شهر و جامعهعناوین اخبار

شهرداری برای احیای حقوق مادی و معنوی بانوان گام بر می دارد

به گزارش سرمایه گستران و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در اولین جلسه شورای راهبردی امور بانوان و خانواده شهرداری در قالب سلسه نشست های” اصفهان فردا” افزود: تاکنون سی و چهار نشست از سلسه نشست های اصفهان فردا با حضور اصناف، اقشار مختلف جامعه و فرهیختگان به منظور استفاده از نقطه نظرات و مشارکت مردمی در امور شهر به صورت کارشناسی برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای راهبردی امور بانوان و خانواده شهرداری اظهار داشت: شایسته سالاری از سیاست های کلان مدیریت شهری است که این مهم دارای مولفه های تعهد، تخصص، تجربه و عدالت است.

شهردار اصفهان با بیان این که مدیریت شهری به معیار شایسته سالاری توجه ویژه ای داشته است، ادامه داد: در مدت مدیریت فعلی شهری ، ۱۲ نفر از زنان توانمند بدون نگاه به حزب و گرایش خاصی در بخش‌های مختلف مدیریتی منصوب شده اند که دو نفر از آنها به عنوان شهردار منطقه و مدیرعامل سازمان انتخاب شدند.

وی تاکید کرد: شهرداری اصفهان سعی دارد زمینه و بستر مساعدی برای رشد شخصیت بانوان و احیای حقوق مادی و معنوی این قشر را فراهم کند و مدیران شهری در این راستا گام بر می دارند.

وی شبکه سازی برای شناسایی بانوان توانمند شهر را مهم دانست و افزود:  باید حلقه اتصال بین بانوان نخبه و توانمند ایجاد شود تا شاهد رشد و توسعه اجتماعی در امور بانوان باشیم.

شهردار اصفهان رشد جامعه را در گرو ” آگاه شدن و آگاهی بخشی” برشمرد و تصریح کرد: رونق بخشی به کسب و کارهای خانگی با برپایی بازارچه ها همراه با خلاقیت و نوآوری می تواند کانون خانواده را تحکیم بخشد و علاوه بر این زنان را برای حضور در اجتماع آماده کند و به میدان آورد.

وی ارتباط دوسویه شورای راهبردی بانوان و خانواده را با شورای شهر اصفهان به منظور گسترده کردن شعاع فعالیت ها در حوزه بانوان مهم خواند و گفت: با همدلی ، وحدت، صداقت و یکصدا شدن می توان شاهد تحولاتی خوبی در حوزه رشد جامعه زنان باشیم .

باید شهر برای بانوان زیست پذیر شود

مشاور راهبردی و دستیار اجرایی شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه اظهار داشت: باید شهر برای بانوان زیست پذیر شود به طوری که نگاه ها و رویکردها تغییر کند.

علیرضا صادقیان اضافه کرد: مدیریت شهری درصدد است میزان رضایت بانوان را افزایش دهد.

تشکیل ۵ گروه در شورای راهبردی بانوان

دستیار شهردار اصفهان در امور بانوان و خانواده نیز در این جلسه از برگزاری نشست و جلسات متعدد با بانوان شاغل همه ارگان های دولتی، غیردولتی و  NGOها در جهت رشد و توسعه پایدار جامعه بانوان و خانواده در شهر اصفهان خبر داد و گفت: شورای راهبردی امور بانوان و خانواده شهرداری دارای پنج کارگروه مشاورین بانوان و خانواده، دستگاه های دولتی استان، نمایندگان بانوان و خانواده حوزه های شهرداری ، NGOها، هویت بخشی و پیشگیری از آسیب ها و احیای فرهنگ کار در جامعه به خصوص برای بانوان در خانه است.

فاطمه زارع افزود: با توجه به این که حدود ۵۰ درصد جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند اما از این ظرفیت به درستی استفاده نمی شود و به آنها به صورت ابزاری نگاه می شود.

رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه با بیان این که باید در امور بانوان بخش خصوصی را فعال کرد، افزود: با توجه به این که ۵۰ درصد جمعیت شهر را بانوان تشکیل می دهند باید به مسائل این حوزه توجه وی‍ژه کرد.

فریده روشن با اشاره به این که حتی اگر ۱۰ درصد از مشکلات بانوان رفع شود تاثیر آن در جامعه بسیار مشهود خواهد بود، عنوان کرد:  لازم است مشاور بانوان در تمام مناطق شهر تعیین شود تا با برنامه ریزی شورای راهبردی بانوان و خانواده تقویت شود.

نگاه زنان به خود باید تغییر کند

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با بیان این که نگاه زنان به خود باید تغییر کند و خود باوری را در خود تقویت کنند، اذعان داشت: لازم است بانوان از لحاظ فرهنگی و اعتقادی خود را تغییر دهند.

شیرین طغیانی ادامه داد: بانوان ابتدا باید به یکدیگر احترام بگذارند.

وی بنیادهای فرهنگی را در امور بانوان مهم خواند و بیان کرد: باید برنامه های شورای راهبردی بانوان در بسته های فرهنگی قرار گیرد و با تعامل و با زبان مشترک به دنبال تعامل برسیم.

این عضو شورا تاکید کرد: لازم است تبعیض جنسیتی در سیستم اداری شهرداری اصفهان رفع شود.

باید قالب های ذهنی و فکری شکسته شود

کورش محمدی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این جلسه با بیان این که اهداف شورای راهبردی بانوان و خانواده باید مشخص شود، اظهار کرد: لازم است سیاست گذاری شورای راهبردی به شورای شهر و شهرداری برای اجرا ابلاغ شود.

کورش محمدی با اشاره به این که نگاه جامعه تحت نفوذ افکار و نگرش مرد سالاری است، ادامه داد: باید قالب های ذهنی و فکری که در مورد جنسیت زن و مرد است شکسته شود تا برنامه ریزی در امور زنان اثر گذار باشد.

کورش محمدی خاطر نشان کرد: باید شایسته سالاری و توانمندسازی زنان بدون نگاه جنسیتی انجام شود.

باید به سمت شهر فرهنگی بدون نگاه جنسیتی گام برداریم

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در ادامه این جلسه با بیان اینکه برای رشد مدنی باید فرایندهایی تحقق یابد ادامه داد: همه ما باید به سمت شهر فرهنگی بدون نگاه جنسیتی گام برداریم.

محمد عیدی زیست‌پذیر، انسان‌محور و معناگرا بودن را سه شاخصه شهر فرهنگی دانست و تصریح کرد: برای تحقق شهر فرهنگی نباید به صورت کارکردی به حوزه فرهنگی نگاه کنیم و باید نگاهمان به فرهنگ ساخت‌گرایانه باشد.

وی با اشاره به این که باید ساز و کارهای شورای راهبردی مشخص شود ادامه داد: این شورا می بایست در حوزه تصمیم گیری جایگاه خود را در شهرداری و شهر تعیین کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا