشی را برداشتم و گفتم کیه؟مردی از آن طرف پاسخ داد: مأمور اداره گاز هستم و برای ثبت شماره سریال کنتور آمده ام من هم حرفش را باور کردم و دکمه را زدم وقتی وارد حیاط شدم دیدم مرد جوانی که یک برگ قبض دستش است وارد حیاط شده است ، او شروع به ایراد گرفتن به لوله های گاز کرد و گفت باید از لوله کشی داخل ساختمان بازدید کنم .

من به داخل منزل رفتم تا راه را به او نشان بدهم، وقتی به قسمت پذیرایی رسیدم ناگهان آن مرد از پشت دهانم را گرفت و بعد با تهدید چاقو از من خواست تا هرچقدر پول و طلا دارم به او بدهم من هم یک دستبند،۴ حلقه النگو و یک قطعه پلاک و زنجیر را به او دادم.

او هم خنده ای کرد و بعد کیسه کوچکی از حیبش در آورد و طلاها را داخل آن انداخت و به سرعت از منزل خارج شد من هم به دنبال او رفتم و فریاد زدم: ای دزد! کمک کنید! وقتی به در حیاط رسیدم آن مرد سوار بر موتورسیکلت دوستش که در کوچه منتظرش بود شد و بعد با هم فرار کردند.

با سر و صدای من همسایه ها دور من جمع شدند و یک نفر هم سریع با ۱۱۰ تماس گرفت کمتر از ۱۰ دقیقه گشت پلیس از راه رسید و با گرفتن مشخصات سارقان بلافاصله موضوع را پیگیری کردند.

امروز صبح مشغول پخت و پز بودم که از اداره آگاهی تماس گرفتند و گفتند دزدطلاهای شما پیدا شده لطفاً برای شناسایی سارقان به آگاهی مرکز اصفهان بیائید من هم با یکی از همسایه ها به این جا آمدم و دیدم پلیس های زحمت کش دزد ها را به بند کشیدند، طلاها را هم صحیح و سالم از آنها پس گرفته بودند. خدا به پلیس های شهرمان خیر دنیا و آخرت بدهد.

نحوه مقابله با مأموران قلابی

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص این پرونده گفت: زورگیری، اخاذی و سرقت تحت عنوان مأموران دولتی از جمله جرایمی است که برخی از سارقان حرفه ای از این طریق اقدام به سرقت می کنند.

وی افزود: بر اساس ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی هر کس بدون سمت رسمی یا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری یا لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد یا معرفی نماید، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: بعضاً مشاهده می شود عده ای با سوء استفاده از نام و لباس مأموران ادارات وارد منازل شده و اقدام به سرقت می کنند.

سرهنگ درستکار گفت: مردم بایستی هنگام مراجعه افراد مشکوک که خود را مأمور معرفی می کنند تا زمانی که کارت شناسایی آن ها را به طور کامل و با دقت رؤیت نکردند و هویت آنان به عنوان مأمور احراز نشده از ارائه مدارک ، از ورود آنان به منزل خود ممانعت کنند.

وی بیان داشت: مأموران مسئول تعیین و اعمال هیچ نوع مجازات کیفری یا حقوقی به صورت مستقل نمی‌باشند از این رو از تهدیداتی که از سوی این مأمورنماها می شود حراسی نداشته باشند.

این مقام انتظامی گفت: مردم بایستی به منظور شناسایی افراد مأمور نما حتما کارت شناسایی آنان را دریافت و مندرجات آن را با صاحب کارت تطبق دهند.باید توجه کرد که سارقان مأمورنما بیشتر به دنبال افراد کم سواد و کهنسال به منظور سوء استفاده از آنان می گردند و نداشتن کارت شناسایی معتبر و حکم مأموریت و یا حکم قضایی نشانه بارز افراد مأمورنما است.

سرهنگ درستکار عنوان داشت: پلیس اصفهان اعلام می کند که مأموران نیروی انتظامی فقط در صورت داشتن کارت شناسایی معتبر و با در دست داشتن حکم قضایی می توانند به بازرسی از منازل بپردازند.

وی افزود: شهروندانی که از سواد کافی برخوردار نیستند هم می توانند هرگونه همکاری با مأموران را به برقراری تماس تلفنی با ۱۱۰ موکول کرده و پس از اطمینان لازم از مأموریت آنان همکاری لازم را به عمل آورند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان بیان داشت: همچنین مردم باید در برابر کسانی هم که به عنوان مأمور ادارات آب و برق و گاز وارد منزل می شوند هوشیاری خود را حفظ کرده و فقط اجازه ورود تا محل کنتور را به آنان داده و از وارد شدن آنها به مکان های دیگر منزل خودداری کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان این موضوع را مد نظر قرار دهند که هیچ مامور اداره ای که برای نوشتن شماره کنتور به منزل می آید حق ورود به مکان های دیگر منزل و دیدن سایر اتصالات را ندارد. در صورتی که مأموری درخواست بازدید ازسایر جاهای منزل را کرد به وی مشکوک شده و موضوع را با تلفن ۱۱۰ و یا اداره مربوطه اعلام کنید.

این مقام انتظامی بیان داشت: از نکات قابل توجه در این زمینه می توان متذکر شد که هیچ مأموری برای نوشتن کنتور تلفن وجود ندارد و اگر کسی چنین موضوعی را مطرح کرد بدون شک وی مأمور قلابی بوده و به قصد سرقت و یا مزاحمت وارد شده و بلافاصله موضوع را از طریق ۱۱۰ مطرح نمایید.

سرهنگ درستکار گفت: استفاده از آیفون های تصویری می تواند شما را به شناسایی افراد مأمور نما کمک کند زیرا مأموران اصلی ادارات دارای کارت شناسایی معتبر و کاور مخصوص دارای آرم و علایم هستند و شما نباید درب منزل خود را به روی هر کسی که ادعای مأمور کرد باز کنید.

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا